• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Idag hämtades ID4an.

20210901_100147.jpg
 
är riktigt bra sugen på att beställa I4an men om miljöpremien uteblir så är det rätt mycket extra pengar/månad.
Jag får inte bilens förrens sommaren 2022.....
 
Vet inte om jag är ute på för djupt vatten här, men är inte bonusen för hybrider lika märklig som den som fanns (finns?) för bi-fuel?
Det finns ju ingen uppföljning på hur klimatneutralt bilen "tankas".
Jag tror absolut majoriteten av hybridägare till största del kör sin bil på el, men det är ju inget som säger att den ändå bara går på bensin som de flesta bi-fuel visade sig göra.
 
Vet inte om jag är ute på för djupt vatten här, men är inte bonusen för hybrider lika märklig som den som fanns (finns?) för bi-fuel?
Det finns ju ingen uppföljning på hur klimatneutralt bilen "tankas".
Jag tror absolut majoriteten av hybridägare till största del kör sin bil på el, men det är ju inget som säger att den ändå bara går på bensin som de flesta bi-fuel visade sig göra.
Jag känner flera som har en hybrid men inte kan ladda hemma, så de tuffar runt på bensin till större delen.

Jo, den är lite märklig. Som den var för "flexifuel" och allt vad det kallades för miljöbilar som kunde köras på etanol.
 
Vet inte om jag är ute på för djupt vatten här, men är inte bonusen för hybrider lika märklig som den som fanns (finns?) för bi-fuel?
Det finns ju ingen uppföljning på hur klimatneutralt bilen "tankas".
Jag tror absolut majoriteten av hybridägare till största del kör sin bil på el, men det är ju inget som säger att den ändå bara går på bensin som de flesta bi-fuel visade sig göra.
Logiken är bland annat att nästa ägare kanske kör till 90% på el osv.

Jag har kollegor som gått från att tanka 1500 liter diesel till 200 liter bensin i hybriden. Hybrider som används på rätt sätt gör skillnad.
 
Logiken är bland annat att nästa ägare kanske kör till 90% på el osv.

Jag har kollegor som gått från att tanka 1500 liter diesel till 200 liter bensin i hybriden. Hybrider som används på rätt sätt gör skillnad.
Absolut. Samma med etanol.
Däremot så måste det ju finnas uppföljning för att det ska funka att "dela ut" pengar.
 
Absolut. Samma med etanol.
Däremot så måste det ju finnas uppföljning för att det ska funka att "dela ut" pengar.
Fast det sker rätt automatiskt. Elen kostar 3kr/mil och bensinen 10kr/mil. Ingen kör på bensin i onödan.
Återstår de som har bilen som förmånsbil utan laddmöjlighet. De laddar sannolikt inte så mycket. Men det är mycket väsen för lite ull, de flesta beter sig inte så.
Med de borttagna rabatterna på förmånsvärdet är det inte en självklarhet att välja en dyrare hybrid längre än en konventionell bil.
 
Fast det sker rätt automatiskt. Elen kostar 3kr/mil och bensinen 10kr/mil. Ingen kör på bensin i onödan.
Återstår de som har bilen som förmånsbil utan laddmöjlighet. De laddar sannolikt inte så mycket. Men det är mycket väsen för lite ull, de flesta beter sig inte så.
Med de borttagna rabatterna på förmånsvärdet är det inte en självklarhet att välja en dyrare hybrid längre än en konventionell bil.
Det har du rätt i. Tror som sagt absolut större majoriteten med hybrid räknat på att de klarar sig bara på elen.
 
Ser ut att bli en passat gte som nästa bil. Någon som har koll på vad som skiljer mellan årsmodeller osv? Vill ha digitala mätare t.ex.
 
Ser ut att bli en passat gte som nästa bil. Någon som har koll på vad som skiljer mellan årsmodeller osv? Vill ha digitala mätare t.ex.
2018 ny infotaiment och uppgraderade säkerhetssystem.
2020 facelift, större batteri, uppgraderade säkerhetssystem

Digital mätare har funnits som tillval sedan 2018 (kanske t.o.m. 2017?) men aldrig varit standard (inte ens idag). Ingår inte i Executive-paketet heller.
 
2018 ny infotaiment och uppgraderade säkerhetssystem.
2020 facelift, större batteri, uppgraderade säkerhetssystem

Digital mätare har funnits som tillval sedan 2018 (kanske t.o.m. 2017?) men aldrig varit standard (inte ens idag). Ingår inte i Executive-paketet heller.
Okok tack! Har du koll på vilka servicar som är stora/dyra också?
 
Provkört en Polestar 2 Dual motor med pluspaketet nu. Fick en riktigt bra känsla av bilen. Låg riktigt bra på vägen hann köra i cirka 1,5 timme på alla möjliga vägar. Lite kluven står mellan en Model 3 LR och denna. Kostar i princip lika mycket. Ska provköra en Model 3 igen för att komma till en slutsats..
 

Bilagor

  • 6A8D9F15-AF5B-4523-8EAE-D64750251703.jpeg
    6A8D9F15-AF5B-4523-8EAE-D64750251703.jpeg
    601.6 KB · Visningar: 13
  • EF7B6A00-8293-446F-B1EA-6E2AADAB871A.jpeg
    EF7B6A00-8293-446F-B1EA-6E2AADAB871A.jpeg
    899.9 KB · Visningar: 13
Provkört en Polestar 2 Dual motor med pluspaketet nu. Fick en riktigt bra känsla av bilen. Låg riktigt bra på vägen hann köra i cirka 1,5 timme på alla möjliga vägar. Lite kluven står mellan en Model 3 LR och denna. Kostar i princip lika mycket. Ska provköra en Model 3 igen för att komma till en slutsats..
Tycker personligen att Polestaren vinner på allt utom laddnätverket där Tesla har ett stort(?) övertag. Men Tesla kommer väl öppna upp sitt nätverk och då faller även den punkten. Kör på Polestar :D
 
P2 vs Model3 är ju verkligen pest eller kolera. Det två fulaste mellanklassedanerna som byggts senaste åren. Vänta på BMW i4!

(Ja, jag vet att båda är kompetenta. Men man vill ju inte behöva parkera längst bort på parkeringen hela tiden ;) )
 
P2 vs Model3 är ju verkligen pest eller kolera. Det två fulaste mellanklassedanerna som byggts senaste åren. Vänta på BMW i4!

(Ja, jag vet att båda är kompetenta. Men man vill ju inte behöva parkera längst bort på parkeringen hela tiden ;) )
Håller inte riktigt med där. Båda modellerna ser bra ut men föredrar model 3s yttre mer än p2 såhär långt. Tycker att bmw har tabbat sig med nya grillen så det tar emot mycket sen blir den typ 200k dyrare om man vill ha lite fräsigare utrustning.
 
Tycker personligen att Polestaren vinner på allt utom laddnätverket där Tesla har ett stort(?) övertag. Men Tesla kommer väl öppna upp sitt nätverk och då faller även den punkten. Kör på Polestar :D
Laddnätverket tar emot lite, vem vet vad Tesla kommer att ta för avgift för utomstående. Sen är det service varje år vilket känns sådär, trodde att man skulle slippa sånt i och med elbil. Förstår att det behöver göras lite kontroller då och då.
 
  • Like
Reactions: LS
Tillbaka
Topp