7200 kontra 5800 give or takeModel Y, något att ha?
Fortfarande stor skillnad LR mot performance i förmånsvärde?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
7200 kontra 5800 give or takeModel Y, något att ha?
Fortfarande stor skillnad LR mot performance i förmånsvärde?
Jag hade aldrig köpt en elbil som inte levereras under nästa bekräftade bonusperiod. Är helt övertygad att miljöbonusen försvinner snart.är riktigt bra sugen på att beställa I4an men om miljöpremien uteblir så är det rätt mycket extra pengar/månad.
Jag får inte bilens förrens sommaren 2022.....
Ja jag är orolig för det!Jag hade aldrig köpt en elbil som inte levereras under nästa bekräftade bonusperiod. Är helt övertygad att miljöbonusen försvinner snart.
Enig. Men malusskatten kommer bestå…Jag hade aldrig köpt en elbil som inte levereras under nästa bekräftade bonusperiod. Är helt övertygad att miljöbonusen försvinner snart.
Enig.Enig. Men malusskatten kommer bestå…
Alt. man börjar ta bort bonusen för hybrider med kort räckvidd.Jag hade aldrig köpt en elbil som inte levereras under nästa bekräftade bonusperiod. Är helt övertygad att miljöbonusen försvinner snart.
Det är väl inte så mycket kvar i bonus på dem nu när gränsen sänktes? Problemet är ju att det krävs 3 dieselpassater på varje ID3 och så ser inte försäljningen ut längre.Alt. man börjar ta bort bonusen för hybrider med kort räckvidd.
Jag känner flera som har en hybrid men inte kan ladda hemma, så de tuffar runt på bensin till större delen.Vet inte om jag är ute på för djupt vatten här, men är inte bonusen för hybrider lika märklig som den som fanns (finns?) för bi-fuel?
Det finns ju ingen uppföljning på hur klimatneutralt bilen "tankas".
Jag tror absolut majoriteten av hybridägare till största del kör sin bil på el, men det är ju inget som säger att den ändå bara går på bensin som de flesta bi-fuel visade sig göra.
Logiken är bland annat att nästa ägare kanske kör till 90% på el osv.Vet inte om jag är ute på för djupt vatten här, men är inte bonusen för hybrider lika märklig som den som fanns (finns?) för bi-fuel?
Det finns ju ingen uppföljning på hur klimatneutralt bilen "tankas".
Jag tror absolut majoriteten av hybridägare till största del kör sin bil på el, men det är ju inget som säger att den ändå bara går på bensin som de flesta bi-fuel visade sig göra.
Absolut. Samma med etanol.Logiken är bland annat att nästa ägare kanske kör till 90% på el osv.
Jag har kollegor som gått från att tanka 1500 liter diesel till 200 liter bensin i hybriden. Hybrider som används på rätt sätt gör skillnad.
Fast det sker rätt automatiskt. Elen kostar 3kr/mil och bensinen 10kr/mil. Ingen kör på bensin i onödan.Absolut. Samma med etanol.
Däremot så måste det ju finnas uppföljning för att det ska funka att "dela ut" pengar.
Det har du rätt i. Tror som sagt absolut större majoriteten med hybrid räknat på att de klarar sig bara på elen.Fast det sker rätt automatiskt. Elen kostar 3kr/mil och bensinen 10kr/mil. Ingen kör på bensin i onödan.
Återstår de som har bilen som förmånsbil utan laddmöjlighet. De laddar sannolikt inte så mycket. Men det är mycket väsen för lite ull, de flesta beter sig inte så.
Med de borttagna rabatterna på förmånsvärdet är det inte en självklarhet att välja en dyrare hybrid längre än en konventionell bil.
2018 ny infotaiment och uppgraderade säkerhetssystem.Ser ut att bli en passat gte som nästa bil. Någon som har koll på vad som skiljer mellan årsmodeller osv? Vill ha digitala mätare t.ex.
Okok tack! Har du koll på vilka servicar som är stora/dyra också?2018 ny infotaiment och uppgraderade säkerhetssystem.
2020 facelift, större batteri, uppgraderade säkerhetssystem
Digital mätare har funnits som tillval sedan 2018 (kanske t.o.m. 2017?) men aldrig varit standard (inte ens idag). Ingår inte i Executive-paketet heller.
Tror första är vid 6000 mil med tändstift, div. filter och oljebyte i både låda och motor. Oavsett hur många av de milen som gått på el…Okok tack! Har du koll på vilka servicar som är stora/dyra också?
Har en 2021. Den skall in på oljeservice vid 1500 mil.Tror första är vid 6000 mil med tändstift, div. filter och oljebyte i både låda och motor. Oavsett hur många av de milen som gått på el…
De första hade oljebyte var 1500 mil, tror senare årsmodeller har 3000.
Ok. Kan ha fel på den punkten, har för mig vi har GTE med både 1500- och 3000 i serviceintervall inom bolaget. Kan iofs vara som så att en ÅF på eget bevåg slängt i LongLife-olja och kodat om…Har en 2021. Den skall in på oljeservice vid 1500 mil.
Tycker personligen att Polestaren vinner på allt utom laddnätverket där Tesla har ett stort(?) övertag. Men Tesla kommer väl öppna upp sitt nätverk och då faller även den punkten. Kör på PolestarProvkört en Polestar 2 Dual motor med pluspaketet nu. Fick en riktigt bra känsla av bilen. Låg riktigt bra på vägen hann köra i cirka 1,5 timme på alla möjliga vägar. Lite kluven står mellan en Model 3 LR och denna. Kostar i princip lika mycket. Ska provköra en Model 3 igen för att komma till en slutsats..
Håller inte riktigt med där. Båda modellerna ser bra ut men föredrar model 3s yttre mer än p2 såhär långt. Tycker att bmw har tabbat sig med nya grillen så det tar emot mycket sen blir den typ 200k dyrare om man vill ha lite fräsigare utrustning.P2 vs Model3 är ju verkligen pest eller kolera. Det två fulaste mellanklassedanerna som byggts senaste åren. Vänta på BMW i4!
(Ja, jag vet att båda är kompetenta. Men man vill ju inte behöva parkera längst bort på parkeringen hela tiden )
Laddnätverket tar emot lite, vem vet vad Tesla kommer att ta för avgift för utomstående. Sen är det service varje år vilket känns sådär, trodde att man skulle slippa sånt i och med elbil. Förstår att det behöver göras lite kontroller då och då.Tycker personligen att Polestaren vinner på allt utom laddnätverket där Tesla har ett stort(?) övertag. Men Tesla kommer väl öppna upp sitt nätverk och då faller även den punkten. Kör på Polestar
Och inredningen i ps är lite mer inspirerande än en operationssal...Polestar är ju 30x snyggare än Tesla 3...