• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
En annan anledning till att jag drar mig för att beställa I4an är att den är inte baserad på någon ren elbilsplattform.

Så speciellt utrymmen invändigt blir därefter med, vikten är inte att leka med heller.
 
Kollat in Kia EV6 GT med, verkar lovande men leverans verkar inte ske förrens slutet på 2022 :(


C9695A6F-9BD6-4C83-88BF-F9EFA690D3EB.jpeg
 
Träffade en polare idag som jag inte sett på länge (som om det har nån betyldese för tråden med ändå) o han säger att det finns id.3 för runt 3000kr i 12 månader som privatleasing - DET låter vettig om man vill testa på istället för 36 månader...
500km är plus men inte ett strikt krav.
 
Träffade en polare idag som jag inte sett på länge (som om det har nån betyldese för tråden med ändå) o han säger att det finns id.3 för runt 3000kr i 12 månader som privatleasing - DET låter vettig om man vill testa på istället för 36 månader...
500km är plus men inte ett strikt krav.
3 lax och 12 månader, var?
 
Förra året i december kostade id3 2995kr/mån. Nu är jag tveksam till att erbjudandena är särskilt bra, VW kan knappt bygga några bilar för tillfället pga halvledarbristen.
 
Frågar gräddan av folk om råd… fattar att bara jag kan avgöra men vad vore forum utan lite dilemman ☝️

byter jobb om 3 månader och måste välja ny tjänstebil, sjukt diffusa riktlinjer ”inget extraordinärt” sägs det… går från en E-tron 55, vilket som säkert går som extraordinärt… så allt kommer kännas som ett nedköp! Efter några tråkigare upplevelser i sommeras känner jag mig tveksam på el och sneglar på hybrid istället… ca 8 mil fram å tillbaks till jobbet.. så en hybrid med längre räckvidd hade ju varit smutt…

med Volvos nyhet om 76 km på en xc60 känns det som ett alternativ, mitt andra huvudalternativ är att hänga kvar vid el och isf en ID4 GTX.. fått offert på IX3 men byggd på X3 å bakhjulsdrift lockar inte.. Q4 kan inte levereras med dragkrok idagsläget så den går bort… känns oxå som ett mer uppenbart nedköp från fatboy e tron..

Mercedes GLE känns väl kanske lite extraordinär? Annars har ju den fin räckvidd på el. Några andra uppslag?
 
Kommer du 500 km eller är det enligt färddatorn?

Det verkar faktiskt som att jag lyckas komma typ 500km också. Färddatorn känns ganska spot on hittills. Men fråga igen i vinter… ;)

(Heter det inte något annat nu för tiden, nåt coolare? ’Färddator’ låter som om det vore nån gammal Saab eller nåt… :D )
 
Det verkar faktiskt som att jag lyckas komma typ 500km också. Färddatorn känns ganska spot on hittills. Men fråga igen i vinter… ;)

(Heter det inte något annat nu för tiden, nåt coolare? ’Färddator’ låter som om det vore nån gammal Saab eller nåt… :D )
Tycker färddator är ett bra ord :)
Vilka kwh är batteriet på?
Tror jag har 65 eller 70 i min, men laddar för ofta för att ha kollat hur långt jag faktiskt kommer.
 
Nu kollar även jag på elbil. Behöver ev en ny kärra.

Vad är det bästa man kan få leasingmässigt för runt 5k per mån?
 
Vad är det bästa man kan få leasingmässigt för runt 5k per mån?
Ska du leasa privat eller ftg? Jag har svårt att inte tycka ID4 GTX är tämligen "prisvärd" i på företagssidan. Q4 imponerar inte på mig. Dels är det en ID4 under skalet rakt av, dels behöver den utrustas för typ 70k för att få så uppenbara saker som adaptiv farthållare, ett par lampor som inte är fula, och en vettig stol.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp