• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Ska du leasa privat eller ftg? Jag har svårt att inte tycka ID4 GTX är tämligen "prisvärd" i på företagssidan. Q4 imponerar inte på mig. Dels är det en ID4 under skalet rakt av, dels behöver den utrustas för typ 70k för att få så uppenbara saker som adaptiv farthållare, ett par lampor som inte är fula, och en vettig stol.

Värt varenda spänn för att slippa åka folkvagn. ;)
 
Ska du leasa privat eller ftg? Jag har svårt att inte tycka ID4 GTX är tämligen "prisvärd" i på företagssidan. Q4 imponerar inte på mig. Dels är det en ID4 under skalet rakt av, dels behöver den utrustas för typ 70k för att få så uppenbara saker som adaptiv farthållare, ett par lampor som inte är fula, och en vettig stol.

Privat! Hmm Q4 kollade jag på nämligen.
 
Privat! Hmm Q4 kollade jag på nämligen.
Det är inget "fel" på Q4 men den ger inget mer än ID4 (dock bättre infotainment) och ska den utrustas till samma nivå så blir den väsentligt dyrare. Jag ser inte riktigt mervärdet att åka en snikigare bil när de tekniskt verkligen är samma sak. Originalutförandet är liksom inte särskilt kul. Den kräver större hjul, interiörpaket, exteriörpaket, evolutionspaket mm för att se ut som på reklambilderna. ID4, framförallt GTX, är tämligen färdigutrustad.

1631202661026.png

1631202679255.png
 
Hej alla som har bättre koll!

Har tänkt att leasa denna Skoda Enyaq 80x via jobbet. Vi har tydligen ett avtal där vi kan få 5% på Enyac.
Behöver betala runt 35k i handpenning och sedan 5k varje månad i tre år. Försäkring ingår. Även vinterdäck.

Låter det rimligt? Brassade på en massa lull lull 🙉

0FEAFBDF-C74D-4314-A942-49D7194E6A65.jpeg
1AEFB03D-194F-429A-B738-98618230D1CF.jpeg
 
Behöver betala runt 35k i handpenning och sedan 5k varje månad i tre år.
Beror jättemycket på vad "5k" innebär. Netto? Brutto? Är förmånen inräknad?

(Handpenning på tjänstebil är jätteovanligt men inte orimligt. Dock brukar man ha det om företaget har dålig kreditvärdighet...)

Själva bilen är alldeles utmärkt. Det ser inte ut som att du har lagt till den snabbare varianten av snabbladdning om det är intressant. Det är billigt vid nyköp men svindyrt att eftermontera (om det ens går)
 
Hej alla som har bättre koll!

Har tänkt att leasa denna Skoda Enyaq 80x via jobbet. Vi har tydligen ett avtal där vi kan få 5% på Enyac.
Behöver betala runt 35k i handpenning och sedan 5k varje månad i tre år. Försäkring ingår. Även vinterdäck.

Låter det rimligt? Brassade på en massa lull lull 🙉

0FEAFBDF-C74D-4314-A942-49D7194E6A65.jpeg
1AEFB03D-194F-429A-B738-98618230D1CF.jpeg
Hur långt får du köra per år för 5000?
 
Beror jättemycket på vad "5k" innebär. Netto? Brutto? Är förmånen inräknad?

(Handpenning på tjänstebil är jätteovanligt men inte orimligt. Dock brukar man ha det om företaget har dålig kreditvärdighet...)

Själva bilen är alldeles utmärkt. Det ser inte ut som att du har lagt till den snabbare varianten av snabbladdning om det är intressant. Det är billigt vid nyköp men svindyrt att eftermontera (om det ens går)

Handpenningen är egentligen på 100k, för att få med månadskostnaden. Använder dock min provision, så det blir runt 35k netto.

Allt är inräknat. 5000 kr netto per månad.
Plockade ihop bilen via hemsidan. Såg inte att man kunde lägga till snabbladdningen. Måste ändå förbi en handlare för att få en riktig offert. Kan säkert confa bilen bättre då
 
Handpenningen är egentligen på 100k, för att få med månadskostnaden. Använder dock min provision, så det blir runt 35k netto.

Allt är inräknat. 5000 kr netto per månad.
Plockade ihop bilen via hemsidan. Såg inte att man kunde lägga till snabbladdningen. Måste ändå förbi en handlare för att få en riktig offert. Kan säkert confa bilen bättre då
Man skulle vilja se den kalkylen lite mer i detalj. Spontant känns det dyrt men mkt utrustning gör att det drar iväg kanske.
 
BP är provisionen. Pengar innan arbetsgivaravgift + skatt.

4DBB163C-AC78-4CD4-84C1-E80E822D7FDC.jpeg
Så de räknar med att bilen kommer vara värd 676*0,95-(3089*36+70.000+100.000) = 360.996. Det är lågt, få elbilar är värd så lite efter 36 mån. Eller är 3089kr innan miljöbonusen?

Ingenting är dock konstigt i hur själva kalkylen ser ut och vad den innehåller. Men jag tror du skulle tjäna mer på att köpa bilen privat på en helt vanlig avbetalning. Jag tror nämligen bilen är värd mkt mer efter 36 mån.

Eller så skiter du bara i det och kör bil till en månadskostnad du är nöjd med. Ibland ska man inte räkna så noga ;)
 
Så de räknar med att bilen kommer vara värd 676*0,95-(3089*36+70.000+100.000) = 360.996. Det är väldigt lågt, ingen elbil är värd så lite efter 36 mån. Eller är 3089kr innan miljöbonusen?
Ingen aning. Han på ekonomi puttade in siffrorna i en snurra, och så fick jag veta att det kommer kosta runt 5k varje månad.

Värt?
 
Ingen aning. Han på ekonomi puttade in siffrorna i en snurra, och så fick jag veta att det kommer kosta runt 5k varje månad.

Värt?
Alltså du vinner inget på det i princip. Du löneväxlar företagets kostnader och betalar förmånsvärde. (Jag utgår från 5446kr ska löneväxlas, det brukar funka så) Skulle kanske vara 5% rabatten du inte får privat. På gamla omoderna dieselbilar finns en viss fördel med att löneväxla en bil och det är att man kan betala service och underhåll med oskattade pengar. Den förmånen försvinner dock med 0kr serviceavtal.

Fördel är att du inte behöver ta ut provisionen, skatta den, och lägga till ytterligare pengar privat i kontantinsats om du skulle köpa motsvarande bil privat. 676*0,2= 135k som ska ut i kontantinsats i så fall. Leasing påverkar inte heller ditt låneutrymme om du behöver flytta och göra om bolån som en privat avbetalning gör.
 
Alltså du vinner inget på det i princip. Du löneväxlar företagets kostnader och betalar förmånsvärde. (Jag utgår från 5446kr ska löneväxlas, det brukar funka så) Skulle kanske vara 5% rabatten du inte får privat. På gamla omoderna dieselbilar finns en viss fördel med att löneväxla en bil och det är att man kan betala service och underhåll med oskattade pengar. Den förmånen försvinner dock med 0kr serviceavtal.

Fördel är att du inte behöver ta ut provisionen, skatta den, och lägga till ytterligare pengar privat i kontantinsats om du skulle köpa motsvarande bil privat. 676*0,2= 135k som ska ut i kontantinsats i så fall. Leasing påverkar inte heller ditt låneutrymme om du behöver flytta och göra om bolån som en privat avbetalning gör.
Precis. Det blir dyrare att köpa privat om jag enbart betalar med skattade pengar.

Vi får använda provisionen till service och bilvård, så det är ju såklart ett plus
 
Å andra sidan vinner du rätt mycket på att äga den privat om den är värd 500k istället för 360k vid 36 mån ;) All uppsida tillfaller finansbolaget med ovanstående upplägg.
Jag kan alltid köpa loss den, men ja, får fnula på om det är värt.

Vi är fortfarande nöjda med vår Tiguan, men alltid kul att testa nytt 😌

Tack för all info!
 
Jag kan alltid köpa loss den, men ja, får fnula på om det är värt.
Om det är en operationell leasing så måste det ju till ett anmärkningsvärt korkat leasingbolag för att tillåta det men konstigare saker har hänt. Rent skattemässigt får du aldrig köpa bilen för lägre pris än marknadspris utan att förmån uppstår. Kan vara värt att tänka på även om du "får" köpa.
 
Ganska blandat. Har kört några turer på E18 120-vägar. Bilen trivs bäst när man kör runt 60km/h. Då drar den som minst.
Du måste väl kunna se vad du har för medelhastighet på samma sätt som du ser medelförbrukning? Ganska ointressant annars om man inte har något att jämföra med.

Har den rullat någon vinter än?
 
Om det är en operationell leasing så måste det ju till ett anmärkningsvärt korkat leasingbolag för att tillåta det men konstigare saker har hänt. Rent skattemässigt får du aldrig köpa bilen för lägre pris än marknadspris utan att förmån uppstår. Kan vara värt att tänka på även om du "får" köpa.
Frågade bara lite snabbt om vad som händer om jag leasar på tre år, men slutar efter två. Kanske inte går att köpa / betala av den snabbare

BF7DDD8D-3729-43C7-969A-B9AE1F2CB8E2.jpeg
 
Frågade bara lite snabbt om vad som händer om jag leasar på tre år, men slutar efter två. Kanske inte går att köpa / betala av den snabbare

BF7DDD8D-3729-43C7-969A-B9AE1F2CB8E2.jpeg
Det där undrar jag dock om det går rent praktiskt. Är det en leasingbil är det företaget som står på bilen, inte du personligen.
Det vanliga är att man använder eventuellt slutlön som arbetsgivare för att betala lösenkostnader till finansbolaget. Räcker inte det så har de svårt att få in så mycket mer. Men då brukar man inte få så bra referenser direkt, bättre att lämna i samförstånd och ta med sig bilen om det går.
 
Det där undrar jag dock om det går rent praktiskt. Är det en leasingbil är det företaget som står på bilen, inte du personligen.
Det vanliga är att man använder eventuellt slutlön som arbetsgivare för att betala lösenkostnader till finansbolaget. Räcker inte det så har de svårt att få in så mycket mer. Men då brukar man inte få så bra referenser direkt, bättre att lämna i samförstånd och ta med sig bilen om det går.
Den dagen, den sorgen. Hehe 😬
 
Leasar en MG ZS EV. Sen 3månader tillbaka.
Kört över 500mil.

Imponerad faktiskt över kvalitén då det är en kinabil i grunden.


Haft biluthyrning i 8år förr i tiden så kört min andel fabriksnya bilar. Volvo Renault Mercedes Etc.


Har laddning på jobbet men vet staten kommer skatta sönder på något sätt km skatt etc.

Så passar på att ha en elbil nu innan de skattad sönder.
 
Denna fråga har säkert ställts flera gånger innan men jag ställer den igen.
Jag bor i centrala Göteborg. Har varken tillgång till laddare hemma eller på jobbet. Kör ca1500 mil om året. Jag har 4mil till jobbet ToR.

Om jag ska ha en bil med elmotor, ska det vara en hybrid eller elbil?
Budget ca 350k.
Är det värt det i längden? Eller ska man rent av bara köpa en begagnad snål fossilbil för 200k och lägga pengarna på annat?
 
Denna fråga har säkert ställts flera gånger innan men jag ställer den igen.
Jag bor i centrala Göteborg. Har varken tillgång till laddare hemma eller på jobbet. Kör ca1500 mil om året. Jag har 4mil till jobbet ToR.

Om jag ska ha en bil med elmotor, ska det vara en hybrid eller elbil?
Budget ca 350k.
Är det värt det i längden? Eller ska man rent av bara köpa en begagnad snål fossilbil för 200k och lägga pengarna på annat?
Kan inte rekommendera varken el eller hybrid med de förutsättningarna. Ekonomiskt lönar det sig inte och miljömässigt vinner man framförallt ingenting på en hybrid. El med bra räckvidd funkar att "åka och tanka" men jag skulle inte önska min värsta fiende att hålla på så. Det är jobbigt nog med elbil med egen laddare i garaget. @Mazdak säger säkert emot mig nu, han har samma förutsättningar som dig och verkar trots allt nöjd.
 
Kan inte rekommendera varken el eller hybrid med de förutsättningarna. Ekonomiskt lönar det sig inte och miljömässigt vinner man framförallt ingenting på en hybrid. El med bra räckvidd funkar att "åka och tanka" men jag skulle inte önska min värsta fiende att hålla på så. Det är jobbigt nog med elbil med egen laddare i garaget. @Mazdak säger säkert emot mig nu, han har samma förutsättningar som dig och verkar trots allt nöjd.
Men jag är nörd och har arbetat med elbilar senaste 11 åren. Ingen vanlig person skulle orka hålla på som mig :)
 
Tillbaka
Topp