• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Det är väl som tidigare sagts, att elbilen ersätter familjekombin. Och ingen kan väl tycka att en 2l turbodiesel är ens lite upphetsande?
För min del får jag bensinglädjen på två hjul.

Jag älskar för övrigt motorljud. Bäst är elakt högkompade V8 med tunnväggiga avgassystem. Näst bäst är nog riktigt stora sugdieslar på traktorer.
Fast allra bäst är tvåtaktare. Ge mig en R6 från -06 så jag kan varva 14000 rpm på en gatlegal maskin. Tack.
 
Diesel och bensin har den här sköna "Haha, jag kan dra till Dalsland om jag vill nu, inget kan stoppa mig!"* den känslan är verkligen inte i närheten med elbil än. Det känns som man sitter fast i hemmet med en lång skarvsladd som skaver. Men till 95% så räcker den sladden utan några som helst problem och tanken på att skjutsa ungarna till dagis mm med en dieselbil nu känns väldigt avlägset.

* jag vill ju inte heller till Dalsland ändå
 
Diesel och bensin har den här sköna "Haha, jag kan dra till Dalsland om jag vill nu, inget kan stoppa mig!"* den känslan är verkligen inte i närheten med elbil än. Det känns som man sitter fast i hemmet med en lång skarvsladd som skaver. Men till 95% så räcker den sladden utan några som helst problem och tanken på att skjutsa ungarna till dagis mm med en dieselbil nu känns väldigt avlägset.

* jag vill ju inte heller till Dalsland ändå
Det känns som att det fortfarande präglas av väldigt mycket intresse och entusiasm, de flesta verkar ju otroligt nöjda och har inga problem med att de måste använda 13 appar och 12 olika kort för att transportera sig längre sträckor. Jag skulle bli galen.

Jag kan personligen tycka att det gått lite för fort, priserna på diesel och vägskatt skenar medan bilparken inte hunnit ställa om. Långresor är fortfarande ett omak (för alla som inte har en Tesla), vissa biltyper finns knappt med eldrift osv. Som företagare drabbas vi stenhårt av ökande kostnader, samtidigt som vi inte kan byta till elbilar då det inte finns någon som passar våra behov, plus att prisskillnaden fortfarande är relativt stor för de modeller som eventuellt skulle kunna vara aktuella.
 
Det känns som att det fortfarande präglas av väldigt mycket intresse och entusiasm, de flesta verkar ju otroligt nöjda och har inga problem med att de måste använda 13 appar och 12 olika kort för att transportera sig längre sträckor. Jag skulle bli galen.

Jag kan personligen tycka att det gått lite för fort, priserna på diesel och vägskatt skenar medan bilparken inte hunnit ställa om. Långresor är fortfarande ett omak (för alla som inte har en Tesla), vissa biltyper finns knappt med eldrift osv. Som företagare drabbas vi stenhårt av ökande kostnader, samtidigt som vi inte kan byta till elbilar då det inte finns någon som passar våra behov, plus att prisskillnaden fortfarande är relativt stor för de modeller som eventuellt skulle kunna vara aktuella.

Fast, vi som faktiskt inte är så entusiastiska, eller ens särskilt intresserade eller kunniga börjar ju faktiskt att skaffa och dessutom använda elbil på ungefär samma sätt som vi tidigare använde fossilbil. För mig är det ingen större skillnad i vardagen, sett till totalen, att köra elbil jämfört med dieseln jag hade förut. Har ett enda laddning, laddar fort och smidigt etc. Största skillnaden är att det är billigare. Mycket billigare. Sjukt mycket billigare. Helt galet j*vla mycket billigare. 🤣
 
Fast, vi som faktiskt inte är så entusiastiska, eller ens särskilt intresserade eller kunniga börjar ju faktiskt att skaffa och dessutom använda elbil på ungefär samma sätt som vi tidigare använde fossilbil. För mig är det ingen större skillnad i vardagen, sett till totalen, att köra elbil jämfört med dieseln jag hade förut. Har ett enda laddning, laddar fort och smidigt etc. Största skillnaden är att det är billigare. Mycket billigare. Sjukt mycket billigare. Helt galet j*vla mycket billigare. 🤣
Väldigt skönt att aldrig behöva åka till tappen oxå. Rycka ur sladden på morgonen och dra.
 
Fast, vi som faktiskt inte är så entusiastiska, eller ens särskilt intresserade eller kunniga börjar ju faktiskt att skaffa och dessutom använda elbil på ungefär samma sätt som vi tidigare använde fossilbil. För mig är det ingen större skillnad i vardagen, sett till totalen, att köra elbil jämfört med dieseln jag hade förut. Har ett enda laddning, laddar fort och smidigt etc. Största skillnaden är att det är billigare. Mycket billigare. Sjukt mycket billigare. Helt galet j*vla mycket billigare. 🤣

Fast tar det inte evigheter innan man tjänat in mellanskillnaden i inköp av den dyrare elbilen? Ungefär, de som kör med solceller på taket och säger att de kommer tjäna in det om 10 år typ.
 
Fast tar det inte evigheter innan man tjänat in mellanskillnaden i inköp av den dyrare elbilen? Ungefär, de som kör med solceller på taket och säger att de kommer tjäna in det om 10 år typ.
Detta är anledningen till att jag leasar.
Jäkligt svårt att sia om andrahandsvärdet.
Batterierna verkar ju hålla bra, så oron att folk inte vågar köpa beg elbil pga det är nog överdrivet, men om nya modellen går dubbelt så långt och laddar dubbelt så snabbt, vad blir din gamla värd då?
 
Fast tar det inte evigheter innan man tjänat in mellanskillnaden i inköp av den dyrare elbilen? Ungefär, de som kör med solceller på taket och säger att de kommer tjäna in det om 10 år typ.

Beror nog på upplägget. Jag har min bil på firman, kapitalkostnaderna är typ samma på tre år som om jag hade tagit motsvarande diesel. Men jag har typ 15k lägre årsskatt och laddar för 200 spänn i veckan istf att tanka diesel för en tusenlapp. Ser inte riktigt hur det kan vara en dålig kalkyl. :)
 
Beror nog på upplägget. Jag har min bil på firman, kapitalkostnaderna är typ samma på tre år som om jag hade tagit motsvarande diesel. Men jag har typ 15k lägre årsskatt och laddar för 200 spänn i veckan istf att tanka diesel för en tusenlapp. Ser inte riktigt hur det kan vara en dålig kalkyl. :)
Plus billigare service!
 
Fast tar det inte evigheter innan man tjänat in mellanskillnaden i inköp av den dyrare elbilen? Ungefär, de som kör med solceller på taket och säger att de kommer tjäna in det om 10 år typ.
Beror ju helt på hur man kör! Har för egen del försökt räkna med vinklade kalkyler (utifrån habegär och livsstilssrgument) för att en enyaq ska bli vettigare än gamla dieselpassaten, men lyckas inte. Bilen är köpt och värsta värdetappet gjort, hela familjen cyklar i vardagen och vi kör mest på sommaren, till fjälls och en del på helgerna. De korta turer som en elbil/laddhybrid hade varit överlägsen på är helt enkelt för få. Hade jag bott utanför stan, kört till jobbet och skjutsat barn överallt så hade det sett helt annorlunda ut. (För oss skulle antagligen hyrbil varit vettigast, rent ekonomiskt…)
 
Det känns som att det fortfarande präglas av väldigt mycket intresse och entusiasm, de flesta verkar ju otroligt nöjda och har inga problem med att de måste använda 13 appar och 12 olika kort för att transportera sig längre sträckor. Jag skulle bli galen.

Jag kan personligen tycka att det gått lite för fort, priserna på diesel och vägskatt skenar medan bilparken inte hunnit ställa om. Långresor är fortfarande ett omak (för alla som inte har en Tesla), vissa biltyper finns knappt med eldrift osv. Som företagare drabbas vi stenhårt av ökande kostnader, samtidigt som vi inte kan byta till elbilar då det inte finns någon som passar våra behov, plus att prisskillnaden fortfarande är relativt stor för de modeller som eventuellt skulle kunna vara aktuella.
Håller med om det mesta. Det finns absolut fortfarande nackdelar. De blir färre och färre dock. Det största argumentet "mot" för många verkar dock vara att man måste ändra gamla vanor. "Men jag ska ju åka på husvagnsemester 1 vecka i augusti - hur ska det går? HUR SKA DET GÅ NU!!!?"

Tja, man kanske måste ändra sina vanor för att de övriga 51 veckorna blir mycket bättre? Låna en bil, hyra, åka tåg eller nåt? Detta bär dock emot något så fruktansvärt på många håll.

(Inte riktat mot dig personligen, har ingen aning om dina semestervanor)

När det gäller laddning så märks det att ingen har utgått från kunden utan elbolagen har utgått från hur de själva vill ha det. Lyckligtvis håller det på att ändras. Den bästa inriktningen hittils verkar vara "plug&charge" standarden som om jag fattat det rätt innebär att man anger ett kort själva bilen och sen sköter den snacket med laddstolpen. Man stoppar bara i sladden och laddar helt enkelt. (Precis som Tesla haft det i en decennium snart)
 
Fast, vi som faktiskt inte är så entusiastiska, eller ens särskilt intresserade eller kunniga börjar ju faktiskt att skaffa och dessutom använda elbil på ungefär samma sätt som vi tidigare använde fossilbil. För mig är det ingen större skillnad i vardagen, sett till totalen, att köra elbil jämfört med dieseln jag hade förut. Har ett enda laddning, laddar fort och smidigt etc. Största skillnaden är att det är billigare. Mycket billigare. Sjukt mycket billigare. Helt galet j*vla mycket billigare. 🤣
Vad gör du med alla dina pengar du inte bränner på diesel?
 
Någon här som kör KIA optima plug in hybrid och vill dela med sig av lite erfarenheter? Vill ha en billig plug in kombi som tar oss från A till B och som vi då och då kan åka nån lite längre resa med och tittar på den alt passat gte som alternativ till en dieselkombi. Laddmöjlighet finns.
 
Någon här som kör KIA optima plug in hybrid och vill dela med sig av lite erfarenheter? Vill ha en billig plug in kombi som tar oss från A till B och som vi då och då kan åka nån lite längre resa med och tittar på den alt passat gte som alternativ till en dieselkombi. Laddmöjlighet finns.
De jag känner som har en är väldigt bilointresserade men vad jag snappat upp så är de typ nöjda med två undantag - bilen kan inte ge värme vintertid utan motorn igång och ljudisoleringen är dålig på grov asfalt.
 
Någon här som kör KIA optima plug in hybrid och vill dela med sig av lite erfarenheter? Vill ha en billig plug in kombi som tar oss från A till B och som vi då och då kan åka nån lite längre resa med och tittar på den alt passat gte som alternativ till en dieselkombi. Laddmöjlighet finns.
Det låter mycket från bagaget när man kör motorväg iom fläktar kyler batterier under bagagegolvet. Har bara provkört...
 
De jag känner som har en är väldigt bilointresserade men vad jag snappat upp så är de typ nöjda med två undantag - bilen kan inte ge värme vintertid utan motorn igång och ljudisoleringen är dålig på grov asfalt.
Är det vid en viss temperatur på vintern? Bor i Skåne och har garage så det är inte särskilt kallt här vintertid.
Det låter mycket från bagaget när man kör motorväg iom fläktar kyler batterier under bagagegolvet. Har bara provkört...
Tack för info. Kör mestadels stadstrafik men ca 1/3 av milen körs på motorväg dock på långresor och fördelat över få antal dagar per år så det kanske går att leva med men får provköra först.
 
Är det vid en viss temperatur på vintern? Bor i Skåne och har garage så det är inte särskilt kallt här vintertid.
Det finns ingen värmepump eller liknande i bilen, den enda värmen kommer från kylvattnet. Så vill du ha värme måste motorn vara igång så länge som krävs för att hålla kylvattnet varmt. Det innebär inte att den behöver vara igång konstant vintertid, men mycket.
 
Tjena!

siktar på en andrabil till hösten. Kört laddhybrid tidigare, för 3-6år sedan, men nu är det full-el som gäller.

Budget: ca 3000/månad
Minsta körsträcka utan ladd: 10mil
Årskörning: ca 1500mil

jag har mest kört ”svenskt” och tyskt men har inga problem att testa nytt.

Ser att en Toyota snart kommer men den går nog en bit över budgeten. Den hade jag nog velat ha annars. I prisnivån har jag sett MG och Opel.

Ni som pålästa, har ni några råd? Jag har en el två laddstolpar snart redo vid huset för framtiden. Ingen budget för inköp som det ser ut i dag. Aldrig privatleasat.
 
Det finns ingen värmepump eller liknande i bilen, den enda värmen kommer från kylvattnet. Så vill du ha värme måste motorn vara igång så länge som krävs för att hålla kylvattnet varmt. Det innebär inte att den behöver vara igång konstant vintertid, men mycket.

Hur stort är problemet irl? Är det samma sak med ceed eller Niro laddhybrider?
 
Tjena!

siktar på en andrabil till hösten. Kört laddhybrid tidigare, för 3-6år sedan, men nu är det full-el som gäller.

Budget: ca 3000/månad
Minsta körsträcka utan ladd: 10mil
Årskörning: ca 1500mil

jag har mest kört ”svenskt” och tyskt men har inga problem att testa nytt.

Ser att en Toyota snart kommer men den går nog en bit över budgeten. Den hade jag nog velat ha annars. I prisnivån har jag sett MG och Opel.

Ni som pålästa, har ni några råd? Jag har en el två laddstolpar snart redo vid huset för framtiden. Ingen budget för inköp som det ser ut i dag. Aldrig privatleasat.
Du har ju Mazda MX-30(går att få från 2500), sen var det ju bra deal på Opel se tidigare i tråden , sen om det dyker upp någon som vill överlåta ID3 eller dylikt som de fått billigt
 
Tjena!

siktar på en andrabil till hösten. Kört laddhybrid tidigare, för 3-6år sedan, men nu är det full-el som gäller.

Budget: ca 3000/månad
Minsta körsträcka utan ladd: 10mil
Årskörning: ca 1500mil

jag har mest kört ”svenskt” och tyskt men har inga problem att testa nytt.

Ser att en Toyota snart kommer men den går nog en bit över budgeten. Den hade jag nog velat ha annars. I prisnivån har jag sett MG och Opel.

Ni som pålästa, har ni några råd? Jag har en el två laddstolpar snart redo vid huset för framtiden. Ingen budget för inköp som det ser ut i dag. Aldrig privatleasat.

Har du kollat på Kona? Sett leasing deals för < 3k på dem av och till. Annars är väl MG vettigt att titta på i den prisklassen. MX-30 skulle jag undvika baserat på vad jag läst om deras faktiska räckvidd på vintern.
 
Tillbaka
Topp