• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Kallt idag 🙃

60D49254-72C9-471C-B093-78B2CEB9ECBD.png
 
Hur stort är problemet irl? Är det samma sak med ceed eller Niro laddhybrider?
Vet inte hur det är på de nya modellerna. Deras är 2-3 år gammal. "Motorn går hela tiden på vintern" är deras syn på saken. Vid korta sträckor går det i princip inte att åka på el om du ska ha värme. Vid längre sträckor behöver motorn bara gå ibland.
 
Räckvidden baseras på hur du kört tidigare, förbrukningen under x tid. Motorväg i 130 på vintern så suger den i sig.
Har bara haft den i någon vecka. Har inte kört några längre sträckor. Hade inte förvärmt den heller, så jag gissar att räckvidden egentligen är bättre än så
 
Säljer av vår dieseldrivna tiguan allspace nu och är sugna på att hitta en minst lika stor bil som är laddhybrid och inte kostar skjortan att leasa.
tycker det känns svårt att hitta bilar med rejäla bagageutrymmen oavsett men ännu knepigare med elbil/laddhybrid. Tips?
Har kikat på nya sorento som nog är bästa alternativet såhär långt men då kommer man upp emot 8’/månad i privatleasing.
Kan nämna att vi kör en lynk Co nu som mellanbil men den känns aningen liten med två stora barnstolar och en barnvagn som ska med
 
Kan dra lite kort om mitt ägande av en Kia Niro plugin -18.
Inköpt i augusti -21. Tankade bilen full med bensin när jag lämnade bilförsäljaren, och körde fram till början av december innan jag tankade bilen för andra gången. Bensinmotorn startar för att värma kupén när de börjar bli kyligt ute. Jag har både motor- och kupévärmare och det hjälper en del. När det är 5-7+ ute och jag ska köra kortare sträckor än runt 1-1,5 mil är det inte lönt att låta bensinmotorn starta då den knappt hinner ge mer värme än kupévärmaren gjort.
Den dagliga rutten med förskola/skola/jobb tur och retur är 43km på vägar upp till 80km/h och oavsett sommar/vinter så brukar jag ha 5-10km kvar av batteriet att köra på. Har kört med en slimmad takbox senaste två månaderna och fixar rutten även då med lite marginal.
Väldigt imponerad då Kia anger 49km räckvidd WLTP och jag tangerar detta på vintern och överträffar sommartid.

Överlag tycker jag kvalitetskänslan är bättre än förväntat. Har ”pluspaket 2” med läderklädsel, ledstrålkastare osv. Stereon är väl inget att hurra över. Körglädje existerar inte men jag köpte den för att köra billigt.
 
Jag fick inte igång värmen på min med app fick hoppa in bilen och fulstarta värmen nu…. Kul när allt är fruset och få upp dörren!

men när den hade kontakt såg det ut som följande
756E8DD1-BC23-47AC-A3A4-CA1385BB2E21.jpeg
Tappade också kontakten med appen idag. Säljaren tipsade om att man kunde testa att logga in och ut igen. Inte force closa appen.

På tal om uppvärmningen. Startade igång den via appen. Hämtade kidsen. Stängde av bilen.
Hörde då att uppvärmningen fortfarande var igång. Gick in i appen och såg att den var på.

Måste man stänga av den själv via appen bara för att man startade via appen eller kommer den att stängas av efter ett tag?
 
Tappade också kontakten med appen idag. Säljaren tipsade om att man kunde testa att logga in och ut igen. Inte force closa appen.

På tal om uppvärmningen. Startade igång den via appen. Hämtade kidsen. Stängde av bilen.
Hörde då att uppvärmningen fortfarande var igång. Gick in i appen och såg att den var på.

Måste man stänga av den själv via appen bara för att man startade via appen eller kommer den att stängas av efter ett tag?
Jag tror, av erfarenhet, att om man startar den via appen så går den 30 minuter. Även om du kör i mellan. Så man måste stänga av den. I appen eller bilen.
 
Fråga till er som har ID3:a. Låt oss utgå ifrån att bilen inte är inkopplad på laddning. Vilket är det mest ekonomiska sättet att starta på nu när det är kallt? Om jag startar "värmen" via appen, börjar den värma batteriet då också? Är det värt att göra det om man inte är på laddning? Eller är det bättre att bara skrapa rutorna och köra iväg med kall bil och tjock jacka?
 
Fråga till er som har ID3:a. Låt oss utgå ifrån att bilen inte är inkopplad på laddning. Vilket är det mest ekonomiska sättet att starta på nu när det är kallt? Om jag startar "värmen" via appen, börjar den värma batteriet då också? Är det värt att göra det om man inte är på laddning? Eller är det bättre att bara skrapa rutorna och köra iväg med kall bil och tjock jacka?
Det är lite knas och jag har ingen aning om varför det funkar enligt nedan! Om det är en bug (vilket jag hoppas så är det en helt loco bug :D)

Har du sladden i och kör förvärmning så använder elen ifrån uttaget till att värma kupen men batteriet värms ej upp, vilket betyder kommer gå åt en hel del energi till att få upp batteriet i temp under körning så om man kör en kort sträcka så har den värmt batteriet i onödan.

Kör du uppvärmning utan laddkabeln då värmer den både batteriet och kupen...
 
Kör du uppvärmning utan laddkabeln då värmer den både batteriet och kupen...
Det har jag faktiskt svaret på! :) Det beror på att bilen då förbrukar mer energi ur laddsladden än vad som kan levereras med "normala" hushållssäkringar och därmed har man tagit beslut att bilen ska värma batteriet av egen kraft. Batteriet har högre effekt än laddboxen.

Att man tagit beslut på att parkeringsvärmen inte ska stänga av sig själv är däremot bara dum lathet eller nåt. Uttänkt kan det inte vara ;)
 
Det har jag faktiskt svaret på! :) Det beror på att bilen då förbrukar mer energi ur laddsladden än vad som kan levereras med "normala" hushållssäkringar och därmed har man tagit beslut att bilen ska värma batteriet av egen kraft. Batteriet har högre effekt än laddboxen.

Att man tagit beslut på att parkeringsvärmen inte ska stänga av sig själv är däremot bara dum lathet eller nåt. Uttänkt kan det inte vara ;)
har för mig den förbrukar 6kw i den processen, är ju inte överjävligt. Man borde kunna välja själv hur den skall göra!
 
Hämtade hem en e-Niro idag och den fick bekänna färg direkt. Körde i snöblandat regn och slask nästan hela vägen hem till Helsingborg från Göteborg, ca 2 plusgrader ute. Låg i 110-120km/h och snittförbrukning landade på 20.3 kWh/100km. Än så länge imponerar bilen, hade egentligen räknat med ett laddstopp på vägen men det behövdes inte 😀

IMG_20220107_214828__01.jpg
 
0F3F0735-3146-42F6-A0B9-2AF25293C8DD.jpeg

Detta var ju inte vad man tänkt sig :)

Två månader gammal GTE som först fick problem med att sladden låste fast sig (kanske pga kylan).
Dagen efter var bilen stendöd och gick inte att komma in i trots fulladdadt batteri, inget livstecken alls. Bärgaren försökte i nästan en timme innan han gav upp och tog med sig bilen.
Väl inne hos verkstaden (igår kl 18.00) lyckades de ta sig in i bilen och starta den med hjälp av bärgarens ”booster”. De flesta varningslamporna som fanns började lysa och död mediadisplay så bilen blev kvar.

En av säljarna i butiken sa lite skämtsamt:
- Jag har en likadan, tror inte de är gjorda för kyla.

Spännande att se var detta slutar :)
 
0F3F0735-3146-42F6-A0B9-2AF25293C8DD.jpeg

Detta var ju inte vad man tänkt sig :)

Två månader gammal GTE som först fick problem med att sladden låste fast sig (kanske pga kylan).
Dagen efter var bilen stendöd och gick inte att komma in i trots fulladdadt batteri, inget livstecken alls. Bärgaren försökte i nästan en timme innan han gav upp och tog med sig bilen.
Väl inne hos verkstaden (igår kl 18.00) lyckades de ta sig in i bilen och starta den med hjälp av bärgarens ”booster”. De flesta varningslamporna som fanns började lysa och död mediadisplay så bilen blev kvar.

En av säljarna i butiken sa lite skämtsamt:
- Jag har en likadan, tror inte de är gjorda för kyla.

Spännande att se var detta slutar :)
12V batteri som vanligt?
 
0F3F0735-3146-42F6-A0B9-2AF25293C8DD.jpeg

Detta var ju inte vad man tänkt sig :)

Två månader gammal GTE som först fick problem med att sladden låste fast sig (kanske pga kylan).
Dagen efter var bilen stendöd och gick inte att komma in i trots fulladdadt batteri, inget livstecken alls. Bärgaren försökte i nästan en timme innan han gav upp och tog med sig bilen.
Väl inne hos verkstaden (igår kl 18.00) lyckades de ta sig in i bilen och starta den med hjälp av bärgarens ”booster”. De flesta varningslamporna som fanns började lysa och död mediadisplay så bilen blev kvar.

En av säljarna i butiken sa lite skämtsamt:
- Jag har en likadan, tror inte de är gjorda för kyla.

Spännande att se var detta slutar :)

Brukar vara 12v-batteriet som laddar ur. Fick hjälp med min ID3 på samma sätt, men den bärgaren hade koll och startade den med booster direkt på uppfarten. Sedan fick jag ändå lämna in den på uppdatering då problemet med urladdat 12v-batteri satt i mjukvaran.
 
12V batteri som vanligt?
Ingen aning!
Brukar vara 12v-batteriet som laddar ur. Fick hjälp med min ID3 på samma sätt, men den bärgaren hade koll och startade den med booster direkt på uppfarten. Sedan fick jag ändå lämna in den på uppdatering då problemet med urladdat 12v-batteri satt i mjukvaran.
Aha okej. Konstig att det laddar ur när bilen var fulladdad. Problemet för mig var ju att det inte gick att komma in i bilen och då inte få upp motorhuven. Men det låter ju rimligt att det har något med det att göra om flera upplevt samma problem
 
VW har problem med styrningen av 12v batteriet i vissa programvaror. Min chef fick precis bärga sin ID3 med det problemet. (Dock tror jag inte den delar något med GTE egentligen men man hör det på flera olika modeller)
 
Försökte läsa på lite om klimatbonusen. Verkar som många som köpte 2021 fortfarande väntar på sina bilar. Om man köper en elbil idag (under 700tkr-taket), som levereras i typ mars 2022 - vad tror ni om möjligheterna att få ta del av bonusen?

 
Tillbaka
Topp