Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vet inte hur det är på de nya modellerna. Deras är 2-3 år gammal. "Motorn går hela tiden på vintern" är deras syn på saken. Vid korta sträckor går det i princip inte att åka på el om du ska ha värme. Vid längre sträckor behöver motorn bara gå ibland.Hur stort är problemet irl? Är det samma sak med ceed eller Niro laddhybrider?
Räckvidden baseras på hur du kört tidigare, förbrukningen under x tid. Motorväg i 130 på vintern så suger den i sig.Kallt idag
Har bara haft den i någon vecka. Har inte kört några längre sträckor. Hade inte förvärmt den heller, så jag gissar att räckvidden egentligen är bättre än såRäckvidden baseras på hur du kört tidigare, förbrukningen under x tid. Motorväg i 130 på vintern så suger den i sig.
20-25 mil bör gå med 100%Har bara haft den i någon vecka. Har inte kört några längre sträckor. Hade inte förvärmt den heller, så jag gissar att räckvidden egentligen är bättre än så
Jag fick inte igång värmen på min med app fick hoppa in bilen och fulstarta värmen nu…. Kul när allt är fruset och få upp dörren!Hoppade upp igen
Tappade också kontakten med appen idag. Säljaren tipsade om att man kunde testa att logga in och ut igen. Inte force closa appen.Jag fick inte igång värmen på min med app fick hoppa in bilen och fulstarta värmen nu…. Kul när allt är fruset och få upp dörren!
men när den hade kontakt såg det ut som följande
Jag tror, av erfarenhet, att om man startar den via appen så går den 30 minuter. Även om du kör i mellan. Så man måste stänga av den. I appen eller bilen.Tappade också kontakten med appen idag. Säljaren tipsade om att man kunde testa att logga in och ut igen. Inte force closa appen.
På tal om uppvärmningen. Startade igång den via appen. Hämtade kidsen. Stängde av bilen.
Hörde då att uppvärmningen fortfarande var igång. Gick in i appen och såg att den var på.
Måste man stänga av den själv via appen bara för att man startade via appen eller kommer den att stängas av efter ett tag?
Låter rimligt fast ändå inteJag tror, av erfarenhet, att om man startar den via appen så går den 30 minuter. Även om du kör i mellan. Så man måste stänga av den. I appen eller bilen.
Yes som @zippan säger så behöver du stänga av den manuelltLåter rimligt fast ändå inte
Det är lite knas och jag har ingen aning om varför det funkar enligt nedan! Om det är en bug (vilket jag hoppas så är det en helt loco bug )Fråga till er som har ID3:a. Låt oss utgå ifrån att bilen inte är inkopplad på laddning. Vilket är det mest ekonomiska sättet att starta på nu när det är kallt? Om jag startar "värmen" via appen, börjar den värma batteriet då också? Är det värt att göra det om man inte är på laddning? Eller är det bättre att bara skrapa rutorna och köra iväg med kall bil och tjock jacka?
Det har jag faktiskt svaret på! Det beror på att bilen då förbrukar mer energi ur laddsladden än vad som kan levereras med "normala" hushållssäkringar och därmed har man tagit beslut att bilen ska värma batteriet av egen kraft. Batteriet har högre effekt än laddboxen.Kör du uppvärmning utan laddkabeln då värmer den både batteriet och kupen...
har för mig den förbrukar 6kw i den processen, är ju inte överjävligt. Man borde kunna välja själv hur den skall göra!Det har jag faktiskt svaret på! Det beror på att bilen då förbrukar mer energi ur laddsladden än vad som kan levereras med "normala" hushållssäkringar och därmed har man tagit beslut att bilen ska värma batteriet av egen kraft. Batteriet har högre effekt än laddboxen.
Att man tagit beslut på att parkeringsvärmen inte ska stänga av sig själv är däremot bara dum lathet eller nåt. Uttänkt kan det inte vara
Bättre än VW. Där är det ID-loggan, som ser ut som Renault.Från bilens sidospegel
Drar inte det där massa strömFrån bilens sidospegel
Man undrar ju hur mötet lät där man kom fram till att ”det där blir bra, vi kör på det!”Bättre än VW. Där är det ID-loggan, som ser ut som Renault.
Slås av när bilen börjar rulla, hoppas jagDrar inte det där massa ström
12V batteri som vanligt?
Detta var ju inte vad man tänkt sig
Två månader gammal GTE som först fick problem med att sladden låste fast sig (kanske pga kylan).
Dagen efter var bilen stendöd och gick inte att komma in i trots fulladdadt batteri, inget livstecken alls. Bärgaren försökte i nästan en timme innan han gav upp och tog med sig bilen.
Väl inne hos verkstaden (igår kl 18.00) lyckades de ta sig in i bilen och starta den med hjälp av bärgarens ”booster”. De flesta varningslamporna som fanns började lysa och död mediadisplay så bilen blev kvar.
En av säljarna i butiken sa lite skämtsamt:
- Jag har en likadan, tror inte de är gjorda för kyla.
Spännande att se var detta slutar
Detta var ju inte vad man tänkt sig
Två månader gammal GTE som först fick problem med att sladden låste fast sig (kanske pga kylan).
Dagen efter var bilen stendöd och gick inte att komma in i trots fulladdadt batteri, inget livstecken alls. Bärgaren försökte i nästan en timme innan han gav upp och tog med sig bilen.
Väl inne hos verkstaden (igår kl 18.00) lyckades de ta sig in i bilen och starta den med hjälp av bärgarens ”booster”. De flesta varningslamporna som fanns började lysa och död mediadisplay så bilen blev kvar.
En av säljarna i butiken sa lite skämtsamt:
- Jag har en likadan, tror inte de är gjorda för kyla.
Spännande att se var detta slutar
Ingen aning!12V batteri som vanligt?
Aha okej. Konstig att det laddar ur när bilen var fulladdad. Problemet för mig var ju att det inte gick att komma in i bilen och då inte få upp motorhuven. Men det låter ju rimligt att det har något med det att göra om flera upplevt samma problemBrukar vara 12v-batteriet som laddar ur. Fick hjälp med min ID3 på samma sätt, men den bärgaren hade koll och startade den med booster direkt på uppfarten. Sedan fick jag ändå lämna in den på uppdatering då problemet med urladdat 12v-batteri satt i mjukvaran.