• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Försökte läsa på lite om klimatbonusen. Verkar som många som köpte 2021 fortfarande väntar på sina bilar. Om man köper en elbil idag (under 700tkr-taket), som levereras i typ mars 2022 - vad tror ni om möjligheterna att få ta del av bonusen?
Vet ej. Men varför har miljöbonusen fått så konstiga förutsättningar, nån som vet? Om det föds fler barn ett år innebär ju inte det att man måste vänta på barnbidraget till nästa budgetår...
 
Fast tar det inte evigheter innan man tjänat in mellanskillnaden i inköp av den dyrare elbilen? Ungefär, de som kör med solceller på taket och säger att de kommer tjäna in det om 10 år typ.
Lite sen återkoppling men vi satte upp solpaneler för sju år sen och gick plus redan i fjol (nu tickar de bara vinst i bedömt 10-15 år till).
 
@KenKun
En battle där din bil drog längsta stråt….

56B1D6BE-CF47-468E-8B6A-12404C257E28.png
 
Som @KenKun säger, kan lika gärna köpa en Casio och få en bättre klocka än allt annat.

Men det funkar inte riktigt så, känns som att sammanfattningen är skriv på ett sådant sätt att skribenten är emot BMWn för att den kostar mer …

Inget emot Enyaq dock
Biltestare av lassebilar brukar väl alltid gå på pris/prestanda……Råd&Rön är mantrat……de som köper BMW köper BMW oavsett……
 
Stötte på reklam från FerroAmp om någon energyhub som ska förbättra laddboxen ytterligare. Någon som har koll om det blir någon konstnadseffektivtet eller är det ren humbug?
52CE1B76-F91E-4A83-B569-4234F411DA98.png
 
Stötte på reklam från FerroAmp om någon energyhub som ska förbättra laddboxen ytterligare. Någon som har koll om det blir någon konstnadseffektivtet eller är det ren humbug?
52CE1B76-F91E-4A83-B569-4234F411DA98.png
Har en bekant som har en sådan. Men han har också solceller samt batteri för energilagring i hemmet. Då är energihuben nästan ett måste för att kunna optimera flödena
 
Stötte på reklam från FerroAmp om någon energyhub som ska förbättra laddboxen ytterligare. Någon som har koll om det blir någon konstnadseffektivtet eller är det ren humbug?
52CE1B76-F91E-4A83-B569-4234F411DA98.png

Energhub ska ju helst ha solceller och lokal lagring för att vara riktigt värd pengarna, men den tillför även fasbalansering (fördelar husets last jämnt över alla tre faser) så i teorin kan du klara det med mindre huvudsäkring (oftast maxar du inte alla tre faserna, det ligger alltid lite "snett" och det är en fas som smäller när man drar på med trefaslast) vilket sparar några kronor/tusenlappar.
 
Energhub ska ju helst ha solceller och lokal lagring för att vara riktigt värd pengarna, men den tillför även fasbalansering (fördelar husets last jämnt över alla tre faser) så i teorin kan du klara det med mindre huvudsäkring (oftast maxar du inte alla tre faserna, det ligger alltid lite "snett" och det är en fas som smäller när man drar på med trefaslast) vilket sparar några kronor/tusenlappar.
Men detta borde väl firmor som laddboxkillarna etc veta om? Dum fråga nu men har ni alla (med box + solceller) energhub installerat?
 
Har solceller men ingen box (ännu). Har inte haft några planer på energihub men började tänka på det nu… :)
Funderar på bägge men jag vill helst ha lite kött på benen innan jag ringer in elgubben. Tråkigt att inte ha lite info/motfrågor utan bara svälja all säljsnack från företagen/elfirmorna:)

Lagrar du elen?
 
Funderar på bägge men jag vill helst ha lite kött på benen innan jag ringer in elgubben. Tråkigt att inte ha lite info/motfrågor utan bara svälja all säljsnack från företagen/elfirmorna:)

Lagrar du elen?

Har förberett för batteri och input från andra strömkällor (läs: elbilen som backup). Men batterier kostar ju rätt mycket så det känns inte motiverat att köpa just nu, ROI’n blir inget vidare. Eller så blir det bra ROI nu med tanke på elpriserna. Tyvärr är jag helt kass på hur allt sånt här funkar och hänger ihop, men försöker lära mig…
 
Har förberett för batteri och input från andra strömkällor (läs: elbilen som backup). Men batterier kostar ju rätt mycket så det känns inte motiverat att köpa just nu, ROI’n blir inget vidare. Eller så blir det bra ROI nu med tanke på elpriserna. Tyvärr är jag helt kass på hur allt sånt här funkar och hänger ihop, men försöker lära mig…
Tänker att firman som installerar allt borde ha någon go gubbe som kan svaret på allt och syr ihop en trevlig & effektiv lösning åt en.
 
Har förberett för batteri och input från andra strömkällor (läs: elbilen som backup). Men batterier kostar ju rätt mycket så det känns inte motiverat att köpa just nu, ROI’n blir inget vidare. Eller så blir det bra ROI nu med tanke på elpriserna. Tyvärr är jag helt kass på hur allt sånt här funkar och hänger ihop, men försöker lära mig…
Så länge det fortsätter vara så lönsamt att sälja elen ser jag ingen mening med att betala extra för att lagra den själv.
Hade jag kunnat lagra så mycket att jag kunde använda det jag producerar på sommaren på vintern, absolut, men att lagra nått dygn i stället för att sälja el dyrt dagtid och köpa in billigt nattetid ser jag inte vinsten i.
Skönt att säkra mot strömavbrott kanske, men inte flr de pengarna.
 
Så länge det fortsätter vara så lönsamt att sälja elen ser jag ingen mening med att betala extra för att lagra den själv.
Hade jag kunnat lagra så mycket att jag kunde använda det jag producerar på sommaren på vintern, absolut, men att lagra nått dygn i stället för att sälja el dyrt dagtid och köpa in billigt nattetid ser jag inte vinsten i.
Skönt att säkra mot strömavbrott kanske, men inte flr de pengarna.

Typ så resonerar jag också. Och strömavbrott parerar jag gärna med att på sikt använda bilen som backup.
 
Så länge det fortsätter vara så lönsamt att sälja elen ser jag ingen mening med att betala extra för att lagra den själv.
Hade jag kunnat lagra så mycket att jag kunde använda det jag producerar på sommaren på vintern, absolut, men att lagra nått dygn i stället för att sälja el dyrt dagtid och köpa in billigt nattetid ser jag inte vinsten i.
Skönt att säkra mot strömavbrott kanske, men inte flr de pengarna.
Fint resonemang. Sådan info som jag letar efter
 
Under julhelgen var jag hos mina föräldrar i Värmland. Nära deras hus finns en snabbladdare (50kW) som kostar 2,5kr/kWh. Med tanke på hur elpriserna ser ut just nu så borde företaget gå back på den här snabbladdaren? Dessutom, det skulle inte löna sig för mina föräldrar att sätta upp en laddbox hemma så länge de kan ladda på snabbladdaren i närheten.

Vad tror ni, kommer de publika laddstationerna höja sina priser? Eller kommer de ha varierande priser beroende på årstid/tid på dygnet?
 
Under julhelgen var jag hos mina föräldrar i Värmland. Nära deras hus finns en snabbladdare (50kW) som kostar 2,5kr/kWh. Med tanke på hur elpriserna ser ut just nu så borde företaget gå back på den här snabbladdaren? Dessutom, det skulle inte löna sig för mina föräldrar att sätta upp en laddbox hemma så länge de kan ladda på snabbladdaren i närheten.

Vad tror ni, kommer de publika laddstationerna höja sina priser? Eller kommer de ha varierande priser beroende på årstid/tid på dygnet?
El-priserna kommer nog inte vara såhär höga året runt dock, så det kanske lönar sig att ladda hemma 10 av 12 månader om året? (Förutom den smidighet att kunna ladda hemma och har en bil klar att åka med på morgonen).

Om jag hade haft en laddstation så hade jag garanterat höjt priserna kring högtider, sportlov osv. Te.x en station i Vemdalen eller Åre.
 
Under julhelgen var jag hos mina föräldrar i Värmland. Nära deras hus finns en snabbladdare (50kW) som kostar 2,5kr/kWh. Med tanke på hur elpriserna ser ut just nu så borde företaget gå back på den här snabbladdaren? Dessutom, det skulle inte löna sig för mina föräldrar att sätta upp en laddbox hemma så länge de kan ladda på snabbladdaren i närheten.

Vad tror ni, kommer de publika laddstationerna höja sina priser? Eller kommer de ha varierande priser beroende på årstid/tid på dygnet?
11kW laddarna som finns på Väla i Helsingborg kostar 2,25kr/kWh, annars verkar det ligga runt 3kr/kWh i stan. Har själv spekulerat i att det kanske höjs snart, eller så räknar de hem det under sommaren?
 
11kW laddarna som finns på Väla i Helsingborg kostar 2,25kr/kWh, annars verkar det ligga runt 3kr/kWh i stan. Har själv spekulerat i att det kanske höjs snart, eller så räknar de hem det under sommaren?
Man kan ju fundera på vad som är ett rimligt pris för tjänsten laddning. Jämför med exempelvis kaffe. Snittpriset för en kopp svart kaffe i Stockholm var 30,54 kronor år 2019. Idag har det säkert höjts, men låt säga 30 kronor. Att brygga en kopp kaffe hemma kostar max 2 kronor inklusive avskrivningstid på bryggare etc. Alltså är kaffet på stan 15 gånger dyrare än kaffet hemma. Som det ser ut nu är dock laddning på stan "bara" 2-3 gånger dyrare än hemma, så jag tror det finns utrymme att höja priserna. Men frågan är var smärtgränsen går? Jag gissar att smärtgränsen går där elbilens drivmedelskostnad blir lika dyr som att köra en konventionell bil.
 
Man kan ju fundera på vad som är ett rimligt pris för tjänsten laddning. Jämför med exempelvis kaffe. Snittpriset för en kopp svart kaffe i Stockholm var 30,54 kronor år 2019. Idag har det säkert höjts, men låt säga 30 kronor. Att brygga en kopp kaffe hemma kostar max 2 kronor inklusive avskrivningstid på bryggare etc. Alltså är kaffet på stan 15 gånger dyrare än kaffet hemma. Som det ser ut nu är dock laddning på stan "bara" 2-3 gånger dyrare än hemma, så jag tror det finns utrymme att höja priserna. Men frågan är var smärtgränsen går? Jag gissar att smärtgränsen går där elbilens drivmedelskostnad blir lika dyr som att köra en konventionell bil.
Jag förstår hur du tänker men tycker jämförelsen faller lite, ett café har ju en helt annan service än en laddare och där av även andra löpande kostnader. Om Espresso House tillhandahåller en bryggare och bönor men jag får själv brygga mitt kaffe känns jämförelsen mer rättvis, då blir det dock väldigt mycket svårare att räkna enligt ditt exempel.

Jag tror smärtgränsen idag ligger lägre än så, det "ska" ju vara billigare att köra elbil än fossilbil. Om några år kan smärtgränsen säkert flyttas upp i takt med att inställningen till elbilar förändras.

En helt annan fråga, jag har nu kört runt i min e-Niro i några dagar. Är det någon som vet om man kan stänga av den här jingeln som spelas varje gång man startar eller stänger av bilen?
 
Jag förstår hur du tänker men tycker jämförelsen faller lite, ett café har ju en helt annan service än en laddare och där av även andra löpande kostnader. Om Espresso House tillhandahåller en bryggare och bönor men jag får själv brygga mitt kaffe känns jämförelsen mer rättvis, då blir det dock väldigt mycket svårare att räkna enligt ditt exempel.

Jag tror smärtgränsen idag ligger lägre än så, det "ska" ju vara billigare att köra elbil än fossilbil. Om några år kan smärtgränsen säkert flyttas upp i takt med att inställningen till elbilar förändras.

En helt annan fråga, jag har nu kört runt i min e-Niro i några dagar. Är det någon som vet om man kan stänga av den här jingeln som spelas varje gång man startar eller stänger av bilen?
Hur ska överförmyndaren få in de miljarder i skatter som fosila bränslen genererar.....när de flottorna fasas ut? Ska man inte höja andra skatter generellt....så kommer elen för fordon att kosta x10 mot vad den gör idag......på sikt......så det är bara att njuta nu under övergångsfasen.......så du har nog helt rätt att smärtgränsen flyter med tiden......
 
Hur ska överförmyndaren få in de miljarder i skatter som fosila bränslen genererar.....när de flottorna fasas ut? Ska man inte höja andra skatter generellt....så kommer elen för fordon att kosta x10 mot vad den gör idag......på sikt......så det är bara att njuta nu under övergångsfasen.......så du har nog helt rätt att smärtgränsen flyter med tiden......
Den frågan har redan diskuterats. Sverige kommer införa kilometerskatt som baseras på vad du kör, var du kör och när du kör. Det vill säga om du kör V8 i stockholms innerstad i rusningstrafik så kommer du betala skyhög skatt. Men om du kör elbil i eslövs förorter mitt i natten så betalar du ingen kilometerskatt i princip. Hur som haver så kommer det ändå vara billigare att köra elbil. Bensinen kommer knappast gå ner i pris på lång sikt
 
Den frågan har redan diskuterats. Sverige kommer införa kilometerskatt som baseras på vad du kör, var du kör och när du kör. Det vill säga om du kör V8 i stockholms innerstad i rusningstrafik så kommer du betala skyhög skatt. Men om du kör elbil i eslövs förorter mitt i natten så betalar du ingen kilometerskatt i princip. Hur som haver så kommer det ändå vara billigare att köra elbil. Bensinen kommer knappast gå ner i pris på lång sikt
Vi får väl C…..det där kan lika gärna vara bröd åt folket snack….men sure…..bensin blir dyrt och är inte miljövänligt……men bara 100 ggr bekvämare än elbil just nu….
 
Vi får väl C…..det där kan lika gärna vara bröd åt folket snack….men sure…..bensin blir dyrt och är inte miljövänligt……men bara 100 ggr bekvämare än elbil just nu….
Att åka till bensinstationen varannan vecka för att kasta tusenlappar åt diktatorer? 😁 jag skulle säga att det är betydligt bekvämare att vakna upp varje morgon och ha en fulltankad bil på uppfarten 👍🏽
 
Tillbaka
Topp