• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
0F3F0735-3146-42F6-A0B9-2AF25293C8DD.jpeg

Detta var ju inte vad man tänkt sig :)

Två månader gammal GTE som först fick problem med att sladden låste fast sig (kanske pga kylan).
Dagen efter var bilen stendöd och gick inte att komma in i trots fulladdadt batteri, inget livstecken alls. Bärgaren försökte i nästan en timme innan han gav upp och tog med sig bilen.
Väl inne hos verkstaden (igår kl 18.00) lyckades de ta sig in i bilen och starta den med hjälp av bärgarens ”booster”. De flesta varningslamporna som fanns började lysa och död mediadisplay så bilen blev kvar.

En av säljarna i butiken sa lite skämtsamt:
- Jag har en likadan, tror inte de är gjorda för kyla.

Spännande att se var detta slutar :)
För att svara på min egen post så är bilen hemma igen.
Mycket riktigt skyllde dom på 12V batteriet, när jag frågade hur det kunde ske eftersom bilen var fulladdad vid ”skadetillfället” fick jag svaret ”Tillfäligheter kanske”.
Aja vi får se :)
 
Att åka till bensinstationen varannan vecka för att kasta tusenlappar åt diktatorer? 😁 jag skulle säga att det är betydligt bekvämare att vakna upp varje morgon och ha en fulltankad bil på uppfarten 👍🏽
Klarar mig en månad på en tank…..slipper dessutom förslitningsskador i armen av att runka elkabeln 4 ggr per dag också…. Jag är pro elbil…..absolut….men inte i dagens versioner bara….hämtar ut ny bensinare om 6v….inshallah……efter den blir det el….när de funkar att använda!!
 
För att svara på min egen post så är bilen hemma igen.
Mycket riktigt skyllde dom på 12V batteriet, när jag frågade hur det kunde ske eftersom bilen var fulladdad vid ”skadetillfället” fick jag svaret ”Tillfäligheter kanske”.
Aja vi får se :)

Att huvudbatteriet är fulladdat spelar ingen roll då det inte är direktkopplat till 12V systemet.. Minns jag rätt så ska VW ladda det antingen när bilen är igång eller om den står med laddkabel men den logiken kan säkert fallera då VW är ökända för att vara usla på mjukvara.

Just 12V verkar vara ett allmänt gissel för el-/hybridbilar med diverse mer eller mindre väl fungerande lösningar. Min Niro spenderar nån halvtimme om dagen med att ladda 12V batteriet från huvudbatteriet oavsett och det verkar funka OK men folk har haft konstiga 12V relaterade fel även med dessa bilar.

Sen är det tydligen så att ett antal modeller "väcker" hela bilen när man använder appen så drar en massa ström i onödan. Så sitter du och fipplar med appen ofta kan du teoretiskt dränera 12V batterier med. Fin design...
 
Att huvudbatteriet är fulladdat spelar ingen roll då det inte är direktkopplat till 12V systemet.. Minns jag rätt så ska VW ladda det antingen när bilen är igång eller om den står med laddkabel men den logiken kan säkert fallera då VW är ökända för att vara usla på mjukvara.

Just 12V verkar vara ett allmänt gissel för el-/hybridbilar med diverse mer eller mindre väl fungerande lösningar. Min Niro spenderar nån halvtimme om dagen med att ladda 12V batteriet från huvudbatteriet oavsett och det verkar funka OK men folk har haft konstiga 12V relaterade fel även med dessa bilar.

Sen är det tydligen så att ett antal modeller "väcker" hela bilen när man använder appen så drar en massa ström i onödan. Så sitter du och fipplar med appen ofta kan du teoretiskt dränera 12V batterier med. Fin design...
Haha intressant. I vw app kan man ”väcka” bilen genom att hålla nere uppdatera i ett antal sekunder. Säkert är det som du säger att man väcker hela bilen vilket då drar en del..😅

Personen i verkstan sa att 12v laddas samtidigt som bilen men jag vet inte. Oavsett känns det halvbra att detta ens ska vara ett problem :)
 
Klarar mig en månad på en tank…..slipper dessutom förslitningsskador i armen av att runka elkabeln 4 ggr per dag också…. Jag är pro elbil…..absolut….men inte i dagens versioner bara….hämtar ut ny bensinare om 6v….inshallah……efter den blir det el….när de funkar att använda!!
Med elbil är det snarar 4ggr i veckan med dagens räckvidder. Men förstås en hybrid ska ju sladden i varje gång man stannar.
 
Klarar mig en månad på en tank…..slipper dessutom förslitningsskador i armen av att runka elkabeln 4 ggr per dag också…. Jag är pro elbil…..absolut….men inte i dagens versioner bara….hämtar ut ny bensinare om 6v….inshallah……efter den blir det el….när de funkar att använda!!
Vad du gör med din elkabel är din ensak. Jag laddar min bil en gång var 15:e dag. Har inte fått några skador av detta ännu. 45% av alla bilar som registrerades i december var laddbara. Så bevisligen funkar det för väldigt många människor.
Jag har respekt för att elbil inte passar alla i dagsläget. Finns säkert de som har mycket speciella körmönster. Men en stor andel av de som inte väljer elbil idag, gör det av brist på kunskap och för att man hört massa myter som inte stämmer, tyvärr.
 
Faktiskt så är det ännu högre andel om man tittar på rullande 3-månader. Då är helt elektriska bilar det dominerande drivmedlet. Man får nog vänja sig vid att stoppa i sladden så att säga framöver om man ska ha nån bil.

Med det sagt så är el ett bedrövligt drivmedel om man har bilen som arbetsplats, åker olika rutter varje dag, inte har egen laddare. Du klarar ju dig @Epicure.watches för att varje åktur du gör i bilen är en "nöjestur" så att säga. Då gör det inte så mycket att man behöver planera och anpassa sitt åkande till laddningen. Ska du befinna dig 40 mil bort vid ett exakt klockslag är el en mardröm idag om man inte åker Tesla. Men så är det ganska få som har det i verkligheten men desto fler som har det bara som argument...
1641991881115.png
 
Nu har jag testat på att ladda min elbil.

Letade upp en OKQ8 mack med E.On 50 kWh laddare. Fick dock vänta 20 min innan den var ledig.

Valde att betala med app, men hade visst laddat ned fel app. Stod inte heller vilken app man skulle använda. Har nu fått veta att det ska funka med Europark appen.

Jaha. Ingen "avbryt" knapp på laddstationen 🙃

Tar bort laddkabeln från bilen, väntar väntar.

Väljer betala med kort. Surfar till en hemsida.

Möts av detta. Fattar till slut att man ska trycka in siffrorna som finns ovanför laddaren.

985CAB19-3666-4A28-8837-E0E266E2F031.jpeg


Ansluter. Ingen anslutning!

Gör om allt igen. Ansluten. Laddar. Yes.

Sätter mig i bilen. Funderar på hur länge jag ska ladda den. Laddar man över 45 minuter så tar man en straffavgift på 3 kr / min.

Någon knackar på rutan. Nyköpt elbil. Frågade om jag kunde hjälpa honom.

In med laddkabeln, ingen kontakt.
Kontakt på försök två!
Betalar med kort. Funkade inte. Testade två tre gånger. Jag sa att jag har hört att E.On suger. Åk någon annanstans.

Han åkte vidare.

Info:
Längd: 37 minuter
Energi: 20.047 kWh
Pris med moms: 119.08kr

Åker hem. Muttrar till min fru, aldrig mer E.On.
Ser sedan i InCharge appen att Circle K hade en snabbladdare på 150 kWh ett par meter bort!!

På tisdag får jag äntligen min laddbox 🙃
 
Nu har jag testat på att ladda min elbil.

Letade upp en OKQ8 mack med E.On 50 kWh laddare. Fick dock vänta 20 min innan den var ledig.

Valde att betala med app, men hade visst laddat ned fel app. Stod inte heller vilken app man skulle använda. Har nu fått veta att det ska funka med Europark appen.

Jaha. Ingen "avbryt" knapp på laddstationen 🙃

Tar bort laddkabeln från bilen, väntar väntar.

Väljer betala med kort. Surfar till en hemsida.

Möts av detta. Fattar till slut att man ska trycka in siffrorna som finns ovanför laddaren.

985CAB19-3666-4A28-8837-E0E266E2F031.jpeg


Ansluter. Ingen anslutning!

Gör om allt igen. Ansluten. Laddar. Yes.

Sätter mig i bilen. Funderar på hur länge jag ska ladda den. Laddar man över 45 minuter så tar man en straffavgift på 3 kr / min.

Någon knackar på rutan. Nyköpt elbil. Frågade om jag kunde hjälpa honom.

In med laddkabeln, ingen kontakt.
Kontakt på försök två!
Betalar med kort. Funkade inte. Testade två tre gånger. Jag sa att jag har hört att E.On suger. Åk någon annanstans.

Han åkte vidare.

Info:
Längd: 37 minuter
Energi: 20.047 kWh
Pris med moms: 119.08kr

Åker hem. Muttrar till min fru, aldrig mer E.On.
Ser sedan i InCharge appen att Circle K hade en snabbladdare på 150 kWh ett par meter bort!!

På tisdag får jag äntligen min laddbox 🙃
Skaffa appen PlugShare och/eller Chargefinder.
Sen skaffar du appar till alla som har laddaststioner. Är du nervöst lagd så beställ även taggar till dessa som du registrerar.

Nybörjarmisstag.
 
Nu har jag testat på att ladda min elbil.

Letade upp en OKQ8 mack med E.On 50 kWh laddare. Fick dock vänta 20 min innan den var ledig.

Valde att betala med app, men hade visst laddat ned fel app. Stod inte heller vilken app man skulle använda. Har nu fått veta att det ska funka med Europark appen.

Jaha. Ingen "avbryt" knapp på laddstationen 🙃

Tar bort laddkabeln från bilen, väntar väntar.

Väljer betala med kort. Surfar till en hemsida.

Möts av detta. Fattar till slut att man ska trycka in siffrorna som finns ovanför laddaren.

985CAB19-3666-4A28-8837-E0E266E2F031.jpeg


Ansluter. Ingen anslutning!

Gör om allt igen. Ansluten. Laddar. Yes.

Sätter mig i bilen. Funderar på hur länge jag ska ladda den. Laddar man över 45 minuter så tar man en straffavgift på 3 kr / min.

Någon knackar på rutan. Nyköpt elbil. Frågade om jag kunde hjälpa honom.

In med laddkabeln, ingen kontakt.
Kontakt på försök två!
Betalar med kort. Funkade inte. Testade två tre gånger. Jag sa att jag har hört att E.On suger. Åk någon annanstans.

Han åkte vidare.

Info:
Längd: 37 minuter
Energi: 20.047 kWh
Pris med moms: 119.08kr

Åker hem. Muttrar till min fru, aldrig mer E.On.
Ser sedan i InCharge appen att Circle K hade en snabbladdare på 150 kWh ett par meter bort!!

På tisdag får jag äntligen min laddbox 🙃
Vet. Det är så värdelöst att det inte är sant. Man har på nåt sätt utgått från hur det är enklast att bygga i deras eget billing system eller nåt. Det är OMÖJLIGT att någon människa som kan UX har varit inbladad i elbilsladdning. Bara faktumet att man ska mata in XCXXCX1313424q24VVV som "pumpnamn" istället för 1-2-3-4-5, WTF?!
 
Skaffa appen PlugShare och/eller Chargefinder.
Sen skaffar du appar till alla som har laddaststioner. Är du nervöst lagd så beställ även taggar till dessa som du registrerar.

Nybörjarmisstag.
Chargefinder, så hette den ja!

Hade ju spanat in Circle K och även laddat ned deras app. Fattar inte hur jag tänkte när jag styrde mot OKQ8 istället 🙃

Jag har även ett års medlemskap på Skoda Power Pass som ska göra det smidigare, men säljaren tipsade om att aktivera den först när vi ska göra en längre resa
 
Vet. Det är så värdelöst att det inte är sant. Man har på nåt sätt utgått från hur det är enklast att bygga i deras eget billing system eller nåt. Det är OMÖJLIGT att någon människa som kan UX har varit inbladad i elbilsladdning. Bara faktumet att man ska mata in XCXXCX1313424q24VVV som "pumpnamn" istället för 1-2-3-4-5, WTF?!
Det som var förvirrande var just att det stod zxuoo1223, men i verkligen var det runt fem sex siffror ovanför laddaren som skulle tryckas in. Puh
 
Nu har jag testat på att ladda min elbil.

Letade upp en OKQ8 mack med E.On 50 kWh laddare. Fick dock vänta 20 min innan den var ledig.

Valde att betala med app, men hade visst laddat ned fel app. Stod inte heller vilken app man skulle använda. Har nu fått veta att det ska funka med Europark appen.

Jaha. Ingen "avbryt" knapp på laddstationen 🙃

Tar bort laddkabeln från bilen, väntar väntar.

Väljer betala med kort. Surfar till en hemsida.

Möts av detta. Fattar till slut att man ska trycka in siffrorna som finns ovanför laddaren.

985CAB19-3666-4A28-8837-E0E266E2F031.jpeg


Ansluter. Ingen anslutning!

Gör om allt igen. Ansluten. Laddar. Yes.

Sätter mig i bilen. Funderar på hur länge jag ska ladda den. Laddar man över 45 minuter så tar man en straffavgift på 3 kr / min.

Någon knackar på rutan. Nyköpt elbil. Frågade om jag kunde hjälpa honom.

In med laddkabeln, ingen kontakt.
Kontakt på försök två!
Betalar med kort. Funkade inte. Testade två tre gånger. Jag sa att jag har hört att E.On suger. Åk någon annanstans.

Han åkte vidare.

Info:
Längd: 37 minuter
Energi: 20.047 kWh
Pris med moms: 119.08kr

Åker hem. Muttrar till min fru, aldrig mer E.On.
Ser sedan i InCharge appen att Circle K hade en snabbladdare på 150 kWh ett par meter bort!!

På tisdag får jag äntligen min laddbox 🙃
Det är typ lika kasst på alla publika laddstationer. Sjukt störande. Som om de anställda själva aldrig har testat sina egna produkter. När det funkar är det bra. Men när det strular är det ett jävla helvete
 
varför inte bara en 2d-streckkod som har allt man behöver, förutsätter att man har en mobil dock. Känns som man ändå måste ha en mobil...
Då måste nån tänka först...

En annan sjukdom som jag vet finns (åtminstone hos de tyska bolagen) är att man måste stödja ALLA fall. Så istället för en jättesmidig process som stöjder 95% av användarna så gör man en urusel process för att 100% ska kunna använda något men alla får lida istället. Hur många behöver ladda sin elbil utan mobil är ett bra exempel.
 
Det är typ lika kasst på alla publika laddstationer. Sjukt störande. Som om de anställda själva aldrig har testat sina egna produkter. När det funkar är det bra. Men när det strular är det ett jävla helvete

De få gånger jag behövt "tanka" annorstädes så har jag kört MER. Bara att öppna appen, välja laddaren som visas där du är, trycka start. Funkat fint än så länge.
 
De få gånger jag behövt "tanka" annorstädes så har jag kört MER. Bara att öppna appen, välja laddaren som visas där du är, trycka start. Funkat fint än så länge.
Hur ligger det till prismässigt, är det påslag jämfört med att leta upp "rätt" app? Det var väl chargefinder som var apdyrt jämfört med att betala direkt till leverantören.
 
Hur ligger det till prismässigt, är det påslag jämfört med att leta upp "rätt" app? Det var väl chargefinder som var apdyrt jämfört med att betala direkt till leverantören.

Har inte behövt använda dem på ett tag, men det var 5:- per kWh överallt om man inte har abonnemang. Abonnemang hade aldrig lönat sig för mig. Men vet inte vad du menar med "rätt" app, det är väl MER som har sina egna stationer?
 
Har inte behövt använda dem på ett tag, men det var 5:- per kWh överallt om man inte har abonnemang. Abonnemang hade aldrig lönat sig för mig. Men vet inte vad du menar med "rätt" app, det är väl MER som har sina egna stationer?
Det har du säkert rätt i. Har inte koll på dem i detalj. Snabbladdar 2ggr om året.
 
Jag har ett abonnemang hos MER eftersom jag har flertalet av deras laddare i närheten av lägenheten, har ingen egen laddare. Betalar 399kr i månaden och får då ladda upp till 450kWh i månaden, räcker gott och väl.

Ärligt talat förstår jag inte hur alla kan tycka det är så jobbigt att ladda på publika stationer men jag kanske bara har haft tur. Använde MERs app innan jag fick taggen och har även använt EasyPark. MER räknar själv ut vilken laddare du står vid via telefonens position, bara att trycka start så börjar den ladda. I EasyPark skriver man in en 4 eller 6-siffrig kod som står på laddaren och trycker sedan start.
 
Till OKQ8’s försvar håller de precis på att lansera 150kw laddare med vanlig kortbetalning som på besinpumpen. Kommer bli 800
Laddpunkter runt om i Sverige. Några av de första är upplands Väsby, Västberga och Danderyd.
CCA94815-3F87-4992-9AD0-E71862D711AA.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag har ett abonnemang hos MER eftersom jag har flertalet av deras laddare i närheten av lägenheten, har ingen egen laddare. Betalar 399kr i månaden och får då ladda upp till 450kWh i månaden, räcker gott och väl.

Ärligt talat förstår jag inte hur alla kan tycka det är så jobbigt att ladda på publika stationer men jag kanske bara har haft tur. Använde MERs app innan jag fick taggen och har även använt EasyPark. MER räknar själv ut vilken laddare du står vid via telefonens position, bara att trycka start så börjar den ladda. I EasyPark skriver man in en 4 eller 6-siffrig kod som står på laddaren och trycker sedan start.
Sist jag försökte ladda på en mer-station gick det till såhär:
Jag kommer till stationen där det står snabbladdning. Ser direkt att det inte är snabbladdare utan max 11kW. Försöker läsa instruktionerna på laddaren men de är helt missvisande. Inser att jag måste ladda ner deras app. Det går inte att starta med gamla clever-brickor som jag hade i bilen. Laddar ner appen. Inser att jag måste registrera mig. Gör det. Konfirmerar min mailadress. Inser att jag måste regga betalkort. Gör det. Verifierar via bank-id och skit. Instruktionerna i appen och på laddaren är olika?!? I appen måste jag sen hitta en laddare som typ heter X2KR45CKYP423. När jag väl gör det och försökte starta så står set bara och tuggar. Appen får inte kontakt med laddstationen.
Då har jag stårt ute i kylan i 15 minuter. Tröttnar. Sätter mig i bilen och åker till en annan laddare som drivs av ett annat bolag.
 
Då måste nån tänka först...

En annan sjukdom som jag vet finns (åtminstone hos de tyska bolagen) är att man måste stödja ALLA fall. Så istället för en jättesmidig process som stöjder 95% av användarna så gör man en urusel process för att 100% ska kunna använda något men alla får lida istället. Hur många behöver ladda sin elbil utan mobil är ett bra exempel.
Att kunna använda betalkort/kreditkort stödjer väl 100% av fallen. Men svenska laddoperatörer vägrar införa det.
 
Gör ett litet inspel i denna tråd som fosilbilsägare som ändå tänker tanken att skaffa elbil för A-B resor men helvette vad krångligt allt med laddstation verkar!!
Konstig att det inte funkar bättre med tanke på att bilen som koncept funnits i 100 år och man lyckats få till bensinmackar och då inte kan ta lärdom.

nu som själva berättat om detta, känner ni er nöjda eller är det ”knyta näven i fickan” läge vid dessa tillfällen? Ren nyfikenhet, funderar som sagt själv på elbil nu när man även bor i hus.
 
Tillbaka
Topp