• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Gör ett litet inspel i denna tråd som fosilbilsägare som ändå tänker tanken att skaffa elbil för A-B resor men helvette vad krångligt allt med laddstation verkar!!
Konstig att det inte funkar bättre med tanke på att bilen som koncept funnits i 100 år och man lyckats få till bensinmackar och då inte kan ta lärdom.

nu som själva berättat om detta, känner ni er nöjda eller är det ”knyta näven i fickan” läge vid dessa tillfällen? Ren nyfikenhet, funderar som sagt själv på elbil nu när man även bor i hus.
Vi kör bara kortare sträckor. Tror de längsta resorna brukar vara i någon timme. Efter att ha fått vår laddbox så kommer vi att ladda på macken max 1-3 gånger per år gissar jag på. Typ när vi bilar till Skåne.

Så för oss är elbil mycket smidigare!
 
Det är väl för mycket fosilfarbror med en så enkel lösning.
Betalkort funkar inte på de flesta laddplatser. Det står att det ska stödjas ibland men funkar inte I praktiken.
nu som själva berättat om detta, känner ni er nöjda eller är det ”knyta näven i fickan” läge vid dessa tillfällen? Ren nyfikenhet, funderar som sagt själv på elbil nu när man även bor i hus.
Att ladda på resa är skit och helvete varje gång. Däremot är själva bilen (etron) bättre än allt annat jag haft alla kategorier. Av 1780 mil hittills har 1700 varit ren njutning.
 
Gör ett litet inspel i denna tråd som fosilbilsägare som ändå tänker tanken att skaffa elbil för A-B resor men helvette vad krångligt allt med laddstation verkar!!
Konstig att det inte funkar bättre med tanke på att bilen som koncept funnits i 100 år och man lyckats få till bensinmackar och då inte kan ta lärdom.

nu som själva berättat om detta, känner ni er nöjda eller är det ”knyta näven i fickan” läge vid dessa tillfällen? Ren nyfikenhet, funderar som sagt själv på elbil nu när man även bor i hus.
Känns iaf för mig som ett ickeproblem. Bilen är alltid laddad till vardags och väldigt sällan jag åker längre än att jag tar mig hela vägen utan laddning (40+ mil). Vid längre resor går det fort att toppa upp.

Sen underlättar det såklart att bilmärket jag kör har sitt eget laddnätverk ;)
 
Gör ett litet inspel i denna tråd som fosilbilsägare som ändå tänker tanken att skaffa elbil för A-B resor men helvette vad krångligt allt med laddstation verkar!!
Konstig att det inte funkar bättre med tanke på att bilen som koncept funnits i 100 år och man lyckats få till bensinmackar och då inte kan ta lärdom.

nu som själva berättat om detta, känner ni er nöjda eller är det ”knyta näven i fickan” läge vid dessa tillfällen? Ren nyfikenhet, funderar som sagt själv på elbil nu när man även bor i hus.
Jag laddar på samma fåtal laddstationer 99 gånger av 100. Men den ena gånger som jag behöver ladda på en ”ny” laddplats brukar det oftast krångla. Det är då man önskade att man kunde bara blippa sitt kreditkort. Men så funkar det tyvärr inte. Oftast behöver du en ny app, regga nytt konto, regga betalkort, identifiera med bank-id, hitta rätt laddstation i appen och be till gudarna att det ska funka.
 
Jag åker aldrig-ish längre än hemikring, men när jag gjort det har jag använt etron-kortet.
Inte billigast (alls), men smidigheten uppväger cashen de få gånger det blir av.
8C79C182-DC57-4188-8D4B-AD0E1B00E243.jpeg


Att laddningsinfrastrukturen är ett skämt är väl typ det enda som elbilsälskare och -hatare är överens om.
 
Då ska vi se.. hoppas få lite input för stundande bilköp!

leasar idag en passat från 2019 som ska lämnas tillbaka om ett par månader, var helt inne på att leasa en ID4 efter det men efter att ha tagit in offerter skulle TCO bli mer än 500:- dyrare i månaden med elbil kontra min fossilpassat, även med den snålaste specen på ID4n.

tanken nu är att köpa en laddhybrid istället, har mest tittat passat gte (eftersom jag redan har finfälgar med sommardäck samt vinterdäck kvar från leasingpassaten) i 300k klassen, dvs typ 2018 med 6-7000 mil. Vi kör lite i familjen (<1500 mil per år) och 98% av resorna är under 5 mil.

Det jag undrar är om det är helt uppåt väggarna dumt att köpa en hybrid nu när elbilarna kommit på bred front? Kommer den va helt osäljbar i framtiden?
 
Vilka appar har ni i dagsläget för elbilsladdning? Jag har följande:
1. Chargefinder - För att hitta närmaste laddstation
2. E.On Drive - För laddning på E.Ons stationer
3. InCharge - För att ladda på Vattenfalls stationer
4. Fortum Charge & Drive - För att ladda på Recharges stationer
5. Mer Sverige - För att ladda på Mers stationer
6. Circle K Charge SE - För laddning på Circle Ks stationer
7. Ladda din elbil - För att ladda på Göteborg Energis stationer
8. Virta - För att ladda på Virtas och några andras stationer
9. EVCore - För att ladda på Mälarenergis stationer
10. OKQ8 Elbilsladdning - För att ladda på OKQ8s stationer
11. EasyPark - I första hand för att betala parkering, men kan också använda för att ladda på Eways eller Karlstads elnäts stationer
 
Vilka appar har ni i dagsläget för elbilsladdning? Jag har följande:
1. Chargefinder - För att hitta närmaste laddstation
2. E.On Drive - För laddning på E.Ons stationer
3. InCharge - För att ladda på Vattenfalls stationer
4. Fortum Charge & Drive - För att ladda på Recharges stationer
5. Mer Sverige - För att ladda på Mers stationer
6. Circle K Charge SE - För laddning på Circle Ks stationer
7. Ladda din elbil - För att ladda på Göteborg Energis stationer
8. Virta - För att ladda på Virtas och några andras stationer
9. EVCore - För att ladda på Mälarenergis stationer
10. OKQ8 Elbilsladdning - För att ladda på OKQ8s stationer
11. EasyPark - I första hand för att betala parkering, men kan också använda för att ladda på Eways eller Karlstads elnäts stationer
Den som får till en deal med alla så att man bara kan ha en app kommer inte köra ID3 that is for sure :D
 
Den som får till en deal med alla så att man bara kan ha en app kommer inte köra ID3 that is for sure :D
Finns ett bolag som heter Charge4Go som försöker få till en deal med alla dessa bolag. De har lyckats i Danmark, men Svenska laddoperatörer stretar emot. Tror de har fått med sig E.On och Recharge (Fortum) i alla fall. Mer verkar vara på gång också. Då har man 75% av de största nätverken, sen återstår Vattenfall. Då har man täckt in en stor del av Sveriges snabbladdare. Frågan är vad det är för pris om man använder deras app. Lär ju vara någon typ av påslag.
 
Finns ett bolag som heter Charge4Go som försöker få till en deal med alla dessa bolag. De har lyckats i Danmark, men Svenska laddoperatörer stretar emot. Tror de har fått med sig E.On och Recharge (Fortum) i alla fall. Mer verkar vara på gång också. Då har man 75% av de största nätverken, sen återstår Vattenfall. Då har man täckt in en stor del av Sveriges snabbladdare. Frågan är vad det är för pris om man använder deras app. Lär ju vara någon typ av påslag.
En app för att styra en annan app, känns...som att man inte riktigt löser grundproblemet. Jag vill mata in kortet i bilen på nåt sätt och sen stoppa i laddsladden bara. Plug&Go heter väl ett försök iaf
 
Då ska vi se.. hoppas få lite input för stundande bilköp!

leasar idag en passat från 2019 som ska lämnas tillbaka om ett par månader, var helt inne på att leasa en ID4 efter det men efter att ha tagit in offerter skulle TCO bli mer än 500:- dyrare i månaden med elbil kontra min fossilpassat, även med den snålaste specen på ID4n.

tanken nu är att köpa en laddhybrid istället, har mest tittat passat gte (eftersom jag redan har finfälgar med sommardäck samt vinterdäck kvar från leasingpassaten) i 300k klassen, dvs typ 2018 med 6-7000 mil. Vi kör lite i familjen (<1500 mil per år) och 98% av resorna är under 5 mil.

Det jag undrar är om det är helt uppåt väggarna dumt att köpa en hybrid nu när elbilarna kommit på bred front? Kommer den va helt osäljbar i framtiden?
Om du tänkt behålla den i tre fyra år är absolut en laddis säljbar. Väldigt stor del av befolkningen kommer ha ett behov av att kunna ta sig längre än en laddning ger möjlighet till även då.
Visst, elbilar kommer vara bättre och säkert billigare, och laddnätet bättre men fortfarande inte bra.

Dock tycker jag att du endast ska välja den om det känns som det mest ekonomiska valet, då det körmönster du beskriver hade funkat utmärkt med ren elbil.
 
Vilka appar har ni i dagsläget för elbilsladdning? Jag har följande:
1. Chargefinder - För att hitta närmaste laddstation
2. E.On Drive - För laddning på E.Ons stationer
3. InCharge - För att ladda på Vattenfalls stationer
4. Fortum Charge & Drive - För att ladda på Recharges stationer
5. Mer Sverige - För att ladda på Mers stationer
6. Circle K Charge SE - För laddning på Circle Ks stationer
7. Ladda din elbil - För att ladda på Göteborg Energis stationer
8. Virta - För att ladda på Virtas och några andras stationer
9. EVCore - För att ladda på Mälarenergis stationer
10. OKQ8 Elbilsladdning - För att ladda på OKQ8s stationer
11. EasyPark - I första hand för att betala parkering, men kan också använda för att ladda på Eways eller Karlstads elnäts stationer

Jag kör enbart mitt etron-kort. Funkar på precis alla ställen jag behöver. Upplever det som minst lika enkelt som att använda vanligt kort när jag tankade diesel.
 
En app för att styra en annan app, känns...som att man inte riktigt löser grundproblemet. Jag vill mata in kortet i bilen på nåt sätt och sen stoppa i laddsladden bara. Plug&Go heter väl ett försök iaf
Plug & Charge. Det är på gång. Men måste implementeras på flera nivåer. Dels i bilen och laddstation, men sen också hos laddoperatören, tjänsteleverantören osv.
 
Jag kör enbart mitt etron-kort. Funkar på precis alla ställen jag behöver. Upplever det som minst lika enkelt som att använda vanligt kort när jag tankade diesel.
Vi fattiglappar som inte kör Audi måste ha 10 appar i mobilen än så länge 😂
Nej, men det finns ju fler bilmärken som erbjuder egna laddkort. Mercedes, Hyundai, Volkswagen osv.
Problemet med dessa är ju att de lägger på en extra avgift, samt att de inte har alla laddstationer integrerat ännu.
Jag är okej med avgiften, så länge den är skälig och rimlig.
 
Laddade på samma IONITY-laddare tre gånger i december där det vid två av gångerna var stökigt att få igång och sedan hakade upp sig när jag skulle avsluta (hade laddat från 5 till 100 % båda gångerna).

Sessionerna syns inte i appen och inga pengar drogs på kortet. Bara det tredje tillfället som finns registrerat och det drogs 125 kr för 15 kWh.

Någon som varit med om samma?

Edit: Laddade alltså 95 % helt gratis två gånger.
 
Senast ändrad:
Laddade på samma IONITY-laddare tre gånger i december där det vid två av gångerna var stökigt att få igång och sedan hakade upp sig när jag skulle avsluta (hade laddat från 5 till 100 % båda gångerna).

Sessionerna syns inte i appen och inga pengar drogs på kortet. Bara det tredje tillfället som finns registrerat och det drogs 125 kr för 15 kWh.

Någon som varit med om samma?
Det är ett otyg att ladda fullt på snabbladdare. Ladda 80% och dra vidare.
 
Då ska vi se.. hoppas få lite input för stundande bilköp!

leasar idag en passat från 2019 som ska lämnas tillbaka om ett par månader, var helt inne på att leasa en ID4 efter det men efter att ha tagit in offerter skulle TCO bli mer än 500:- dyrare i månaden med elbil kontra min fossilpassat, även med den snålaste specen på ID4n.

tanken nu är att köpa en laddhybrid istället, har mest tittat passat gte (eftersom jag redan har finfälgar med sommardäck samt vinterdäck kvar från leasingpassaten) i 300k klassen, dvs typ 2018 med 6-7000 mil. Vi kör lite i familjen (<1500 mil per år) och 98% av resorna är under 5 mil.

Det jag undrar är om det är helt uppåt väggarna dumt att köpa en hybrid nu när elbilarna kommit på bred front? Kommer den va helt osäljbar i framtiden?
Låter som att vi är i ganska samma läge. Jag har som sagt gjort allt för att få en leasad enyaq att framstå som ett smartare alternativ än nuvarande (köpta) dieselpassat, men det går inte hur jag än räknar eftersom jag kör för lite i vardagen. Vettigast för mig verkar istället vara en begagnad laddhybrid typ RAV4, om inte tredjehandsvärdet blir helt katastrofalt då det riktiga teknikskiftet lär äga rum under de år jag har den.

Finns risk att laddhybriden blir som den externa kamera jag en gång hade till min ericsson T68 - kul under en extremt kort övergångsperiod och sen hopplös. (Finns väl iofs risk att en 3 tons elbil som kan köra 40 mil på sommaren med hjälp av 12 appar också känns rätt daterad om ett par år...)
 
Jag har som sagt gjort allt för att få en leasad enyaq att framstå som ett smartare alternativ än nuvarande (köpta) dieselpassat,
Ni kan inte jämföra nytt med begagnat, det går inte. Det blir alltid billigare att fortsätta köra den bil man redan har. Men man är ju SÅ SUGEN på att kunna byta bil och sen förklara det för sin fru att "det blir billigare" ;) Där är vi inte än trots höga drivmedelspriser.
 
Ni kan inte jämföra nytt med begagnat, det går inte. Det blir alltid billigare att fortsätta köra den bil man redan har. Men man är ju SÅ SUGEN på att kunna byta bil och sen förklara det för sin fru att "det blir billigare" ;) Där är vi inte än trots höga drivmedelspriser.
Jag lyckades nästan.. e-Niron blir ca 200-300kr dyrare i månaden jämfört med min gamla dieselvolvo jag hade innan, men då kör jag också nästan 2500mil om året.
 
Ni kan inte jämföra nytt med begagnat, det går inte. Det blir alltid billigare att fortsätta köra den bil man redan har. Men man är ju SÅ SUGEN på att kunna byta bil och sen förklara det för sin fru att "det blir billigare" ;) Där är vi inte än trots höga drivmedelspriser.
Nej, det är klart och att bli fossilfarbror är inte heller ett alternativ. Antingen ny helel (med appar och fläskig månadskostnad som kräver pendlarmil för att bli försvarlig) eller köpt halvny laddhybrid (med risk för obsolet teknik och det sämsta av två världar) har varit planen.
 
Vad är det de andra har som Tesla inte har?
Jag ska börja med att säga att jag inte ens åkt i en Tesla, så jag ska inte spekulera om komforten och prestandan.
För mig är det väl lite så att min audi känns som en ”riktig bil”, som händelsevis drivs av el.
Hade ångdrift känns mest förnuftigt just nu så hade jag haft en ång-tron.
Tesla känns som något ”nytt”, ett annat tänk angående bilar och dess funktion.
Gillar man det så ska man såklart ha en Tesla. Är man en gammal surgubbe som jag( redan vid 43) så ska man såklart inte ha en.
Easy-peasy.
Jag har dessutom fördomar mot moderna amerikanska bilar, vad gäller ”känslan av upplevd kvalitet”.
(Sedan kan man, om man vill, fundera på om Teslas insamling och försäljning av extremt omfattande och detaljerad användarinformation är något man är beredd att acceptera)
 
Tillbaka
Topp