• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Jag ska börja med att säga att jag inte ens åkt i en Tesla, så jag ska inte spekulera om komforten och prestandan.
För mig är det väl lite så att min audi känns som en ”riktig bil”, som händelsevis drivs av el.
Hade ångdrift känns mest förnuftigt just nu så hade jag haft en ång-tron.
Tesla känns som något ”nytt”, ett annat tänk angående bilar och dess funktion.
Gillar man det så ska man såklart ha en Tesla. Är man en gammal surgubbe som jag( redan vid 43) så ska man såklart inte ha en.
Easy-peasy.
Jag har dessutom fördomar mot moderna amerikanska bilar, vad gäller ”känslan av upplevd kvalitet”.
(Sedan kan man, om man vill, fundera på om Teslas insamling och försäljning av extremt omfattande och detaljerad användarinformation är något man är beredd att acceptera)
Vad menas med riktig bil? Även tesla har en ratt, gas o broms. Är det massa knappar man är ute efter? :)

Gällande komfort så tycker jag den är riktigt bra i Teslan.

Kan dock förstå att man kan vara skeptisk, lite som att jag själv tidigare aldrig tänkt tanken att jag skulle kunna köra ngt annat än Volvo, Bmw eller Mercedes.

Edit: Men vill man köra Elbil så behöver man ju vidga sina vyer lite, då kan ju tom Kia eller Hyundai helt plötsligt vara intressant... (typ)
 
Vad menas med riktig bil? Även tesla har en ratt, gas o broms. Är det massa knappar man är ute efter? :)

Gällande komfort så tycker jag den är riktigt bra i Teslan.

Kan dock förstå att man kan vara skeptisk, lite som att jag själv tidigare aldrig tänkt tanken att jag skulle kunna köra ngt annat än Volvo, Bmw eller Mercedes.
Oklart vad som är en ”riktig bil”, därav citationstecken. I mitt fall handlar det om att jag tycker att hela den nya ”elbilsestetiken” är vedervärdig.
Vilket handlar om smak.
Vilket alltså inte är ett argument för någon annan än mig, såklart.
Och där är Tesla värst. För mig alltså, det är fritt fram för alla andra att tycka det är underbart, och det är såklart rätt.
För dem.
 
Vad är det de andra har som Tesla inte har?
Nu ska jag bli djävulens advokat. Jag har själv haft Tesla Model 3 LR AWD med full självkörningsförmåga, men har bytt till en Hyundai Kona Electric.
Om du vill göra road trips, snabbt och roligt ska du välja Tesla. Men vill du ha en bil (i den traditionella bemärkelsen) som tar dig från A till B ska du välja något annat märke.
Saknar som jag älskade med Teslan:
  • Fantastiska säkerhetsfunktioner som räddat livet på mig minst en gång
  • Vacker aerodynamisk design
  • Skön avskalad, luftig och ljus interiör
  • Framtidstänket och de smarta IT-lösningarna
  • Ljudsystemet
  • Den härliga accelerationen
  • Effektiv drivlina och batteri i världsklass
  • Världens bästa backkamera
  • Världens bästa laddnätverk med rimlig prissättning (Superchargers)
  • Autopiloten
  • Grymma köregenskaper
  • Väldigt stort bagageutrymme
  • Att bilen uppdateras och blir bättre med tiden
(Billig drift, noll utsläpp och sådant tar jag inte med, för det gäller alla elbilar)

Saker som störde mig:
  • Att Tesla skiter i dig så fort du signat på avtalet och blivit kund
  • Att handtagen fryser vid -3 grader, vilket gör att man inte kan öppna dörren om man inte bankar hårt på den
  • Att fönstren fryser vid -3 grader, vilket gör att man inte kan stänga dörren
  • Störande högt vägljud (bättre på senare modeller)
  • Ej motoriserad baklucka (tror att funktionen numera finns?)
  • Ingen rattvärme (kanske finns nu?)
  • Dålig passform på karossen (ska vara bättre på bilar byggda i Kina)
  • Känslan av billiga materialval
  • Att appen får kontakt med bilen typ varannan gång, och varannan gång tar det väldigt lång tid
  • Vampire drain, hur kan det suga så mycket energi av att bara stå parkerad över natten?
  • Att Europas lagar tvingat autopiloten att bli dummare än vad den är (inte bilens fel i och för sig, men det stör mig)

Jättekul att kunna sjunga karaoke, prutta med bilen, spela spel, titta på film, surfa och allt annat man kan göra. Men det är helt onödiga funktioner som jag aldrig använder. Jag behöver en bil som kan ta mig från A till B (351 dagar om året kortare än 5 mil). Den ska bara vara ett transportmedel för mig. Titta på film och umgås vill jag göra hemma, inte i bilen. Men jag har full förståelse för de som älskar sin Tesla. Det är en fantastisk bil på många sätt. Speciellt om man spenderar mycket tid i bilen.
 
Nu ska jag bli djävulens advokat. Jag har själv haft Tesla Model 3 LR AWD med full självkörningsförmåga, men har bytt till en Hyundai Kona Electric.
Om du vill göra road trips, snabbt och roligt ska du välja Tesla. Men vill du ha en bil (i den traditionella bemärkelsen) som tar dig från A till B ska du välja något annat märke.
Saknar som jag älskade med Teslan:
  • Fantastiska säkerhetsfunktioner som räddat livet på mig minst en gång
  • Vacker aerodynamisk design
  • Skön avskalad, luftig och ljus interiör
  • Framtidstänket och de smarta IT-lösningarna
  • Ljudsystemet
  • Den härliga accelerationen
  • Effektiv drivlina och batteri i världsklass
  • Världens bästa backkamera
  • Världens bästa laddnätverk med rimlig prissättning (Superchargers)
  • Autopiloten
  • Grymma köregenskaper
  • Väldigt stort bagageutrymme
  • Att bilen uppdateras och blir bättre med tiden
(Billig drift, noll utsläpp och sådant tar jag inte med, för det gäller alla elbilar)

Saker som störde mig:
  • Att Tesla skiter i dig så fort du signat på avtalet och blivit kund
  • Att handtagen fryser vid -3 grader, vilket gör att man inte kan öppna dörren om man inte bankar hårt på den
  • Att fönstren fryser vid -3 grader, vilket gör att man inte kan stänga dörren
  • Störande högt vägljud (bättre på senare modeller)
  • Ej motoriserad baklucka (tror att funktionen numera finns?)
  • Ingen rattvärme (kanske finns nu?)
  • Dålig passform på karossen (ska vara bättre på bilar byggda i Kina)
  • Känslan av billiga materialval
  • Att appen får kontakt med bilen typ varannan gång, och varannan gång tar det väldigt lång tid
  • Vampire drain, hur kan det suga så mycket energi av att bara stå parkerad över natten?
  • Att Europas lagar tvingat autopiloten att bli dummare än vad den är (inte bilens fel i och för sig, men det stör mig)

Jättekul att kunna sjunga karaoke, prutta med bilen, spela spel, titta på film, surfa och allt annat man kan göra. Men det är helt onödiga funktioner som jag aldrig använder. Jag behöver en bil som kan ta mig från A till B (351 dagar om året kortare än 5 mil). Den ska bara vara ett transportmedel för mig. Titta på film och umgås vill jag göra hemma, inte i bilen. Men jag har full förståelse för de som älskar sin Tesla. Det är en fantastisk bil på många sätt. Speciellt om man spenderar mycket tid i bilen.
Kan bara svara för min upplevelse men de saker som störde dig verkar samtliga vara åtgärdade (inklusive motoriserad baklucka och rattvärme), möjligtvis då inte Europas lagar gällande autopilot :).

Att fönster och handtag fryser har jag aldrig upplevt trots skidsemester med snöfall och kalla dagar med -25. Dock brukar jag tex. borsta av snön innan jag drar på avfrostningen, hindrar ju att det rinner massa vatten över handtagen.

En annan sak jag gillar vid använding i kyla är att man avfrostar och värmer kupén från -10 till +25 grader på typ 5 minuter, kanske inte unikt med Tesla men garanterat för elbil :)
 
känns verkligen som en bil för 1 000 000kr


Man har ju precis återkallat 475k Teslor i USA och 200k i Kina 🙃

En av kidsens förskolekompis pappa kör omkring med en modell Y.

Han berättade nu precis att de körde på motorväg. En stor lastbil kommer körandes bredvid. Helt plötsligt tar bilen över och börjar svänga av vägen

Han tog tillbaka kontrollen och lyckades svänga tillbaka

Han tyckte att det var jätte konstigt och jätte läskigt att det hände

7B72F06C-BACB-47E1-9233-3F4718D237CE.jpeg
 
Man har ju precis återkallat 475k Teslor i USA och 200k i Kina 🙃

En av kidsens förskolekompis pappa kör omkring med en modell Y.

Han berättade nu precis att de körde på motorväg. En stor lastbil kommer körandes bredvid. Helt plötsligt tar bilen över och börjar svänga av vägen

Han tog tillbaka kontrollen och lyckades svänga tillbaka

Han tyckte att det var jätte konstigt och jätte läskigt att det hände

7B72F06C-BACB-47E1-9233-3F4718D237CE.jpeg
Fast att biltillverkare har återkallelseåtgärder är ju mer regel än undantag, inget som är unikt för enskilda märken?
 
Nu ska jag bli djävulens advokat. Jag har själv haft Tesla Model 3 LR AWD med full självkörningsförmåga, men har bytt till en Hyundai Kona Electric.
Om du vill göra road trips, snabbt och roligt ska du välja Tesla. Men vill du ha en bil (i den traditionella bemärkelsen) som tar dig från A till B ska du välja något annat märke.
Saknar som jag älskade med Teslan:
  • Fantastiska säkerhetsfunktioner som räddat livet på mig minst en gång
  • Vacker aerodynamisk design
  • Skön avskalad, luftig och ljus interiör
  • Framtidstänket och de smarta IT-lösningarna
  • Ljudsystemet
  • Den härliga accelerationen
  • Effektiv drivlina och batteri i världsklass
  • Världens bästa backkamera
  • Världens bästa laddnätverk med rimlig prissättning (Superchargers)
  • Autopiloten
  • Grymma köregenskaper
  • Väldigt stort bagageutrymme
  • Att bilen uppdateras och blir bättre med tiden
(Billig drift, noll utsläpp och sådant tar jag inte med, för det gäller alla elbilar)

Saker som störde mig:
  • Att Tesla skiter i dig så fort du signat på avtalet och blivit kund
  • Att handtagen fryser vid -3 grader, vilket gör att man inte kan öppna dörren om man inte bankar hårt på den
  • Att fönstren fryser vid -3 grader, vilket gör att man inte kan stänga dörren
  • Störande högt vägljud (bättre på senare modeller)
  • Ej motoriserad baklucka (tror att funktionen numera finns?)
  • Ingen rattvärme (kanske finns nu?)
  • Dålig passform på karossen (ska vara bättre på bilar byggda i Kina)
  • Känslan av billiga materialval
  • Att appen får kontakt med bilen typ varannan gång, och varannan gång tar det väldigt lång tid
  • Vampire drain, hur kan det suga så mycket energi av att bara stå parkerad över natten?
  • Att Europas lagar tvingat autopiloten att bli dummare än vad den är (inte bilens fel i och för sig, men det stör mig)

Jättekul att kunna sjunga karaoke, prutta med bilen, spela spel, titta på film, surfa och allt annat man kan göra. Men det är helt onödiga funktioner som jag aldrig använder. Jag behöver en bil som kan ta mig från A till B (351 dagar om året kortare än 5 mil). Den ska bara vara ett transportmedel för mig. Titta på film och umgås vill jag göra hemma, inte i bilen. Men jag har full förståelse för de som älskar sin Tesla. Det är en fantastisk bil på många sätt. Speciellt om man spenderar mycket tid i bilen.
De flesta saker som du störde dig på är ju åtgärdade men jag förstår om tidigare Teslor kanske inte levde upp till dina krav.

Och det är en av många saker jag gillar med Tesla, att bilen hela tiden utvecklas och blir bättre. Ta bara en sån sak som att du kan få rattvärme och uppvärmda säten bak genom en mjukvaruuppdatering. Köper man en avgasbil brukar man vara fast med den spec man valt.
 
De flesta saker som du störde dig på är ju åtgärdade men jag förstår om tidigare Teslor kanske inte levde upp till dina krav.

Och det är en av många saker jag gillar med Tesla, att bilen hela tiden utvecklas och blir bättre. Ta bara en sån sak som att du kan få rattvärme och uppvärmda säten bak genom en mjukvaruuppdatering. Köper man en avgasbil brukar man vara fast med den spec man valt.
Låter knasigt. Värme efter uppdatering? Varför fanns inte värmen med från start?

Eller. Det finns med, men man måste betala för att det ska låsas upp?
 
Inget nytt, skillnaden nu är ju att man kommit fram till att det är billigare att bara bygga 1 version av en komponent istället för att byta hårdvaran om man lägger till något. Tillval var inte gratis förut heller ;)
Jag förstår att det är billigare och smidigare för fabriken.

Jag vet dock inte om konsumenten tjänar på detta i längden. Känns som att risken att man får fler funktioner för pengarna minskar när det är så pass enkelt för tillverkaren att bara slå av allt lull lull och sedan lockar en att slanta upp eftersom man vet att det redan finns med. Gömd merförsäljning.

Lite som när folk köpte tv-spel på skiva, men man kom inte åt de två extra gubbarna innan man betalade 100 kr för att ladda ned en fil på 5 kb som låste upp dem 🙃
 
Jag förstår att det är billigare och smidigare för fabriken.

Jag vet dock inte om konsumenten tjänar på detta i längden. Känns som att risken att man får fler funktioner för pengarna minskar när det är så pass enkelt för tillverkaren att bara slå av allt lull lull och sedan lockar en att slanta upp eftersom man vet att det redan finns med. Gömd merförsäljning.

Lite som när folk köpte tv-spel på skiva, men man kom inte åt de två extra gubbarna innan man betalade 100 kr för att ladda ned en fil på 5 kb som låste upp dem 🙃
Ja och det sura av allt är ju att det öppnar upp för min nemesis nr 1: Prenumerations-tjänster. Så att man kanske får betala 100kr/mån för att ha rattvärme! :facepalm:🤮
 
Ja och det sura av allt är ju att det öppnar upp för min nemesis nr 1: Prenumerations-tjänster. Så att man kanske får betala 100kr/mån för att ha rattvärme! :facepalm:🤮
Toyota, BMW och Porsche... Säkert fler märken har börjat med olika prenumerationstjänster...

Men Toyota alltså. Betala extra för att använda sin nyckel 🙃

16296271-9538-4429-915B-5289A7297D7C.png

E86EEE9A-D1CF-499B-9B3C-21C6FE28D0DB.png
 
Inget nytt, skillnaden nu är ju att man kommit fram till att det är billigare att bara bygga 1 version av en komponent istället för att byta hårdvaran om man lägger till något. Tillval var inte gratis förut heller ;)
Det nya är väl att man bygger in massa hårdvara som drabbar vår miljö, men som aldrig kommer till användning.
 
Functions on demand är inte så dåligt som det verkar. Säg att du ska leasa bilen i 3 år. Varför ska du betala för att nästa ägare ska få nöjet att köpa utrustning av dig för 25% av vad du betalade? (Bättre är inte restvärdet för lös utrustning)

Typexempel: Matrixlampor till min bil kostade 17.000kr extra. Jag skulle alltså betala 17.000kr x 0,75 plus förmånsvärde på 17.000kr. Istället köpte jag Matrix vintertid 2 x 6 månader för 600kr per gång. Skillnaden blir enorm i kostnad. Audi har fått 1200kr i intäkt istället för 0kr. Nästa ägare får möjlighet att välja till Matrix om han är sugen istället för att gå miste om det för all framtid.

Det nya är väl att man bygger in massa hårdvara som drabbar vår miljö, men som aldrig kommer till användning.
Sällan annat än mjukvara som skiljer från början ändå. Skillnaden nu är att man kan uppdatera mjukvaran i efterhand på ett smidigt sätt.
 
Functions on demand är inte så dåligt som det verkar. Säg att du ska leasa bilen i 3 år. Varför ska du betala för att nästa ägare ska få nöjet att köpa utrustning av dig för 25% av vad du betalade? (Bättre är inte restvärdet för lös utrustning)

Typexempel: Matrixlampor till min bil kostade 17.000kr extra. Jag skulle alltså betala 17.000kr x 0,75 plus förmånsvärde på 17.000kr. Istället köpte jag Matrix vintertid 2 x 6 månader för 600kr per gång. Skillnaden blir enorm i kostnad. Audi har fått 1200kr i intäkt istället för 0kr. Nästa ägare får möjlighet att välja till Matrix om han är sugen istället för att gå miste om det för all framtid.


Sällan annat än mjukvara som skiljer från början ändå. Skillnaden nu är att man kan uppdatera mjukvaran i efterhand på ett smidigt sätt.
I exemplet du nämner brukar det vara skillnad i hårdvara, men oklart om det ena är värre än det andra miljömässigt om vi jämför ledmatris, laser eller xenon.
Vad som dock är klart är att Audi borde se över sin prisbild, då det inte kan vara en kotte med förstånd som betalar 17 brak om man kan prenumerera så billigt, och har svårt att tro att prenumerationen kommer att ge 17k i "hyra" inom rimlig tid.
 
Och parkeringskyla, vilken grej!
Men har inte alla nya bilar det? Ok, kanske inte Dacia och Kia men alla normala bilar?

Vi hade det på sista två Volvo-bilarna och det är några år sedan, och det var inga fullsmetade XC90 utan mer normala XC60.

Sen tror jag det är vanligare på usa-bilar, de har nästan alltid haft kyla via fjärren oavsett modell.
 
Men har inte alla nya bilar det? Ok, kanske inte Dacia och Kia men alla normala bilar?

Vi hade det på sista två Volvo-bilarna och det är några år sedan, och det var inga fullsmetade XC90 utan mer normala XC60.

Sen tror jag det är vanligare på usa-bilar, de har nästan alltid haft kyla via fjärren oavsett modell.
Min Niro har fjärrstyrning för både värme och kyla…
 
Nu har jag testat på att ladda min elbil.

Letade upp en OKQ8 mack med E.On 50 kWh laddare. Fick dock vänta 20 min innan den var ledig.

Valde att betala med app, men hade visst laddat ned fel app. Stod inte heller vilken app man skulle använda. Har nu fått veta att det ska funka med Europark appen.

Jaha. Ingen "avbryt" knapp på laddstationen 🙃

Tar bort laddkabeln från bilen, väntar väntar.

Väljer betala med kort. Surfar till en hemsida.

Möts av detta. Fattar till slut att man ska trycka in siffrorna som finns ovanför laddaren.

985CAB19-3666-4A28-8837-E0E266E2F031.jpeg


Ansluter. Ingen anslutning!

Gör om allt igen. Ansluten. Laddar. Yes.

Sätter mig i bilen. Funderar på hur länge jag ska ladda den. Laddar man över 45 minuter så tar man en straffavgift på 3 kr / min.

Någon knackar på rutan. Nyköpt elbil. Frågade om jag kunde hjälpa honom.

In med laddkabeln, ingen kontakt.
Kontakt på försök två!
Betalar med kort. Funkade inte. Testade två tre gånger. Jag sa att jag har hört att E.On suger. Åk någon annanstans.

Han åkte vidare.

Info:
Längd: 37 minuter
Energi: 20.047 kWh
Pris med moms: 119.08kr

Åker hem. Muttrar till min fru, aldrig mer E.On.
Ser sedan i InCharge appen att Circle K hade en snabbladdare på 150 kWh ett par meter bort!!

På tisdag får jag äntligen min laddbox 🙃
Dom första veckorna utan egen box var vidriga. 😵‍💫
 
Behöver lite hjälp & stöttning för att "våga" ta steget till en elbil! Känns som jag får ärligare svar här än hos en bilhandlare.

Har kikat på ny bil sedan höstas och av olika anledningar har vi inte kommit till skott. Kollat på allt från hybrid till elbil.
Bor i dagsläget i ett bostadsrätts-radhus där föreningen endast tillåter en typ av laddbox och detta har gjort mig lite osäker till elbil, då en förutsättning är att kunna ladda hemma ifall elbil skall vara aktuellt.

Bifogar en bild på information ang boxen - för denna får jag betala 12.800:- inkl montering osv. Är det priset rimligt i förhållande till den boxen jag får?

Screenshot_20220115-164733__01.jpg


Om vi skall köpa en elbil så är vi just nu inne på en Kia E-Niro Advance.
Fungerar boxen bra ihop med den bilen - kanske är en dum fråga, men är helt ny i elbils-träsket?
Går det att svara på hur lång tid det skulle ta att fullladda bilen med denna boxen?

Föreningen har i dagsläget inga planer på att utöka valet av andra modeller laddboxar.
Så altertivet om denna box inte är "bra", är att avvakta i förhoppning om att en bättre box presenteras längre fram.

Tack för all hjälp :)
 
Behöver lite hjälp & stöttning för att "våga" ta steget till en elbil! Känns som jag får ärligare svar här än hos en bilhandlare.

Har kikat på ny bil sedan höstas och av olika anledningar har vi inte kommit till skott. Kollat på allt från hybrid till elbil.
Bor i dagsläget i ett bostadsrätts-radhus där föreningen endast tillåter en typ av laddbox och detta har gjort mig lite osäker till elbil, då en förutsättning är att kunna ladda hemma ifall elbil skall vara aktuellt.

Bifogar en bild på information ang boxen - för denna får jag betala 12.800:- inkl montering osv. Är det priset rimligt i förhållande till den boxen jag får?

Screenshot_20220115-164733__01.jpg


Om vi skall köpa en elbil så är vi just nu inne på en Kia E-Niro Advance.
Fungerar boxen bra ihop med den bilen - kanske är en dum fråga, men är helt ny i elbils-träsket?
Går det att svara på hur lång tid det skulle ta att fullladda bilen med denna boxen?

Föreningen har i dagsläget inga planer på att utöka valet av andra modeller laddboxar.
Så altertivet om denna box inte är "bra", är att avvakta i förhoppning om att en bättre box presenteras längre fram.

Tack för all hjälp :)
För det första måste jag säga att den texten som föreningen skrivit är ganska ointressant och intetsägande för den som inte är insatt. Jag menar, hur många vanliga svenssons förstår vad DC-skydd I(triangel)N DC > 6 mA betyder???

men till din fråga. Alla boxar är typ lika bra/dåliga. Och du kan ladda på alla boxar. Ingen större skillnad mellan olika laddare. Tycker priset är helt OK. Kian kommer få cirka 4 mil i timmen som mest.
 
Behöver lite hjälp & stöttning för att "våga" ta steget till en elbil! Känns som jag får ärligare svar här än hos en bilhandlare.

Har kikat på ny bil sedan höstas och av olika anledningar har vi inte kommit till skott. Kollat på allt från hybrid till elbil.
Bor i dagsläget i ett bostadsrätts-radhus där föreningen endast tillåter en typ av laddbox och detta har gjort mig lite osäker till elbil, då en förutsättning är att kunna ladda hemma ifall elbil skall vara aktuellt.

Bifogar en bild på information ang boxen - för denna får jag betala 12.800:- inkl montering osv. Är det priset rimligt i förhållande till den boxen jag får?

Screenshot_20220115-164733__01.jpg


Om vi skall köpa en elbil så är vi just nu inne på en Kia E-Niro Advance.
Fungerar boxen bra ihop med den bilen - kanske är en dum fråga, men är helt ny i elbils-träsket?
Går det att svara på hur lång tid det skulle ta att fullladda bilen med denna boxen?

Föreningen har i dagsläget inga planer på att utöka valet av andra modeller laddboxar.
Så altertivet om denna box inte är "bra", är att avvakta i förhoppning om att en bättre box presenteras längre fram.

Tack för all hjälp :)
Ombordladdaren brukar vara 1 fas 3.7kW på hybrider och 3-fas 16kW på elbilar. Vet inte vad som händer om du stoppar i den sladden. Risken är att bilen bara laddar 3.7kW vilket inte räcker för att fulladda bilen över natten om batteriet är tomt.

Det är en extremt märklig box om den bara kan ge 1 fas 7.4kw. Vet ingen bil som kan ta emot det.
 
Tillbaka
Topp