• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Ombordladdaren brukar vara 1 fas 3.7kW på hybrider och 3-fas 16kW på elbilar. Vet inte vad som händer om du stoppar i den sladden. Risken är att bilen bara laddar 3.7kW vilket inte räcker för att fulladda bilen över natten om batteriet är tomt.

Det är en extremt märklig box om den bara kan ge 1 fas 7.4kw. Vet ingen bil som kan ta emot det.
du har rätt. 7,4kW betyder 1-fas 32A. Om bilen bara kan ta emot 16A så kommer den inte kunna ladda på 7,4kW. Kopplar man in den på 1-fas 32A så kommer den ladda på 1-fas 16A. Om inte bilen själv kan fasfördela och splitta 1-fas 32A till 2 eller 3 faser.
 
För det första måste jag säga att den texten som föreningen skrivit är ganska ointressant och intetsägande för den som inte är insatt. Jag menar, hur många vanliga svenssons förstår vad DC-skydd I(triangel)N DC > 6 mA betyder???

men till din fråga. Alla boxar är typ lika bra/dåliga. Och du kan ladda på alla boxar. Ingen större skillnad mellan olika laddare. Tycker priset är helt OK. Kian kommer få cirka 4 mil i timmen som mest.
Ja det är en jävla massa siffror och tecken jag inte riktigt hänger med på...
Hängt upp mig på att det är en 1-fas box men bilen klarar 3-fas och att det därtill blir att jag laddar bilen med en lägre effekt en vad bilen egentligen klarar. Men tänker kanske fel?

Alternativet är att skippa elbilen och titta på en hybrid, men känns som att totalkostnaden drar iväg om jag jämför med något likvärdigt som E-Niron. Eller har du några tips?
 
Ombordladdaren brukar vara 1 fas 3.7kW på hybrider och 3-fas 16kW på elbilar. Vet inte vad som händer om du stoppar i den sladden. Risken är att bilen bara laddar 3.7kW vilket inte räcker för att fulladda bilen över natten om batteriet är tomt.

Det är en extremt märklig box om den bara kan ge 1 fas 7.4kw. Vet ingen bil som kan ta emot det.
Precis min tanke.... Har noll koll på laddbox osv men tänker att jag aldrig kommer kunna ladda i en högre effekt än vad boxen klarar.
Någon får gärna rätta mig om jag tänker fel

Tror det är samma modell av box som föreningen har erbjudit sedan 2020 så kan vara en något förlegad box. Dessvärre är ingen annan box aktuell, och som sagt finns i dagsläget inga planer på att uppgradera utbudet
 
Ja det är en jävla massa siffror och tecken jag inte riktigt hänger med på...
Hängt upp mig på att det är en 1-fas box men bilen klarar 3-fas och att det därtill blir att jag laddar bilen med en lägre effekt en vad bilen egentligen klarar. Men tänker kanske fel?

Alternativet är att skippa elbilen och titta på en hybrid, men känns som att totalkostnaden drar iväg om jag jämför med något likvärdigt som E-Niron. Eller har du några tips?
Fråga vilken box det är. Så där skriver man bara när man inte vill att mottagaren ska förstå, som en politiker

Är det summan innan 50% grönt avdrag?
 
Ombordladdaren brukar vara 1 fas 3.7kW på hybrider och 3-fas 16kW på elbilar. Vet inte vad som händer om du stoppar i den sladden. Risken är att bilen bara laddar 3.7kW vilket inte räcker för att fulladda bilen över natten om batteriet är tomt.

Det är en extremt märklig box om den bara kan ge 1 fas 7.4kw. Vet ingen bil som kan ta emot det.
Leaf tar upp till 32A enfas. Men håller med om att det är en udda kombination.
 
Ja det är en jävla massa siffror och tecken jag inte riktigt hänger med på...
Hängt upp mig på att det är en 1-fas box men bilen klarar 3-fas och att det därtill blir att jag laddar bilen med en lägre effekt en vad bilen egentligen klarar. Men tänker kanske fel?

Alternativet är att skippa elbilen och titta på en hybrid, men känns som att totalkostnaden drar iväg om jag jämför med något likvärdigt som E-Niron. Eller har du några tips?
Det viktiga är om du lyckas klämma in vad du förbrukar på en dag. Det är ju ytterst sällan man kommer hem sent en kväll med tomt batteri och behöver ett fulladdat nästa morgon.
Säg att du lyckas ladda låga två mil i timmen och är hemma tio timmar över natten. Gör du av med 20 mil om dagen eller mer kommer det bli en begränsning, annars räcker det utmärkt.
Hetsen över snabb hemmaladdning är överdriven, åtminstone för mitt användande.
 
Hetsen över snabb hemmaladdning är överdriven, åtminstone för mitt användande.
Det har betydelse nu om man har timdebitering och vill klämma i allt när elen är billig. I en förening med fast pris där bilen kan laddas hela dagen har det mindre betydelse.

För egen del har jag aldrig saknat högre effekt än 11kw. Nu är laddaren till och med inställt på 50% för att lämna mer utrymme åt husets övriga förbrukning.
 
Det viktiga är om du lyckas klämma in vad du förbrukar på en dag. Det är ju ytterst sällan man kommer hem sent en kväll med tomt batteri och behöver ett fulladdat nästa morgon.
Säg att du lyckas ladda låga två mil i timmen och är hemma tio timmar över natten. Gör du av med 20 mil om dagen eller mer kommer det bli en begränsning, annars räcker det utmärkt.
Hetsen över snabb hemmaladdning är överdriven, åtminstone för mitt användande.
Tack för dina tankar!
Kör generellt väldigt lite till vardags. 90% av alla dagar är under 5 mil och de längsta resan jag gör någon gång i månaden är Stockholm-Strängnäs (ca 20 mil t/r)
 
Mm, misstänkte det! Ska ta ett snack med föreningen och se om man kan hitta någon annan lösning :)
Vad har du tittat på för bil? På Skoda kan jag läsa för Enyaq - AC-laddning klarar bilens ombordladdare 11 kW med trefas eller 7.4 kW med enfas
(Det fattar jag inte riktigt hur de får ihop men struntsamma, de bör ha koll)

Kör generellt väldigt lite till vardags. 90% av alla dagar är under 5 mil och de längsta resan jag gör någon gång i månaden är Stockholm-Strängnäs (ca 20 mil t/r)
Då kommer du inte ha några problem nästan oavsett
 
Vad har du tittat på för bil? På Skoda kan jag läsa för Enyaq - AC-laddning klarar bilens ombordladdare 11 kW med trefas eller 7.4 kW med enfas
(Det fattar jag inte riktigt hur de får ihop men struntsamma, de bör ha koll)


Då kommer du inte ha några problem nästan oavsett
Kia E-Niro Advanced.

Här är spec:
Screenshot_20220115-214426__01.jpg
Screenshot_20220115-214353__01.jpg
 
Jag pendlar sex mil om dagen i en MG som kan ta emot 1 fas 32A.
Jag har dock 16A huvudsäkring, och eftersom värme och annat oxå ligger på så laddar jag väl i verkligheten runt 12A i snitt.
Aldrig haft problem med att den inte är nog laddad på morgonen, ens när jag struntat i att ladda en natt pga högt elpris.
 
Jag pendlar sex mil om dagen i en MG som kan ta emot 1 fas 32A.
Jag har dock 16A huvudsäkring, och eftersom värme och annat oxå ligger på så laddar jag väl i verkligheten runt 12A i snitt.
Aldrig haft problem med att den inte är nog laddad på morgonen, ens när jag struntat i att ladda en natt pga högt elpris.
Tack för input!
 
Ja det är en jävla massa siffror och tecken jag inte riktigt hänger med på...
Hängt upp mig på att det är en 1-fas box men bilen klarar 3-fas och att det därtill blir att jag laddar bilen med en lägre effekt en vad bilen egentligen klarar. Men tänker kanske fel?

Alternativet är att skippa elbilen och titta på en hybrid, men känns som att totalkostnaden drar iväg om jag jämför med något likvärdigt som E-Niron. Eller har du några tips?

Kör bara! Det kommer aldrig att bli perfekt ändå så det är lika bra att ånga på. Åk och ladda fullt nån gång i veckan så kan du täcka upp basen med laddboxen sedan. Det löser sig! Inget att överanalysera! 😇

Jag har efter 6 månaders elbilsägande inte ens fått upp laddbox eller kontakt så att jag kan ladda hemma och det har löst sig ändå. Jag har vare sig haft tomt batteri eller förvandlats till en pumpa! Just do it! 🤣
 
Kör bara! Det kommer aldrig att bli perfekt ändå så det G lika bra att ånga på. Åk och ladda fullt nån gång i veckan så kan du täcka upp basen med laddboxen sedan. Det löser sig! Inget att överanalysera! 😇

Jag har efter 6 månaders elbilsägande inte ens fått upp laddbox eller kontakt så att jag kan ladda hemma och det har löst sig ändå. Jag har vare sig haft tomt batteri eller förvandlats till en pumpa! Just do it! 🤣
Haha exakt vad jag egentligen behöver!
En spark i röven. Beställde boxen idag - verkar ta upp till 4 veckor innan den kommer upp.

Närliggande Aftén verkar ha ett gäng E-Niro som kommer in för leverans till februari så ska försöka norpa en av de :)
 
Kör bara! Det kommer aldrig att bli perfekt ändå så det är lika bra att ånga på. Åk och ladda fullt nån gång i veckan så kan du täcka upp basen med laddboxen sedan. Det löser sig! Inget att överanalysera! 😇

Jag har efter 6 månaders elbilsägande inte ens fått upp laddbox eller kontakt så att jag kan ladda hemma och det har löst sig ändå. Jag har vare sig haft tomt batteri eller förvandlats till en pumpa! Just do it! 🤣
#enabler
 
Tillbaka
Topp