• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Nu har jag äntligen fått min laddbox. Valde även att installera en lastbalanserare från Enegic

F9A8C5A3-AA9F-4E2E-9ECA-96229DF548B3.jpeg



DBF09911-7696-46C9-83AF-0878D631C8A7.jpeg
 
Nu har jag bestämt mig. Har kört elbil i 2.5år men kommer gå tillbaka till laddhybrid.
I vardagen är det ju absolut jättesmidigt att alltid ha en fulltankad bil när man vaknar på morgonen.
Men så fort man skall åka iväg med familjen så börjar stöket. Man packar bilen full med familj, barnvagnar och packning, takboxen måste vara på annars får allt inte plats trots att vi har den största modellen av den amerikanska elbilsbyggarren som kan ha takbox. Och så istället för att ha 60-65mil som det står i pappret hamnar man vintertid på ca 25-30 i motorvägsfart. Det är väl inga problem att stanna till en snabbis o ladda när man håller sig till de stora vägarna, förutom att småbarnen vaknar och ljudnivån i bilen blir högre sista biten hem. Däremot så fort man hälsar på någon i de småsamhällen på landet eller semestrar så börjar strulet/planeringen. Man kollar ut vart det finns laddare innan man åker, man kommer ibland fram och byns enda laddstolpe/station är ur funktion och man får ändra sina planer och köra till grannbyn och vara där istället. Eller man får parkera på en ensam stolpe och promenera 2km i ösregn till de man skall hälsa på för att få kraft nog att ta sig till en riktig snabbladdare på vägen hem.
För egen del blir det för oflexibelt just nu, men om några år när barnen är äldre och landets infrastruktur är än mer utbyggt är jag redo igen. För det är ju fantastiskt att ljudlöst röra sig fram längs landsvägarna.
 
Nu har jag bestämt mig. Har kört elbil i 2.5år men kommer gå tillbaka till laddhybrid.
I vardagen är det ju absolut jättesmidigt att alltid ha en fulltankad bil när man vaknar på morgonen.
Men så fort man skall åka iväg med familjen så börjar stöket. Man packar bilen full med familj, barnvagnar och packning, takboxen måste vara på annars får allt inte plats trots att vi har den största modellen av den amerikanska elbilsbyggarren som kan ha takbox. Och så istället för att ha 60-65mil som det står i pappret hamnar man vintertid på ca 25-30 i motorvägsfart. Det är väl inga problem att stanna till en snabbis o ladda när man håller sig till de stora vägarna, förutom att småbarnen vaknar och ljudnivån i bilen blir högre sista biten hem. Däremot så fort man hälsar på någon i de småsamhällen på landet eller semestrar så börjar strulet/planeringen. Man kollar ut vart det finns laddare innan man åker, man kommer ibland fram och byns enda laddstolpe/station är ur funktion och man får ändra sina planer och köra till grannbyn och vara där istället. Eller man får parkera på en ensam stolpe och promenera 2km i ösregn till de man skall hälsa på för att få kraft nog att ta sig till en riktig snabbladdare på vägen hem.
För egen del blir det för oflexibelt just nu, men om några år när barnen är äldre och landets infrastruktur är än mer utbyggt är jag redo igen. För det är ju fantastiskt att ljudlöst röra sig fram längs landsvägarna.
Jag väntar på leverans av min elbil. Min plan är att hyra en "vanlig" bil dom få tillfällena man rör sig utanför civiliserade områden, allt för att slippa stresspåslagen du nämner.
EDIT
Eller bilbyta med någon kompis, granne etc, dom dagarna.
 
Jag väntar på leverans av min elbil. Min plan är att hyra en "vanlig" bil dom få tillfällena man rör sig utanför civiliserade områden, allt för att slippa stresspåslagen du nämner.
EDIT
Eller bilbyta med någon kompis, granne etc, dom dagarna.
Ja det funkar ju också såklart bra 👍 jag tänker att jag skall klara mig på el i vardagen med nya laddhybriden nu när räckvidden ökats för de flesta modeller, o så blir det fossilt på längre tripper.
 
Jag är för egen del extremt kluven till hur jag ska göra framöver. Elbil har varit....lärorikt så att säga. Det är helt makalöst vilken komfort det erbjuder, hur trevligt det är att bara snurra omkring ljudlöst, ryckfritt och utan vibrationer. Men jag känner mig LÅST! Det känns som att man sitter ihop med hemmet med en lång skarvsladd. Det känns ruttet att fråga folk man besöker om man får ladda. Dessutom räcker inte 230v till att fulladda en bil över natten om man kommer med lågt batteri så man måste stanna extra länge. Det känns pinsamt att fråga också. Ganska många är tveksamma och har alltid nån granne (=gubbe) som skrämt upp dem att hus brinner ner i parti och minut så fort man laddar en elbil.

Så nu står jag lite handfallen hur jag ska göra framöver. Ser tre alternativ:

1) Volkswagen ID4 GTX / Enyaq 80 / Q4 45 q. som enda bil. Jag behöver fyrhjulsdrift och lång räckvidd några gånger om året. Men jag tror inte jag får mer än 30 ärliga mil ur dessa på vintern? Då kvarstår problemet med deras usla laddnätverk.

2) Enklare elbil typ ID3 / Born plus en extra vardagsbil med 4wd. Det funkar, jag har plats. Har också intresset för förbränningsmotorer kvar. Men den bilen kommer kosta några tusenlappar per månad och realistiskt behövs den bara 4-5 gånger om året. Blir dyrare än ovan sammantaget?

3) Hybrid Superb iV, Passat GTE, Tiguan GTE eller Q3 tfsie. Dessa saknar dock alltid 4wd vilket kommer göra mig galen så då behövs egentligen en bil till ändå. Så smartare att gå på variant 1 eller 2? A6 55tfsie finns i bilpolicyn också men det drar iväg. Den löser dock alla problem samtidigt men kostar som två bilar...
 
Är det bara jag, eller finns det inte ett outnyttjad nisch för hybrider med ca 20 mils räckvidd?
Klarar alla vardagspendlingar med råge och längre sträckor kör man med bensin/diesel.
 
Är det bara jag, eller finns det inte ett outnyttjad nisch för hybrider med ca 20 mils räckvidd?
Klarar alla vardagspendlingar med råge och längre sträckor kör man med bensin/diesel.
Problemet blir då att hybriddrivlinan bara används några gånger per år och det blir billigare att bara öka batteristorleken lite. Det är också svårt att få in ordentlig batteristorlek i bilar som är byggda för konventionell drivlina. Mercedes som har stora batterier blir ju lite halvt opraktiska bak...
1642536082880.png
 
Jag är för egen del extremt kluven till hur jag ska göra framöver. Elbil har varit....lärorikt så att säga. Det är helt makalöst vilken komfort det erbjuder, hur trevligt det är att bara snurra omkring ljudlöst, ryckfritt och utan vibrationer. Men jag känner mig LÅST! Det känns som att man sitter ihop med hemmet med en lång skarvsladd. Det känns ruttet att fråga folk man besöker om man får ladda. Dessutom räcker inte 230v till att fulladda en bil över natten om man kommer med lågt batteri så man måste stanna extra länge. Det känns pinsamt att fråga också. Ganska många är tveksamma och har alltid nån granne (=gubbe) som skrämt upp dem att hus brinner ner i parti och minut så fort man laddar en elbil.

Så nu står jag lite handfallen hur jag ska göra framöver. Ser tre alternativ:

1) Volkswagen ID4 GTX / Enyaq 80 / Q4 45 q. som enda bil. Jag behöver fyrhjulsdrift och lång räckvidd några gånger om året. Men jag tror inte jag får mer än 30 ärliga mil ur dessa på vintern? Då kvarstår problemet med deras usla laddnätverk.

2) Enklare elbil typ ID3 / Born plus en extra vardagsbil med 4wd. Det funkar, jag har plats. Har också intresset för förbränningsmotorer kvar. Men den bilen kommer kosta några tusenlappar per månad och realistiskt behövs den bara 4-5 gånger om året. Blir dyrare än ovan sammantaget?

3) Hybrid Superb iV, Passat GTE, Tiguan GTE eller Q3 tfsie. Dessa saknar dock alltid 4wd vilket kommer göra mig galen så då behövs egentligen en bil till ändå. Så smartare att gå på variant 1 eller 2? A6 55tfsie finns i bilpolicyn också men det drar iväg. Den löser dock alla problem samtidigt men kostar som två bilar...
Circle K har, och OKQ8 är ju på G med fler 150 kWh laddare. Borde det inte funka då?

Enyaq kommer att uppgraderas med 175 kWh stöd när Enyaq Coupe släpps nu i sommar
 
Jag är för egen del extremt kluven till hur jag ska göra framöver. Elbil har varit....lärorikt så att säga. Det är helt makalöst vilken komfort det erbjuder, hur trevligt det är att bara snurra omkring ljudlöst, ryckfritt och utan vibrationer. Men jag känner mig LÅST! Det känns som att man sitter ihop med hemmet med en lång skarvsladd. Det känns ruttet att fråga folk man besöker om man får ladda. Dessutom räcker inte 230v till att fulladda en bil över natten om man kommer med lågt batteri så man måste stanna extra länge. Det känns pinsamt att fråga också. Ganska många är tveksamma och har alltid nån granne (=gubbe) som skrämt upp dem att hus brinner ner i parti och minut så fort man laddar en elbil.

Så nu står jag lite handfallen hur jag ska göra framöver. Ser tre alternativ:

1) Volkswagen ID4 GTX / Enyaq 80 / Q4 45 q. som enda bil. Jag behöver fyrhjulsdrift och lång räckvidd några gånger om året. Men jag tror inte jag får mer än 30 ärliga mil ur dessa på vintern? Då kvarstår problemet med deras usla laddnätverk.

2) Enklare elbil typ ID3 / Born plus en extra vardagsbil med 4wd. Det funkar, jag har plats. Har också intresset för förbränningsmotorer kvar. Men den bilen kommer kosta några tusenlappar per månad och realistiskt behövs den bara 4-5 gånger om året. Blir dyrare än ovan sammantaget?

3) Hybrid Superb iV, Passat GTE, Tiguan GTE eller Q3 tfsie. Dessa saknar dock alltid 4wd vilket kommer göra mig galen så då behövs egentligen en bil till ändå. Så smartare att gå på variant 1 eller 2? A6 55tfsie finns i bilpolicyn också men det drar iväg. Den löser dock alla problem samtidigt men kostar som två bilar...
4. Hyr en diesel- eller bensinbil de få gångerna du åker iväg per år på skidsemestern. Sen skaffar du en Q4 om du har pengar över, annars en ID4 GTX.
 
Circle K har, och OKQ8 är ju på G med fler 150 kWh laddare. Borde det inte funka då?
Har de börjat bygga något än dock? Att de "planerar" är en lite klen tröst. Om 5 år är det säkert helt annorlunda. Jag måste byta senast i augusti.
4. Hyr en diesel- eller bensinbil de få gångerna du åker iväg per år på skidsemestern. Sen skaffar du en Q4 om du har pengar över, annars en ID4 GTX.
Funkar bra i teorin men sämre i praktiken. För jag behöver ju bilen när alla andra behöver det, som sportlovet och vecka 29-31. Kollade sist för sportlovet, 10 tusen för en familjekombi 🤕 Den gången gick det att lösa genom att låna bil dock.

Vad gäller Q4 vs ID4 har jag svårt att se vad jag får för pengarna. Åker etron idag så jag är "audivänlig" men inredningen i Q4 är verkligen inte premium och allt mekaniskt är samma som ID4. För mig skiljer det ungefär 1500kr/netto mellan q4 med rätt spec (adaptiv farthållare, backkamera, tonade rutor, lite skojiga fälgar) och id4.
Enyaq kommer att uppgraderas med 175 kWh stöd när Enyaq Coupe släpps nu i sommar
Själva tempot när man laddar är sällan ett problem. Om det tar 25 eller 32 minuter gör inte så mycket. Det är mer den konstanta oron att det står 4st Kia Niro i kön framför som ska ladda i 1h styck som är så tråkig.
 
Jag är för egen del extremt kluven till hur jag ska göra framöver. Elbil har varit....lärorikt så att säga. Det är helt makalöst vilken komfort det erbjuder, hur trevligt det är att bara snurra omkring ljudlöst, ryckfritt och utan vibrationer. Men jag känner mig LÅST! Det känns som att man sitter ihop med hemmet med en lång skarvsladd. Det känns ruttet att fråga folk man besöker om man får ladda. Dessutom räcker inte 230v till att fulladda en bil över natten om man kommer med lågt batteri så man måste stanna extra länge. Det känns pinsamt att fråga också. Ganska många är tveksamma och har alltid nån granne (=gubbe) som skrämt upp dem att hus brinner ner i parti och minut så fort man laddar en elbil.

Så nu står jag lite handfallen hur jag ska göra framöver. Ser tre alternativ:

1) Volkswagen ID4 GTX / Enyaq 80 / Q4 45 q. som enda bil. Jag behöver fyrhjulsdrift och lång räckvidd några gånger om året. Men jag tror inte jag får mer än 30 ärliga mil ur dessa på vintern? Då kvarstår problemet med deras usla laddnätverk.

2) Enklare elbil typ ID3 / Born plus en extra vardagsbil med 4wd. Det funkar, jag har plats. Har också intresset för förbränningsmotorer kvar. Men den bilen kommer kosta några tusenlappar per månad och realistiskt behövs den bara 4-5 gånger om året. Blir dyrare än ovan sammantaget?

3) Hybrid Superb iV, Passat GTE, Tiguan GTE eller Q3 tfsie. Dessa saknar dock alltid 4wd vilket kommer göra mig galen så då behövs egentligen en bil till ändå. Så smartare att gå på variant 1 eller 2? A6 55tfsie finns i bilpolicyn också men det drar iväg. Den löser dock alla problem samtidigt men kostar som två bilar...
Jag förstår din känsla. Jag går själv från att kört elbil ett tag, är inne på tredje året, till att byta till en laddhybrid istället. Känner att det är för oflexibelt alla gånger man kör utanför vardagspendlingen.
Men man skulle ju också kunna hyra bil de gånger man känner man inte vill krångla, jag är dock rädd att man då inte orkar göra lite mycket för det skall till att hyra bil varje gång…

två bilar vore såklart optimalt att ha, men kostar på lite för mycket i min smak…
 
Har de börjat bygga något än dock? Att de "planerar" är en lite klen tröst. Om 5 år är det säkert helt annorlunda. Jag måste byta senast i augusti.

Funkar bra i teorin men sämre i praktiken. För jag behöver ju bilen när alla andra behöver det, som sportlovet och vecka 29-31. Kollade sist för sportlovet, 10 tusen för en familjekombi 🤕 Den gången gick det att lösa genom att låna bil dock.

Vad gäller Q4 vs ID4 har jag svårt att se vad jag får för pengarna. Åker etron idag så jag är "audivänlig" men inredningen i Q4 är verkligen inte premium och allt mekaniskt är samma som ID4. För mig skiljer det ungefär 1500kr/netto mellan q4 med rätt spec (adaptiv farthållare, backkamera, tonade rutor, lite skojiga fälgar) och id4.

Själva tempot när man laddar är sällan ett problem. Om det tar 25 eller 32 minuter gör inte så mycket. Det är mer den konstanta oron att det står 4st Kia Niro i kön framför som ska ladda i 1h styck som är så tråkig.
Aa. Efter att ha googlat lite så verkar det ändå som att både Circle K och OKQ8 har kommit en bit med sina snabbladdare.

Att inte fler, även jag, inte kände till detta beror väl på att det fortfarande är väldigt nytt med bilar, förutom Tesla, som har stöd för 125-150 kWh?
E2110C09-7260-47B6-BCBA-AE4DFFE72C15.png
3AFEE736-9D39-48BB-A602-D1EEC5712F8E.png
 
Jag är för egen del extremt kluven till hur jag ska göra framöver. Elbil har varit....lärorikt så att säga. Det är helt makalöst vilken komfort det erbjuder, hur trevligt det är att bara snurra omkring ljudlöst, ryckfritt och utan vibrationer. Men jag känner mig LÅST! Det känns som att man sitter ihop med hemmet med en lång skarvsladd. Det känns ruttet att fråga folk man besöker om man får ladda. Dessutom räcker inte 230v till att fulladda en bil över natten om man kommer med lågt batteri så man måste stanna extra länge. Det känns pinsamt att fråga också. Ganska många är tveksamma och har alltid nån granne (=gubbe) som skrämt upp dem att hus brinner ner i parti och minut så fort man laddar en elbil.

Så nu står jag lite handfallen hur jag ska göra framöver. Ser tre alternativ:

1) Volkswagen ID4 GTX / Enyaq 80 / Q4 45 q. som enda bil. Jag behöver fyrhjulsdrift och lång räckvidd några gånger om året. Men jag tror inte jag får mer än 30 ärliga mil ur dessa på vintern? Då kvarstår problemet med deras usla laddnätverk.

2) Enklare elbil typ ID3 / Born plus en extra vardagsbil med 4wd. Det funkar, jag har plats. Har också intresset för förbränningsmotorer kvar. Men den bilen kommer kosta några tusenlappar per månad och realistiskt behövs den bara 4-5 gånger om året. Blir dyrare än ovan sammantaget?

3) Hybrid Superb iV, Passat GTE, Tiguan GTE eller Q3 tfsie. Dessa saknar dock alltid 4wd vilket kommer göra mig galen så då behövs egentligen en bil till ändå. Så smartare att gå på variant 1 eller 2? A6 55tfsie finns i bilpolicyn också men det drar iväg. Den löser dock alla problem samtidigt men kostar som två bilar...
Hybrid med fyrkrafs då?? Jag själv kör en v60 t6 laddhybrid. Kommer ledigt 30km vinter (100 km/h väg) och 45km ca sommartid samma vägsträcka. Vid längre turer kör jag bensin, och vid behov finns fyrhjulsdriften där
 
Hybrid med fyrkrafs då?? Jag själv kör en v60 t6 laddhybrid. Kommer ledigt 30km vinter (100 km/h väg) och 45km ca sommartid samma vägsträcka. Vid längre turer kör jag bensin, och vid behov finns fyrhjulsdriften där
Kan inte välja sånt pga bilpolicy. Det enda fyrhjulsdrivna som finns tillgängligt är A6 50 tfsie och 55 tfsie.
(Och Q5, Q7 och Touareg R. Dessa är dock fantasidyra)
 
Hej gruppen! Jag har varit inne och läst här lite till och från men för mig har diesel varit det enda som funkar till vardags(och V8 privat förstås) då jag har haft behov av en stor skåpbil med massa verktyg i. Nu har jag dock ett gäng anställda vilket gör att jag inte längre kommer hinna skruva på dagarna och tänkte därför byta bil.
Jag är ju en stor Malusbetalare idag med våra skåpbilar så jag tänker att det kunde vara kul att iallafall ha en bonusbil också 🤪
Jag skulle helst ha någon Suv och gärna hyfsat stor så att jag kan ha lite verktyg med mig iallafall och även kunna köra ut grejer till killarna osv.
Jag har googlat runt en del och pratat med lite kompisar och någon tycker att laddhybrider typ Rav4 är ett bra alternativ och en annan som jobbar på VW tyckte absolut att jag bör prova en Id4 gts. Jag får låna en Id4 över helgen för att prova och det ska bli kul men jag är inte helt hundra på att ren el är rätt för mig.
Jag kan ladda hemma så det är ju inget bekymmer men jag kör släp lite nu och då och på sommarn brukar vi ha med husvagn när vi kör race och det vore klart smidigt att kunna dra racebilen på släp efter även om det hör till ovanligheten.
Såå..
Vad finns det för bra alternativ för dessa behov? Både el och hybrid? Finns det några elbilar som får dra lite tyngre släp och som inte kostar över 1 miljon?
 
Aa. Efter att ha googlat lite så verkar det ändå som att både Circle K och OKQ8 har kommit en bit med sina snabbladdare.

Att inte fler, även jag, inte kände till detta beror väl på att det fortfarande är väldigt nytt med bilar, förutom Tesla, som har stöd för 125-150 kWh?
E2110C09-7260-47B6-BCBA-AE4DFFE72C15.png
3AFEE736-9D39-48BB-A602-D1EEC5712F8E.png
Det är flera företag som har stora planer på att bygga "Sveriges största laddnätverk". Men än så länge är detta bara planer, eller så har man hunnit sätta upp ett fåtal laddstationer. Idag har Tesla Sveriges största laddnätverk och den fortsätter att växa. Kommer vara svårt för andra företag att komma ikapp Tesla. Samtidigt så har Tesla redan nu öppnat upp enstaka laddstationer utomlands för icke-Teslor på test. Om de öppnar upp sitt nätverk i Sverige för icke-Teslor så kommer Teslas laddnätverk både vara störst och billigast. Då blir det svårt för konkurrenterna.

De största problemet just nu är inte ambitionen att bygga laddnätverk utan det är svensk byråkrati:
1. Alldeles för långa ledtider på bygglov samt krångliga processerna som ser olika ut för varje kommun
2. Markägare nära landsvägar/motorvägar har förstått vilken guldgruva de sitter på och höjer markpriserna
3. Extremt långa ledtider på kapacitetsförfrågan hos nätbolagen. Kan ta över ett år innan Vattenfall svarar, och då kan svaret vara "Nej, vi har ingen kapacitet där du önskar sätta upp en laddstation".
 
Det är flera företag som har stora planer på att bygga "Sveriges största laddnätverk". Men än så länge är detta bara planer, eller så har man hunnit sätta upp ett fåtal laddstationer. Idag har Tesla Sveriges största laddnätverk och den fortsätter att växa. Kommer vara svårt för andra företag att komma ikapp Tesla. Samtidigt så har Tesla redan nu öppnat upp enstaka laddstationer utomlands för icke-Teslor på test. Om de öppnar upp sitt nätverk i Sverige för icke-Teslor så kommer Teslas laddnätverk både vara störst och billigast. Då blir det svårt för konkurrenterna.

De största problemet just nu är inte ambitionen att bygga laddnätverk utan det är svensk byråkrati:
1. Alldeles för långa ledtider på bygglov samt krångliga processerna som ser olika ut för varje kommun
2. Markägare nära landsvägar/motorvägar har förstått vilken guldgruva de sitter på och höjer markpriserna
3. Extremt långa ledtider på kapacitetsförfrågan hos nätbolagen. Kan ta över ett år innan Vattenfall svarar, och då kan svaret vara "Nej, vi har ingen kapacitet där du önskar sätta upp en laddstation".

Tesla får gärna öppna upp sina nätverk. Jag vill bara kunna ladda, och bryr mig egentligen inte via vilket företag 😌
 
För mig är elbil amazing, men skulle inte ha enbart en sådan, tror jag.
För oss är (minst) två bilar ett måste ändå, och då har vi valt att ha en andrabil som är bra på det elbilen är dålig på. Ska vi åka till ställen med usel laddplatstäckning (fjälls) eller dra släp så får den gamla BM:n bekänna färg.

Sedan är bilinnehavet för mig en direkt följd av den förda politiken med skatter och subventioner. Jag skulle inte prioritera att ha en pendlarbil med samma spec som etronen om det kostade det den ”borde” kosta. Men skattefritt/miljöbilspremie/samma reseavdrag som fossilt gör det lätt värt. För etronen är riktigt, riktigt fin.
Även min tidigare egolf gjorde sitt jobb med bravur

Och @Gmtmaster , elbil kanske inget blir något vidare för dig med släp och så. Jag skulle överväga att fossila vidare. Visst finns RAM i någon miljöklassad variant nu (tänker på malus)?
Men prova ID4, den verkar riktigt bra.
 
För mig är elbil amazing, men skulle inte ha enbart en sådan, tror jag.
För oss är (minst) två bilar ett måste ändå, och då har vi valt att ha en andrabil som är bra på det elbilen är dålig på. Ska vi åka till ställen med usel laddplatstäckning (fjälls) eller dra släp så får den gamla BM:n bekänna färg.

Sedan är bilinnehavet för mig en direkt följd av den förda politiken med skatter och subventioner. Jag skulle inte prioritera att ha en pendlarbil med samma spec som etronen om det kostade det den ”borde” kosta. Men skattefritt/miljöbilspremie/samma reseavdrag som fossilt gör det lätt värt. För etronen är riktigt, riktigt fin.
Även min tidigare egolf gjorde sitt jobb med bravur

Och @Gmtmaster , elbil kanske inget blir något vidare för dig med släp och så. Jag skulle överväga att fossila vidare. Visst finns RAM i någon miljöklassad variant nu (tänker på malus)?
Men prova ID4, den verkar riktigt bra.
Håller med om att elbil är fantastiskt men överväger att gå tillbaka till hybrid då det inte finns några "roliga" elbilar i mitt tycke. Kör en E-tron sen 3 år och den är allt annat än bra. Usel kvalitét & kort räckvidd. Det som fick mig att välja elbil är enbart av ekonomisk anledning. Skulle kunna tänka mig en tesla S (med tanke på infrastrukturen/räckvidden) men ingen vet när de kan leverera
 
Håller med om att elbil är fantastiskt men överväger att gå tillbaka till hybrid då det inte finns några "roliga" elbilar i mitt tycke. Kör en E-tron sen 3 år och den är allt annat än bra. Usel kvalitét & kort räckvidd. Det som fick mig att välja elbil är enbart av ekonomisk anledning. Skulle kunna tänka mig en tesla S (med tanke på infrastrukturen/räckvidden) men ingen vet när de kan leverera
Hör vad du säger. Jag är nöjd med både kvalli och räckvid på min etron (55, -21), men har hört att folk tidigare inte var lika nöjda.

Jag tycker du gör helt rätt, man ska inte sitta och vara missnöjd. Det kommer ju elbilar i en strid ström, så om det kommer något ”kul” kan du ju hoppa tillbaka i elbilsträsket då.
 
Detta är ju intressant med tanke på all prat om höga elpriser. Med Jedlix får du betalt när du laddar din elbil hemma:
Finns än så länge inte i Sverige, men Norge har redan detta så inte omöjligt att det lanseras i Sverige också snart.
Det går till så att du pluggar i bilen när du kommer hem, och sen knappar du in i appen när du vill att bilen ska vara fulladdad. Jedlix sköter laddningen och garanterar att du får en fulladdad bil. Genom att ladda bilen när belastningen på elnätet är lågt får Jedlix betalt av elbolagen och en del av pengarna går tillbaka till dig som elbilist!
Funkar för alla som har en Easee laddbox eller de som har följande bilar: Tesla, BMW i3, Audi e-Tron, Jaguar i-Pace, Mini Electric.
 
Som nämnts tidigare,så hade det för mig varit guld med en hybrid som klarar 10 mil på el utan att fisköra . Exv 330e om den lätt klarat 10 mil så hade det behövts mycket för att gå över till helel för min del.

95% av min körning hade gått på el då
 
Som nämnts tidigare,så hade det för mig varit guld med en hybrid som klarar 10 mil på el utan att fisköra . Exv 330e om den lätt klarat 10 mil så hade det behövts mycket för att gå över till helel för min del.

95% av min körning hade gått på el då
Yes, precis vad jag skulle behöva oxå, och 10 riktiga mil, inte WLTP mil.
 
Håller med om att elbil är fantastiskt men överväger att gå tillbaka till hybrid då det inte finns några "roliga" elbilar i mitt tycke. Kör en E-tron sen 3 år och den är allt annat än bra. Usel kvalitét & kort räckvidd. Det som fick mig att välja elbil är enbart av ekonomisk anledning. Skulle kunna tänka mig en tesla S (med tanke på infrastrukturen/räckvidden) men ingen vet när de kan leverera
Jag valde också elbil för att det var det ekonomiskt bästa, i alla fall för knappt tre år sedan. Sedan dess har man ju justerat förmånsvärdet. Kostade 4600 när jag plockade ut den, sen höjdes det till 6000 och nu kostar ju motsvarande, som visserligen inte verkar levereras till Europa igen än på ett tag, typ 8000kr. Steget till en laddhybrid är inte jättestort då, visst lite dyrare men från att varit många tusenlappar dyrare så är det plötsligt någon lapp dyrare…
Men så fort man fortsatt bygga ut när och tesla leverar stora bilar med lång räckvidd till oss igen så kan jag tänka mig att gå tillbaka.
 
Hur tycker förresten alla som inte kör tesla att det funkar med laddning när man är ute och kör i landet, dvs ej när man vardagskör och laddar hemma eller på jobbet?
 
Hör vad du säger. Jag är nöjd med både kvalli och räckvid på min etron (55, -21), men har hört att folk tidigare inte var lika nöjda.
Som jag förstår det handlar >90% av klagomålen på de virtuella backspeglarna. Låt bli att köp dessa (som är dyra och dåliga även när de fungerar) så är problemet löst.

(Jag har för egen del 0 verkstadsbesök på min etron. Första nya bil som inte behövt besöka verkstad för någonting)
 
Är det bara jag, eller finns det inte ett outnyttjad nisch för hybrider med ca 20 mils räckvidd?
Klarar alla vardagspendlingar med råge och längre sträckor kör man med bensin/diesel.
Finns ett annat problem, nämligen att packningar och annat kan torka ut eller att det bildas mögel i tanken om man inte kör på bensin/diesel tillräckligt ofta.
Volvos tidiga laddhybrider tvingade igång bensinmotorn lite då ock då om man endast körde på el just för att komma runt detta problem.
 
Det görs fortfarande. Man måste köra slut på soppan regelbundet. Typ 6 månader.
Finns ett annat problem, nämligen att packningar och annat kan torka ut eller att det bildas mögel i tanken om man inte kör på bensin/diesel tillräckligt ofta.
Volvos tidiga laddhybrider tvingade igång bensinmotorn lite då ock då om man endast körde på el just för att komma runt detta problem.
 
Tillbaka
Topp