• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Jag körde på ICE en gång i veckan med min 330e för att soppan inte skulle bli dålig och för att ha skoj 🤣


ibland flera gånger i vecka …..
 
Senast ändrad:
Så var laddboxen på plats. Precis laddat hem Easee-appen. Rena grekiskan.
Bara bilen som fattas nu, två veckor till leverans :)

D858FD21-6B7F-43AF-8280-0131337DD5CE.jpeg


Vilka fler appar behöver jag? :)

BA84A28F-E8B6-43AB-8B2B-A83DECB47093.png
 
Senast ändrad:
Någon som har koll på vad man ska börja kika på och beställa om man ska byta ut ID3:an vid årsskiftet +\- 3 månader? Är nöjd både med bil och kostnad. Är lite sugen på en Q4 eller ID5:a. Men man läser ju mycket gott om andra märken också.
 
Någon som har koll på vad man ska börja kika på och beställa om man ska byta ut ID3:an vid årsskiftet +\- 3 månader? Är nöjd både med bil och kostnad. Är lite sugen på en Q4 eller ID5:a. Men man läser ju mycket gott om andra märken också.

KIA EV6 verkar nice, men dyr

Kia'n verkar ju vara en bra bil men tyvärr en hel del problem med värmen när man läser runt om den.
Hyundai's systerbilen finns ju också.
Skoda Enyaq verkar ju vara en bra bil som ligger i topp i många tester.
Renault har ju elMegane pågång.

Kineserna spottar ju ur sig nya modeller/märken på löpande band, dock svårt att sia om hur kundomhändertagandet/garanti/service funkar då det verkar vara showroom och internetbeställning på många nya märken.
 
Senast ändrad:
Någon som har koll på vad man ska börja kika på och beställa om man ska byta ut ID3:an vid årsskiftet +\- 3 månader? Är nöjd både med bil och kostnad. Är lite sugen på en Q4 eller ID5:a. Men man läser ju mycket gott om andra märken också.
Jag skulle tipsa om att man kan testa ARCY och Readler gratis i typ 2-4v då hinner man plöja alla biltidningar med tester. Jag tittade själv på byte under jul och fick en del bra info i alla tester. Teslaforumet är bra också, där behandlas annat än bara teslor. Finns även en norsk förening som gör tester bland annat på räckvidd i verkliga förhållanden både sommar och vintertid, rätt intressant om man tycker det är viktigt..
 
Kia'n verkar ju vara en bra bil men tyvärr en hel del problem med värmen när man läser runt om den.
Hyundai's systerbilen finns ju också.
Skoda Enyaq verkar ju vara en bra bil som ligger i topp i många tester.
Renault har ju elMegane pågång.

Kineserna spottar ju ur sig nya modeller/märken på löpande band, dock svårt att sia om hur kundomhändertagandet/garanti/service funkar då det verkar vara showroom och internetbeställning på många nya märken.
Vi kör Enyaq, och är än så länge väldigt nöjda. Hade en Tiguan tidigare.
 
Vilken laddare väljer man? Spelar det någon roll vilken bil/vart man bor?

Hus. Stockholm. Tesla model 3 LR -20.
Andra bra tips för en okunnig som "typ" är på väg att köpa elbil?
 
Vilken laddare väljer man? Spelar det någon roll vilken bil/vart man bor?

Hus. Stockholm. Tesla model 3 LR -20.
Andra bra tips för en okunnig som "typ" är på väg att köpa elbil?
Noll skillnad vill jag påstå. Välj en 11kw laddare (minst) så löser sig allt. Vilket märke det står på kåpan spelar ingen roll. Strömmen åker i samma koppartråd i alla.
 
Vilken laddare väljer man? Spelar det någon roll vilken bil/vart man bor?

Hus. Stockholm. Tesla model 3 LR -20.
Andra bra tips för en okunnig som "typ" är på väg att köpa elbil?
Teslas egen wallcharger. Funkar bra, är prisvärd och du ställer ändå in i bilen när och hur mycket och hur snabbt du ska ladda så allt sånt jox kan man skita i att ha i laddaren. Jag har i vart fall inte saknat det hittills, kört Tesla sedan 2014. : )
 
Tänkte skaffa laddbox till tesla model X. Easee har jag kollat på. Behöver man lastbalansering?

Fruktansvärt okunnig på elbilar (och det mesta annat också fwiw) :)
 
Tänkte skaffa laddbox till tesla model X. Easee har jag kollat på. Behöver man lastbalansering?

Fruktansvärt okunnig på elbilar (och det mesta annat också fwiw) :)
Som jag skrev just ovanför din fråga, Teslas wallcharger är prisvärd och bra. Jag har inte saknat vare sig tidsstyrning, effektstyrning eller lastbalansering under de 7-8 år jag kört elbil, du ställer ändå in allt i bilen, när och hur snabbt den ska ladda osv.
 
Som jag skrev just ovanför din fråga, Teslas wallcharger är prisvärd och bra. Jag har inte saknat vare sig tidsstyrning, effektstyrning eller lastbalansering under de 7-8 år jag kört elbil, du ställer ändå in allt i bilen, när och hur snabbt den ska ladda osv.
Känslan just nu är ungefär samma som för Agda 93 som fått sin första telefon.. En iphone utan home-knapp. Får sätta mig i bilen några timmar och klicka runt :)
 
…hundra knappar i en fintysk.
Du har rätt. Men frågan är vad alla håller på att ställa in hela tiden, som det är viktigt att det blir rätt?
En allvarlig fråga, alltså.

Just Teslas -tydligen- enkla menyer och smidiga mjukvara framhålls ofta som superbra, vilket det säkert är. Men vad är det som ska justeras och fixas med hela tiden?
 
Du har rätt. Men frågan är vad alla håller på att ställa in hela tiden, som det är viktigt att det blir rätt?
En allvarlig fråga, alltså.

Just Teslas -tydligen- enkla menyer och smidiga mjukvara framhålls ofta som superbra, vilket det säkert är. Men vad är det som ska justeras och fixas med hela tiden?
Ja nej just ingenting efter första gången egentligen. Så då är det bra att det är på en skärm som sedan kan användas till annat som en tex stor karta istället för att instrumentpanelen upptas av en massa knappar man inte heller behöver trycka på.
 
Ja nej just ingenting efter första gången egentligen. Så då är det bra att det är på en skärm som sedan kan användas till annat som en tex stor karta istället för att instrumentpanelen upptas av en massa knappar man inte heller behöver trycka på.
För oss som hittar till o från jobbet och andra ställen, ska vi tvingas ha en stor skärm som enbart är i vägen? 😉
Att det sedan ser för jävligt ut gör ju inte saken bättre! Nä bort med skärmar!
 
Tillbaka
Topp