• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Försökte snabbladda min icke-Tesla i samband med lunchintag på inCharge laddaren i Borlänge. Ingen av de 2 CCS laddarna fungerade såklart, spenderade halva lunchen i telefonkö hos deras för att sedan ge upp, bestämde mig för att ladda på väg hem, hittade en "snabb" laddare på 100kW i Falun.
Nytt laddnätverk för mig så det blev till att installera app och registrera betalkort för att sedan konstatera den laddaren inte heller fungerar :(
Lyckades till slut hitta en 50kW CCS laddare som fungerade (efter app och betalkortsprocedur igen).

Det här är Teslas absolut största fördel, en laddinfrastruktur som finns där man behöver den och bara fungerar!
 
Världens sämsta bil fortsätter att leverera, tar sig nu 22km fullladdad. En 2020 som snart gått 4000mil.
Känner igen mig så väl. Hade när jag tog ut den ca 2 mil till jobbet och då funkade den ju bra men efter att ha flyttat och nu har ca 7 mil till jobbet så blev den ju en ren katastrof. Är ju inte direkt snål när bensinmotorn drar igång på motorvägen.. 💸
 
Snackade med säljare idag och alla modeller som är aktuella via jobbet har bedrövlig leveranstid. Eftersom det ändå är långt ifrån gratis via jobbet börjar tankarna vakna kring att köpa själv istället. Någon som vet hur precisionen är på Teslas uppskattade leveranstider? Om det står "Augusti 2022" på hemsidan, kan man lita på det?

(Det är M3 LR som är aktuell)
Skulle tro att leveranstiderna stämmer ganska bra på M3 och MY. Alla jag känner som beställt har fått enligt utsatt datum.
 
Vad tror ni man kan få för en M3 LR efter 3 år och 5000 mil, säg vid en auktion på KVD - 500k?
Det ligger två LR på deras hemsida nu, de kan nog ge en fingervisning.

Spontant tänker jag mig att det kanske är svårt att få de pengarna om tre år, då finns fler begagnade bilar att välja på och marknaden är ju ganska extrem nu, jag har svårt och se att den kommer vara lika stark 2025.

Jag gissar på runt 450 om tre år.
 
Det ligger två LR på deras hemsida nu, de kan nog ge en fingervisning.

Spontant tänker jag mig att det kanske är svårt att få de pengarna om tre år, då finns fler begagnade bilar att välja på och marknaden är ju ganska extrem nu, jag har svårt och se att den kommer vara lika stark 2025.

Jag gissar på runt 450 om tre år.
De verkar ligga på 450-500k men oftast med högre mätarställning. Bilen kommer inte ha gått längre än 5000 mil skulle jag tro. Dock är ju det utpris mot kund så man vet ju inte vad de tagits in för. Men om man skulle räkna försiktigt med 450k i inbyte så blir det med miljöbonus på 50k bara 3500kr/mån ändå. Det blir för mig inte nämnvärt billigare att ta bilen via jobbet och jag vill inte ha nån Enyaq eller ID4. De lockar ingenting. Q4 får man inte leverans på förrän 2023 om man beställer idag. Återstår Passat GTE, Skoda iV eller Q3 TFSIe hybrider men de är alltid framhjulsdrivna och det vill jag inte ha heller. Bor uppe på ett berg och jag vill kunna parkera bilen utanför huset, inte nere på vägen.
 
De verkar ligga på 450-500k men oftast med högre mätarställning. Bilen kommer inte ha gått längre än 5000 mil skulle jag tro. Dock är ju det utpris mot kund så man vet ju inte vad de tagits in för. Men om man skulle räkna försiktigt med 450k i inbyte så blir det med miljöbonus på 50k bara 3500kr/mån ändå. Det blir för mig inte nämnvärt billigare att ta bilen via jobbet och jag vill inte ha nån Enyaq eller ID4. De lockar ingenting. Q4 får man inte leverans på förrän 2023 om man beställer idag. Återstår Passat GTE, Skoda iV eller Q3 TFSIe hybrider men de är alltid framhjulsdrivna och det vill jag inte ha heller. Bor uppe på ett berg och jag vill kunna parkera bilen utanför huset, inte nere på vägen.

Jag tror inte 450 i inbyte är SÅ försiktigt, det finns ju några runt 5000 mil idag för under 500k hos handlare idag och de byttes säkert in för 450-någonting, och hur marknaden ser ut om tre år... jag är inte säker på att man ska räkna med att få dagens inbytespriser då. Det känns som att modell 3 redan kallnat lite när konkurrenterna blivit fler, Volkswagens ID-program och Ioniq5, och inte minst märkets egna modell Y.
 
Jag tror inte 450 i inbyte är SÅ försiktigt, det finns ju några runt 5000 mil idag för under 500k hos handlare idag och de byttes säkert in för 450-någonting, och hur marknaden ser ut om tre år... jag är inte säker på att man ska räkna med att få dagens inbytespriser då. Det känns som att modell 3 redan kallnat lite när konkurrenterna blivit fler, Volkswagens ID-program och Ioniq5, och inte minst märkets egna modell Y.
Jag kalkylerar lite med att miljöbonusen försvinner under nästa treårsperiod vilket kommer göra nyköp dyrare (och därmed får "min" bil en skjuts uppåt). Det är också väldigt dålig tillgång på bilar nu så antalet bilar som kommer ut på marknaden om 3 år är lite mindre och därmed hålls priserna förhoppningsvis uppe. Tror rätt många fler har tröttnat på att tanka för 23kr litern då också...
 
Jag kalkylerar lite med att miljöbonusen försvinner under nästa treårsperiod vilket kommer göra nyköp dyrare (och därmed får "min" bil en skjuts uppåt). Det är också väldigt dålig tillgång på bilar nu så antalet bilar som kommer ut på marknaden om 3 år är lite mindre och därmed hålls priserna förhoppningsvis uppe. Tror rätt många fler har tröttnat på att tanka för 23kr litern då också...
Tror inte 23kr litern räcker om 3 år är jag rädd 😟
 
Uttaget är ett 32A, stickproppen du har är för 16A. De är inte gjorda för att passa varandra.

Du behöver motsvarande en sån här

Det är inte farligt att köra 16A i ett 32A uttag - däremot tvärtom ;)

Nu är jag med på banan igen. Tack :D
För det första är det får man inte gå från 32A till 16A uttag, i regel så är 16A kablarna 2.5mm2 vilket är för klent för 32A. Skulle det bli knas så är risken för kabelbrand stor. Men; Jag gissar på att den som installerat uttaget från första början inte visste vad hen håll på med. Kabeln från säkerhetsbrytaren till uttaget är 2.5mm2. Ska man ha kabeln dimensionerad för 32A så ska det var 6mm2. Skulle inte förvåna mig om säkerhetsbrytaren bara är avsäkrad 16A. Så hen har troligen satt dit fel typ av uttag.

För det andra så är den kablen som @alfgren länkar till fel ändå :) Den har en 16A hane och en 32A hona. Skulle man gå på den varianten med en skarvkabel (vilket man inte får) så ska det vara tvärtom.

Enklast:
Köp ett nytt CEE uttag, 16A och byt.

För att klargöra; jag är i grund och botten elektriker och har hållit på med byggström/3-fas i ca 15 år.
 
Senast ändrad:
För det första är det får man inte gå från 32A till 16A uttag, i regel så är 16A kablarna 2.5mm2 vilket är för klent för 32A. Skulle det bli knas så är risken för kabelbrand stor. Men; Jag gissar på att den som installerat uttaget från första början inte visste vad hen håll på med. Kabeln från säkerhetsbrytaren till uttaget är 2.5mm2. Ska man ha kabeln dimensionerad för 32A så ska det var 6mm2. Skulle inte förvåna mig om säkerhetsbrytaren bara är avsäkrad 16A. Så hen har troligen satt dit fel typ av uttag.

För det andra så är den kablen som @alfgren länkar till fel ändå :) Den har en 16A hane och en 32A hona. Skulle man gå på den varianten med en skarvkabel (vilket man inte får) så ska det vara tvärtom.

Enklast:
Köp ett nytt CEE uttag, 16A och byt.

För att klargöra; jag är i grund och botten elektriker och har hållit på med byggström/3-fas i ca 15 år.
Tack för svaret. Så det du länkar behöver jag. Hur byter "jag" det jag har mot det du länkar?
 
Tack för svaret. Så det du länkar behöver jag. Hur byter "jag" det jag har mot det du länkar?
Lagligt = Elektriker

Fullt rimligt men "olagligt" = Bryt strömmen, skruva loss det gamla uttaget, notera alla fasers position i det gamla uttaget, montera det nya 16A uttaget på samma sätt. Det är inte det minsta svårt men om du är osäker är alternativet ovan bättre.
 
  • Like
Reactions: LS
Tack för svaret. Så det du länkar behöver jag. Hur byter "jag" det jag har mot det du länkar?
Lagligt = Elektriker

Fullt rimligt men "olagligt" = Bryt strömmen, skruva loss det gamla uttaget, notera alla fasers position i det gamla uttaget, montera det nya 16A uttaget på samma sätt. Det är inte det minsta svårt men om du är osäker är alternativet ovan bättre.
Och säkerställ för guds skull att strömmen verkligen är bruten, dubbelkolla med voltmeter.
 
Det tråkiga svaret när det gäller el är: Behöver du fråga hur du gör ska du inte göra det. Då ringer du en elektriker. Jävligt tråkigt svar men det är så det är!
Ah dumt formulerat av mig. Menade mer hur det går till rent praktiskt. Har pm'at en elektriker som ska hjälpa.

Är helt kass på sånt där så skulle inte ge mig på det själv :)
 
Ah dumt formulerat av mig. Menade mer hur det går till rent praktiskt. Har pm'at en elektriker som ska hjälpa.

Är helt kass på sånt där så skulle inte ge mig på det själv :)
Bra. Man ska ha en jävla repekt för el. Och som redan påtalat, det är verkligen en baggis för en elektriker. Vi snackar typ 5min jobb sen är du good to go
 
Vi hade gärna ersatt vår egna XC70 diesel med något som går att ladda med el mer eller mindre. Kör idag oftast mellan 1500-2000 mil per år.

Fyra personer i familjen och rätt vana vid stora utrymmen i bilen, men inget direkt krav att det måste vara XC70 stort.

Min fru jobbar hos en Volvo ÅF, så lite lagom rabatt går väl iaf att få. Men framförallt är det trevligt och praktiskt att åka Volvo när hon ändå jobbar där, vi gillar dessutom Volvo.

Min frågeställning är egentligen förväntat andrahandsvärde, ska ge våra förutsättningar först och hur jag tänker.

Jag har tidigare som mest spenderat ca 250k på en bil, men just nu känns det helt fel att spendera t.ex. 300k och fortfarande få en ren fossilbil. Och dom laddhybrider som är beggade har ju typ 45 km räckvidd och är i mina ögon övervärderade. Så just nu vid detta teknikskiftet känns det ändå rimligt att höja budgeten lite för att få "rätt" lösning. Om vi spenderar ca 500´ kr på en helt ny Volvo, så ser våra alternativ ut såhär känner jag.

Man kan köpa en ren XC40 elbil. Den har såklart inget jättestort bagage, men vi har en takbox som man kan nyttja lite mer om man vill då ju. I vardagen så kommer det funka hur bra som helst, utmaningen kommer väl mer dom få gånger man vill köra lite längre. Bor i Malmö, och händer väl ett par gånger om året iaf att vi vill köra till Stockholm eller Sälen typ. Gillar även bilsemester i Europa, och det känns nästan "omöjligt" med en sådan bil?? Eller är det bara jag som är ovan? Tänker att den teoretiska räckvidden är ju typ 40 mil. Med verkligheten och en takbox så lär man väl ladda efter 20-25 mil max antar jag? En Europa tur på 3-500 mil känns ju inte så lockande......

Mitt andra alternativ jag kan komma på är en V60 laddhybrid. Dom har precis utökat till strax över 8 mil räckvidd på el i dom nya laddhybriderna. Det innebär att i princip all vardagskörning kommer vi kunna köra på el. Ibland åker vi till Småland eller Blekinge, då kommer bensinmotorn få stötta lite. Men även på en sådan tur så blir ju bränsleförbrukningen väldigt moderat tack vare räckvidden på el. Fördelarna blir ju uppenbarligen att lite längre turer och semestrar funkar "som förr", bara tanka och åk. Känns även som att kostnadsmässigt vad gäller driftskostnaden så kommer det inte påverka så mycket, då det ofta kostar en slant på snabbladdningsstationerna om man åker långt med ren elbil. Sannolikt så är bensinen ett dyrare alternativ, men inte såååå mycket dyrare iaf.

Miljön föredrar såklart ren eldrift. Men med laddhybrid så kommer vi kunna åka ofta flera månader på el utan att tanka, så jämfört med idag så har vi då gjort en rejäl förbättring. Tänker också att om man köper en laddhybrid ny nu, så kommer vi kunna ha den ett antal år, och nästa bilbyte kan bli ren elbil såklart. Men då kommer vi sannolikt bara behöva utrymme för 2-3 personer i bilen, plus att infrastrukturen för laddning kommer vara än mer förbättrad. Jag är sugen på laddhybrid nu, kommer fylla våra behov bättre angående utrymme och räckvidd. Men nånstans så vill jag hoppa på tåget med ren elbil så snart det är praktiskt och ekonomiskt möjligt för oss. Jag väljer att begränsa alternativen till Volvo för att det ska bli överblickbart.

Blev ett långt inlägg, men vill ge just våra förutsättningar. Jag är också väl medveten om att handla ny bil för 500k innebär att den stora kostnaden blir ju värdeminskningen. Därav till kärnfrågan. Då det handlar om privat ekonomi så blir totalkostnaden väldigt intressant.

Vad tror ni om andrahandsvärdet på dom två alternativen? Klassiskt så brukar man ju kunna räkna procentuell värdeminskning per år på ny bil. Men känns som den ekvationen blir rätt stukad nu i teknikskiftet mellan fossildrift och eldrift. Vissa bilar kommer bli iskalla begagnat, och andra väldigt eftertraktade helt enkelt.

Vilken av bilarna har bäst andrahandsvärde efter t.ex. 3, 5 eller 8 år tror ni? Självklart så är detta definitivt ren spekulation vi får syssla med. Med om vi gör det, vad tror ni?
 
Vi hade gärna ersatt vår egna XC70 diesel med något som går att ladda med el mer eller mindre. Kör idag oftast mellan 1500-2000 mil per år.

Fyra personer i familjen och rätt vana vid stora utrymmen i bilen, men inget direkt krav att det måste vara XC70 stort.

Min fru jobbar hos en Volvo ÅF, så lite lagom rabatt går väl iaf att få. Men framförallt är det trevligt och praktiskt att åka Volvo när hon ändå jobbar där, vi gillar dessutom Volvo.

Min frågeställning är egentligen förväntat andrahandsvärde, ska ge våra förutsättningar först och hur jag tänker.

Jag har tidigare som mest spenderat ca 250k på en bil, men just nu känns det helt fel att spendera t.ex. 300k och fortfarande få en ren fossilbil. Och dom laddhybrider som är beggade har ju typ 45 km räckvidd och är i mina ögon övervärderade. Så just nu vid detta teknikskiftet känns det ändå rimligt att höja budgeten lite för att få "rätt" lösning. Om vi spenderar ca 500´ kr på en helt ny Volvo, så ser våra alternativ ut såhär känner jag.

Man kan köpa en ren XC40 elbil. Den har såklart inget jättestort bagage, men vi har en takbox som man kan nyttja lite mer om man vill då ju. I vardagen så kommer det funka hur bra som helst, utmaningen kommer väl mer dom få gånger man vill köra lite längre. Bor i Malmö, och händer väl ett par gånger om året iaf att vi vill köra till Stockholm eller Sälen typ. Gillar även bilsemester i Europa, och det känns nästan "omöjligt" med en sådan bil?? Eller är det bara jag som är ovan? Tänker att den teoretiska räckvidden är ju typ 40 mil. Med verkligheten och en takbox så lär man väl ladda efter 20-25 mil max antar jag? En Europa tur på 3-500 mil känns ju inte så lockande......

Mitt andra alternativ jag kan komma på är en V60 laddhybrid. Dom har precis utökat till strax över 8 mil räckvidd på el i dom nya laddhybriderna. Det innebär att i princip all vardagskörning kommer vi kunna köra på el. Ibland åker vi till Småland eller Blekinge, då kommer bensinmotorn få stötta lite. Men även på en sådan tur så blir ju bränsleförbrukningen väldigt moderat tack vare räckvidden på el. Fördelarna blir ju uppenbarligen att lite längre turer och semestrar funkar "som förr", bara tanka och åk. Känns även som att kostnadsmässigt vad gäller driftskostnaden så kommer det inte påverka så mycket, då det ofta kostar en slant på snabbladdningsstationerna om man åker långt med ren elbil. Sannolikt så är bensinen ett dyrare alternativ, men inte såååå mycket dyrare iaf.

Miljön föredrar såklart ren eldrift. Men med laddhybrid så kommer vi kunna åka ofta flera månader på el utan att tanka, så jämfört med idag så har vi då gjort en rejäl förbättring. Tänker också att om man köper en laddhybrid ny nu, så kommer vi kunna ha den ett antal år, och nästa bilbyte kan bli ren elbil såklart. Men då kommer vi sannolikt bara behöva utrymme för 2-3 personer i bilen, plus att infrastrukturen för laddning kommer vara än mer förbättrad. Jag är sugen på laddhybrid nu, kommer fylla våra behov bättre angående utrymme och räckvidd. Men nånstans så vill jag hoppa på tåget med ren elbil så snart det är praktiskt och ekonomiskt möjligt för oss. Jag väljer att begränsa alternativen till Volvo för att det ska bli överblickbart.

Blev ett långt inlägg, men vill ge just våra förutsättningar. Jag är också väl medveten om att handla ny bil för 500k innebär att den stora kostnaden blir ju värdeminskningen. Därav till kärnfrågan. Då det handlar om privat ekonomi så blir totalkostnaden väldigt intressant.

Vad tror ni om andrahandsvärdet på dom två alternativen? Klassiskt så brukar man ju kunna räkna procentuell värdeminskning per år på ny bil. Men känns som den ekvationen blir rätt stukad nu i teknikskiftet mellan fossildrift och eldrift. Vissa bilar kommer bli iskalla begagnat, och andra väldigt eftertraktade helt enkelt.

Vilken av bilarna har bäst andrahandsvärde efter t.ex. 3, 5 eller 8 år tror ni? Självklart så är detta definitivt ren spekulation vi får syssla med. Med om vi gör det, vad tror ni?
Varför inte köra privatleasing?
 
Man kan köpa en ren XC40 elbil. Den har såklart inget jättestort bagage, men vi har en takbox som man kan nyttja lite mer om man vill då ju. I vardagen så kommer det funka hur bra som helst, utmaningen kommer väl mer dom få gånger man vill köra lite längre. Bor i Malmö, och händer väl ett par gånger om året iaf att vi vill köra till Stockholm eller Sälen typ. Gillar även bilsemester i Europa, och det känns nästan "omöjligt" med en sådan bil?? Eller är det bara jag som är ovan? Tänker att den teoretiska räckvidden är ju typ 40 mil. Med verkligheten och en takbox så lär man väl ladda efter 20-25 mil max antar jag? En Europa tur på 3-500 mil känns ju inte så lockande......
Köp inte en XC40 (om ni inte har oerhörd rabatt på Volvo) för det är helt enkelt en väldigt dålig elbil. Du kommer bli väldigt besviken på den. Den är jämfört med många andra elbilar långsam, törstig, trång och dyr. 40 mil kan du drömma om, det handlar om 25 i verkligheten. Det finns MASSOR med bättre alternativ från andra märken. Välj en av dessa istället. Ioniq5, ID4, EV6, Etron mm - alla är bättre bilar. Plus Tesla förstås (om man står ut med hur Y ser ut, Model3 är lite liten)
Mitt andra alternativ jag kan komma på är en V60 laddhybrid.
Jag förstår att man lockas till hybrid men det är verkligen inte en bra biltyp egentligen. Några snabba (via tfn så jag är inte arg, bara kortfattad ;) ):
- du får en dålig elbil
-du får en dålig fossilbil
-du kan inte räkna med 0l/mil ändå. Motorn måste förbruka en hel tank på typ 6 månader även om du "alltid" kör inom elräckvidden. De är konstruerade så för att bensinen annars blir dålig. Så du får 1-2dl/mil (dvs 4kr mil i värsta fall) även om du kör "allt" på el. Plus elkostnaden på runt 2-3kr/mil.

Några långresor per år - det är bättre att stanna och ladda då istället för att åka runt i en kompromiss resten av året. En 100% elbil är en helt annan upplevelse än en hybrid - jag lovar. Tystare, rymligare (förutom host xc40) och trevligare.

Jag hade köpt hybrid om jag hade bilen som arbetsplats och var tvungen att välja el pga förmånsregler - aldrig annars.

I ditt fall hade jag behållt eller köpt en dieselbil om jag ville lägga 250k eller gått upp till 500-600 och fått en riktig elbil typ https://www.wayke.se/objekt/dec93a1...undai-ioniq-5-essential-58-kwh-170-hk-automat eller https://www.wayke.se/objekt/b04cf10...1eaf0/audi-e-tron-55-quattro-408hk-19-automat En hybrid för de pengarna är inte värt det. Du kan aldrig räkna hem merkostnaden heller som privatperson om du jämför en billigare konventionell med en hybrid. En elbil däremot går faktiskt att räkna hem lite beroende på hur värdeminskningen ser ut och körmönster. Ju mer du kör desto bättre val är elbilen.
 
Köp inte en XC40 (om ni inte har oerhörd rabatt på Volvo) för det är helt enkelt en väldigt dålig elbil. Du kommer bli väldigt besviken på den. Den är jämfört med många andra elbilar långsam, törstig, trång och dyr. 40 mil kan du drömma om, det handlar om 25 i verkligheten. Det finns MASSOR med bättre alternativ från andra märken. Välj en av dessa istället. Ioniq5, ID4, EV6, Etron mm - alla är bättre bilar. Plus Tesla förstås (om man står ut med hur Y ser ut, Model3 är lite liten)

Jag förstår att man lockas till hybrid men det är verkligen inte en bra biltyp egentligen. Några snabba (via tfn så jag är inte arg, bara kortfattad ;) ):
- du får en dålig elbil
-du får en dålig fossilbil
-du kan inte räkna med 0l/mil ändå. Motorn måste förbruka en hel tank på typ 6 månader även om du "alltid" kör inom elräckvidden. De är konstruerade så för att bensinen annars blir dålig. Så du får 1-2dl/mil (dvs 4kr mil i värsta fall) även om du kör "allt" på el. Plus elkostnaden på runt 2-3kr/mil.

Några långresor per år - det är bättre att stanna och ladda då istället för att åka runt i en kompromiss resten av året. En 100% elbil är en helt annan upplevelse än en hybrid - jag lovar. Tystare, rymligare (förutom host xc40) och trevligare.

Jag hade köpt hybrid om jag hade bilen som arbetsplats och var tvungen att välja el pga förmånsregler - aldrig annars.

I ditt fall hade jag behållt eller köpt en dieselbil om jag ville lägga 250k eller gått upp till 500-600 och fått en riktig elbil typ https://www.wayke.se/objekt/dec93a1...undai-ioniq-5-essential-58-kwh-170-hk-automat eller https://www.wayke.se/objekt/b04cf10...1eaf0/audi-e-tron-55-quattro-408hk-19-automat En hybrid för de pengarna är inte värt det. Du kan aldrig räkna hem merkostnaden heller som privatperson om du jämför en billigare konventionell med en hybrid. En elbil däremot går faktiskt att räkna hem lite beroende på hur värdeminskningen ser ut och körmönster. Ju mer du kör desto bättre val är elbilen.
Tack för ett genomarbetat och intressant svar.

Jag förstår såklart att en hybrid är en kompromiss rent tekniskt. Men hur menar du rent specifikt att det skulle märkas att det är en dålig elbil och och dålig fossilbil?

Jag tänker nämligen lite tvärtom, "bästa av två världar". Idag så tankar vi typ två tankar diesel per månad i vardagskörningen, och den hade i teorin gått helt på el med en hybrid. Om den måste förbruka en tank per halvår känns ändå väldigt lite i sammanhanget iaf.

Mer argument? :)
 
Tack för ett genomarbetat och intressant svar.

Jag förstår såklart att en hybrid är en kompromiss rent tekniskt. Men hur menar du rent specifikt att det skulle märkas att det är en dålig elbil och och dålig fossilbil?

Jag tänker nämligen lite tvärtom, "bästa av två världar". Idag så tankar vi typ två tankar diesel per månad i vardagskörningen, och den hade i teorin gått helt på el med en hybrid. Om den måste förbruka en tank per halvår känns ändå väldigt lite i sammanhanget iaf.

Mer argument? :)
Jag har haft tre hybrider, och tyckte faktiskt att det var det bästa av två världar (lågt förmånsvärde, lång räckvidd), den stora nackdelen är väl att de blir lite törstiga om kör utan att ladda, men har man 2-3 mil till arbetet kan man klara sig gott på el 99% av milen om man verkligen vill.

El-delen är ju relativt servicefri så servicekostnaderna är inte så farliga, även om bensinmotorn ofta får ett ganska tätt intervall då oljan slits på ett annat sätt än på traditionella bilar.

Men, med det sagt, jag håller med om att de ligger lite högt i pris och skulle jag köpa en ny (-are) bil idag hade jag nog försökt avvakta lite i väntan på att hel-el blir realistiskt alternativt köpt en renodlad dieselbil.

Jag tror, till skillnad från de flesta andra vad det verkar, att bensin/diesel kommer hålla sitt värde framöver. Att dessa skulle rasa i värde och bli omöjliga att sälja har man sagt i fem-sex år nu, men begagnade dieselbilar är hetare än någonsin.

I er situation hade jag nog väntat några år, tills det att marknaden stabiliseras lite. Nu är prisbilden helt extrem på grund av bonus/malus och bristen på halvledare, jag tror inte att marknaden kommer vara lika het om två-tre år. En faktor som påverkar är ju också relationen kronor-euro, det är även därför vi har sådan extrem brist på bilar just nu, det har varit rea i Sverige för alla som betalar i annan valuta än SEK och det är ingen nyhet, massor av bilar har gått på export senaste åren.
 
Jag förstår såklart att en hybrid är en kompromiss rent tekniskt. Men hur menar du rent specifikt att det skulle märkas att det är en dålig elbil och och dålig fossilbil?
Som elbil får du en trött och tung bil med dålig räckvidd på el.
På fossil så får du en tung bil som drar onödigt mycket bensin (som dock kompenseras med energiåtervinning till viss del till batteriet)
Vanligaste hybridmodellerna har lite beroende på modell nånstans runt 100-150hk på el och kan sällan köras i motorvägsfart nämnvärda sträckor. En elbilar har inte sällan dubbla den effekten.
Du får en trängre bil eftersom du både ska klämma in batterier och en konventionell drivlina. En id4 exempelvis är gigantisk invändigt jämfört med en V60.
Du får samma servicekostnader på fossilsidan eftersom bilen ändå måste servas vid ordinarie intervall även om motorn inte används. Så servicekostnaden per använd mil blir jättehög.

Jag förstår att hybrid känns som det logiska steget men det är bara en onödig snuttefilt att åka runt med en extra drivlina hela tiden som inte används. Det man vill åt med hybriden är eldriften - lovar. Varje gång den konventionella drivlina går igång kommer du bara känna besvikelse. ;)

den hade i teorin gått helt på el med en hybrid
Här svarar du ju i princip på frågan själv. Om du klarar dig på el med 6-8 mils räckvidd så kommer alla elbilar på marknaden räcka åt er. Och de gånger ni ska resa längre så kommer det gå fint att ladda på vägen. Det är inte perfekt än så länge - inte på långa vägar - men om långresan tar 1-2 timmar extra en handfull gånger om året är det inte värt att ha en hybrid bara för de få gångerna.
 
I er situation hade jag nog väntat några år, tills det att marknaden stabiliseras lite. Nu är prisbilden helt extrem på grund av bonus/malus och bristen på halvledare, jag tror inte att marknaden kommer vara lika het om två-tre år. En faktor som påverkar är ju också relationen kronor-euro, det är även därför vi har sådan extrem brist på bilar just nu, det har varit rea i Sverige för alla som betalar i annan valuta än SEK och det är ingen nyhet, massor av bilar har gått på export senaste åren.
Jag håller med dig. Folk betalar löjliga pengar för dieselbilar idag och det passar inte alla med el. Bor man i lägenhet utan egen laddplats är det fortfarande ett helsicke. Men hur länge kommer det vara kul att tanka för 22kr litern?
 
Nu är jag med på banan igen. Tack :D
edit: Se @Tampa_blord svar tidigare. Är ditt uttag avsäkrat med 16A är det bara byta uttaget rakt av. :)

Den där adaptern är åt fel håll och jag är ganska säker på att man inte får adaptra ner till 16A uttag när det är avsäkrat med 32A, man får bara gå åt andra hållet. I detta fall ser jag ingen risk med det så länge adaptern bara används till laddaren men jag hade satt ett separat avsäkrat 16A uttag bredvid ditt 32A uttag. Lätt att skarva på i din brytare och delarna är billiga, kollar jag på Biltema är det delar för 320kr plus några dm kabel.

Normkapsling för säkring 35-0065 125kr
Säkring 3x16A 44-0008 119kr
Uttag CEE 3x16A 35-227 75kr

Vill du ha en adapter ändå finns det avsäkrade adaptrar som då är godkända, t.ex. denna: https://www.amazon.se/strömadapter-kontakt-standard-2312015-säkringar/dp/B081QLJZ6N/ref=asc_df_B081QLJZ6N/

Lycka till!
 
edit: Se @Tampa_blord svar tidigare. Är ditt uttag avsäkrat med 16A är det bara byta uttaget rakt av. :)

Den där adaptern är åt fel håll och jag är ganska säker på att man inte får adaptra ner till 16A uttag när det är avsäkrat med 32A, man får bara gå åt andra hållet. I detta fall ser jag ingen risk med det så länge adaptern bara används till laddaren men jag hade satt ett separat avsäkrat 16A uttag bredvid ditt 32A uttag. Lätt att skarva på i din brytare och delarna är billiga, kollar jag på Biltema är det delar för 320kr plus några dm kabel.

Normkapsling för säkring 35-0065 125kr
Säkring 3x16A 44-0008 119kr
Uttag CEE 3x16A 35-227 75kr

Vill du ha en adapter ändå finns det avsäkrade adaptrar som då är godkända, t.ex. denna: https://www.amazon.se/strömadapter-kontakt-standard-2312015-säkringar/dp/B081QLJZ6N/ref=asc_df_B081QLJZ6N/

Lycka till!
Fixade med hjälp av en elektriker och denna https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/cee-don/anslutningsdon-3-fas-2000018411 :)
 
Tillbaka
Topp