• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Nya Enyaq Coupé, gillar färgen!

F7215B9F-3FB0-49C6-9820-4C2930078B3D.jpeg
21653692-B82C-477E-AC9E-56C95BA47050.jpeg
 
Köpte bil för ganska exakt ett år sedan, (haft en massa trötta tjänstebilar innan)
gillar bilar men vill inte nödvändigtvis betala för dem. Inte för mycket i allafall.
Nu infaller lite stress över att min inte så spännande Skoda Karoq kan bli svår att bli av med när det blir dags. Funderar således på elbil nu. Den nya Mercedes EQB och Audi e-tron 44 eller 55 samt Toyota Rav4. Vad säger ni kunniga? Obefogat orolig? Vettiga bilar? Något annat tips inom mellan-suv?
En Landrover Defender hade ju varit fint, men tämligen onödig för stadstrafik och ut till landet.
En dum fråga, kör inte något nämnvärt under veckorna, hur håller sig laddningen i batteriet? Har ingen egen möjlighet till laddning förrän jag fixar vid sommarstugan.
 
Hörde av min BMW-handlare att det blir förseningar Bmw I4. Premiärvisning uppskjuten 2-3 veckor på Bavaria.
jag skulle få min levererad i mars men det lutar åt maj.
 
Köpte bil för ganska exakt ett år sedan, (haft en massa trötta tjänstebilar innan)
gillar bilar men vill inte nödvändigtvis betala för dem. Inte för mycket i allafall.
Nu infaller lite stress över att min inte så spännande Skoda Karoq kan bli svår att bli av med när det blir dags.
Beror lite på vilken tidshorisont vi pratar om. Det är långt till att alla Sveriges lägenhetsinnehavare har egen parkeringsplats med laddstolpe. Marknaden för dieselbilar finns kvar läääänge. Just nu får man sinnessjukt betalt för dieselbilar eftersom så många är usla på matematik. 36 månaders bilar har nästan samma marknadspris som de betalade nya netto eftersom malusen är betald. Så bilarna har blivit 100k dyrare begagnat för att man lagt på malus på 30k...
Lägger du ut din Kodiaq nu är den såld samma dag till en bilhandlare pga bilbristen.

En dum fråga, kör inte något nämnvärt under veckorna, hur håller sig laddningen i batteriet? Har ingen egen möjlighet till laddning förrän jag fixar vid sommarstugan.
Det sjunker. Framförallt om bilen står ute och det är kallt. Hur mycket i % per natt skiljer mellan märken. Min Etron tappar väldigt lite men den står i garage (runt 7-8 grader där som kallast).

Etron 55 är en helt annan typ av bil utförandemässigt än de andra du nämner. Tystaste suven på marknaden förutom Bentayga ;) Men dyr. Och inte bäst räckvidd direkt. Q4 Etron 45 är en ID4 med annat smink, jag hade köpt Enyaq, den är den bäst byggda av de tre syskonen invändigt och i övrigt skiljer inte så mycket. Rav4 har jag aldrig gillat, tycker det är för många knappar som fortfarande ser ut att komma från 1995. Dock är själva bilen säkert bra. EQB är pytteliten invändigt och bullrig vad jag fått höra, inte kört den själv.
 
Senast ändrad:
Beror lite på vilken tidshorisont vi pratar om. Det är långt till att alla Sveriges lägenhetsinnehavare har egen parkeringsplats med laddstolpe. Marknaden för dieselbilar finns kvar läääänge. Just nu får man sinnessjukt betalt för dieselbilar eftersom så många är usla på matematik. 36 månaders bilar har nästan samma marknadspris som de betalade nya netto eftersom malusen är betald. Så bilarna har blivit 100k dyrare begagnat för att man lagt på malus på 30k...
Lägger du ut din Kodiaq nu är den såld samma dag till en bilhandlare pga bilbristen.


Det sjunker. Framförallt om bilen står ute och det är kallt. Hur mycket i % per natt skiljer mellan märken. Min Etron tappar väldigt lite men den står i garage (runt 7-8 grader där som kallast).

Etron 55 är en helt annan typ av bil utförandemässigt än de andra du nämner. Tystaste suven på marknaden förutom Bentayga ;) Men dyr. Och inte bäst räckvidd direkt. Q4 Etron 45 är en ID4 med annat smink, jag hade köpt Enyaq, den är den bäst byggda av de tre syskonen invändigt och i övrigt skiljer inte så mycket. Rav4 har jag aldrig gillat, tycker det är för många knappar som fortfarande ser ut att komma från 1995. Dock är själva bilen säkert bra. EQB är pytteliten invändigt och bullrig vad jag fått höra, inte kört den själv.
Tack!
tyvärr kanske i det här fallet är min Karoq en bensinare. Har ännu inte suttit eller testat någon av bilarna, utan mest vad jag noterat i trafiken. Men ska åka och testa helt enkelt.
Skoda är ju vettig bil för pengarna men det är inte särskilt kul att köra eller komma ner till på gatan. Ingen av förslagen är kanske roliga som sådant men en lite roligare känsla. Tänker det blir mellan 5-10’ per månad ändå oavsett bil och upplägg.
 
Hörde av min BMW-handlare att det blir förseningar Bmw I4. Premiärvisning uppskjuten 2-3 veckor på Bavaria.
jag skulle få min levererad i mars men det lutar åt maj.
Har inte fått någon uppdatering från min handlare men ska dit på tisdag för provkörning av i4 m50. Maj känns väl hyfsat rimligt, tror inte jag får den i mars heller.
 
Har inte fått någon uppdatering från min handlare men ska dit på tisdag för provkörning av i4 m50. Maj känns väl hyfsat rimligt, tror inte jag får den i mars heller.
Så det finns bil för provkörning. Jag var först att krita på i Kista på I4 M50, så borde stå rätt tidigt i kön.
Kan visserligen vara skönt att få bilen på sommardäck med sopade gator.
 
Känns som leverans 2023 inte är något ovanligt just nu. Kollade leveranstid på bla X3 & Q5 laddhybrider och båda två var våren 2023. Av dom jag kollade på så hade Xc60 t6/t8 den kortaste leveranstiden med aug-sep i år, det är modellår 2023 då årets redan var redan helt slutsålda för beställning.
 
Nu har jag haft Model Xen i tre år och idag sålde jag den till den bilfirma som betalade bäst.

Inkl ALLA utgifter som hör till bilen så har den kostat 24:-/milen inkl moms.

Den bästa bil jag haft, man kan inte köra bil billigare än såhär om dragkrok är ett krav. Jag kommer att sakna vindrutan, falcondörrarna och ljudsystemet.

Hade leveranstiden på en Model X Plaid inte varit så osäker så hade jag plockat ut en sådan redan idag utan att blinka. Nu jobbar jag endast hemifrån så att vi klarar oss med en bil så därför byter jag ut Xen och 3an mot en Model Y Performance tills vidare och ser hur det blir med Model X Plaid.
 

Bilagor

  • 485F9E1A-6AD6-469D-AF46-BC852DF93DD1.jpeg
    485F9E1A-6AD6-469D-AF46-BC852DF93DD1.jpeg
    310.6 KB · Visningar: 14
  • ABA893E1-9EEF-4CC5-8396-2062498C0EC3.jpeg
    ABA893E1-9EEF-4CC5-8396-2062498C0EC3.jpeg
    1 MB · Visningar: 14
Nu har jag haft Model Xen i tre år och idag sålde jag den till den bilfirma som betalade bäst.

Inkl ALLA utgifter som hör till bilen så har den kostat 24:-/milen inkl moms.

Den bästa bil jag haft, man kan inte köra bil billigare än såhär om dragkrok är ett krav. Jag kommer att sakna vindrutan, falcondörrarna och ljudsystemet.

Hade leveranstiden på en Model X Plaid inte varit så osäker så hade jag plockat ut en sådan redan idag utan att blinka. Nu jobbar jag endast hemifrån så att vi klarar oss med en bil så därför byter jag ut Xen och 3an mot en Model Y Performance tills vidare och ser hur det blir med Model X Plaid.
Otroligt låg milkostnad sett till hur mycket bil man får för pengarna. Hur ser begagnatmarknaden för tesla ut i dagsläget, är den lika galen och lukrativ som för ”vanliga bilar”?
 
Otroligt låg milkostnad sett till hur mycket bil man får för pengarna. Hur ser begagnatmarknaden för tesla ut i dagsläget, är den lika galen och lukrativ som för ”vanliga bilar”?

Det är en otroligt låg milkostnad oavsett vilken bil man väljer. Finns det en enda bil som motsvarar detta på marknaden idag om dragkrok är det enda kravet man har?
 
Nu har jag haft Model Xen i tre år och idag sålde jag den till den bilfirma som betalade bäst.

Inkl ALLA utgifter som hör till bilen så har den kostat 24:-/milen inkl moms.

Den bästa bil jag haft, man kan inte köra bil billigare än såhär om dragkrok är ett krav. Jag kommer att sakna vindrutan, falcondörrarna och ljudsystemet.

Hade leveranstiden på en Model X Plaid inte varit så osäker så hade jag plockat ut en sådan redan idag utan att blinka. Nu jobbar jag endast hemifrån så att vi klarar oss med en bil så därför byter jag ut Xen och 3an mot en Model Y Performance tills vidare och ser hur det blir med Model X Plaid.
Fast det pris du fick nu, kanske är lite over the top(eller ganska mycket) så värdeminskningen har inte varit så stor?


Men bra milskostnad minst sagt(där elavtal spelar in en del, jag har för mig att du kört en hel del mil). Är ju helt klart soppa/dieseln och potentiellt skatten som drar iväg numer för en vanlig fossilare. Dieseln är ju helt galen, bara där är man nästan uppe i det du betalat för din totalt per mil med en lite törstigare bil :S
 
Senast ändrad:
Nu har jag haft Model Xen i tre år och idag sålde jag den till den bilfirma som betalade bäst.

Inkl ALLA utgifter som hör till bilen så har den kostat 24:-/milen inkl moms.

Den bästa bil jag haft, man kan inte köra bil billigare än såhär om dragkrok är ett krav. Jag kommer att sakna vindrutan, falcondörrarna och ljudsystemet.

Hade leveranstiden på en Model X Plaid inte varit så osäker så hade jag plockat ut en sådan redan idag utan att blinka. Nu jobbar jag endast hemifrån så att vi klarar oss med en bil så därför byter jag ut Xen och 3an mot en Model Y Performance tills vidare och ser hur det blir med Model X Plaid.

Vad har värdeminskningen varit och hur många mil har du kört?
 
Det är en otroligt låg milkostnad oavsett vilken bil man väljer. Finns det en enda bil som motsvarar detta på marknaden idag om dragkrok är det enda kravet man har?
Det finns nog fler bilar som gått att få samma låga milkostnad på när begpriserna är så galna och folk nästan betalar nypriser, sen kanske de bilarna inte är i klass med en model X.

Sen skulle jag inte räkna med att de kommer kostar 24kr/milen under nästa 3års period på din nästa bil. Begpriserna kan omöjligt hålla i sig när tillverkning och leverans återgår till det normala, bonus systemen i Sverige lär bli lägre på elbilar, kanske tillochmed kilometer skatt?
Sen lär elen vara dyrare än tidigare 3år, både om du laddar hemma och publikt.

Detta är ju dock bara gissningar från mig, men gissar att du inte räknade på en milkostnad på 24kr/milen innan du köpte den?
 
Det är en otroligt låg milkostnad oavsett vilken bil man väljer. Finns det en enda bil som motsvarar detta på marknaden idag om dragkrok är det enda kravet man har?
En kompis köpte en v90 D5 för drygt 2år sedan, den har rullat utan en enda service eller andra slitage utgifter och han sålde den nu för samma pris han köpte den för. Där är nog milkostnaden densamma. Begagnatmarknaden gör att många bilar blir billigare att äga just nu.
 
En kompis köpte en v90 D5 för drygt 2år sedan, den har rullat utan en enda service eller andra slitage utgifter och han sålde den nu för samma pris han köpte den för. Där är nog milkostnaden densamma. Begagnatmarknaden gör att många bilar blir billigare att äga just nu.
Min bror köpte en två år gammal Golf för två år sedan. Den är nu värd 20k mer än han betalade. Ingen service betald för och bara tankat och kört 2k mil. Blir runt 0kr milen alltså. Tror inte den situation vi befinner oss i nu ska användas i några räkneexempel, för precis som @hejsam är inne på så kan det inte gärna fortsätta vara på det här viset.

Edit: vad neggo jag lät! Självklart kul att höra att @Norrlänningen kommit undan billigt, grattis! Vi ska nog bara inte låta oss luras till bra affärer som om tre år visar sig vara väldigt mycket sämre än vi trott.
 
En kompis köpte en v90 D5 för drygt 2år sedan, den har rullat utan en enda service eller andra slitage utgifter och han sålde den nu för samma pris han köpte den för. Där är nog milkostnaden densamma. Begagnatmarknaden gör att många bilar blir billigare att äga just nu.

Nope, bara hans bränslekostnad är ca 30% högre än min totala ägandekostnad konverterat till min körsträcka. Sen tillkommer skatt & försäkring på den, så det är inte ens i närheten.

Jag hade hoppats på en något lägre totalkostnad i slutändan när jag införskaffade bilen, men det blev helt OK ändå till slut.
Hade jag sålt den själv på blocket så hade jag absolut kommit ned i vad jag hade förväntat mig för tre år sedan, men av erfarenhet så är begagnatmarknaden i Sverige helt förstörd. Jag sålde en Bmw G30 på blocket för ett par år sedan och det var en traumatisk upplevelse som jag inte har återhämtat mig från ännu. :D

Min Model Y Performance kommer inte riktigt att ligga lika bra till när den säljs, men det kommer inte att vara jättelångt ifrån. Jag har gjort min läxa och inväntat exakt rätt köptillfälle för att få en Tysktillverkad med laminerade bakrutor och den uppdaterade räckvidden osv. Den kommer att vara stekhet den dagen jag säljer den. Den handlare som köper av mig kommer bara att behöva tvätta av den och ställa rakt in i bilhallen.

Jag får ofta skit för att jag kör skoförbud i mina bilar, men jag får också alltid skit för att jag får så bra betalt för mina bilar när jag säljer dom. Det är nästan alltid tur, tillfälligheter, marknadsläget osv. Faktum är att jag bara väljer att köpa exakt rätt modell, exakt rätt i modellens livs-cykel, med exakt rätt utrustning och färger och alltid med fokus på hur det politiska läget ligger i Sverige i avseende med olika miljöbilsrabbatter. Det är inte tur alls, det är inte första gången som jag säljer en bil med ett gott resultat. Givetvis kan man harva på som en nasare och köpa begagnade bilar och till och med tjäna lite på ägandet, men jag är inte intresserad av att köra runt i en bil som någon annan har haft före mig så det är nytt jag har att arbeta med vid val av bil och dess ekonomi.
 
Det finns nog fler bilar som gått att få samma låga milkostnad på när begpriserna är så galna och folk nästan betalar nypriser, sen kanske de bilarna inte är i klass med en model X.

Sen skulle jag inte räkna med att de kommer kostar 24kr/milen under nästa 3års period på din nästa bil. Begpriserna kan omöjligt hålla i sig när tillverkning och leverans återgår till det normala, bonus systemen i Sverige lär bli lägre på elbilar, kanske tillochmed kilometer skatt?
Sen lär elen vara dyrare än tidigare 3år, både om du laddar hemma och publikt.

Detta är ju dock bara gissningar från mig, men gissar att du inte räknade på en milkostnad på 24kr/milen innan du köpte den?


Jag siktade på ca 20kr/milen totalt när ägandet var avslutat, så jag bommade lite även om det inte är någon katastrof.
 
Nope, bara hans bränslekostnad är ca 30% högre än min totala ägandekostnad konverterat till min körsträcka. Sen tillkommer skatt & försäkring på den, så det är inte ens i närheten.

Jag hade hoppats på en något lägre totalkostnad i slutändan när jag införskaffade bilen, men det blev helt OK ändå till slut.
Hade jag sålt den själv på blocket så hade jag absolut kommit ned i vad jag hade förväntat mig för tre år sedan, men av erfarenhet så är begagnatmarknaden i Sverige helt förstörd. Jag sålde en Bmw G30 på blocket för ett par år sedan och det var en traumatisk upplevelse som jag inte har återhämtat mig från ännu. :D

Min Model Y Performance kommer inte riktigt att ligga lika bra till när den säljs, men det kommer inte att vara jättelångt ifrån. Jag har gjort min läxa och inväntat exakt rätt köptillfälle för att få en Tysktillverkad med laminerade bakrutor och den uppdaterade räckvidden osv. Den kommer att vara stekhet den dagen jag säljer den. Den handlare som köper av mig kommer bara att behöva tvätta av den och ställa rakt in i bilhallen.

Jag får ofta skit för att jag kör skoförbud i mina bilar, men jag får också alltid skit för att jag får så bra betalt för mina bilar när jag säljer dom. Det är nästan alltid tur, tillfälligheter, marknadsläget osv. Faktum är att jag bara väljer att köpa exakt rätt modell, exakt rätt i modellens livs-cykel, med exakt rätt utrustning och färger och alltid med fokus på hur det politiska läget ligger i Sverige i avseende med olika miljöbilsrabbatter. Det är inte tur alls, det är inte första gången som jag säljer en bil med ett gott resultat. Givetvis kan man harva på som en nasare och köpa begagnade bilar och till och med tjäna lite på ägandet, men jag är inte intresserad av att köra runt i en bil som någon annan har haft före mig så det är nytt jag har att arbeta med vid val av bil och dess ekonomi.
Berätta gärna mer om skoförbudet. Måste alla sätta sig med benen utanför bilen, ta av sig skorna och sedan in i plastpåsar?

Hur mycket sparar man på detta?
 
Berätta gärna mer om skoförbudet. Måste alla sätta sig med benen utanför bilen, ta av sig skorna och sedan in i plastpåsar?

Hur mycket sparar man på detta?
Jag gjorde så med barnens skor i min Mustang(och andra bilar) och deras ytterkläder när jag hämtade på dagis :p och till viss del när de börjat på förskoleklass.

in i bagageutrymmet med dem sakerna innan de fick kliva in. Nu är de tillräckligt gamla( 7 och 9)för att veta att ingen sparkar någonstans, dörrar stängs med handtaget etc ;)
 
Senast ändrad:
Jag gjorde så med barnens skor i min Mustang och deras ytterkläder när jag hämtade på dagis :p och till viss del när de börjat på förskoleklass(även med andra bilar).

in i bagageutrymmet med dem sakerna innan de fick kliva in. Nu är de tillräckligt gamla för att veta att ingen sparkar någonstans, dörrar stängs med handtaget etc ;)

Aa. Det hade varit mer förståeligt, för jag utgår från att inga vuxna vevar runt med benen när man åker bil, men alla är ju olika 😌
 
Tillbaka
Topp