Nope, bara hans bränslekostnad är ca 30% högre än min totala ägandekostnad konverterat till min körsträcka. Sen tillkommer skatt & försäkring på den, så det är inte ens i närheten.
Jag hade hoppats på en något lägre totalkostnad i slutändan när jag införskaffade bilen, men det blev helt OK ändå till slut.
Hade jag sålt den själv på blocket så hade jag absolut kommit ned i vad jag hade förväntat mig för tre år sedan, men av erfarenhet så är begagnatmarknaden i Sverige helt förstörd. Jag sålde en Bmw G30 på blocket för ett par år sedan och det var en traumatisk upplevelse som jag inte har återhämtat mig från ännu.
Min Model Y Performance kommer inte riktigt att ligga lika bra till när den säljs, men det kommer inte att vara jättelångt ifrån. Jag har gjort min läxa och inväntat exakt rätt köptillfälle för att få en Tysktillverkad med laminerade bakrutor och den uppdaterade räckvidden osv. Den kommer att vara stekhet den dagen jag säljer den. Den handlare som köper av mig kommer bara att behöva tvätta av den och ställa rakt in i bilhallen.
Jag får ofta skit för att jag kör skoförbud i mina bilar, men jag får också alltid skit för att jag får så bra betalt för mina bilar när jag säljer dom. Det är nästan alltid tur, tillfälligheter, marknadsläget osv. Faktum är att jag bara väljer att köpa exakt rätt modell, exakt rätt i modellens livs-cykel, med exakt rätt utrustning och färger och alltid med fokus på hur det politiska läget ligger i Sverige i avseende med olika miljöbilsrabbatter. Det är inte tur alls, det är inte första gången som jag säljer en bil med ett gott resultat. Givetvis kan man harva på som en nasare och köpa begagnade bilar och till och med tjäna lite på ägandet, men jag är inte intresserad av att köra runt i en bil som någon annan har haft före mig så det är nytt jag har att arbeta med vid val av bil och dess ekonomi.