• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Jag gjorde så med barnens skor i min Mustang och deras ytterkläder när jag hämtade på dagis :p och till viss del när de börjat på förskoleklass(även med andra bilar).

in i bagageutrymmet med dem sakerna innan de fick kliva in. Nu är de tillräckligt gamla för att veta att ingen sparkar någonstans, dörrar stängs med handtaget etc ;)
Du håller inte möjligtvis kurser i bil-etikett? Har 2 avkommor som behöver en kurs (och deras pappa)
 
Jag siktade på ca 20kr/milen totalt när ägandet var avslutat, så jag bommade lite även om det inte är någon katastrof.
Skulle vara kul att se hur den kalkylen såg ut.
Du räknade alltså med ett ännu högre försäljningspris än vad dagens galna begpriser gav? Eller var det något annat som gjorde att det blev dyrare?
 
Nope, bara hans bränslekostnad är ca 30% högre än min totala ägandekostnad konverterat till min körsträcka. Sen tillkommer skatt & försäkring på den, så det är inte ens i närheten.

Jag hade hoppats på en något lägre totalkostnad i slutändan när jag införskaffade bilen, men det blev helt OK ändå till slut.
Hade jag sålt den själv på blocket så hade jag absolut kommit ned i vad jag hade förväntat mig för tre år sedan, men av erfarenhet så är begagnatmarknaden i Sverige helt förstörd. Jag sålde en Bmw G30 på blocket för ett par år sedan och det var en traumatisk upplevelse som jag inte har återhämtat mig från ännu. :D

Min Model Y Performance kommer inte riktigt att ligga lika bra till när den säljs, men det kommer inte att vara jättelångt ifrån. Jag har gjort min läxa och inväntat exakt rätt köptillfälle för att få en Tysktillverkad med laminerade bakrutor och den uppdaterade räckvidden osv. Den kommer att vara stekhet den dagen jag säljer den. Den handlare som köper av mig kommer bara att behöva tvätta av den och ställa rakt in i bilhallen.

Jag får ofta skit för att jag kör skoförbud i mina bilar, men jag får också alltid skit för att jag får så bra betalt för mina bilar när jag säljer dom. Det är nästan alltid tur, tillfälligheter, marknadsläget osv. Faktum är att jag bara väljer att köpa exakt rätt modell, exakt rätt i modellens livs-cykel, med exakt rätt utrustning och färger och alltid med fokus på hur det politiska läget ligger i Sverige i avseende med olika miljöbilsrabbatter. Det är inte tur alls, det är inte första gången som jag säljer en bil med ett gott resultat. Givetvis kan man harva på som en nasare och köpa begagnade bilar och till och med tjäna lite på ägandet, men jag är inte intresserad av att köra runt i en bil som någon annan har haft före mig så det är nytt jag har att arbeta med vid val av bil och dess ekonomi.
Eftersom det i mitt exempel inte fanns någon värdeminskning pga hur begagnatmarknaden ser ut just nu samt att han inte hade några övriga slitageutgifter så ser kalkylen för 1000mil ut såhär:

Förbrukning på 0.6l/mil = 12kr/mil (20kr x 0.6). 7000kr förskring/år + 2000kr skatt/år = 9000kr/år, 9000/1000mil = 9kr. Alltså blir 1000mil/år = 12kr + 9kr = 21kr/mil.
 
Nu har jag haft Model Xen i tre år och idag sålde jag den till den bilfirma som betalade bäst.

Inkl ALLA utgifter som hör till bilen så har den kostat 24:-/milen inkl moms.

Den bästa bil jag haft, man kan inte köra bil billigare än såhär om dragkrok är ett krav. Jag kommer att sakna vindrutan, falcondörrarna och ljudsystemet.

Hade leveranstiden på en Model X Plaid inte varit så osäker så hade jag plockat ut en sådan redan idag utan att blinka. Nu jobbar jag endast hemifrån så att vi klarar oss med en bil så därför byter jag ut Xen och 3an mot en Model Y Performance tills vidare och ser hur det blir med Model X Plaid.
Skit bra! Får man fråga hur många mil du hann med under dessa 3år?
 
Privalease elbil för under 3 lax i månaden:

• Mazda MX-30 – från 2 495 kr (36 mån, 1 000 mil)

Peugeot E-208 – från 2 599 kr (24 mån, 1 000 mil)

Opel Corsa-E – från 2 699 kr (36 mån, 1 500 mil)

MG ZS EV – från 2 850 kr (36 mån, 1 000 mil)

Opel Mokka E – från 2 899 kr (36 mån, 1 500 mil)

Fiat 500e – från 2 899 kr (36 mån, 1 500 mil)

Nissan Leaf – 2 899 kr (24 mån, 1 500 mil)

Renault Zoe – från 2 990 kr (36 mån, 1 000 mil)

Honda E – från 2 995 kr ( 36 mån, 1 000 mil)

Peugeot E-2008 – från 2 995 kr (24 mån, 1 000 mil)

Hyundai Kona Electric – från 2 995 kr (36 mån, 1 000 mil)

Citroen E-C4 – från 2 999 kr (24 mån, 1 000 mil)
 
Privalease elbil för under 3 lax i månaden:

• Mazda MX-30 – från 2 495 kr (36 mån, 1 000 mil)

Peugeot E-208 – från 2 599 kr (24 mån, 1 000 mil)

Opel Corsa-E – från 2 699 kr (36 mån, 1 500 mil)

MG ZS EV – från 2 850 kr (36 mån, 1 000 mil)

Opel Mokka E – från 2 899 kr (36 mån, 1 500 mil)

Fiat 500e – från 2 899 kr (36 mån, 1 500 mil)

Nissan Leaf – 2 899 kr (24 mån, 1 500 mil)

Renault Zoe – från 2 990 kr (36 mån, 1 000 mil)

Honda E – från 2 995 kr ( 36 mån, 1 000 mil)

Peugeot E-2008 – från 2 995 kr (24 mån, 1 000 mil)

Hyundai Kona Electric – från 2 995 kr (36 mån, 1 000 mil)

Citroen E-C4 – från 2 999 kr (24 mån, 1 000 mil)
Vilken har störst utrymmen av dessa och längst räckvidd?
 
Test av elbilar för den mindre plånboken i senaste numret av ViB. Även bra saker att tänka på vid privatleasing:
ViB 2022-02-11.jpg
 
Har haft en tidigare generation Nissa Leaf och den tyckte jag vi kunde trycka in bra mkt i. Var dock som andrabil så blev aldrig testad till semester osv. Tror den nya även har hyggligt bra räckvidd.

Konan är inte störst men lär ha bäst räckvidd både på pappret och i verkligheten.
Nu har jag nästan 2år kvar av min privatleasing på plug-in hybrid (Ceed SW) men hade hoppats att då kunna ta en elbil för samma pris (3000kr / månad) med vettig räckvidd, och gärna även med samma utrymmen men det verkar blir svårt att hitta stort bagage i den prisklassen. Men mycket kan ju hända på 2 år :)
 
Konan har längst räckvidd. Har en sådan själv och kommer minst 40 mil på vintern stadskörning. Över 50 mil på sommaren stadskörning. cirka 30 mil vintertid på motorväg. Däremot är det sämre med utrymmet eftersom den inte är byggd som elbil från grunden.
Det låter lovande, hade nog kunnat leva med lite mindre bagage. Blir spännande att se vad som finns att välja på om 2år, tyvärr lär det väl inte släppas någon praktisk kombi på renodlad elbils plattform som jag önskar.
 
Konan har längst räckvidd. Har en sådan själv och kommer minst 40 mil på vintern stadskörning. Över 50 mil på sommaren stadskörning. cirka 30 mil vintertid på motorväg. Däremot är det sämre med utrymmet eftersom den inte är byggd som elbil från grunden.

Niron är ju ett bra alternativ där, samma drivlina fast lite rymligare och nära samma räckvidd. Tror det är svårt att få loss en för <3k i månaden dock.
 
Det låter lovande, hade nog kunnat leva med lite mindre bagage. Blir spännande att se vad som finns att välja på om 2år, tyvärr lär det väl inte släppas någon praktisk kombi på renodlad elbils plattform som jag önskar.

Peugeot kommer ju med 308:an i kombi och elformat, blir ju inte riktigt elbilsplattform då den finns i andra varianter.

Sen är ju kombi ett nordiskt, och lite tyskt) fenomen.
Stadssuvar har mera vinst o säljer bättre så dom praktiska kombisarna har tyvärr fått stryka med.
Mercedes kommer ju (ev.) sluta producera kombibilar då dom säljer för dåligt helt enkelt.
 
Hej,
Börjar bli dags att byta bil och funderar på om en elbil är något för mej/oss. Bor i lägenhet, sambo, två barn och hund. Vi är alla ganska långa så behöver lite benutrymme (jag är 188 och 9 åringen är typ +150 cm). Har stuga ca 8 mil från Sthlm (är där 2-3 ggr per månad under vinter halvåret och mer frekvent på sommarhalvåret) där jag har 3-fas framdraget till parkeringen. Vill även gärna ha dragkrok och skidlucka. Laddplatser finns på jobbet dock.

Har svårt att se att vi kommer behöva köra mer än 30 mil på en dag.

vad finns det att välja på Enyaq, ID4, Model Y, Etron? Eller är det idiotiskt med ren elbil under dessa premisser.
 
Hej,
Börjar bli dags att byta bil och funderar på om en elbil är något för mej/oss. Bor i lägenhet, sambo, två barn och hund. Vi är alla ganska långa så behöver lite benutrymme (jag är 188 och 9 åringen är typ +150 cm). Har stuga ca 8 mil från Sthlm (är där 2-3 ggr per månad under vinter halvåret och mer frekvent på sommarhalvåret) där jag har 3-fas framdraget till parkeringen. Vill även gärna ha dragkrok och skidlucka. Laddplatser finns på jobbet dock.

Har svårt att se att vi kommer behöva köra mer än 30 mil på en dag.

vad finns det att välja på Enyaq, ID4, Model Y, Etron? Eller är det idiotiskt med ren elbil under dessa premisser.
Kan du ladda hemma vid lägenheten? Om ja, utan tvekan.

Om nej, lite mer meck att lösa publik laddning. Så orkar du med det, så ja.
 
Kan du ladda hemma vid lägenheten? Om ja, utan tvekan.

Om nej, lite mer meck att lösa publik laddning. Så orkar du med det, så ja.
Ingen möjlighet i dagsläget med laddning hemma dessvärre, men gott om laddplatser på jobbet. Dock har pandemin inneburit att jag inte är på kontoret lika ofta och nog inte kommer vara framöver heller. Enyaq iv80x ska ju ha en WLTP på 49 mil. Om man kan känna sej trygg med att bilen kan stå 1 vecka utomhus utan laddning under vintern och att man kan köra ca 30 mil så tror jag det skulle fungera bra utan att jag skulle behöva jaga publika laddplatser.
 
Ingen möjlighet i dagsläget med laddning hemma dessvärre, men gott om laddplatser på jobbet. Dock har pandemin inneburit att jag inte är på kontoret lika ofta och nog inte kommer vara framöver heller. Enyaq iv80x ska ju ha en WLTP på 49 mil. Om man kan känna sej trygg med att bilen kan stå 1 vecka utomhus utan laddning under vintern och att man kan köra ca 30 mil så tror jag det skulle fungera bra utan att jag skulle behöva jaga publika laddplatser.
Jag har ingen riktigt bra siffra på självurladdningen i verkligheten, har för egen del laddplats så sladden är i varje gång. Men att lämna bilen över helgen utomhus verkar inte ta mer än några kilometer i räckvidd. Dock ska man ju vara medveten om att räckvidden när man väl kör också påverkas av att bilen "startas kall" på ett annat sätt än om man har laddat precis innan. Baserat på det så vill jag påstå att du inte ska räkna med i närheten av 49 mil effektiv körsträcka mellan laddningar. Dels har du kylan, men också att man inte vill komma till laddaren med 0% eftersom det är så tråkigt att åka bärgare sista 500m. Helst ska man inte använda en elbil 0-100% om man vill vara snäll mot batteriet men det finns ju inga förbud så att säga. Jag skulle gissa att du har runt 30 mil mellan laddningarna realistiskt sett.
 
Min bil hade i fredags morse 82%
Bilden är ifrån idag, hade inte kört en meter innan jag tog kortet.

jag orkar verkligen inte åka in till verkstad med den igen. Tappar alltid laddning :(
907AC2B3-D568-463D-8C57-767FC65CEAD3.jpeg
 
Nyfiken pa vad du tyckte om Xpev. Om du har lust att skriva en liten recension har eller pa PM.
Fanns aven G3 att kika pa? Hade man nagra svenska priser pa bilarna?
I showroomet fanns P5 och P7 att titta på men det är inte med svenska specifikationer så det som erbjuds kan komma att skilja. Inga priser tillgängliga ännu men man kan snegla på norska priser och sen lägg på en procentandel för att få ut ungefärliga svenska priser.

min känsla är att av alla kinesiska märken så är Nio och Xpeng de jag tror mest på. Jag blev mycket positivt överraskad av materialvalet inuti bilarna. De känns verkligen premium. De bilarna som fanns i showroomet var välbyggda. Menysystemen var lite kajko så jag kunde inte klicka runt och testa. Misstänker att laddlucka, handtag och liknande kan komma att krångla på vintern i Sverige. Grejen är att alla tror att det räcker med att testa bilen i -20. Men det värsta vädret är i Stockholm runt 0:an. Det är då bilen sätts på prov med sidospeglar som fryser fast och annat. Vi får se hur denna bil klarar sig.
Ska provköra imorgon så återkommer jag med mer bilder och bättre recension.
 
I showroomet fanns P5 och P7 att titta på men det är inte med svenska specifikationer så det som erbjuds kan komma att skilja. Inga priser tillgängliga ännu men man kan snegla på norska priser och sen lägg på en procentandel för att få ut ungefärliga svenska priser.

min känsla är att av alla kinesiska märken så är Nio och Xpeng de jag tror mest på. Jag blev mycket positivt överraskad av materialvalet inuti bilarna. De känns verkligen premium. De bilarna som fanns i showroomet var välbyggda. Menysystemen var lite kajko så jag kunde inte klicka runt och testa. Misstänker att laddlucka, handtag och liknande kan komma att krångla på vintern i Sverige. Grejen är att alla tror att det räcker med att testa bilen i -20. Men det värsta vädret är i Stockholm runt 0:an. Det är då bilen sätts på prov med sidospeglar som fryser fast och annat. Vi får se hur denna bil klarar sig.
Ska provköra imorgon så återkommer jag med mer bilder och bättre recension.
Tack sa mycket!

Blir formodligen bilbyte i Sverige denna sommar,och da ar valet elbil eller fortsatta med fossildrift. Kor mojligtvis 1000mil under sommaren,sa jag behover inte bekymra mig om svensk vinter.
Prioriterar kul koregenskaper, roligare utseende samt i elbilens fall lang rackvidd. Sa ser fram emot dina synpunkter efter en provkorning.

Tyvarr finns inte Xpev har,sa kan inte sjalv "Klamma och Kanna".
 
Har idag varit runt och letat bilar att eventuella ersätta min etron med. Det går inget bra.

- ID4: Ful och plastig invändigt. Den som stod som i hallen i Smista bjöd på vackra felmeddelanden. Bilen kan inte heller utrustas fritt utan man måste köpa en massa meningslösa saker såsom parkeringsassistent för att få backkamera osv. Blir irriterad. Gillar inte rattknapparna, gillar inte instrumenteringen. Tycker bilen är ful också.
1644783492096.png


MG Marvel R: Attraktiva priser på privatleasing men leverans tidigast i december och bilen är verkligen bättre på bild än i verkligheten. Bara några exempel: Skärmen är suddig, stolen går inte att tilta trots eljustering(!), klädseln luktar plast, innerhandtag och liknande där man tagit var redan blanka på bilen i hallen som gått 0 mil. Räckvidd på skärmen vid 80% laddning 28 mil, ganska långt ifrån utlovad räckvidd? Provkörde inte. Tappade suget.

Skoda Enyaq 80: Vettigare invändigt än ID4 men jag har svårt att säga till mig själv "jag har en Skoda". Trams förstås men bilen är inte gratis direkt så man måste ju bli lite sugen. Det blir jag inte. Tycker också den mer ser ut som en minibuss än SUV i verkligheten. Man får inte ligga om man åker minibuss helt enkelt.
1644783722793.png


Tesla Model 3:
Försiktigt positiv. Kändes bättre invändigt än väntat. Bokad provkörning på onsdag, de hade ingen ledig demo när jag var där. Mindre utrymmen än väntat invändigt. Det är en mkt mindre bil än jag haft tidigare. Men kanske klarar mig? Barnen är precis förbi bilstolsålder men inte blivit så stora än. Blir galen på dörrhandtagen redan i bilhallen. Känner mig mycket mer sugen på upplevelsen av Tesla när det gäller köp än övriga märken. Beställer mycket hellre bilen själv än att håller på med en halvslö säljare som inte vet något mer än jag kan läsa själv. Köper bilen privat istället för leasing. Bär lite emot att lägga så mkt pengar på en bil när jag inte kör mer än 1800 mil om året. Men att leasa bil via jobb är inte så attraktivt längre (löneväxlar merparten av bilkostnaden) pga sämre rabatter, högre förmånsvärde osv.
 
Har idag varit runt och letat bilar att eventuella ersätta min etron med. Det går inget bra.

- ID4: Ful och plastig invändigt. Den som stod som i hallen i Smista bjöd på vackra felmeddelanden. Bilen kan inte heller utrustas fritt utan man måste köpa en massa meningslösa saker såsom parkeringsassistent för att få backkamera osv. Blir irriterad. Gillar inte rattknapparna, gillar inte instrumenteringen. Tycker bilen är ful också.
1644783492096.png


MG Marvel R: Attraktiva priser på privatleasing men leverans tidigast i december och bilen är verkligen bättre på bild än i verkligheten. Bara några exempel: Skärmen är suddig, stolen går inte att tilta trots eljustering(!), klädseln luktar plast, innerhandtag och liknande där man tagit var redan blanka på bilen i hallen som gått 0 mil. Räckvidd på skärmen vid 80% laddning 28 mil, ganska långt ifrån utlovad räckvidd? Provkörde inte. Tappade suget.

Skoda Enyaq 80: Vettigare invändigt än ID4 men jag har svårt att säga till mig själv "jag har en Skoda". Trams förstås men bilen är inte gratis direkt så man måste ju bli lite sugen. Det blir jag inte. Tycker också den mer ser ut som en minibuss än SUV i verkligheten. Man får inte ligga om man åker minibuss helt enkelt.
1644783722793.png


Tesla Model 3:
Försiktigt positiv. Kändes bättre invändigt än väntat. Bokad provkörning på onsdag, de hade ingen ledig demo när jag var där. Mindre utrymmen än väntat invändigt. Det är en mkt mindre bil än jag haft tidigare. Men kanske klarar mig? Barnen är precis förbi bilstolsålder men inte blivit så stora än. Blir galen på dörrhandtagen redan i bilhallen. Känner mig mycket mer sugen på upplevelsen av Tesla när det gäller köp än övriga märken. Beställer mycket hellre bilen själv än att håller på med en halvslö säljare som inte vet något mer än jag kan läsa själv. Köper bilen privat istället för leasing. Bär lite emot att lägga så mkt pengar på en bil när jag inte kör mer än 1800 mil om året. Men att leasa bil via jobb är inte så attraktivt längre (löneväxlar merparten av bilkostnaden) pga sämre rabatter, högre förmånsvärde osv.
Tyckte inte heller att Skoda var så värst sexigt innan jag köpte Enyaq. Vänner / familj och folk på kidsens förskola tycker i alla fall att den är hur fin som helst 😬
 
Tillbaka
Topp