mega
Guld
Har du kollat på BMW iX3?Har idag varit runt och letat bilar att eventuella ersätta min etron med. Det går inget bra.
- ID4: Ful och plastig invändigt. Den som stod som i hallen i Smista bjöd på vackra felmeddelanden. Bilen kan inte heller utrustas fritt utan man måste köpa en massa meningslösa saker såsom parkeringsassistent för att få backkamera osv. Blir irriterad. Gillar inte rattknapparna, gillar inte instrumenteringen. Tycker bilen är ful också.
MG Marvel R: Attraktiva priser på privatleasing men leverans tidigast i december och bilen är verkligen bättre på bild än i verkligheten. Bara några exempel: Skärmen är suddig, stolen går inte att tilta trots eljustering(!), klädseln luktar plast, innerhandtag och liknande där man tagit var redan blanka på bilen i hallen som gått 0 mil. Räckvidd på skärmen vid 80% laddning 28 mil, ganska långt ifrån utlovad räckvidd? Provkörde inte. Tappade suget.
Skoda Enyaq 80: Vettigare invändigt än ID4 men jag har svårt att säga till mig själv "jag har en Skoda". Trams förstås men bilen är inte gratis direkt så man måste ju bli lite sugen. Det blir jag inte. Tycker också den mer ser ut som en minibuss än SUV i verkligheten. Man får inte ligga om man åker minibuss helt enkelt.
Tesla Model 3:
Försiktigt positiv. Kändes bättre invändigt än väntat. Bokad provkörning på onsdag, de hade ingen ledig demo när jag var där. Mindre utrymmen än väntat invändigt. Det är en mkt mindre bil än jag haft tidigare. Men kanske klarar mig? Barnen är precis förbi bilstolsålder men inte blivit så stora än. Blir galen på dörrhandtagen redan i bilhallen. Känner mig mycket mer sugen på upplevelsen av Tesla när det gäller köp än övriga märken. Beställer mycket hellre bilen själv än att håller på med en halvslö säljare som inte vet något mer än jag kan läsa själv. Köper bilen privat istället för leasing. Bär lite emot att lägga så mkt pengar på en bil när jag inte kör mer än 1800 mil om året. Men att leasa bil via jobb är inte så attraktivt längre (löneväxlar merparten av bilkostnaden) pga sämre rabatter, högre förmånsvärde osv.
Jag gillade den skarpt, inget effektmonster, men välbyggd, snygg (tänk bort grillen, du kommer att gilla den om några månader), körglad, bra räckvidd etc.
Hade mycket fördomar om Skoda tills jag följde med en kompis som slog till på en, måste säga att den är väldigt trevlig, långt över förväntan, skulle lätt kunna tänka mig en sån.
Edit: Fel grill, grillen på iX3 är snygg.
Senast ändrad: