• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Har idag varit runt och letat bilar att eventuella ersätta min etron med. Det går inget bra.

- ID4: Ful och plastig invändigt. Den som stod som i hallen i Smista bjöd på vackra felmeddelanden. Bilen kan inte heller utrustas fritt utan man måste köpa en massa meningslösa saker såsom parkeringsassistent för att få backkamera osv. Blir irriterad. Gillar inte rattknapparna, gillar inte instrumenteringen. Tycker bilen är ful också.
1644783492096.png


MG Marvel R: Attraktiva priser på privatleasing men leverans tidigast i december och bilen är verkligen bättre på bild än i verkligheten. Bara några exempel: Skärmen är suddig, stolen går inte att tilta trots eljustering(!), klädseln luktar plast, innerhandtag och liknande där man tagit var redan blanka på bilen i hallen som gått 0 mil. Räckvidd på skärmen vid 80% laddning 28 mil, ganska långt ifrån utlovad räckvidd? Provkörde inte. Tappade suget.

Skoda Enyaq 80: Vettigare invändigt än ID4 men jag har svårt att säga till mig själv "jag har en Skoda". Trams förstås men bilen är inte gratis direkt så man måste ju bli lite sugen. Det blir jag inte. Tycker också den mer ser ut som en minibuss än SUV i verkligheten. Man får inte ligga om man åker minibuss helt enkelt.
1644783722793.png


Tesla Model 3:
Försiktigt positiv. Kändes bättre invändigt än väntat. Bokad provkörning på onsdag, de hade ingen ledig demo när jag var där. Mindre utrymmen än väntat invändigt. Det är en mkt mindre bil än jag haft tidigare. Men kanske klarar mig? Barnen är precis förbi bilstolsålder men inte blivit så stora än. Blir galen på dörrhandtagen redan i bilhallen. Känner mig mycket mer sugen på upplevelsen av Tesla när det gäller köp än övriga märken. Beställer mycket hellre bilen själv än att håller på med en halvslö säljare som inte vet något mer än jag kan läsa själv. Köper bilen privat istället för leasing. Bär lite emot att lägga så mkt pengar på en bil när jag inte kör mer än 1800 mil om året. Men att leasa bil via jobb är inte så attraktivt längre (löneväxlar merparten av bilkostnaden) pga sämre rabatter, högre förmånsvärde osv.
Har du kollat på BMW iX3?
Jag gillade den skarpt, inget effektmonster, men välbyggd, snygg (tänk bort grillen, du kommer att gilla den om några månader), körglad, bra räckvidd etc.
Hade mycket fördomar om Skoda tills jag följde med en kompis som slog till på en, måste säga att den är väldigt trevlig, långt över förväntan, skulle lätt kunna tänka mig en sån.

Edit: Fel grill, grillen på iX3 är snygg.
 
Senast ändrad:
Har idag varit runt och letat bilar att eventuella ersätta min etron med. Det går inget bra.

- ID4: Ful och plastig invändigt. Den som stod som i hallen i Smista bjöd på vackra felmeddelanden. Bilen kan inte heller utrustas fritt utan man måste köpa en massa meningslösa saker såsom parkeringsassistent för att få backkamera osv. Blir irriterad. Gillar inte rattknapparna, gillar inte instrumenteringen. Tycker bilen är ful också.
1644783492096.png


MG Marvel R: Attraktiva priser på privatleasing men leverans tidigast i december och bilen är verkligen bättre på bild än i verkligheten. Bara några exempel: Skärmen är suddig, stolen går inte att tilta trots eljustering(!), klädseln luktar plast, innerhandtag och liknande där man tagit var redan blanka på bilen i hallen som gått 0 mil. Räckvidd på skärmen vid 80% laddning 28 mil, ganska långt ifrån utlovad räckvidd? Provkörde inte. Tappade suget.

Skoda Enyaq 80: Vettigare invändigt än ID4 men jag har svårt att säga till mig själv "jag har en Skoda". Trams förstås men bilen är inte gratis direkt så man måste ju bli lite sugen. Det blir jag inte. Tycker också den mer ser ut som en minibuss än SUV i verkligheten. Man får inte ligga om man åker minibuss helt enkelt.
1644783722793.png


Tesla Model 3:
Försiktigt positiv. Kändes bättre invändigt än väntat. Bokad provkörning på onsdag, de hade ingen ledig demo när jag var där. Mindre utrymmen än väntat invändigt. Det är en mkt mindre bil än jag haft tidigare. Men kanske klarar mig? Barnen är precis förbi bilstolsålder men inte blivit så stora än. Blir galen på dörrhandtagen redan i bilhallen. Känner mig mycket mer sugen på upplevelsen av Tesla när det gäller köp än övriga märken. Beställer mycket hellre bilen själv än att håller på med en halvslö säljare som inte vet något mer än jag kan läsa själv. Köper bilen privat istället för leasing. Bär lite emot att lägga så mkt pengar på en bil när jag inte kör mer än 1800 mil om året. Men att leasa bil via jobb är inte så attraktivt längre (löneväxlar merparten av bilkostnaden) pga sämre rabatter, högre förmånsvärde osv.
För en som är ute på nätet och letar elbil, så tackar jag för dina mini-recensioner.
Provade en väns Tesla Model 3 i torsdags, blev som du tokig på handtagen, handtagen och "tanklocket" fryser fast under vintern i Stockholm. Skärmen blinkar och har sig konstant, (kanske går att stänga av) Men snor uppmärksamhet från trafiken. Allt styrs av knappar, vet inte på vilket problem lösningen är att gå in i olika menyer för att hitta knappen för att öppna handskfacket.
Det som var riktigt hål i huvudet var bagageluckan. Extremt liten öppning, men stort utrymme. Sen har min vän upptäckt under vintern att all snö ramlar ner från luckan på bakrutan och glider ner in i bagageutrymmet, den lilla gummilisten kan inte stoppa snön, bara lite regn.
Han leasar den och väntar nu på sin BMW istället.
 
För en som är ute på nätet och letar elbil, så tackar jag för dina mini-recensioner.
Tack. Jag känner mig mest frustrerad för tillfället. Har tidigare haft möjlighet till bil via jobbet till bra pris men vi påverkas likt alla andra av bilbristen nu så priserna är inte alls vad de har varit. Helt plötsligt måste jag väga personalbil mot privatköp mot privatleasing på ett helt annat sätt än tidigare. Det blir mycket mera komplicerat. Sen kompliceras det ännu mer av att även övriga har svårt att leverera några bilar inom rimlig tid. Jag blir av med nuvarande bil i Augusti och det verkar som det är kört på många ställen att nybeställa något med leverans då trots att det är 7 månader bort. Så illa har det inte varit tidigare.

Har du kollat på BMW iX3?
Även BMW har svårt att leverera något med leverans i augusti. Sen skulle jag nog inte "våga" privatköpa något annat än Tesla egentligen. Känns för osäkert med andrahandsvärdet. En IX3 skulle jag gärna privatleasa om den fanns för rimliga pengar. Tycker den är befriande fri från "elbilsdesign"

Det som bär emot främst vad gäller T M3 är att jag måste köpa den privat och 650k snyter man inte nödvändigtvis ur näsan även om den är billig i drift så att säga. Lyckligtvis har de vettig ränta på sin finansiering i alla fall.
 
Tack. Jag känner mig mest frustrerad för tillfället. Har tidigare haft möjlighet till bil via jobbet till bra pris men vi påverkas likt alla andra av bilbristen nu så priserna är inte alls vad de har varit. Helt plötsligt måste jag väga personalbil mot privatköp mot privatleasing på ett helt annat sätt än tidigare. Det blir mycket mera komplicerat. Sen kompliceras det ännu mer av att även övriga har svårt att leverera några bilar inom rimlig tid. Jag blir av med nuvarande bil i Augusti och det verkar som det är kört på många ställen att nybeställa något med leverans då trots att det är 7 månader bort. Så illa har det inte varit tidigare.


Även BMW har svårt att leverera något med leverans i augusti. Sen skulle jag nog inte "våga" privatköpa något annat än Tesla egentligen. Känns för osäkert med andrahandsvärdet. En IX3 skulle jag gärna privatleasa om den fanns för rimliga pengar. Tycker den är befriande fri från "elbilsdesign"

Det som bär emot främst vad gäller T M3 är att jag måste köpa den privat och 650k snyter man inte nödvändigtvis ur näsan även om den är billig i drift så att säga. Lyckligtvis har de vettig ränta på sin finansiering i alla fall.
Det har ju varit minst sagt märkliga priser för att förlänga leasing på etron, men om det är bilbrist kanske det kan vara en bra idé ändå?
 
Får bara förlänga om jag plockar ut en ny bil via jobbet. Osugen på det pga bara ID4+Enyaq som realistiska alternativ och jag gillar ingen av dem.


Finns möjligheten att köpa loss den du har nu när leasingen är slut.
Men kanske nästan samma pris som o köpa en ny nu när begpriserna är som dom är.
Fördelen med att köpa lös din "egen" bil är ju att du vet vad du får i jmf med annan lätt begagnad.
 
Finns möjligheten att köpa loss den du har nu när leasingen är slut.
Men kanske nästan samma pris som o köpa en ny nu när begpriserna är som dom är.
Fördelen med att köpa lös din "egen" bil är ju att du vet vad du får i jmf med annan lätt begagnad.
Vill inte lägga så mycket pengar på en elbil utan tillräcklig räckvidd privat 😁
 
Kollar på ny tjänstebil, vi är 5 i familjen som behöver få plats.
Idag har jag en Mercedes c300de, den är för trång för 5 och tyvärr är det för kort range på elen, max 28km nu när det är "kallt" ute.
Sen att den har batteriet i bagaget gör att man knappt kan få med sig någon packning alls.

Jag har alltid kört tyskt och gillar det, men får väl inse att det kanske inte går längre och att de andra märkena börjar komma med lite intressanta modeller.

Jag har kollat på dessa bilar:

unnamed.png


Har jag missat någon modell?

Pris, tillval och förmånsvärde är ungefär vad jag kunde googla fram.
Leveranstid vet jag är ett problem så det kanske går att hitta en lagerbil någonstans.

Tesla Model Y (pga range och laddningsmöjligheterna) är väl egentligen det som känns mest kul och hyfsat ok i förmånsvärde jämfört med vad man får..
 
Kollar på ny tjänstebil, vi är 5 i familjen som behöver få plats.
Idag har jag en Mercedes c300de, den är för trång för 5 och tyvärr är det för kort range på elen, max 28km nu när det är "kallt" ute.
Sen att den har batteriet i bagaget gör att man knappt kan få med sig någon packning alls.

Jag har alltid kört tyskt och gillar det, men får väl inse att det kanske inte går längre och att de andra märkena börjar komma med lite intressanta modeller.

Jag har kollat på dessa bilar:

unnamed.png


Har jag missat någon modell?

Pris, tillval och förmånsvärde är ungefär vad jag kunde googla fram.
Leveranstid vet jag är ett problem så det kanske går att hitta en lagerbil någonstans.

Tesla Model Y (pga range och laddningsmöjligheterna) är väl egentligen det som känns mest kul och hyfsat ok i förmånsvärde jämfört med vad man får..
Tycker du ska välja Touareg. Nån måste ju peta in nåt i bonus/malussystemet också 😆
 
Kollar på ny tjänstebil, vi är 5 i familjen som behöver få plats.
Idag har jag en Mercedes c300de, den är för trång för 5 och tyvärr är det för kort range på elen, max 28km nu när det är "kallt" ute.
Sen att den har batteriet i bagaget gör att man knappt kan få med sig någon packning alls.

Jag har alltid kört tyskt och gillar det, men får väl inse att det kanske inte går längre och att de andra märkena börjar komma med lite intressanta modeller.

Jag har kollat på dessa bilar:

unnamed.png


Har jag missat någon modell?

Pris, tillval och förmånsvärde är ungefär vad jag kunde googla fram.
Leveranstid vet jag är ett problem så det kanske går att hitta en lagerbil någonstans.

Tesla Model Y (pga range och laddningsmöjligheterna) är väl egentligen det som känns mest kul och hyfsat ok i förmånsvärde jämfört med vad man får..
Kia EV6 finns också
 
Kollar på ny tjänstebil, vi är 5 i familjen som behöver få plats.
Idag har jag en Mercedes c300de, den är för trång för 5 och tyvärr är det för kort range på elen, max 28km nu när det är "kallt" ute.
Sen att den har batteriet i bagaget gör att man knappt kan få med sig någon packning alls.

Jag har alltid kört tyskt och gillar det, men får väl inse att det kanske inte går längre och att de andra märkena börjar komma med lite intressanta modeller.

Jag har kollat på dessa bilar:

unnamed.png


Har jag missat någon modell?

Pris, tillval och förmånsvärde är ungefär vad jag kunde googla fram.
Leveranstid vet jag är ett problem så det kanske går att hitta en lagerbil någonstans.

Tesla Model Y (pga range och laddningsmöjligheterna) är väl egentligen det som känns mest kul och hyfsat ok i förmånsvärde jämfört med vad man får..


Kia's 6 som är Hyundaiens systerbolag finns ju också.
Sen finns ju Peugot 2008 som ren elbil medans den större 3008 bara verkar vara plug-in.

Nästa steg blir ju typ folkabuss, e-buzz är ju på gång.
 
Kollar på ny tjänstebil, vi är 5 i familjen som behöver få plats.
Idag har jag en Mercedes c300de, den är för trång för 5 och tyvärr är det för kort range på elen, max 28km nu när det är "kallt" ute.
Sen att den har batteriet i bagaget gör att man knappt kan få med sig någon packning alls.

Jag har alltid kört tyskt och gillar det, men får väl inse att det kanske inte går längre och att de andra märkena börjar komma med lite intressanta modeller.

Jag har kollat på dessa bilar:

unnamed.png


Har jag missat någon modell?

Pris, tillval och förmånsvärde är ungefär vad jag kunde googla fram.
Leveranstid vet jag är ett problem så det kanske går att hitta en lagerbil någonstans.

Tesla Model Y (pga range och laddningsmöjligheterna) är väl egentligen det som känns mest kul och hyfsat ok i förmånsvärde jämfört med vad man får..

Audi Q4 etron. Jag kör en sådan. Så det måste rimligen vara världens bästa bil.
 
Men är den inte ganska liten? Tycker den ser liten ut när man ser den på gatan.

Nej, i princip samma bil som id4 och Enyaq. Så ingen direkt storleksskillnad där. Möjligt att Skoda har lite större bagageutrymme. Men jag håller med om att q4 ser lite kompaktare ut i formgivningen.
 
Hur långt kommer man på en laddning nu när det är vinter (och var bor du?)?

Har normalt typ 50-52 mils räckvidd, vilket är ganska i par med tillverkarens utfästelse och WLTP. Nu i vinter så har jag haft typ 36 mils räckvidd som sämst. Oftast strax över 40. Med disclaimern att detta är bilens egna uppgifter baserat på min gubbiga körstil. Andra kan såklart ha andra siffror. Jag är inte heller så nördig med elbilandet, så jag kollar inte räckvidd ner till kilowatten så att säga. Jag laddar, kör och håller lite småkoll. Jag bor i Mälardalen.
 
Har normalt typ 50-52 mils räckvidd, vilket är ganska i par med tillverkarens utfästelse och WLTP. Nu i vinter så har jag haft typ 36 mils räckvidd som sämst. Oftast strax över 40. Med disclaimern att detta är bilens egna uppgifter baserat på min gubbiga körstil. Andra kan såklart ha andra siffror. Jag är inte heller så nördig med elbilandet, så jag kollar inte räckvidd ner till kilowatten så att säga. Jag laddar, kör och håller lite småkoll. Jag bor i Mälardalen.

Ok, jag förstår, jag känner väl mest att mina futtiga 30km inte räcker långt, optimalt hade varit minst 10mil.
Problemet med dålig range kanske inte är så stort som man är orolig för.
 
Precis hemkommen från provkörning av Tesla Model 3 Performance. Är fortfarande kluven kort sagt till hur jag ska göra. Det var inte 100% rätt den här gången heller. :sorry:

Ljudnivån - både bättre och sämre än väntat. Mindre vindljud men mer vägljud än förväntat. Det rasslar av grus i hjulhusen osv. Sånt är man inte van vid :angel: Går kanske att vänja sig. Upp till 100 km/h var det hyfsat ok, sen var det värre. Men jag åker 95% under 100 km/h pga all trafik häromkring.

Prestanda: Behöver man ju inte ens diskutera. Bilen är motorcykelsnabb. Dock en Performance men den andra har ju över 400hk ändå...

Insidan: Inte ett skrammel någonstans! Men jag sitter inte jättebra, stolen är kort och har ingen lårstödsförlängning. Detta kanske var den största upptäckten, och en av de tråkigare. Oftast åker jag kort men det kändes verkligen inte som ett par långfärdsstolar direkt.

Infotainment: Tja, antar att man vänjer sig men det finns inget bra med att den sitter i mitten och inte är vänd mot föraren. Som fördel är den ju dock reptilsnabb, inte ett missat klick nån gång. Jämfört med ID4an, muahaha :cigar:

1645015868272.png
 
Precis hemkommen från provkörning av Tesla Model 3 Performance. Är fortfarande kluven kort sagt till hur jag ska göra. Det var inte 100% rätt den här gången heller. :sorry:

Ljudnivån - både bättre och sämre än väntat. Mindre vindljud men mer vägljud än förväntat. Det rasslar av grus i hjulhusen osv. Sånt är man inte van vid :angel: Går kanske att vänja sig. Upp till 100 km/h var det hyfsat ok, sen var det värre. Men jag åker 95% under 100 km/h pga all trafik häromkring.

Prestanda: Behöver man ju inte ens diskutera. Bilen är motorcykelsnabb. Dock en Performance men den andra har ju över 400hk ändå...

Insidan: Inte ett skrammel någonstans! Men jag sitter inte jättebra, stolen är kort och har ingen lårstödsförlängning. Detta kanske var den största upptäckten, och en av de tråkigare. Oftast åker jag kort men det kändes verkligen inte som ett par långfärdsstolar direkt.

Infotainment: Tja, antar att man vänjer sig men det finns inget bra med att den sitter i mitten och inte är vänd mot föraren. Som fördel är den ju dock reptilsnabb, inte ett missat klick nån gång. Jämfört med ID4an, muahaha :cigar:

1645015868272.png

Har du kollat Model Y? En kompis skaffade precis en sådan. Den var inte så dum faktiskt.
 
Precis hemkommen från provkörning av Tesla Model 3 Performance. Är fortfarande kluven kort sagt till hur jag ska göra. Det var inte 100% rätt den här gången heller. :sorry:

Ljudnivån - både bättre och sämre än väntat. Mindre vindljud men mer vägljud än förväntat. Det rasslar av grus i hjulhusen osv. Sånt är man inte van vid :angel: Går kanske att vänja sig. Upp till 100 km/h var det hyfsat ok, sen var det värre. Men jag åker 95% under 100 km/h pga all trafik häromkring.

Prestanda: Behöver man ju inte ens diskutera. Bilen är motorcykelsnabb. Dock en Performance men den andra har ju över 400hk ändå...

Insidan: Inte ett skrammel någonstans! Men jag sitter inte jättebra, stolen är kort och har ingen lårstödsförlängning. Detta kanske var den största upptäckten, och en av de tråkigare. Oftast åker jag kort men det kändes verkligen inte som ett par långfärdsstolar direkt.

Infotainment: Tja, antar att man vänjer sig men det finns inget bra med att den sitter i mitten och inte är vänd mot föraren. Som fördel är den ju dock reptilsnabb, inte ett missat klick nån gång. Jämfört med ID4an, muahaha :cigar:

1645015868272.png


När man inte hör motorn så hör man ju andra ljud mer/bättre, nu är ju du elbilist sedan tidigare så du kan ju jämföra lättare än om man kört motor-bil och går över till el.
Brorsan har en 3:a och han skulle kolla på om det gick att "isolera/dämpa" hjulhusen med något, det var det ända han har stört sig på hittills (utlyft mitten på dec.)
Lastbilar kör (körde) ju Astroturf mattor limmade i hjulhusen.
 
När man inte hör motorn så hör man ju andra ljud mer/bättre, nu är ju du elbilist sedan tidigare så du kan ju jämföra lättare än om man kört motor-bil och går över till el.
Tror inte M3 är sämre än en genomsnittlig 3-serie coupé eller Audi A5 egentligen men nuvarande bil är ganska ordentligt tyst vilket är något jag sannolikt kommer sakna. Enyaq/ID4/Q4 är mkt tystare än M3, men de har ju sina nackdelar. En av de uppenbara nackdelarna är att jag inte vill ha nån av dem. Tesla känns nytt och spännande på ett helt annat sätt. Enyaq/ID4/Q4 känns bara som ett nedbyte.
 
@alfgren
Har inte folkvagn någon större på gång typ ID 8:a men kanske både dyr och länge innan produktion.
Audi el-A6 borde ju också vara på gång.

Annars är det bara att köpa en Y om den passar dina behov/budget och helt enkelt äga att du tycker den är ful. (Kanske växer efter ett tag, tänk Bangels BMW 5-Serie)
 
Tillbaka
Topp