• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
I showroomet fanns P5 och P7 att titta på men det är inte med svenska specifikationer så det som erbjuds kan komma att skilja. Inga priser tillgängliga ännu men man kan snegla på norska priser och sen lägg på en procentandel för att få ut ungefärliga svenska priser.

min känsla är att av alla kinesiska märken så är Nio och Xpeng de jag tror mest på. Jag blev mycket positivt överraskad av materialvalet inuti bilarna. De känns verkligen premium. De bilarna som fanns i showroomet var välbyggda. Menysystemen var lite kajko så jag kunde inte klicka runt och testa. Misstänker att laddlucka, handtag och liknande kan komma att krångla på vintern i Sverige. Grejen är att alla tror att det räcker med att testa bilen i -20. Men det värsta vädret är i Stockholm runt 0:an. Det är då bilen sätts på prov med sidospeglar som fryser fast och annat. Vi får se hur denna bil klarar sig.
Ska provköra imorgon så återkommer jag med mer bilder och bättre recension.
Hur gick det?
Blev det en provkorning?
 
Precis hemkommen från provkörning av Tesla Model 3 Performance. Är fortfarande kluven kort sagt till hur jag ska göra. Det var inte 100% rätt den här gången heller. :sorry:

Ljudnivån - både bättre och sämre än väntat. Mindre vindljud men mer vägljud än förväntat. Det rasslar av grus i hjulhusen osv. Sånt är man inte van vid :angel: Går kanske att vänja sig. Upp till 100 km/h var det hyfsat ok, sen var det värre. Men jag åker 95% under 100 km/h pga all trafik häromkring.

Prestanda: Behöver man ju inte ens diskutera. Bilen är motorcykelsnabb. Dock en Performance men den andra har ju över 400hk ändå...

Insidan: Inte ett skrammel någonstans! Men jag sitter inte jättebra, stolen är kort och har ingen lårstödsförlängning. Detta kanske var den största upptäckten, och en av de tråkigare. Oftast åker jag kort men det kändes verkligen inte som ett par långfärdsstolar direkt.

Infotainment: Tja, antar att man vänjer sig men det finns inget bra med att den sitter i mitten och inte är vänd mot föraren. Som fördel är den ju dock reptilsnabb, inte ett missat klick nån gång. Jämfört med ID4an, muahaha :cigar:

1645015868272.png
Vad trist med stolarna. Jag är "rätt" lång, 187, och måste ibland beställa sportstolar för att få förlängningen.
Vad oskönt det är när halva benet hänger i luften.
Vore jag dig skulle jag ta den bilen som är roligast att köra, eftersom det låter som om du faktiskt gillar att köra bil, och sedan skulle jag intala mig att det är en "väntbil" tills du byter om tre år till den perfekta bilen.
 
Vad trist med stolarna. Jag är "rätt" lång, 187, och måste ibland beställa sportstolar för att få förlängningen.
Vad oskönt det är när halva benet hänger i luften.
Vore jag dig skulle jag ta den bilen som är roligast att köra, eftersom det låter som om du faktiskt gillar att köra bil, och sedan skulle jag intala mig att det är en "väntbil" tills du byter om tre år till den perfekta bilen.
Jag lutar åt det. Jag känner mig "sugen" på att testa Tesla. De andra lockar helt enkelt inte. M3 är inte en 100%-ig bil helt klart men det är inte de andra heller.
 
Jag lutar åt det. Jag känner mig "sugen" på att testa Tesla. De andra lockar helt enkelt inte. M3 är inte en 100%-ig bil helt klart men det är inte de andra heller.
Resonerade lite som dig och vi landade i att M3 var den bästa kompromissen för oss. 2 vuxna o 2 barn har gott om utrymme, bra lastvolym för att vara sedan om man nyttjar frunken och baljan i bagaget (skulle vilja påstå att det sväljer lika mkt som V90n vi hade innan, dock med begränsningen att luckans öppning såklart är mindre), kan montera takräcke/box, dragkrok, räckvidden (long range), laddnätverket och infotainment.
Perfekt att kunna slänga på lite netflix eller youtube till barnen om man måste hoppa in i nån butik eller stanna o ladda :).
 
Har någon här koll på hur jag kan räkna ut och jämföra dessa två alternativ:

Tjänstebil enligt min lista ovan, säg tex Tesla Y eller ID4. Kör max 1500 mil per år, nästan inget i tjänsten.

Alternativt att tex gå tvärt om och köpa denna:
Säg att jag lägger in en hundring kontant tex. Försäkring kostar mig 588:-/månad men går säkert hitta något billigare.

Jag kan ladda hemma, elen är låst på 60öre.

Det jag vill veta är om det är värt att köpa en bil istället för att ha en tjänstebil om jag tex inte får välja en så stor bil som jag behöver.
För tillfället vet jag inte vad jag får välja eftersom jag börjar ett nytt jobb men har förvarnat om att jag behöver en stor bil då vi är 5 pers i familjen.
 
Tjänstebil enligt min lista ovan, säg tex Tesla Y eller ID4. Kör max 1500 mil per år, nästan inget i tjänsten.
Hur ser dina villkor ut, löneväxlar du något eller är det en ren förmånsbil? Om det elbil du leasar så blir det alltid mera lönsamt om du bara betalar förmån.
Är det en dieselbil eller en del löneväxling inblandat däremot så är det idag inte lönsamt med tjänstebil oftast längre.
 
Hur ser dina villkor ut, löneväxlar du något eller är det en ren förmånsbil? Om det elbil du leasar så blir det alltid mera lönsamt om du bara betalar förmån.
Är det en dieselbil eller en del löneväxling inblandat däremot så är det idag inte lönsamt med tjänstebil oftast längre.
Jag kommer börja på ett nytt jobb när jag ska välja bilen. Så vi får se vad det blir.

Blev lite tester idag:
Tesla Y - Futuristisk, stor plats för nästan alla, mittenplatsen bak var ganska tight men det fanns väldigt mycket utrymme för fötter och ben pga att det inte är en drivlina där. Snabb, välbyggd, skön känsla på materialet i bilen. Över förväntan med tanke på hur mycket alla gnäller på internet.

IMG_1840.jpeg



Audi A6 - Inte jag som skulle ha den men den kändes rätt tråkig, väldigt plastig inuti. Inget nytt och coolt. Kändes daterad. Manuella stolar (??)

Tittade och provsatt:
Q4 - Väldigt smal och liten inuti, kommer inte funka för oss 5. Tyckte också att den var lite plastig. Snygg utsida.
EQB - Tyvärr var den alldeles för liten. Ful var den också så den går bort.

IMG_1842.jpeg


C300e - Väldigt snygg och futuristisk med nya skärmarna och interfacet från tidiga S-klass. De hade fixat till batteriet bak också och det var nu integrerat i botten istället för en låda i bagaget.

IMG_1843.jpeg
IMG_1844.jpeg



ID4GTX - Kändes väl lite häftig, men jag gillar fortfarande inte den bulliga designen. Kan eventuellt vara intressant.

IMG_1845.jpeg


KIA EV6 - Ser stor ut på utsidan men den kändes ganska liten inne. Mitt huvud var 5cm från taket och jag är inte speciellt lång... Går säkert att sänka stolarna. Men för liten. Snygg.
KIA Sorento - Dagens överraskning, visste inte ens att denna fanns, men den stod på display, rejält stor, maxad utrustning, Bose-ljud, 7-sits med utrymme. Enorm om man bara är 5 pers. Faktiskt imponerande kvalite inuti. Kändes nästan som den hetaste av de vi testat att sitta i under dagen.

IMG_1847.jpeg


IMG_1848.jpeg


XC60 - Ganska liten bak, gott om plats i bagaget men trång plats i mitten bak. Känns också för överprisad i förhållande till vad man får.

Inga proffsbilder, men roligare än bara massa text :)
 
Jag kommer börja på ett nytt jobb när jag ska välja bilen. Så vi får se vad det blir.

Blev lite tester idag:
Tesla Y - Futuristisk, stor plats för nästan alla, mittenplatsen bak var ganska tight men det fanns väldigt mycket utrymme för fötter och ben pga att det inte är en drivlina där. Snabb, välbyggd, skön känsla på materialet i bilen. Över förväntan med tanke på hur mycket alla gnäller på internet.

IMG_1840.jpeg



Audi A6 - Inte jag som skulle ha den men den kändes rätt tråkig, väldigt plastig inuti. Inget nytt och coolt. Kändes daterad. Manuella stolar (??)

Tittade och provsatt:
Q4 - Väldigt smal och liten inuti, kommer inte funka för oss 5. Tyckte också att den var lite plastig. Snygg utsida.
EQB - Tyvärr var den alldeles för liten. Ful var den också så den går bort.

IMG_1842.jpeg


C300e - Väldigt snygg och futuristisk med nya skärmarna och interfacet från tidiga S-klass. De hade fixat till batteriet bak också och det var nu integrerat i botten istället för en låda i bagaget.

IMG_1843.jpeg
IMG_1844.jpeg



ID4GTX - Kändes väl lite häftig, men jag gillar fortfarande inte den bulliga designen. Kan eventuellt vara intressant.

IMG_1845.jpeg


KIA EV6 - Ser stor ut på utsidan men den kändes ganska liten inne. Mitt huvud var 5cm från taket och jag är inte speciellt lång... Går säkert att sänka stolarna. Men för liten. Snygg.
KIA Sorento - Dagens överraskning, visste inte ens att denna fanns, men den stod på display, rejält stor, maxad utrustning, Bose-ljud, 7-sits med utrymme. Enorm om man bara är 5 pers. Faktiskt imponerande kvalite inuti. Kändes nästan som den hetaste av de vi testat att sitta i under dagen.

IMG_1847.jpeg


IMG_1848.jpeg


XC60 - Ganska liten bak, gott om plats i bagaget men trång plats i mitten bak. Känns också för överprisad i förhållande till vad man får.

Inga proffsbilder, men roligare än bara massa text :)
Du kanske har skrivit redan men hur många är ni som ska åka runt egentligen och i vilken ålder?
 
Du kanske har skrivit redan men hur många är ni som ska åka runt egentligen och i vilken ålder?
Vi är 5st, 3st tonåringar som växer på höjden fortfarande, men alla är över 165cm.
Vi har 2 bilar idag men det är jävligt segt att behöva åka i fler bilar när vi åker iväg på längre turer. Ofta är ju kompisar med också.
 
Jag kommer börja på ett nytt jobb när jag ska välja bilen. Så vi får se vad det blir.

Blev lite tester idag:
Tesla Y - Futuristisk, stor plats för nästan alla, mittenplatsen bak var ganska tight men det fanns väldigt mycket utrymme för fötter och ben pga att det inte är en drivlina där. Snabb, välbyggd, skön känsla på materialet i bilen. Över förväntan med tanke på hur mycket alla gnäller på internet.

IMG_1840.jpeg



Audi A6 - Inte jag som skulle ha den men den kändes rätt tråkig, väldigt plastig inuti. Inget nytt och coolt. Kändes daterad. Manuella stolar (??)

Tittade och provsatt:
Q4 - Väldigt smal och liten inuti, kommer inte funka för oss 5. Tyckte också att den var lite plastig. Snygg utsida.
EQB - Tyvärr var den alldeles för liten. Ful var den också så den går bort.

IMG_1842.jpeg


C300e - Väldigt snygg och futuristisk med nya skärmarna och interfacet från tidiga S-klass. De hade fixat till batteriet bak också och det var nu integrerat i botten istället för en låda i bagaget.

IMG_1843.jpeg
IMG_1844.jpeg



ID4GTX - Kändes väl lite häftig, men jag gillar fortfarande inte den bulliga designen. Kan eventuellt vara intressant.

IMG_1845.jpeg


KIA EV6 - Ser stor ut på utsidan men den kändes ganska liten inne. Mitt huvud var 5cm från taket och jag är inte speciellt lång... Går säkert att sänka stolarna. Men för liten. Snygg.
KIA Sorento - Dagens överraskning, visste inte ens att denna fanns, men den stod på display, rejält stor, maxad utrustning, Bose-ljud, 7-sits med utrymme. Enorm om man bara är 5 pers. Faktiskt imponerande kvalite inuti. Kändes nästan som den hetaste av de vi testat att sitta i under dagen.

IMG_1847.jpeg


IMG_1848.jpeg


XC60 - Ganska liten bak, gott om plats i bagaget men trång plats i mitten bak. Känns också för överprisad i förhållande till vad man får.

Inga proffsbilder, men roligare än bara massa text :)
Köper jobbet bilen eller kör ni leasing?
 
Leverans igår. Mkt nöjd med bilen på alla sätt. Räckvidden är lite klen nu på vintern vilket är förväntat. Jag har inga problem med att verklig räckvidd diffar mot tillverkarens angivna räckvid, däremot…

Jag körde från Helsingborg till Malmö igår och det tog stor % av batteriet vilket ju är en del. Som ett litet test prövade jag slå in navin från Malmö till olika destinationer och navin (innan man börjat köra) verkar baseras på tillverkarens spec (dvs längre än jag tror att jag kommer).
Hade gärna sett att navin var mer tillförlitlig och visade reell ”förbrukning”.

Föummigt förklarat, vet inte om det framgick vad jag menade :)
D6719339-B9EA-4D07-9B0D-374781FEF665.jpeg
 
Leverans igår. Mkt nöjd med bilen på alla sätt. Räckvidden är lite klen nu på vintern vilket är förväntat. Jag har inga problem med att verklig räckvidd diffar mot tillverkarens angivna räckvid, däremot…

Jag körde från Helsingborg till Malmö igår och det tog stor % av batteriet vilket ju är en del. Som ett litet test prövade jag slå in navin från Malmö till olika destinationer och navin (innan man börjat köra) verkar baseras på tillverkarens spec (dvs längre än jag tror att jag kommer).
Hade gärna sett att navin var mer tillförlitlig och visade reell ”förbrukning”.

Föummigt förklarat, vet inte om det framgick vad jag menade :)
D6719339-B9EA-4D07-9B0D-374781FEF665.jpeg
Du får köra ABRP och en OBD2 för livedata för att få exakt hur långt du kommer och var du behöver ladda. Tyvärr.
 
Det borde vara leasing.
Ok. Anledningen till min fråga var att jag själv precis beställt bil genom jobbet och vi använder oss utav leasing via Autolease. Då upptäckte jag att det kunde vara en stor skillnad på vad bilarna kostade per månad trots likvärdiga inköpspriser. Ex så var Sorento 1400kr dyrare per månad än en XC60 Recharge för samma pris. Det kan vara värt att tänka på så man inte bygger förhoppning en bil som kanske visar sig tråkigt nog bli onödigt dyr/för dyr när det väl är dags att beställa.
 
Ok. Anledningen till min fråga var att jag själv precis beställt bil genom jobbet och vi använder oss utav leasing via Autolease. Då upptäckte jag att det kunde vara en stor skillnad på vad bilarna kostade per månad trots likvärdiga inköpspriser. Ex så var Sorento 1400kr dyrare per månad än en XC60 Recharge för samma pris. Det kan vara värt att tänka på så man inte bygger förhoppning en bil som kanske visar sig tråkigt nog bli onödigt dyr/för dyr när det väl är dags att beställa.
Tack för info, jag kommer få veta allt sådant när jag börjar (segt att behöva vänta ännu längre med att beställa). Jag har också märkt att det varierar ganska mycket på rabatter också via tex ALD, Alphabet osv, om jag förstod det rätt så ägs Alphabet av BMW så där kunde jag få bra paket när jag tog en BMW.
Vad jag har förstått så är väl Tesla helt utan rabatter och paket för företag? Det kommer ju göra att slutnotan blir ganska varierande.

Jag kollade lite mer i detalj igår vad Sorenton skulle gå på, den hade ett förmånsvärde på 6800. Teslan 6100. ID4 tror jag låg på 6400.
Min merca ligger på runt 6200 nu tror jag, gått upp från 5100 mot när jag skaffade den för 2 år sedan. Riktigt sura höjningar.
 
Då upptäckte jag att det kunde vara en stor skillnad på vad bilarna kostade per månad trots likvärdiga inköpspriser.
Det skiljer jättemycket i restvärde på utrustning och grundpris. Säg att den ena kostar 500tkr+100tkr utrustning och den andra 580+20tkr utrustning då kan jag garantera att Autolease månadskostnad kommer bli mycket lägre på den senare.
 
Det skiljer jättemycket i restvärde på utrustning och grundpris. Säg att den ena kostar 500tkr+100tkr utrustning och den andra 580+20tkr utrustning då kan jag garantera att Autolease månadskostnad kommer bli mycket lägre på den senare.
…plus den uppenbara risken att restvärdet på icke elbilar störtdyker inom de närmaste åren. En risk som leasingbolagen naturligtvis behöver ta betalt för vid operationell leasing.
 
Det skiljer jättemycket i restvärde på utrustning och grundpris. Säg att den ena kostar 500tkr+100tkr utrustning och den andra 580+20tkr utrustning då kan jag garantera att Autolease månadskostnad kommer bli mycket lägre på den senare.
Ja precis, det var ungefär så autolease förklarade det. Men sen var det vissa bilar som logiken inte gick ihop på heller. Ex kostade en X3 laddhybrid med 10-20tkr utrustning mer än en motsvarande XC60 med ännu mer utrustning för samma totalpris.
 
Ja precis, det var ungefär så autolease förklarade det. Men sen var det vissa bilar som logiken inte gick ihop på heller. Ex kostade en X3 laddhybrid med 10-20tkr utrustning mer än en motsvarande XC60 med ännu mer utrustning för samma totalpris.
Förväntat restvärde på XC60 är högre än X3. Det är nog den bilen över tid vi haft bäst restvärde på, alla kategorier. Några bilar har vi sålt med 10k mil på mätaren för nästan samma peng som inköp (netto)!
 
Förväntat restvärde på XC60 är högre än X3. Det är nog den bilen över tid vi haft bäst restvärde på, alla kategorier. Några bilar har vi sålt med 10k mil på mätaren för nästan samma peng som inköp (netto)!
Ok, det förklarar saken. Tyckte att den stod sig nästan konstigt bra jämfört mot många andra bilar i autolease system som man själv ansåg likvärdiga.
 
Förväntat restvärde på XC60 är högre än X3. Det är nog den bilen över tid vi haft bäst restvärde på, alla kategorier. Några bilar har vi sålt med 10k mil på mätaren för nästan samma peng som inköp (netto)!
Ja folk betalar 100k extra för 36 mån gamla bilar nu jämfört med några år sen för nybilen har fått 40k i skatt. Spännande logik.
 
Senast ändrad:
Någon som har erfarenhet av e-golf första gen med 24kWh batteri? Tänkt som andrabil till frugan
Jag hade en i ett år. Supernöjd, det enda som var dåligt var att räckvidden haveri-förkortades på vintern. Min var 4 år gammal då, och en vacker sommardag fixade den lätt 17 mil, även med normalt trafiktempo, men på ”riktiga” vintern så klarade den knappt dagspendlingen (7 mil tor) utan att gå ner i energisparläge (typ ingen värme). Då snackar vi kallare än -15. Det var jag beredd på, så de dagarna åkte jag diesel.
Lite mycket vägljud bakifrån, men det tror jag det är på en vanlig golf också.
 
Jag hade en i ett år. Supernöjd, det enda som var dåligt var att räckvidden haveri-förkortades på vintern. Min var 4 år gammal då, och en vacker sommardag fixade den lätt 17 mil, även med normalt trafiktempo, men på ”riktiga” vintern så klarade den knappt dagspendlingen (7 mil tor) utan att gå ner i energisparläge (typ ingen värme). Då snackar vi kallare än -15. Det var jag beredd på, så de dagarna åkte jag diesel.
Lite mycket vägljud bakifrån, men det tror jag det är på en vanlig golf också.
Tack för input!
Jag kör Arteon laddhybrid idag och vet hur snabbt det lilla batteriet drar ur sig.
Bilen kommer dock bara rulla i tätorten 99/100 resor vilket innebär Max 2-4 mil. Till hennes jobb är det 5km enkel väg så det är helt lugnt.
 
  • Sad
Reactions: PJZ
Tillbaka
Topp