• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Bilhandlare och serviceverkstäder - öppettider???
Jag förstår mig inte på en sak: deras öppettider! Det är stängt så snabbt mörkret faller 😂
Är de rädda för vampyrer och varulvar, eller vad är det frågan om?
Är på jakt efter en nyare bil, 2019 -, och ska kolla runt lite i Göteborg och ser att varenda en bilhall har öppet 11-15 på lördagar, till 18 på vardagar. Söndagar får man glömma.
Folk jobbar på vardagar och har inte tid att gå runt och titta och provköra bilarna då.
Bilhallar gapar tomma hela dagarna… istället att begränsa öppettider på vardagar och ha längre öppet på helgerna när folk har tid att komma till olika anläggningar och provköra.
Samma skit med verkstäder - öppet under kontorstider så man måste gå från jobbet ena dagen för att lämna in bilen, och gå från jobbet på eftermiddagen eller nästa dagen för att hämta bilen.
Finns det någon bilsäljare som kan förklara det här för mig?
 
Bilhandlare och serviceverkstäder - öppettider???
Jag förstår mig inte på en sak: deras öppettider! Det är stängt så snabbt mörkret faller 😂
Är de rädda för vampyrer och varulvar, eller vad är det frågan om?
Är på jakt efter en nyare bil, 2019 -, och ska kolla runt lite i Göteborg och ser att varenda en bilhall har öppet 11-15 på lördagar, till 18 på vardagar. Söndagar får man glömma.
Folk jobbar på vardagar och har inte tid att gå runt och titta och provköra bilarna då.
Bilhallar gapar tomma hela dagarna… istället att begränsa öppettider på vardagar och ha längre öppet på helgerna när folk har tid att komma till olika anläggningar och provköra.
Samma skit med verkstäder - öppet under kontorstider så man måste gå från jobbet ena dagen för att lämna in bilen, och gå från jobbet på eftermiddagen eller nästa dagen för att hämta bilen.
Finns det någon bilsäljare som kan förklara det här för mig?
Bekvämlighet och ekonomi är största orsaken.
 
  • Love
Reactions: PJZ
Testade en 2022 SKODA Enyaq iV 80 med skinnklädsel och 21" fälgar.
Blev väldigt positivt överraskad. Den var extremt tyst i kupen, mjuk och skön balans på "gasen". Kändes bättre än ID4, kan inte sätta fingret på vad, men jag tror det var känslan inne i bilen. Skodan var inte speciellt plastig. Sen att priset hamnar någonstans runt 600-650k känns däremot inte helt rimligt. Men det beror nog mest på gamla meriter, det är ju nya tider nu och de har kommit ikapp tyskarna.

Gick och kollade på KIA Sorento igen efter Skodan. Otroligt vad stor den är:

IMG_1870.jpeg
IMG_1871.jpeg
IMG_1872.jpeg
IMG_1873.jpeg
IMG_1883.jpeg

Gott om plats fram också. Ska provköra denna nu i veckan med familjen i så får vi se hur den är. Ska vara bra sägs det men rätt tråkig att köra. Men det sägs om Skodan också och jag tyckte att den var helt ok, inte i närheten av Teslan, men det är ju inte heller därför man köper den...
 
Jag kommer börja på ett nytt jobb när jag ska välja bilen. Så vi får se vad det blir.

Blev lite tester idag:
Tesla Y - Futuristisk, stor plats för nästan alla, mittenplatsen bak var ganska tight men det fanns väldigt mycket utrymme för fötter och ben pga att det inte är en drivlina där. Snabb, välbyggd, skön känsla på materialet i bilen. Över förväntan med tanke på hur mycket alla gnäller på internet.

IMG_1840.jpeg



Audi A6 - Inte jag som skulle ha den men den kändes rätt tråkig, väldigt plastig inuti. Inget nytt och coolt. Kändes daterad. Manuella stolar (??)

Tittade och provsatt:
Q4 - Väldigt smal och liten inuti, kommer inte funka för oss 5. Tyckte också att den var lite plastig. Snygg utsida.
EQB - Tyvärr var den alldeles för liten. Ful var den också så den går bort.

IMG_1842.jpeg


C300e - Väldigt snygg och futuristisk med nya skärmarna och interfacet från tidiga S-klass. De hade fixat till batteriet bak också och det var nu integrerat i botten istället för en låda i bagaget.

IMG_1843.jpeg
IMG_1844.jpeg



ID4GTX - Kändes väl lite häftig, men jag gillar fortfarande inte den bulliga designen. Kan eventuellt vara intressant.

IMG_1845.jpeg


KIA EV6 - Ser stor ut på utsidan men den kändes ganska liten inne. Mitt huvud var 5cm från taket och jag är inte speciellt lång... Går säkert att sänka stolarna. Men för liten. Snygg.
KIA Sorento - Dagens överraskning, visste inte ens att denna fanns, men den stod på display, rejält stor, maxad utrustning, Bose-ljud, 7-sits med utrymme. Enorm om man bara är 5 pers. Faktiskt imponerande kvalite inuti. Kändes nästan som den hetaste av de vi testat att sitta i under dagen.

IMG_1847.jpeg


IMG_1848.jpeg


XC60 - Ganska liten bak, gott om plats i bagaget men trång plats i mitten bak. Känns också för överprisad i förhållande till vad man får.

Inga proffsbilder, men roligare än bara massa text :)
Tesla får väl kanske lite väl mycket hat vad gäller kvalitet, eller mer kanske monteringskvaliteten. Men som son till en far som spenderat 15 år som ingenjör på Volvo Cars och därmed hört en hel del om monteringskvalitet/tecken på kvalitet och så vidare, så ser jag på din bild av Model Y kanske 3-4 kvalitetsbrister vad gäller paneler (Inga stora saker såklart, och inget som kommer bli ett problem).

Detta är dock inget du ser på en Volvo eller valfri Tysk/Japansk/Koreansk bil. Bilen i sig är säkert jättebra, men man märker verkligen att Tesla är ett teknikföretag i förstahand, och ett bilföretag i andrahand. Så fort den traditionella bilbranschen kommer ikapp vad gäller teknik, och prisnivåer, så är det enligt mitt tycke nästan över för Tesla. Om Tesla vill hålla kvar sin förstaplats vad gäller elbilar behöver de satsa hårt på att komma upp i samma kvalitetsnivå som övriga i branschen, och hålla igång teknikutvecklingen. Vad gäller kvalitén har jag hört att de blivit ganska mycket bättre på senare år, så de är på rätt väg.

Lite skamligt är det när en Suzuki Swift för 200kkr har bättre monteringskvalitet i genomsnitt än en Tesla för 600k+... (med betoning på monteringskvalitet, inte kvalitet)

Oavsett så är Tesla riktigt intressanta bilar, man ska inte ta denna kritik som kritik mot hela företaget och dess produkter, de har saker och ting att jobba på och kritik är alltid bra. Tesla fanboys behöver inse att kritik mot dessa kvalitetsbrister gynnar de själva, och Tesla överlag. Varför konsumenter väljer att försvara ett företag som om det vore deras nyfödda bebis är fullkomligt oförståeligt för mig, men det finns säkert någon bra psykologisk term som förklarar fenomenet.
 
Tesla får väl kanske lite väl mycket hat vad gäller kvalitet, eller mer kanske monteringskvaliteten. Men som son till en far som spenderat 15 år som ingenjör på Volvo Cars och därmed hört en hel del om monteringskvalitet/tecken på kvalitet och så vidare, så ser jag på din bild av Model Y kanske 3-4 kvalitetsbrister vad gäller paneler (Inga stora saker såklart, och inget som kommer bli ett problem).

Vilka brister ser du på bilden? Jag la inte märke till något på denna som jag tyckte kändes felaktigt. Men jag har heller inte den insikten.
 
Vilka brister ser du på bilden? Jag la inte märke till något på denna som jag tyckte kändes felaktigt. Men jag har heller inte den insikten.
Det är ingenting man skulle reagera på i vardagligt bruk eller som icke-intresserad av sådana här saker. De fyra saker jag nämnt här är saker som mycket väl inte behöver vara brister, kan vara så att bilden eller ljuset får det att se konstigt ut i mina ögon. Men det jag märker är att jag inte lika lätt lägger märke till sådana här brister på bilder av andra bilar...

1. Känns som att förardörren, eller listen är lite, bara lite för högt upp.
2. Ojämnt panelgap (kan vara vinkel/bilden som lurar)
3. Ojämnt gap mellan svart plast och lackerad skärm
4. Tyckte rent allmänt att gapet såg för stort ut, men efter ett tag så hade jag nog varit okej med det för att det handlar om bakluckan samt att gapet iallafall är någorlunda jämnt. Däremot ser det lite snett ut där bakluckans panel möter taket... och gapet är stort.

Som du märker är det småsaker. En rolig sak du kan testa nästa gång du går ut på en bilhallsrunda är att försöka hitta sådana här småsaker på alla bilar du kollar på, jämför panelgap, jämför hur jämna gapen är, ta en ordentlig titt på lacken - en sprillans ny bil ska inte ha brister i lacken.

Ungefär samma saker kan man kolla på i interiören, känn och klämm lite - känns något mer löst än det borde vara? Stora gap? Ser man plåten inifrån? Rassel/knakande ljud vid beröring/vibration? Osv.

Detta är saker som förmodligen är fullkomligt ointressant för de flesta, och ingenting som bör påverka bilens tillförlitlighet (så länge dessa brister bara handlar om utseendet och inte råkar överföras till monteringen av mer viktiga komponenter). Jag råkar bara tyvärr ha intresset/skadan att i princip ha blivit tvingad att kolla på sådana här saker iom farsan som hållit på med sånt här länge. Har hört många skräckhistorier om hur bilfabriker såg ut i Storbritannien och USA när Ford skickade ut Volvo-ingenjörer till deras andra Ford-ägda bolag för att få upp standarden på samtliga Ford-ägda fabriker.
3A891605-55E4-43B1-91B4-BF127956882B.jpeg
 
Senast ändrad:
Tesla får väl kanske lite väl mycket hat vad gäller kvalitet, eller mer kanske monteringskvaliteten. Men som son till en far som spenderat 15 år som ingenjör på Volvo Cars och därmed hört en hel del om monteringskvalitet/tecken på kvalitet och så vidare, så ser jag på din bild av Model Y kanske 3-4 kvalitetsbrister vad gäller paneler (Inga stora saker såklart, och inget som kommer bli ett problem).

Detta är dock inget du ser på en Volvo eller valfri Tysk/Japansk/Koreansk bil. Bilen i sig är säkert jättebra, men man märker verkligen att Tesla är ett teknikföretag i förstahand, och ett bilföretag i andrahand. Så fort den traditionella bilbranschen kommer ikapp vad gäller teknik, och prisnivåer, så är det enligt mitt tycke nästan över för Tesla. Om Tesla vill hålla kvar sin förstaplats vad gäller elbilar behöver de satsa hårt på att komma upp i samma kvalitetsnivå som övriga i branschen, och hålla igång teknikutvecklingen. Vad gäller kvalitén har jag hört att de blivit ganska mycket bättre på senare år, så de är på rätt väg.

Lite skamligt är det när en Suzuki Swift för 200kkr har bättre monteringskvalitet i genomsnitt än en Tesla för 600k+... (med betoning på monteringskvalitet, inte kvalitet)

Oavsett så är Tesla riktigt intressanta bilar, man ska inte ta denna kritik som kritik mot hela företaget och dess produkter, de har saker och ting att jobba på och kritik är alltid bra. Tesla fanboys behöver inse att kritik mot dessa kvalitetsbrister gynnar de själva, och Tesla överlag. Varför konsumenter väljer att försvara ett företag som om det vore deras nyfödda bebis är fullkomligt oförståeligt för mig, men det finns säkert någon bra psykologisk term som förklarar fenomenet.
Jag har länge tänkt att Tesla är rökta så fort resten får upp farten. Ju längre tiden går desto mer fundersam blir man över var den farten tar vägen. Undrar om inte tesla får rätt med monteringen innan ex. Volvo får upp elfarten för den verkar ju fattas rätt rejält.
 
Tesla får väl kanske lite väl mycket hat vad gäller kvalitet, eller mer kanske monteringskvaliteten. Men som son till en far som spenderat 15 år som ingenjör på Volvo Cars och därmed hört en hel del om monteringskvalitet/tecken på kvalitet och så vidare, så ser jag på din bild av Model Y kanske 3-4 kvalitetsbrister vad gäller paneler (Inga stora saker såklart, och inget som kommer bli ett problem).

Detta är dock inget du ser på en Volvo eller valfri Tysk/Japansk/Koreansk bil. Bilen i sig är säkert jättebra, men man märker verkligen att Tesla är ett teknikföretag i förstahand, och ett bilföretag i andrahand. Så fort den traditionella bilbranschen kommer ikapp vad gäller teknik, och prisnivåer, så är det enligt mitt tycke nästan över för Tesla. Om Tesla vill hålla kvar sin förstaplats vad gäller elbilar behöver de satsa hårt på att komma upp i samma kvalitetsnivå som övriga i branschen, och hålla igång teknikutvecklingen. Vad gäller kvalitén har jag hört att de blivit ganska mycket bättre på senare år, så de är på rätt väg.

Lite skamligt är det när en Suzuki Swift för 200kkr har bättre monteringskvalitet i genomsnitt än en Tesla för 600k+... (med betoning på monteringskvalitet, inte kvalitet)

Oavsett så är Tesla riktigt intressanta bilar, man ska inte ta denna kritik som kritik mot hela företaget och dess produkter, de har saker och ting att jobba på och kritik är alltid bra. Tesla fanboys behöver inse att kritik mot dessa kvalitetsbrister gynnar de själva, och Tesla överlag. Varför konsumenter väljer att försvara ett företag som om det vore deras nyfödda bebis är fullkomligt oförståeligt för mig, men det finns säkert någon bra psykologisk term som förklarar fenomenet.
Inte för att vara sådan men har inte Volvo bland den sämre monteringskvaliteten idag?
V90 främst som först hade sned huv varenda en, och nu ser man inte en enda V90 där kromlisterna runt fönstren är i linje, väldigt ofta har de även lossnat från insättningen och har ”poppat-upp” ett antal cm.
Finns kanske mer men orkar inte titta på V90 för länge :D

On topic:
Finns det någon här som sitter på en bra excel mall för att räkna lite och jämföra med bensin bil. Vill se så jag inte missar något.
 
Senast ändrad:
Inte för att vara sådan men har inte Volvo bland den sämre monteringskvaliteten idag?
V90 främst som först hade sned huv varenda en, och nu ser man inte en enda V90 där kromlisterna runt fönstren är i linje.
Finns kanske mer men orkar inte titta på V90 för länge :D
Absolut kan det vara så idag. Har inte lika bra koll på Volvo idag. Farsan sa upp sig innan Geely-affären så han var med från P2 till P3-tiden, så jag har inte så mycket insikt vad gäller de nya bilarna på SPA-plattformen. Har ju kommit upp historier om att rostskyddet på nya Volvo ska vara sämre än P3 och P2 också.
Absolut bäst är väl typ Lexus och Toyota som byggs i Japan, vad gäller monteringskvalitet då, rost är väl kanske en annan femma på dessa bilar. Annars är det väl tyskarna som dominerar i väst. USA är lite hit or miss. Beror också mycket på när bilen är gjord. Gamla amerikanska bilar är välbyggda i jämförelse med bilar från samma tid men från europa/asien, de som tillverkas idag når väl i stort sett upp till samma standard som resten av världen, men mellanperioden där var ganska hemsk när vi snackar vanliga "daily"-bilar.
 
De första årsmodellerna av XC90 får Tesla att framstå som Mercedes S-klass. En kompis som är riktig Volvo nörd köpte 2st XC90 T8 när de kom till sig och sin fru. Inte en kromlist eller panel satt rakt och när ventilationsutblåsen ramlade ur instrumentpanelen(!) i ett gupp så blev även denne entusiast lite ledsen.
Absolut kan det vara så idag. Har inte lika bra koll på Volvo idag.
 
De första årsmodellerna av XC90 får Tesla att framstå som Mercedes S-klass. En kompis som är riktig Volvo nörd köpte 2st XC90 T8 när de kom till sig och sin fru. Inte en kromlist eller panel satt rakt och när ventialtionsutblåsen ramlade ur bilen(!) så blev även denne entusiast lite ledsen.
Det är absolut tråkigt att det gått ner så där. Så vitt jag vet hade man inte sådana här problem med P2 och P3, tycker det är ganska stabila och välmonterade bilar för sin tid. P2 hade ju lite känslig hjulupphängning och så men om vi skiter i design/kvalitetsfel så tycker jag att monteringen på Volvo varit riktigt bra för sin klass på alla jag testat. Har spenderat tid i Volvos sen jag föddes till idag. Däremot ingen ny bil från Geely-eran.

Har vi bara haft ren tur med alla P2 och P3 bilar eller är det verkligen så stor skillnad mellan dessa bilar och dagens Volvos?

Tillägg: Sen är det kanske värt att notera att XC90 som var först ut på den helt nya SPA-plattformen hade en hel del barnsjukdomar överlag, inte bara montering utan kvalitet/design/tillförlitlighet också, detta ska så vitt jag vet ha blivit bra mycket bättre idag än 2015.
 
Har vi bara haft ren tur med alla P2 och P3 bilar eller är det verkligen så stor skillnad mellan dessa bilar och dagens Volvos?
De SPA bilar som byggs idag håller utmärkt kvalitet men det tog ett tag att komma dit. Likheten med Tesla är slående ;)
Den M3 Performance jag provkörde förra veckan hade mindre skrammel vid ojämnheter än min nuvarande Etron. Det verkar dock variera en del när man hör ägarna berätta. Hoppas innerligt att den jag får är en av de bra :sorry:
 
De SPA bilar som byggs idag håller utmärkt kvalitet men det tog ett tag att komma dit. Likheten med Tesla är slående ;)
Ah, då är vi på samma sida så att säga. Lade precis till just den tanken i mitt inlägg innan jag såg ditt svar :)

Jag har lite förståelse för att helt nya plattformar kommer med barnsjukdomar. Speciellt med en så pass stor förändring som vid SPA-introduktionen. Inte nog med att man har en ny ägare, man har en ny plattform som ska funka för fossilbilar och hybrider, samt en gigantisk mängd olika typer av bilar, allt från en sedan till en fullskalig SUV, dessutom en ny motor och massa avancerad hybridteknik som inte riktigt fanns på de gamla plattformarna. Och för Tesla som inte funnits så länge så pratar vi ju inte bara om en ny plattform utan ett helt nytt bilföretag. Så lite förståelse får man givetvis ha, men det betyder inte att man ska blunda för de problem som finns, det är problem och de borde åtgärdas.

Som vanligt får de första som köper något så nytt stå ut med problemen, själv gillar jag att köpa saker när de funnits ett bra tag på marknaden så att man kan vara säker på hur sakerna presterar. Lite därför jag köpte en V70 Classic av generation P2 istället för en V70 P3 från de första två-tre åren. Vid det laget hade P2 V70:n funnits i typ 8 år och därmed bör alla barnsjukdomar vara åtgärdade. Det betyder givetvis inte att det är en helt felfri bil, men tillförlitlig är skitbilen ändå. Riktigt tråkig och slö bil att köra men perfekt som en billig beater-bil för mig under studietiden, lite elektroniska fel, och ett och annat fel i hjulupphängningen stöter man på men drivlinan (5 cyl utan turbo och manuell 5-vxl) är en jävla arbetshäst så länge den servas.
 
De SPA bilar som byggs idag håller utmärkt kvalitet men det tog ett tag att komma dit. Likheten med Tesla är slående ;)
Den M3 Performance jag provkörde förra veckan hade mindre skrammel vid ojämnheter än min nuvarande Etron. Det verkar dock variera en del när man hör ägarna berätta. Hoppas innerligt att den jag får är en av de bra :sorry:
Att Tesla ligger i botten både i amerikanska och tyska besiktningslistor talar ju för att det finns utrymme för förbättring.
 
JD Powers osv har dock väldigt lite med kvalitet (i min mening) att göra utan mer om förväntningar

De tyska skulle jag gärna läsa, inte sett hur de faktiskt testat
 
"Det är framför allt brister i strålkastarna och bärarmarna som har drabbat Tesla Model S och lett till att nästan var tionde exemplar har tvingats till ombesiktning."

Lamporna kände jag till (varselljusen dör) men inte bärarmarna
 
Det är ingenting man skulle reagera på i vardagligt bruk eller som icke-intresserad av sådana här saker. De fyra saker jag nämnt här är saker som mycket väl inte behöver vara brister, kan vara så att bilden eller ljuset får det att se konstigt ut i mina ögon. Men det jag märker är att jag inte lika lätt lägger märke till sådana här brister på bilder av andra bilar...

1. Känns som att förardörren, eller listen är lite, bara lite för högt upp.
2. Ojämnt panelgap (kan vara vinkel/bilden som lurar)
3. Ojämnt gap mellan svart plast och lackerad skärm
4. Tyckte rent allmänt att gapet såg för stort ut, men efter ett tag så hade jag nog varit okej med det för att det handlar om bakluckan samt att gapet iallafall är någorlunda jämnt. Däremot ser det lite snett ut där bakluckans panel möter taket... och gapet är stort.

Som du märker är det småsaker. En rolig sak du kan testa nästa gång du går ut på en bilhallsrunda är att försöka hitta sådana här småsaker på alla bilar du kollar på, jämför panelgap, jämför hur jämna gapen är, ta en ordentlig titt på lacken - en sprillans ny bil ska inte ha brister i lacken.

Ungefär samma saker kan man kolla på i interiören, känn och klämm lite - känns något mer löst än det borde vara? Stora gap? Ser man plåten inifrån? Rassel/knakande ljud vid beröring/vibration? Osv.

Detta är saker som förmodligen är fullkomligt ointressant för de flesta, och ingenting som bör påverka bilens tillförlitlighet (så länge dessa brister bara handlar om utseendet och inte råkar överföras till monteringen av mer viktiga komponenter). Jag råkar bara tyvärr ha intresset/skadan att i princip ha blivit tvingad att kolla på sådana här saker iom farsan som hållit på med sånt här länge. Har hört många skräckhistorier om hur bilfabriker såg ut i Storbritannien och USA när Ford skickade ut Volvo-ingenjörer till deras andra Ford-ägda bolag för att få upp standarden på samtliga Ford-ägda fabriker.
3A891605-55E4-43B1-91B4-BF127956882B.jpeg

Här kommer lite fler foton:

IMG_1832.jpeg IMG_1837.jpeg IMG_1831.jpeg
Jag reagerade inte på något, jag tyckte ändå jag hade kollat på det mesta och ändå inte hittat några direkta fel som alla skriver om.
Men bilen var skitig och det var blött och smutsigt ute så det var lite svårt att se lack osv.

Stereon var enligt mig rätt dålig, men jag lägger alltid extra pengar för att få Burmeister, B&O osv...
 
Här kommer lite fler foton:

IMG_1832.jpeg IMG_1837.jpeg IMG_1831.jpeg
Jag reagerade inte på något, jag tyckte ändå jag hade kollat på det mesta och ändå inte hittat några direkta fel som alla skriver om.
Men bilen var skitig och det var blött och smutsigt ute så det var lite svårt att se lack osv.

Stereon var enligt mig rätt dålig, men jag lägger alltid extra pengar för att få Burmeister, B&O osv...
Som sagt så är det smågrejer och Tesla har verkligen blivit bättre på senare år. De flesta skräckhistorier och bilder kommer från då Model 3 var ny på marknaden. Då var det väldiga lackproblen också.
 
Som sagt så är det smågrejer och Tesla har verkligen blivit bättre på senare år. De flesta skräckhistorier och bilder kommer från då Model 3 var ny på marknaden. Då var det väldiga lackproblen också.
Det var också därför jag kollade extra noga.
Men sen ska man ju ärligt säga att när det är 3 års tjänstebil så är det ju nästan skit samma... Så länge det inte rasslar om inredningen. Då blir jag galen :D
 
Tesla får väl kanske lite väl mycket hat vad gäller kvalitet, eller mer kanske monteringskvaliteten. Men som son till en far som spenderat 15 år som ingenjör på Volvo Cars och därmed hört en hel del om monteringskvalitet/tecken på kvalitet och så vidare, så ser jag på din bild av Model Y kanske 3-4 kvalitetsbrister vad gäller paneler (Inga stora saker såklart, och inget som kommer bli ett problem).

Detta är dock inget du ser på en Volvo eller valfri Tysk/Japansk/Koreansk bil. Bilen i sig är säkert jättebra, men man märker verkligen att Tesla är ett teknikföretag i förstahand, och ett bilföretag i andrahand. Så fort den traditionella bilbranschen kommer ikapp vad gäller teknik, och prisnivåer, så är det enligt mitt tycke nästan över för Tesla. Om Tesla vill hålla kvar sin förstaplats vad gäller elbilar behöver de satsa hårt på att komma upp i samma kvalitetsnivå som övriga i branschen, och hålla igång teknikutvecklingen. Vad gäller kvalitén har jag hört att de blivit ganska mycket bättre på senare år, så de är på rätt väg.

Lite skamligt är det när en Suzuki Swift för 200kkr har bättre monteringskvalitet i genomsnitt än en Tesla för 600k+... (med betoning på monteringskvalitet, inte kvalitet)

Oavsett så är Tesla riktigt intressanta bilar, man ska inte ta denna kritik som kritik mot hela företaget och dess produkter, de har saker och ting att jobba på och kritik är alltid bra. Tesla fanboys behöver inse att kritik mot dessa kvalitetsbrister gynnar de själva, och Tesla överlag. Varför konsumenter väljer att försvara ett företag som om det vore deras nyfödda bebis är fullkomligt oförståeligt för mig, men det finns säkert någon bra psykologisk term som förklarar fenomenet.


Det är ju så med allt man köper. Lägger man premiumpengar på en produkt vill man ju helst försvara köpet och halvblundar för ev kvalitétsbrister bilen må ha. Finns säkert många bilmärken som överträffar Tesla vad gäller byggkvalitét och du har ju rätt i att Tesla först och främst är ett teknikorienterat företag än renodlat bilföretag. Namnet och hypen kan nog locka också kan jag inbilla mig. Skoda å andra sidan som det skrivs positivt om här i tråden är i mångas ögon en pensionärbil (iaf märket), så de som köper en Skoda är ju ändå modiga och nytänkande i sammanhanget. Cred till dem som valt Skoda framför Tesla. Själv skiter jag i märket. Bara den är välbyggd, har bra batteritid och är prisvärd blir det ett köp. Om fem år. När tekniken har mognat och alla barnsjukdomar är borta.
 
Testade en 2022 SKODA Enyaq iV 80 med skinnklädsel och 21" fälgar.
Blev väldigt positivt överraskad. Den var extremt tyst i kupen, mjuk och skön balans på "gasen". Kändes bättre än ID4, kan inte sätta fingret på vad, men jag tror det var känslan inne i bilen. Skodan var inte speciellt plastig. Sen att priset hamnar någonstans runt 600-650k känns däremot inte helt rimligt. Men det beror nog mest på gamla meriter, det är ju nya tider nu och de har kommit ikapp tyskarna.

Gick och kollade på KIA Sorento igen efter Skodan. Otroligt vad stor den är:

IMG_1870.jpeg
IMG_1871.jpeg
IMG_1872.jpeg
IMG_1873.jpeg
IMG_1883.jpeg

Gott om plats fram också. Ska provköra denna nu i veckan med familjen i så får vi se hur den är. Ska vara bra sägs det men rätt tråkig att köra. Men det sägs om Skodan också och jag tyckte att den var helt ok, inte i närheten av Teslan, men det är ju inte heller därför man köper den...
Köpte denna i somras. Är fantastisk nöjd med bilen
 
Tillbaka
Topp