• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    961
Finns det något dåligt du kan dela med dig av? Nu när du haft den under höst och vinter.
Egentligen inte. Jo en sak, handbromsen släpper inte när man lägger i drive och ska åka. Man måste släppa den med knappen (bara en vana man har från andra bilar) Självklart är. Det inte samma känsla som i en Mercedes s-klass, men bra mkt bättre än jag förväntade mig.
Extremt rymlig och snål vid längre resor
 
Egentligen inte. Jo en sak, handbromsen släpper inte när man lägger i drive och ska åka. Man måste släppa den med knappen (bara en vana man har från andra bilar) Självklart är. Det inte samma känsla som i en Mercedes s-klass, men bra mkt bättre än jag förväntade mig.
Extremt rymlig och snål vid längre resor
Tack! Hade tänkt köra den idag men med tanke på att det är isgata så avvaktar jag lite.
Jag var också väldigt imponerad av känslan inne i bilen. Dottern och sambon älskade den :)
 
Provkörde BMW i4 M50 idag. Trots slask och rusning kunde jag konstatera att jag nog kommer trivas i bilen under kommande 3 år.
1ED430E3-738B-4FBA-8A66-D18110D561A4.jpeg
 
Har en fråga som säkert bara är en googling bort, men trevligare att ställa här.

När man kör "one pedal drive" tänds bromsljusen när man släpper gasen?
 
Nu bör man kanske tänka både 1 och 2 gånger på att köpa en bil byggd i Kina.
Jag håller absolut med om att vi alla bör "rösta med plånboken", men för att problematisera det hela; hur lite av bilen får vara tillverkad i Kina?
Skulle tro att alla bilar har mer eller mindre delar tillverkade i Kina. Nått chipp här, en bussning där och kanske ett par kondensatorer här och var.
Och går vi bortanför bilar är naturligtvis alla Apples produkter på bojkottlistan oxå tex.
Svårt att bojkotta det land vi valt att lägga sån enormt stor del av vår produktion i.
 
Läste att Ikea skulle klämma upp laddare på sina varuhus i Sverige, förhoppningsvis kunna "tvinga" andra större butikskedjor att följa efter så att laddstolpsutbyggnaden kommer ikapp antalet sålda bilar.
 
Läste att Ikea skulle klämma upp laddare på sina varuhus i Sverige, förhoppningsvis kunna "tvinga" andra större butikskedjor att följa efter så att laddstolpsutbyggnaden kommer ikapp antalet sålda bilar.
Det finns redan idag, men otroligt långsamma. Lidl har ju sedan några år varit i framkant och erbjuder stolpar med DC 50kw.
Så jag hoppas att trenden går mot snabbare laddare, som de även tar betalt för eller tvingar den som laddar att köpa för X kronor i deras butik.
 
Det finns redan idag, men otroligt långsamma. Lidl har ju sedan några år varit i framkant och erbjuder stolpar med DC 50kw.
Så jag hoppas att trenden går mot snabbare laddare, som de även tar betalt för eller tvingar den som laddar att köpa för X kronor i deras butik.
Lät som att det blir både normalladdare och snabbladdare hos Ikea. I samarbete med Recharge (gamla Fortum). Ska bli rätt många laddpunkter vid varje butik också. Men vissa är tydligen för anställda.
 
Lät som att det blir både normalladdare och snabbladdare hos Ikea. I samarbete med Recharge (gamla Fortum). Ska bli rätt många laddpunkter vid varje butik också. Men vissa är tydligen för anställda.
Korrekt.
Det är bra att vissa bara är för anställda då samtliga personalbilar i Sverige har krav på 0 utsläpp.
1645875528372.png

Källa:
 
Som @alfgren skriver så är nästan allt positivt. Nackstöden har fått lite kritik, "sitter för långt fram".

Den verkar riktigt trevlig.
Vad fick dig att välja den före t.ex Ioniq5?
Kortare leveranstid, upplever bagareutrymmet som större/mer praktiskt, fler dedikerade knappar (t ex stolsvärme), sambon gillar utseendet bättre :)
 
Blir nog till att privatleasa en Kia EV6. Någon med erfarenheter eller andra tips?

Kian blev ju årets bil i år (utan ryska rösterna) på andra plats kom Reanult e-Megane och Ioniq:en på tredje plats.
Så mellan Kian och Hyundaien är det väl mest vad man själv upplever som skillnader som avgör.
 
Två små önskemål!

1. Sluta med kontantinsats på leasingbilar. Bara sätt för att lura konsumenten och gör det nästan omöjligt att snabbt få en överblick på eventuella erbjudanden.

2. Löfte från regeringen att de 70 000 kr betalas ut för alla bilar som köps/registreras innan ett visst datum. Just nu är det osäkerhet, även om ett halvhjärtat löfte kom nyligen. Det löftet gäller ju inte mig om jag vill leasa en elbil från september. Inte så kul att lägga på 1 700 kr per månad i tre år, då blir kalkylen helt off. Vill man att fler ska köpa elbil bör nog det vara tydligare.

Min diesel E-Pace kostar mig 230 kr per dag att köra till jobbet bara i bränsle och parkering. Leasingen slut om två månader... skönt!
 
  • Like
Reactions: par
1. Sluta med kontantinsats på leasingbilar. Bara sätt för att lura konsumenten och gör det nästan omöjligt att snabbt få en överblick på eventuella erbjudanden.
Ja det är rena dumheter. Bilen blir inte billigare för att man betalar mer på första fakturan. Dessutom blir man blåst på pengarna om man krockar och bilen blir inlöst.
 
Två små önskemål!

1. Sluta med kontantinsats på leasingbilar. Bara sätt för att lura konsumenten och gör det nästan omöjligt att snabbt få en överblick på eventuella erbjudanden.

2. Löfte från regeringen att de 70 000 kr betalas ut för alla bilar som köps/registreras innan ett visst datum. Just nu är det osäkerhet, även om ett halvhjärtat löfte kom nyligen. Det löftet gäller ju inte mig om jag vill leasa en elbil från september. Inte så kul att lägga på 1 700 kr per månad i tre år, då blir kalkylen helt off. Vill man att fler ska köpa elbil bör nog det vara tydligare.

Min diesel E-Pace kostar mig 230 kr per dag att köra till jobbet bara i bränsle och parkering. Leasingen slut om två månader... skönt!

Ett kommande problem som kan uppstå vid privatleasing är ju om Ingves ökar räntan.
Ökad inlåningsränta för uthyraren lär ju tas ut på någon dvs privatleasaren.

Så nuvarande 3495kr/mån blir helt plötsligt 3695kr/mån osv inte så kul om man räknat på ett visst värde som helt plötsligt ökar.
Tror många inte förstår/vet/blivit informerade att kostnaden kan öka om räntan ökar under avtalstiden.
 
Menar du att avgiften för privatlesing som redan ingått ett avtal kan öka om räntan höjs?

Dom flesta avtal borde ju ligga med rörlig ränta (typ 3månaders löpande) när räntan varit låg så har det inte varit ett problem, men om räntan/inflationen skulle öka så lär ju någon betala dvs kunden.

Sen kan ju det säkert finnas avtal med fast ränta också, är ju iallafall viktigt att veta vilket avtal man sitter på, tror många är okunniga/ointresserade/oinsatta/oinformerade vilket avtal man sitter på, man vet att det är 3495kr/mån utan att egentligen veta vad som ingår ex ränta rörlig/fast vilken ränta man har osv.
Sen kanske det inte är tv3:s lyxfällan mentalitet, huvudet i sanden.
 
Senast ändrad:
Ja hyran är rörlig. Men det är småhöjningar vi pratar om i kronor räknat.

Dom flesta avtal borde ju ligga med rörlig ränta (typ 3månaders löpande) när räntan varit låg så har det inte varit ett problem, men om räntan/inflationen skulle öka så lär ju någon betala dvs kunden.

Sen kan ju det säkert finnas avtal med fast ränta också, är ju iallafall viktigt att veta vilket avtal man sitter på, tror många är okunniga/ointresserade/oinsatta vilket avtal man sitter på, man vet att det är 3495kr/mån utan att egentligen veta vad som ingår ex ränta rörlig/fast vilken ränta man har osv.
Sen kanske det inte är tv3:s lyxfällan mentalitet, huvudet i sanden.
Det var nytt för mig, jag måste läsa det finstilta i mitt avtal men är säkerligen som ni säger då.

Har typ 1.5år kvar på min 3års privatleasing och detta var iaf inget jag stötte på eller blev informerad om vid teckningen (borde såklart undersökt det bättre själv).

Jag förutsatte att priset var fast under de 36 månaderna, hade de varit tvärtom om vi haft högre ränta och den sänkts = att leasingavgiften sänktes?
 
Jag förutsatte att priset var fast under de 36 månaderna, hade de varit tvärtom om vi haft högre ränta och den sänkts = att leasingavgiften sänktes?
ja den rör sin åt båda hållen. Oftast utgår räntan från STIBOR så det är inte säkert den rör sig på exakt samma sätt som exempelvis bolåneräntorna.
 
ja den rör sin åt båda hållen. Oftast utgår räntan från STIBOR så det är inte säkert den rör sig på exakt samma sätt som exempelvis bolåneräntorna.

Det beror helt på vad du har för leasingavtal. Jag tecknade ett för drygt ett år sedan privatleasing på en Mercedes och dom tillämpar fast ränta under avtalad leasingperiod.
Det står visst i det finstilta ”kostnadsökningar som uthyraren skäligen inte kunde förutse när hyrestiden startade.”
Att räntan kan stiga i framtiden borde ju dock vara något man kan förutse kan jag tycka.
9D6C1384-EFAC-4744-84CD-F9A757A02D52.jpeg


Också lite motsägelsefullt när det i samma blad står såhär:
D0B65AD3-339D-4D51-B807-1BBD20219A0D.jpeg
 
Det står visst i det finstilta ”kostnadsökningar som uthyraren skäligen inte kunde förutse när hyrestiden startade.”
Att räntan kan stiga i framtiden borde ju dock vara något man kan förutse kan jag tycka.
9D6C1384-EFAC-4744-84CD-F9A757A02D52.jpeg


Också lite motsägelsefullt när det i samma blad står såhär:
D0B65AD3-339D-4D51-B807-1BBD20219A0D.jpeg
Ja det där kan såklart tolkas lite missvisande, men tekniskt sett vet man vad bilen kostar per månad om man får en faktura.

Mercedes plus med att ha en fast leasingavgift vägs dock ner x10 utav att behöva ha att göra med Hedin Bil.
 
Tillbaka
Topp