• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    909

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Ni som bränner runt i era Teslor, har ni tickat boxen för "Total självkörningsförmåga"? Är det värt sina 66tkr? Undrar också om någon har valt drag till Model 3, är det elektriskt eller manuellt? :)
Ingen självkörningsförmåga. Inbillar mig att jag haft liten nytta av det samt att det drabbade förmånsvärdet ogynnsamt.
 

cjne

Cartier
Total självkörrningsförmåga (FSD) är än så länge i stort sett värdelöst, det enda jag saknade när jag bytte till AP2 utan FSD (från AP1.5) var att kunna göra filbyten, det ska gå med AP2 och FSD.
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Har FSD, men ej AP3-hårdvara ännu (2.5 bara). Filbyten osv funkar galant, AdvancedSummon är ett skämt i EU. NoAP är grymt.

När man sitter i bilen så önskar man att man bodde i Kalifornien!
 

cjne

Cartier
Har FSD, men ej AP3-hårdvara ännu (2.5 bara). Filbyten osv funkar galant, AdvancedSummon är ett skämt i EU. NoAP är grymt.

När man sitter i bilen så önskar man att man bodde i Kalifornien!
Ah jag blandade nog ihop lite, jag har FSD med AP3, de äldre har ingen FSD utan den gamla autopiloten. Man kan ju hoppas att de tyska tillverkarna också vill satsa på full självkörningsförmågs, det är nog det som krävs för att EU ska släppa till...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hur ser marknaden ut om 5-6 år? Tycker det är svårt att välja bil. Köper man diesel eller bensin idag är kanske andrahandsvärdet riktigt dåligt om några år. Kan tyvärr inte räkna hem en elbil i dagsläget.
Andrahandsvärdet på bensin och dieselbilar har gått upp, inte ner, senaste åren. Det är helt motsatt förhållande elbilar och förbränningsbilar på begagnatmarknaden. Elbilar är fortfarande väldigt dyra och har därmed stor värdeminksning även år 3-6. Dieselbilar och bensinbilar har alldeles utmärkt driftsekonomi på andrahandsmarknaden när Malus är borta. Det är artificiellt lågt förmånsvärde i förhållande till effekt som driver elbilsförsäljningen fortfarande, inte att det plötsligt blivit mycket dyrare med förbränningsbilar. Fortfarande är värdeminskning den största posten i en kalkyl.

Det stora "hotet" med dieselförbud tror jag inte kommer i nån nämnvärd utsträckning påverka nybilsförsäljningen. Det är fortfarande så att miljözon är en(1) gata i Stockholm än så länge och den förbjuder bara <Euro5. Nu är partikelnivåerna nere vid gränsvärderna redan innan förbudet så frågan är hur snabbt den frågan kommer drivas. Min misstanke är att frågan kommer självdö, dvs när förbudet väl kommer är de bilarna redan borta från storstäderna.
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Yeah PB :D
Rätt bra med tanke på de specar 60km på el. Kom 55.6km. Allt på skärm, ac, samtal över BT
20200115_161649.jpg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Yeah PB :D
Rätt bra med tanke på de specar 60km på el. Kom 55.6km
20200115_161649.jpg
Snyggt! :)
Hur är accelerationen när man endast kör på el?
Kör de flesta endast på el när de pendlar korta distanser, eller är det smidigare att köra hybrid så att bilen kanske drar 2L/100km och man får ut mer av batteriet? Rent ekonomiskt, om man kör korta distanser och har tillgång till laddare där bilen står parkerad så är det väl bäst att köra enbart på el.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Accelerationen är helt ok på el, räcker om man vill köra i vanlig trafikrytm och därtill.

Numer kör jag på rena elläget, 5 mils pendling t o r.
När den kört slut på elen så går det över på bensinaren då slår jag oftast över till hybridläget.
Snyggt! :)
Hur är accelerationen när man endast kör på el?
Kör de flesta endast på el när de pendlar korta distanser, eller är det smidigare att köra hybrid så att bilen kanske drar 2L/100km och man får ut mer av batteriet? Rent ekonomiskt, om man kör korta distanser och har tillgång till laddare där bilen står parkerad så är det väl bäst att köra enbart på el.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Accelerationen är helt ok på el, räcker om man vill köra i vanlig trafikrytm och därtill.

Numer kör jag på rena elläget, 5 mils pendling t o r.
När den kört slut på elen så går det över på bensinaren då slår jag oftast över till hybridläget.
Hur mycket drar bilen i "mildhybrid"-läge när den inte har mycket kraft utan endast lever på regenerativ bromsning osv? Måste dra mer än 1,6L eller vad den nu är speccad till då?
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Någon som har Superb iV eller hört något om faktisk räckvidd på enbart el?

jag har Passaten med samma drivlina/batteri och det verkar som om man kan få ut ca 10kWh ur batteriet (Nominellt 13 kWh) vilket borde bli nånstans mellan 4,5 och 6,5 mils riktig räckvidd på el beroende på din förbrukning

/ P
 

Limpas

Cartier
jag har Passaten med samma drivlina/batteri och det verkar som om man kan få ut ca 10kWh ur batteriet (Nominellt 13 kWh) vilket borde bli nånstans mellan 4,5 och 6,5 mils riktig räckvidd på el beroende på din förbrukning

/ P
Känns som att det blir på håret. Har 4,5 mil till jobbet, största delen motorväg 80-100 km/h. Vill gärna kunna pendla enbart på el iaf största delen av året.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Känns som att det blir på håret. Har 4,5 mil till jobbet, största delen motorväg 80-100 km/h. Vill gärna kunna pendla enbart på el iaf största delen av året.

Det finns saker man kan göra för att komma längre. Jag använder en vanlig kupévärmare med en sladd klämd i dörren som räckviddsförlängare när det är kallt. Kupevärme drar förvånansvärt mycket energi. I Passaten kan man ställa in sin ivägkörningstid då startar den med varmt batteri och man får längre räckvidd ”gratis” det borde funka på samma sätt i Skodan. Vissa använder en bensinvärmare som räckviddsförlängare men det känns som en rätt trist lösning i mina ögon

/ P
 

Limpas

Cartier
Det finns saker man kan göra för att komma längre. Jag använder en vanlig kupévärmare med en sladd klämd i dörren som räckviddsförlängare när det är kallt. Kupevärme drar förvånansvärt mycket energi. I Passaten kan man ställa in sin ivägkörningstid då startar den med varmt batteri och man får längre räckvidd ”gratis” det borde funka på samma sätt i Skodan. Vissa använder en bensinvärmare som räckviddsförlängare men det känns som en rätt trist lösning i mina ögon

/ P
Mjo, det är klart. Men någonstans går gränsen för hur mycket jag orkar krångla. Skulle jag byta till laddhybrid så skulle det mest vara för att det är kul (ja, lite miljöomtanke också) för några större pengar sparar jag inte.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Mjo, det är klart. Men någonstans går gränsen för hur mycket jag orkar krångla. Skulle jag byta till laddhybrid så skulle det mest vara för att det är kul (ja, lite miljöomtanke också) för några större pengar sparar jag inte.

Köp! Det är kul! Jag är inne på min andra Passat GTE. Nästa gång blir det nog helelektriskt. Tipsen ovan är bara för årets kallaste dagar. Vår-sommar -höst kommer du nog hela vägen och lite till utan krångel.

/ P
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Ni som laddar hemma, kör ni i vanligt 230V uttag? Jag hör blandat om huruvida det funkar eller om huset kommer brinna ner. Är långsamt långsamt påväg att köpa en begagnad 330e från 2017, om inget annat oerhört bra uppenbarar sig.
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Ni som laddar hemma, kör ni i vanligt 230V uttag? Jag hör blandat om huruvida det funkar eller om huset kommer brinna ner. Är långsamt långsamt påväg att köpa en begagnad 330e från 2017, om inget annat oerhört bra uppenbarar sig.
Självklart inte, installerat laddbox (Juicebox PRO 32 som ger 22kW som mest). Allt annat är bara dumsnålt :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Har min inkopplad i ett av 3-fasuttagen och det funkar utmärkt för att ladda under natten.
Ni som laddar hemma, kör ni i vanligt 230V uttag? Jag hör blandat om huruvida det funkar eller om huset kommer brinna ner. Är långsamt långsamt påväg att köpa en begagnad 330e från 2017, om inget annat oerhört bra uppenbarar sig.
 

Limpas

Cartier
Köp! Det är kul! Jag är inne på min andra Passat GTE. Nästa gång blir det nog helelektriskt. Tipsen ovan är bara för årets kallaste dagar. Vår-sommar -höst kommer du nog hela vägen och lite till utan krångel.

/ P
Egentligen skulle jag vilja ha helelektriskt. Är lite emot principen med laddhybrider med "två" drivlinor med komplexiteten och kostnaderna som det innebär. Men, det största problemet är att vår BRF är på gång att installera laddplatser som har mycket begränsad laddningskapacitet. Det är i princip tänkt att man ska kunna ladda för jobbpendling (ca 5 mil) under natten då den totala effekten är så pass begränsad (pga begränsad inkommande el) att man måste turas om att ladda under natten. Därmed finns inte möjlighet att ladda upp efter en längre körning över natten även om bilen står inkopplad länge. I mitt tycke uselt att det inte funnits krav på att inkommande el ska dimensioneras för att folk i framtiden ska kunna ha elbilar (huset är endast ett par år gammalt). I vårt fall blir det en hård begränsning som gör att vi inte kan ha elbil även om vi skulle vilja.

Dessutom finns inte helelektriska bilar som har det utrymme vi behöver och samtidigt är ett gångbart märke då det är mycket förmånligare att ta en sådan som personalbil. Tror det kommer dröja ett tag innan en sådan dyker upp som dessutom har räckvidd så att den duger som enda bil. Så, därav tanken att kanske ta laddhybrid som man iaf kan pendla på el med och som dessutom klarar långkörningar då vi inte kan ladda tillräckligt många kWh över en natt hemma. Dock är jag inte helt övertygad, utan lutar nog att jag behåller diesel ett tag till. Kan inte riktigt komma över att det är bra dumt att släpa runt på en förbränningsmotor för att använda den ibland på helgerna..
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
När ni åker långkörningar med laddhybrider, vilket läge brukar ni köra på då?
Ska ner till Europa till våren och har inte planerat att stanna var 5e mil för att ladda :)
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
30C07750-7616-4A5F-A87F-A35D050D0DE7.jpeg


Kul om man beställt el-Volvo eller nån annan bil som inte är en del av Ionity. Kommer bli rätt få Tesla på CircleK-mackarna med Ionityanläggningar framöver..
Översättning, por favör :)
(För oss med fossilbilar)

En tank blir mycket dyrare?
För alla Teslor eller elbilar överlag?

Ska provköra Teslor nästa vecka :)
 
Topp