• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    987
Det kommer ju flertalet andra elbilar av olika storlekar och priser i år som kan vara värda att vänta på om ni kan.

Det jag undrar är hur andrahandsvärdet kommer vara speciellt på övriga märken/modeller men även hur Tesla's värdering kommer påverkas när ett kommer fler modeller ifrån andra märken.
 
Jag läste för en tid sedan en artikel om hur samsung hade provkört elbilsbatterier motsvarande 95 000 mils körning och mätt en försämring av kapaciteten på ca 15%.
Hittar dock inte artikeln längre. Någon som läst den?

för övrigt tror jag elbilens framtid inte kommer avgöras av hur långt du kommer på en laddning utan hur snabbt du kan ladda batteriet. När vi kommer ner till 10-15min med snabbladdare så kommer försäljningen explodera eftersom den stora massa då inte behöver förändra sitt beteende.
 
Jag läste för en tid sedan en artikel om hur samsung hade provkört elbilsbatterier motsvarande 95 000 mils körning och mätt en försämring av kapaciteten på ca 15%.
Hittar dock inte artikeln längre. Någon som läst den?

för övrigt tror jag elbilens framtid inte kommer avgöras av hur långt du kommer på en laddning utan hur snabbt du kan ladda batteriet. När vi kommer ner till 10-15min med snabbladdare så kommer försäljningen explodera eftersom den stora massa då inte behöver förändra sitt beteende.
Det börjar komma rätt mycket statistik på batteriers långsiktiga hållbarhet och i korthet innebär det att man kan sluta vara rädd för räckviddsförsämring så länge man sköter batteriet. Taxi stockholm har flera Teslor som gått 30000 mil vid det här laget och mer därtill. De ligger runt 10-15% nedsättning av maximal förmåga, inte mer.

Nåt man däremot kommer behöva lösa framöver är hur elbilar ska kunna förvaras långsiktigt. Om du lämnar en Tesla utan sladden i och åker på långsemester så kan du göra irreparabel skada på batteriet. Finns minst 1 fall i Sverige där ägaren fick slänga hela batteriet i soptunnan efter att ha jobbat utomlands en tid (runt 6 mån). Men detta tror jag man kommer kunna lösa framöver, en hel industri av batterireparation och återvinning/utbyte kommer växa fram.
 
När vi kommer ner till 10-15min med snabbladdare så kommer försäljningen explodera eftersom den stora massa då inte behöver förändra sitt beteende.

Men man måste idag inte förändra sitt beteende till något annat än det bättre om man kör elektriskt? Den stora massan skulle spendera avsevärt mindre tid årligen för bränslepåfyllning än man gör med en fossilbil.
Bilarna behöver inte kunna ladda snabbare eller gå längre än dom gör idag. Den åsikten har i princip endast de som inte kör elbil idag.

Den delen människor som dagligen kör 50 mil eller mer torde vara försvinnande liten. Det skulle ge en årlig körning på över 10 000 mil och det är det extremt få som uppnår.

Den stora massan kör inte längre än 50 mil på en dag bortsett från ett fåtal tillfällen per år, men det verkar vara en tanke som är extremt svår för många att ta in, och att stanna av för att käka efter 50 mil medans man tankar 50 nya mil verkar vara en helt obegriplig tanke, trots att man gör exakt samma sak idag fast med bensin/diesel. :)

obs,
Resonemanget bygger på att man har ett eget hus där man kan köra laddbox, dom andra får skylla sig själv.
 
Senast ändrad:
Men man måste idag inte förändra sitt beteende till något annat än det bättre om man kör elektriskt? Den stora massan skulle spendera avsevärt mindre tid årligen för bränslepåfyllning än man gör med en fossilbil.
Bilarna behöver inte kunna ladda snabbare eller gå längre än dom gör idag. Den åsikten har i princip endast de som inte kör elbil idag.

Den delen människor som dagligen kör 50 mil eller mer torde vara försvinnande liten. Det skulle ge en årlig körning på över 10 000 mil och det är det extremt få som uppnår.

Den stora massan kör inte längre än 50 mil på en dag bortsett från ett fåtal tillfällen per år, men det verkar vara en tanke som är extremt svår för många att ta in, och att stanna av för att käka efter 50 mil medans man tankar 50 nya mil verkar vara en helt obegriplig tanke, trots att man gör exakt samma sak idag fast med bensin/diesel. :)

obs,
Resonemanget bygger på att man har ett eget hus där man kan köra laddbox, dom andra får skylla sig själv.

Kan lägga till att jag helt håller med, trors avsaknad av hemladdning. Hyr stolpe vid jobbet, det räcker gott trots att bilen står där typ 10-12 dagar i månaden. Tror knappt jag ids försöka få till laddning i BRF:en, inte tillräckligt mycket förbättring i vardagen för att det ska vara värt det.
 
Men man måste idag inte förändra sitt beteende till något annat än det bättre om man kör elektriskt? Den stora massan skulle spendera avsevärt mindre tid årligen för bränslepåfyllning än man gör med en fossilbil.
Bilarna behöver inte kunna ladda snabbare eller gå längre än dom gör idag. Den åsikten har i princip endast de som inte kör elbil idag.

Den delen människor som dagligen kör 50 mil eller mer torde vara försvinnande liten. Det skulle ge en årlig körning på över 10 000 mil och det är det extremt få som uppnår.

Den stora massan kör inte längre än 50 mil på en dag bortsett från ett fåtal tillfällen per år, men det verkar vara en tanke som är extremt svår för många att ta in, och att stanna av för att käka efter 50 mil medans man tankar 50 nya mil verkar vara en helt obegriplig tanke, trots att man gör exakt samma sak idag fast med bensin/diesel. :)

obs,
Resonemanget bygger på att man har ett eget hus där man kan köra laddbox, dom andra får skylla sig själv.
Stora massan agerar sällan logiskt eller särskilt rationellt om det samtidigt innebär att bryta invanda beteenden eller åsikter.
Min poäng är att ju kortare laddtid desto kortare kan räckvidden vara. Det i sin tur bör även innebär billigare och mer miljövänligare elbilar då batterierna i många fall skulle kunna halveras i storlek/effekt. Väldigt få har behov avatt kunna köra 50mil på en laddning.

Resonemanget är dock inte tillämpningsbart för just tidseffektiveringsoptimerare som du själv :)
 
Fast skillnaden är att alla andra håller på med half assed lösningar med massa knappar i kombination touchskärmar för att det är det senaste. Tesla har tjonkat in ALLT (som man lagligt får typ i Model 3) med användarvänligheten i fokus och faktiskt fått det att funka. När man vant sig med det (tog nog en dag eller två) så funkar det faktiskt riktigt bra. Bättre än alternativet. Jag lånade en ny Caddy härom månaden och blev förvirrad och alldeles överväldigad av alla jäkla knappar. Jag använde säkert max hälften av knapparna i M2:an på dom två åren jag hade den.

Drar telefonparallellen igen. Knappar har ju försvunnit från i stort sett allt utom specialare för bakåtsträvare.
jäkligt nöjd med hur Mercedes har kombinerat knappar och skärm i min nya GLE.
Jag gillar faktiskt knappar samt att det finns en touchpad , även om det går att köra touch, orkar inte hålla på och torka av skärmarna hela tiden, ser flottigt och fult ut.
Stora massan agerar sällan logiskt eller särskilt rationellt om det samtidigt innebär att bryta invanda beteenden eller åsikter.
Min poäng är att ju kortare laddtid desto kortare kan räckvidden vara. Det i sin tur bör även innebär billigare och mer miljövänligare elbilar då batterierna i många fall skulle kunna halveras i storlek/effekt. Väldigt få har behov avatt kunna köra 50mil på en laddning.

Resonemanget är dock inte tillämpningsbart för just tidseffektiveringsoptimerare som du själv :)
Jag håller med. Majoriteten måste väl ändå bo i lägenheter?

Jag som inte har hus kommer endast köpa elbil om jag kan ladda lika snabbt som jag tankar.
Ekonomiska fördelarna kommer nog jämnas ut i framtiden också.
 
Det börjar komma rätt mycket statistik på batteriers långsiktiga hållbarhet och i korthet innebär det att man kan sluta vara rädd för räckviddsförsämring så länge man sköter batteriet. Taxi stockholm har flera Teslor som gått 30000 mil vid det här laget och mer därtill. De ligger runt 10-15% nedsättning av maximal förmåga, inte mer.

Nåt man däremot kommer behöva lösa framöver är hur elbilar ska kunna förvaras långsiktigt. Om du lämnar en Tesla utan sladden i och åker på långsemester så kan du göra irreparabel skada på batteriet. Finns minst 1 fall i Sverige där ägaren fick slänga hela batteriet i soptunnan efter att ha jobbat utomlands en tid (runt 6 mån). Men detta tror jag man kommer kunna lösa framöver, en hel industri av batterireparation och återvinning/utbyte kommer växa fram.
Märkligt, är problemet att bilarnas gps/internet/larm osv till slut drar ur batteriet? Som på vanliga bilar, men med allvarligare konsekvenser?
 
Märkligt, är problemet att bilarnas gps/internet/larm osv till slut drar ur batteriet? Som på vanliga bilar, men med allvarligare konsekvenser?
Tempereringen av batteriet drar hela tiden ström exempelvis. Den slås väl av tids nog som skydd men självurladdning är ändå ett faktum till slut när batteriet står länge.
 
Stora massan agerar sällan logiskt eller särskilt rationellt om det samtidigt innebär att bryta invanda beteenden eller åsikter.
Min poäng är att ju kortare laddtid desto kortare kan räckvidden vara. Det i sin tur bör även innebär billigare och mer miljövänligare elbilar då batterierna i många fall skulle kunna halveras i storlek/effekt. Väldigt få har behov avatt kunna köra 50mil på en laddning.

Resonemanget är dock inte tillämpningsbart för just tidseffektiveringsoptimerare som du själv :)


Det är helt korrekt,
Min gamla E-Golf med 22kwh batteri var fullt tillräckligt för en av våra bilar. Den andra behöver ca 80kwh för att funka 999 gånger av 1000.

Hade Model 3an funnits med ett 30kwh batteri för ett lägre pris så hade den passat perfekt.
 
Tempereringen av batteriet drar hela tiden ström exempelvis. Den slås väl av tids nog som skydd men självurladdning är ändå ett faktum till slut när batteriet står länge.

Ok, är det alltså ett problem när de är parkerade/avställda, att batteriet måste hålla en viss temperatur för att inte ta skada? Jag trodde de tålde rejält med kyla så länge de hade en viss laddning.

Jag är överlag kluven till elbilar, ena hjärnhalvan säger att jag borde köpa en så fort som möjligt för att dra nytta av alla ekonomiska fördelar, och andra halvan säger att nästa bil borde bli en motorstark bensinare eftersom detta kan vara sista chansen innan el/hybrid tar över helt
 
Jag är överlag kluven till elbilar, ena hjärnhalvan säger att jag borde köpa en så fort som möjligt för att dra nytta av alla ekonomiska fördelar, och andra halvan säger att nästa bil borde bli en motorstark bensinare eftersom detta kan vara sista chansen innan el/hybrid tar över helt

Men varför skulle någon sund människa välja en motorstark bensinare idag då den bara medför en massa nackdelar?

Ljud och vibrationer, illaluktande, slöa och tröga, ryckiga, tidsödande tankstopp stup i kvarten, dyr skatt, svindyrt bränsle, värdelöst andrahandsvärde, omodern teknik invändigt, de är allmänt osofistikerade, galna servicekostnader, bara det faktum att man måste boka tid och besöka verkstan årligen är helt galet dåligt, svindyr milkostnad sett över ägandetiden, helt värdelösa appstyrningar, långsam uppvärmning och kass värme. Jag kan fortsätta minst i tio minuter till, :D

Lek med tanken att vi hade kört elbilar i 100 år och någon kommer med idén att köra en bil på bensin? Den skulle absolut inte sälja ö.h.t

- Hej, här är min nya idé. Det är en bil som man häller högexplosiv vätska i en behållare placerad i bagaget. Sen startar man en extremt komplicerad mekanisk process som har hundratals rörliga delar som ska genomgå grundlig service årligen.

Den avger en rök som är dödlig, rycker och rister samt är behäftad med en växellåda för att den ska gå att framför på vägen i olika hastigheter.

Bränslet är mer än tio gånger så dyrt motför vad vi är vana med, samt att vi måste betala 10-15tkr i skatt årligen.

Den bromsar genom att man nyper åt en stålskiva som blir varm, och inget av den ackumulerade rörelseenergin återges till fordonet osv osv osv

INGEN skulle köpa något sådant, absolut ingen. Folk skulle skratta över hur extremt korkad idén skulle vara. :D
 
Senast ändrad:
Jag är också kluven. Å ena sidan så vill jag gärna köpa en elbil, har varit sjukt sugen sedan första Teslan kom, å andra sidan så är jag osugen på att lägga ned cash på att köpa ny bil. Jag tycker också att det är obegripligt att köpa en sprittans ny ”fossilbil”, både vad gäller ekonomi och ”annat”, men jag är inte så intresserad av bilar att en ny bil känns viktigt. Tittar jag på begagnad elbil så tycker jag priserna känns höga, men jag kanske måste räkna mer exakt.
Jag behöver en bil till på höstsidan, tror jag, och då vill jag ha el. Får se hur jag resonerar då.
 
Men varför skulle någon sund människa välja en motorstark bensinare idag då den bara medför en massa nackdelar?

Ljud och vibrationer, illaluktande, slöa och tröga, ryckiga, tidsödande tankstopp stup i kvarten, dyr skatt, svindyrt bränsle, värdelöst andrahandsvärde, omodern teknik invändigt, de är allmänt osofistikerade, galna servicekostnader, bara det faktum att man måste boka tid och besöka verkstan årligen är helt galet dåligt, svindyr milkostnad sett över ägandetiden, helt värdelösa appstyrningar, långsam uppvärmning och kass värme. Jag kan fortsätta minst i tio minuter till, :D

Lek med tanken att vi hade kört elbilar i 100 år och någon kommer med idén att köra en bil på bensin? Den skulle absolut inte sälja ö.h.t

- Hej, här är min nya idé. Det är en bil som man häller högexplosiv vätska i en behållare placerad i bagaget. Sen startar man en extremt komplicerad mekanisk process som har hundratals rörliga delar som ska genomgå grundlig service årligen.

Den avger en rök som är dödlig, rycker och rister samt är behäftad med en växellåda för att den ska gå att framför på vägen i olika hastigheter.

Bränslet är mer än tio gånger så dyrt motför vad vi är vana med, samt att vi måste betala 10-15tkr i skatt årligen.

Den bromsar genom att man nyper åt en stålskiva som blir varm, och inget av den ackumulerade rörelseenergin återges till fordonet osv osv osv

INGEN skulle köpa något sådant, absolut ingen. Folk skulle skratta över hur extremt korkad idén skulle vara. :D
Några av punkterna håller jag inte riktigt med om;
-Kass värme? Jag har aldrig haft problem med värmen på någon bensin eller dieselbil, och fjärrstyrning av värmen hade jag redan på min Range Rover från -97 så det har inte varit ett problem på länge. Det är den enda app-styrning jag behöver, vad mer behöver man göra?
-Ljud och vibrationer? När var det senast ett problem på en bil som inte var uppenbart trasig?

Tekniken invändigt är ju inte nödvändigtvis knuten till drivmedlet, de i särklass minst moderna bilar jag kört är Nissan E-NV och Outlander, och de går ju båda på el / hybrid.

Men som du säger, driftskostnaderna är avgörande, det får inte bli FÖR dyrt och elbilar har helt klart fördelar i form av servicekostnader, att de alltid är fulltankade osv. Som sagt; sista chansen? När vi räknade på vår ena bil hade en Tesla 3 inte varit speciellt mycket billigare än Volvo-hybriden vi valde (minns inte exakt, den kanske till och med var dyrare?), men om fem år kommer en hybrid/renodlad bensin antagligen vara helt ute ut matchen pga skatter och kostnaden för drivmedlet, så det kanske gäller att passa på nu.
 
Några av punkterna håller jag inte riktigt med om;
-Kass värme? Jag har aldrig haft problem med värmen på någon bensin eller dieselbil, och fjärrstyrning av värmen hade jag redan på min Range Rover från -97 så det har inte varit ett problem på länge. Det är den enda app-styrning jag behöver, vad mer behöver man göra?
-Ljud och vibrationer? När var det senast ett problem på en bil som inte var uppenbart trasig?

Tekniken invändigt är ju inte nödvändigtvis knuten till drivmedlet, de i särklass minst moderna bilar jag kört är Nissan E-NV och Outlander, och de går ju båda på el / hybrid.

Men som du säger, driftskostnaderna är avgörande, det får inte bli FÖR dyrt och elbilar har helt klart fördelar i form av servicekostnader, att de alltid är fulltankade osv. Som sagt; sista chansen? När vi räknade på vår ena bil hade en Tesla 3 inte varit speciellt mycket billigare än Volvo-hybriden vi valde (minns inte exakt, den kanske till och med var dyrare?), men om fem år kommer en hybrid/renodlad bensin antagligen vara helt ute ut matchen pga skatter och kostnaden för drivmedlet, så det kanske gäller att passa på nu.

Testa -25 så är det inte najs med en bensinare som tar 30-40 minuter på sig att bli varm trots motorvärmare. Att mata 4-5000rpm och fläkten på högsta hastighet känns extremt stenålder när man är van att sätta sig i tröja och utan skor oavsett utetemperatur och tyst och bekvämt åka till jobbet.

Med appen vill man kunna starta sätesvärme, rattvärme, allmän värme, kyla på sommaren, låsa upp bilen oavsett vart den står, skicka navigeringsadresser, använda mobilen som nyckel, se position (jättebra att ha när man väntar på sin respektive så att man vet när man ska börja att laga mat), styra bilens funktioner från passagerar eller baksätet.

Ljud och vibrationer är ett massivt problem när man väl har kört elbil. Då känns det mycket o-najs att sätta sig i ett vibrerade elände som bullrar och ryker.

Den totala kostnaden är inte svår att beräkna, men man måste själv se utifrån sin situation och hur mycket man kör per år. I de flesta fall så är det mycket enkelt att räkna hem. Dock har jag märkt med åren att folk rent generellt är TOTALT värdelösa på att göra till och med dom enklaste beräkningarna och då är det såklart jättesvårt för dessa att förstå hur en bils olika kostnader samspelar.
 
Testa -25 så är det inte najs med en bensinare som tar 30-40 minuter på sig att bli varm trots motorvärmare. Att mata 4-5000rpm och fläkten på högsta hastighet känns extremt stenålder när man är van att sätta sig i tröja och utan skor oavsett utetemperatur och tyst och bekvämt åka till jobbet.

Med appen vill man kunna starta sätesvärme, rattvärme, allmän värme, kyla på sommaren, låsa upp bilen oavsett vart den står, skicka navigeringsadresser, använda mobilen som nyckel, se position (jättebra att ha när man väntar på sin respektive så att man vet när man ska börja att laga mat), styra bilens funktioner från passagerar eller baksätet.

Ljud och vibrationer är ett massivt problem när man väl har kört elbil. Då känns det mycket o-najs att sätta sig i ett vibrerade elände som bullrar och ryker.

Den totala kostnaden är inte svår att beräkna, men man måste själv se utifrån sin situation och hur mycket man kör per år. I de flesta fall så är det mycket enkelt att räkna hem. Dock har jag märkt med åren att folk rent generellt är TOTALT värdelösa på att göra till och med dom enklaste beräkningarna och då är det såklart jättesvårt för dessa att förstå hur en bils olika kostnader samspelar.

Det som förstör kalkylen för oss är att vi kör väldigt mycket i tjänsten, och väldigt lite privat, så den största kostnaden är förmånsvärdet. Hade det varit tvärtom hade en elbil varit mycket lättare att räkna hem.

Jag tror att de funktioner du beskriver finns i Volvos app, de flesta i alla fall, men vi använder bara fjärrstyrning av värmen. En gång har vi låst upp den från mobilen, så det känns inte som en prioriterad funktion. Rök och avgaser är ju inte heller något stort problem tycker jag, det har verkligen aldrig stört mig.

Till bakgrunden hör dock att jag generellt inte är så intresserad av ny teknik, så stor skärm, appar osv gör mig mestadels irriterad. De elbilar som intresserar mig är främst de som påminner om konventionella bilar, Mercedes EQC osv.
 
Det som förstör kalkylen för oss är att vi kör väldigt mycket i tjänsten, och väldigt lite privat, så den största kostnaden är förmånsvärdet. Hade det varit tvärtom hade en elbil varit mycket lättare att räkna hem.

Jag tror att de funktioner du beskriver finns i Volvos app, de flesta i alla fall, men vi använder bara fjärrstyrning av värmen. En gång har vi låst upp den från mobilen, så det känns inte som en prioriterad funktion. Rök och avgaser är ju inte heller något stort problem tycker jag, det har verkligen aldrig stört mig.

Till bakgrunden hör dock att jag generellt inte är så intresserad av ny teknik, så stor skärm, appar osv gör mig mestadels irriterad. De elbilar som intresserar mig är främst de som påminner om konventionella bilar, Mercedes EQC osv.

Det är väl i det scenariot man verkligen vill ha elbil? Betala bränslet själv, skriv reseräkning på tjänstekörningen och casha in ersättning för bensinbil med elbilens kostnader. Win!
 
Med appen vill man kunna starta sätesvärme, rattvärme, allmän värme, kyla på sommaren, låsa upp bilen oavsett vart den står, skicka navigeringsadresser, använda mobilen som nyckel, se position (jättebra att ha när man väntar på sin respektive så att man vet när man ska börja att laga mat), styra bilens funktioner från passagerar eller baksätet.
Allt det där fanns i VOC innan Tesla var uppfunnet typ (lite stretchat). Jag förstår din poäng men appstyrningen är inte knuten till eldriften. Mitsubishi Outlander har en sinnessjukt dålig app exempelvis. Tesla hade nog gjort en bra även vid bensindrift.

Jag har en Audi och den kan göra det mesta via appen men det tar helt seriöst typ 46 sekunder vid varje knapptryckning. Det är som att det står 100 personer på led och skriker ner till Ingolstadt så långsamt går det. Men e-tronens är lika dålig ;)
 
Våra bilar har gps, så vi får en procentuell fördelning i slutet av månaden, privat/arbete.

Är det hugget i sten? Det känns som att det upplägget blir dyrare för arbetsgivaren också, bränslekostnaden ska väl räknas upp och grejs? Alltid kört på reseräkning i firman, så inte hundra koll på betalt bränsle mer än att ekonomigubben menade att betala bränsle själv var enda vettiga när vi startade. Ännu vettigare nu när elbilarna överkompenseras.
 
Allt det där fanns i VOC innan Tesla var uppfunnet typ (lite stretchat). Jag förstår din poäng men appstyrningen är inte knuten till eldriften. Mitsubishi Outlander har en sinnessjukt dålig app exempelvis. Tesla hade nog gjort en bra även vid bensindrift.

Jag har en Audi och den kan göra det mesta via appen men det tar helt seriöst typ 46 sekunder vid varje knapptryckning. Det är som att det står 100 personer på led och skriker ner till Ingolstadt så långsamt går det. Men e-tronens är lika dålig ;)

Hade BMW: app, användes typ aldrig. Det absolut bästa med Teslas app är ju att man inte behöver använda den, iaf som nyckel. Låst telefon i fickan, ändå låser bilen upp sig när jag kommer nära, sen bara sätta sig i och lägga i framåt- eller bakåtläge och swischa iväg!
 
Hade BMW: app, användes typ aldrig. Det absolut bästa med Teslas app är ju att man inte behöver använda den, iaf som nyckel. Låst telefon i fickan, ändå låser bilen upp sig när jag kommer nära, sen bara sätta sig i och lägga i framåt- eller bakåtläge och swischa iväg!

Jo, det är förstås en fördel men med tanke på hur små dagens nycklar är så... Volvons nyckel är ju som ett usb-minne. Men visst, onödigt att bära runt på fler saker än man behöver.

Är det hugget i sten? Det känns som att det upplägget blir dyrare för arbetsgivaren också, bränslekostnaden ska väl räknas upp och grejs? Alltid kört på reseräkning i firman, så inte hundra koll på betalt bränsle mer än att ekonomigubben menade att betala bränsle själv var enda vettiga när vi startade. Ännu vettigare nu när elbilarna överkompenseras.
Nja, det där är något jag funderat på. Nu tankar vi ju på firmans kort, sen förmånsbeskattas vi för den privata delen. Om vi istället drog drivmedelskostnaden direkt från den anställdes lön skulle det rimligen bli billigare för företaget och kostnadsneutralt för oss anställda?

Det löser förvisso inte problemet med reseräkning och ersättning, men men...
 
Allt det där fanns i VOC innan Tesla var uppfunnet typ (lite stretchat). Jag förstår din poäng men appstyrningen är inte knuten till eldriften. Mitsubishi Outlander har en sinnessjukt dålig app exempelvis. Tesla hade nog gjort en bra även vid bensindrift.

Jag har en Audi och den kan göra det mesta via appen men det tar helt seriöst typ 46 sekunder vid varje knapptryckning. Det är som att det står 100 personer på led och skriker ner till Ingolstadt så långsamt går det. Men e-tronens är lika dålig ;)

Jag har haft Car-net, VOC och Bmws app och själva grejen är inte funktionerna, grejen är att alla som funnits förut har funkat precis som du beskriver, alltså långsamt eller inte alls. Därför är den värdelös.

Teslas funkar för mig 100 fall av 100 och bilen svarar momentant på appen, så den är mycket bra.
 
Det som förstör kalkylen för oss är att vi kör väldigt mycket i tjänsten, och väldigt lite privat, så den största kostnaden är förmånsvärdet. Hade det varit tvärtom hade en elbil varit mycket lättare att räkna hem.

Jag tror att de funktioner du beskriver finns i Volvos app, de flesta i alla fall, men vi använder bara fjärrstyrning av värmen. En gång har vi låst upp den från mobilen, så det känns inte som en prioriterad funktion. Rök och avgaser är ju inte heller något stort problem tycker jag, det har verkligen aldrig stört mig.

Till bakgrunden hör dock att jag generellt inte är så intresserad av ny teknik, så stor skärm, appar osv gör mig mestadels irriterad. De elbilar som intresserar mig är främst de som påminner om konventionella bilar, Mercedes EQC osv.

Jag tror inte att elbil eller hybrid är något för dig, iaf inte under de närmaste åren.
 
Jo, det är förstås en fördel men med tanke på hur små dagens nycklar är så... Volvons nyckel är ju som ett usb-minne. Men visst, onödigt att bära runt på fler saker än man behöver.


Nja, det där är något jag funderat på. Nu tankar vi ju på firmans kort, sen förmånsbeskattas vi för den privata delen. Om vi istället drog drivmedelskostnaden direkt från den anställdes lön skulle det rimligen bli billigare för företaget och kostnadsneutralt för oss anställda?

Det löser förvisso inte problemet med reseräkning och ersättning, men men...

Dras drivmedelskostnaden ska den ju räknas upp på nåt vis. Ska ju inte bli förmånligare, då ska det ju förmånsskattas.

Borde inte GPS-grejsen gå arr använda för att generera reseräkningar istället? Ersättningen för körning i tjänsten är ju skattefri så länge man håller sig till Skatteverkets belopp. Då TJÄNAR man ju som tjänstebilsförare på varje körd tjänstemil man själv betalar bränslet för, och lågt förmånsvärde på elbilen ger låga sociala avgifter för företaget.

Det upplägget är en no brainer för mig. Det är mest massa företag som har föråldrade policies, beloppsgränser med basbelopp och så vidare som hindrar utvecklingen. Tänk när alla med många tjänstemil inser att konkurrenterna erbjuder sina anställda ett upplägg med TCO-gränser för bilval och skattefri vinst på varenda körd tjänstemil :D
 
Ni som bränner runt i era Teslor, har ni tickat boxen för "Total självkörningsförmåga"? Är det värt sina 66tkr? Undrar också om någon har valt drag till Model 3, är det elektriskt eller manuellt? :)
 
Ni som bränner runt i era Teslor, har ni tickat boxen för "Total självkörningsförmåga"? Är det värt sina 66tkr? Undrar också om någon har valt drag till Model 3, är det elektriskt eller manuellt? :)

Nope, kände inte för att betala förmånsvärde för den, inte färdig nog än och även om den blir det tror jag inte att lagstiftningen hinner ikapp innan jag byter bil.

Inget drag, får vara gränser för hur praktisk en bil får vara. Brorsan har på sin klon, enda som skiljer. Helt manuellt drag.
 
Hur ser marknaden ut om 5-6 år? Tycker det är svårt att välja bil. Köper man diesel eller bensin idag är kanske andrahandsvärdet riktigt dåligt om några år. Kan tyvärr inte räkna hem en elbil i dagsläget.
 
Nope, kände inte för att betala förmånsvärde för den, inte färdig nog än och även om den blir det tror jag inte att lagstiftningen hinner ikapp innan jag byter bil.

Inget drag, får vara gränser för hur praktisk en bil får vara. Brorsan har på sin klon, enda som skiljer. Helt manuellt drag.

Har resonerat ungefär likadant. Ville bara kasta ut frågan så att det tillvalet var i stil med "Har du inte autopilot så kan du lika gärna skita i att köpa en Tesla".

Har behov av drag väääldigt sällan så det kan bli så att jag hoppar över det också om jag går på Tesla-spåret.
 
Har resonerat ungefär likadant. Ville bara kasta ut frågan så att det tillvalet var i stil med "Har du inte autopilot så kan du lika gärna skita i att köpa en Tesla".

Har behov av drag väääldigt sällan så det kan bli så att jag hoppar över det också om jag går på Tesla-spåret.

Nackdelen om du inte tar drag på en M3 är att det inte går att eftermontera.
 
Tillbaka
Topp