• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    926

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Bara om man väljer att ladda på IONITY... Men med Tesla så har du ju access till det bästa laddnätverket i världen!
Aahaaa... så...
Tesla = baba Musk charge station
Alla andra = fucked med dyrare lösningar ifall man inte har tillgång till El kran hemma eller på jobbet?

Funderar på Tesla eller en av de andra halvlösningarna med hybrid.
Har ingen tillgång till uttag, varken på jobbet eller i pensionärs BRFen i dagsläget.

Tankar bensin 2–3ggr per månad i en vanlig station.
Kommer bli att man tankar på med Musk soppa 1-2ggr per månad istället.
 

demondave

Rolex
Översättning, por favör :)
(För oss med fossilbilar)

En tank blir mycket dyrare?
För alla Teslor eller elbilar överlag?

Ska provköra Teslor nästa vecka :)

Ionity lägger sig i pris typ strax under bärgare, ungefär. Bilar från tillverkarna som satsat på Ionity kommer såklart billigare undan, men det jag såg av prisuppgifter för Audi e-tron var en månadsavgift och trots det högre kw-pris än Tesla, som ju kör utan månadsavgifter.

Elon Musk skattar sig lycklig, helt plötsligt är konkurrenternas laddnätverkssatsning Teslas bästa försäljningsargument.

För mig som Model 3-förare ingen större fara, det finns gott om alternativ. Passade på att ladda Ionity idag till gamla fastpriset på 80 spänn, är ju en bra deal med teslans stora batteri :D
 
Det är oftast den tredje eller fjärde frågan jag får av folk som är nyfikna på elbil, alltså hur lång tid det tar att snabbladda och vad det kostar.

Jag har kört typ 10k mil eldrivet nu och snabbladdat mindre än 10 gånger.

Snabbladdarfrågan är så sjukt inaktuell för den breda massan, men den breda massan fattar inte det verkar det som.

Har man en bil som klarar 40 mil++ på en laddning så skulle jag tro att gemene man snabbladdar max 3-4 tillfällen per år. Svenskens körmönster är extremt inrutat, och nästan ingen rör sig utanför sitt absoluta närområde ens.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Det är oftast den tredje eller fjärde frågan jag får av folk som är nyfikna på elbil, alltså hur lång tid det tar att snabbladda och vad det kostar.

Jag har kört typ 10k mil eldrivet nu och snabbladdat mindre än 10 gånger.

Snabbladdarfrågan är så sjukt inaktuell för den breda massan, men den breda massan fattar inte det verkar det som.

Har man en bil som klarar 40 mil++ på en laddning så skulle jag tro att gemene man snabbladdar max 3-4 tillfällen per år. Svenskens körmönster är extremt inrutat, och nästan ingen rör sig utanför sitt absoluta närområde ens.

jag får samma frågor på jobbet. Tänk om alla ska ladda sin elbil på jobbets laddstolpar? Man hinner ju inte ladda fullt på en arbetsdag. Men ingen verkar förstå att även om man laddar på jobbet så är det få som har förbrukat mer än tre mils räckvidd på vägen dit!

/ P
 
Inget nytt under solen alltså! En av de vanligaste frågorna senaste hundra åren när det gäller bilar är angående topphastigheten. Något som 99,99% inte kommer att nyttja.

Jag har nog nästan aldrig fått en fråga om en bils topphastighet, men minst 300 frågor angående laddhastighet med efterföljande förhör angående vart jag står i miljöfrågan samt hur jag kan kör elbil när det är så dåligt för miljön att framställa batterier.

Det är bland de mest iq-befriade samtal jag råkar ut för på regelbunden basis. Ingen av oss kan veta vilken miljöpåverkan en viss produkt har, det saknar vi indata för, och den indata som finns att tillgår med stor sannolikhet manipulerad åt ett eller annat håll. Är folk heller efterblivna??
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
är väl inte så konstig fråga ?
De flesta bor inte inte i hus, och ska vid köp av elbil endast ladda på laddstationer, det är väldigt rimligt tycker jag ?

speciellt eftersom staten pressar folk till elbilar med högre och högre skatter samt lättnader för elbilar.

Alla bor inte i villa på vischan, största kundbasen lär finnas i storstäderna, med lägenhet som boendeform, om man ser över världen ?
Samt bidra till en bättre innerstadsluft.

Tror bara inte det har kommit ikapp, tar för lång tid nu att ladda det är stora problemet om man bor i lägenhet och ska leva på laddstationer och inte förlita sig på ica maxi, eftersom folk handlar mest i stan ändå.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har nog nästan aldrig fått en fråga om en bils topphastighet, men minst 300 frågor angående laddhastighet med efterföljande förhör angående vart jag står i miljöfrågan samt hur jag kan kör elbil när det är så dåligt för miljön att framställa batterier.

Det är bland de mest iq-befriade samtal jag råkar ut för på regelbunden basis. Ingen av oss kan veta vilken miljöpåverkan en viss produkt har, det saknar vi indata för, och den indata som finns att tillgår med stor sannolikhet manipulerad åt ett eller annat håll. Är folk heller efterblivna??
En annan sak många inte tänker på när det gäller miljöaspekten är varifrån den elkraft man "tankar" bilen med kommer. I Sverige har vi ett mycket grönt elnät med vattenkraft och kärnkraft (grönt när det gäller växthuseffekten). Kör du däremot en elbil i Polen eller i Tyskland/USA är du inte så mycket bättre än en dieselbil då all deras jävla el kommer från fossila bränslen... (visst, en elmotor har kanske högre verkningsgrad än en förbränningsmotor men man är inte grön om man kör elbil i dessa länder där elnätet inte är grönt.)
 
Senast ändrad:
är väl inte så konstig fråga ?
De flesta bor inte inte i hus, och ska vid köp av elbil endast ladda på laddstationer, det är väldigt rimligt tycker jag ?

speciellt eftersom staten pressar folk till elbilar med högre och högre skatter samt lättnader för elbilar.

Alla bor inte i villa på vischan, största kundbasen lär finnas i storstäderna, med lägenhet som boendeform, om man ser över världen ?
Samt bidra till en bättre innerstadsluft.

Tror bara inte det har kommit ikapp, tar för lång tid nu att ladda det är stora problemet om man bor i lägenhet och ska leva på laddstationer och inte förlita sig på ica maxi, eftersom folk handlar mest i stan ändå.

17585F12-0EEB-4D9F-B83B-37442B9ECAAA.png


Nej, flest människor bor i ett eget hus och även om statistik saknas så kan jag garantera att majoriteten av villaägarna även har bil, men att majoriteten av lägenhetsboende saknar bil, det säger liksom sig självt.

Lek då med tanken att rätt många lägenheter ändå har möjlighet till en egen stolpe för laddmöjligheter så blir andelen bilägare boende i lägenhet utan möjlighet till egen laddning försvinnande liten, därav kommer endast en liten del att behöva använda snabbladdning. Det är inte en svår tanke att föreställa sig.
 
Senast ändrad:

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag har nog nästan aldrig fått en fråga om en bils topphastighet, men minst 300 frågor angående laddhastighet med efterföljande förhör angående vart jag står i miljöfrågan samt hur jag kan kör elbil när det är så dåligt för miljön att framställa batterier.
Det är bland de mest iq-befriade samtal jag råkar ut för på regelbunden basis. Ingen av oss kan veta vilken miljöpåverkan en viss produkt har, det saknar vi indata för, och den indata som finns att tillgår med stor sannolikhet manipulerad åt ett eller annat håll. Är folk heller efterblivna??
Åh, fan. Verkar som vi sammanstrålar med helt olika människor...:)
"Hur fort går den?" är nog den vanligaste frågan jag har hört om bilar.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Kanske varit uppe förr, men jag som har tjänstebil och anställd på ett företag där arbetsgivaren står för soppan även privat körning (förmånsbeskattas var månad). Hur gör man med tjänstemilen på elbil då man ”tankar” hemma?
 

Tapiren

Cartier
Kanske varit uppe förr, men jag som har tjänstebil och anställd på ett företag där arbetsgivaren står för soppan även privat körning (förmånsbeskattas var månad). Hur gör man med tjänstemilen på elbil då man ”tankar” hemma?
Intressant fråga! Vi hade samma dilemma men hittade ingen bra lösning, vi har förvisso bara laddhybrider som förmånsbilar men vår rekommendation är att de inte laddas.
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Kanske varit uppe förr, men jag som har tjänstebil och anställd på ett företag där arbetsgivaren står för soppan även privat körning (förmånsbeskattas var månad). Hur gör man med tjänstemilen på elbil då man ”tankar” hemma?
Milersättning á 9,5kr
 
Senast ändrad:

Bottega

Cartier
Finns en jätteaktör som är på G till Sverige. De har lösningen om laddning tjänstekörning. Dvs, den betalar dig för antal laddade KwH och fakturerar sedan företaget, det blir att firman du jobbar för äger då elen som är laddad i bilen. Du väljer dock själv hur mycket som ska vara tjänst och privat eller helt privat eller tjänst etc. Vid laddning.

Nu säger vi att du laddar för 1.8-2kr KwH hemma, men får ut 9.50, blir en jättefin affär för dig som drar milersättning. Tills då du fixar en box som företaget står för elen :)
 

Tapiren

Cartier
Enklast är väl att installera en mätare på uttaget du laddar ifrån hemma så lämnar du in kvitto på den elen? Som du gör med annat drivmedel. Som du blir förmånsbeskattad för?

Jo men det blir väl lite konstigt i de fall företaget betalar drivmedlet, jag ska alltså fakturera elen av min arbetsgivare som därefter ger mig ersättning för elen de just har betalat för?

Du registrerar milen du kör i arbete och får ersättning för det; dvs arbetsgivaren bekostar endast det du kör i arbetet... Simple as that...
Jag får fortfarande inte ihop det, inte när förutsättningen är att arbetsgivaren betalar drivmedlet.

Min arbetsgivare har gett mig ett tankkort, jag tankar hela månaden lång på detta och i slutet får jag en spec, "du har tankat för 1500kr, och av dina 100 mil är 90% tjänstemil och 10% privat", därefter förmånsbeskattas jag för de 10% jag kört privat men som arbetsgivaren betalat för.

Om jag skulle ladda min hybrid hemma blir det ju svårt att separera vem som har betalat vad...?

Vi har sagt till personalen att "ladda gärna hemma, men du kompenseras inte för det, vi betraktar bilen som en ren bensinbil och det borde du också göra".
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jo men det blir väl lite konstigt i de fall företaget betalar drivmedlet, jag ska alltså fakturera elen av min arbetsgivare som därefter ger mig ersättning för elen de just har betalat för?


Jag får fortfarande inte ihop det, inte när förutsättningen är att arbetsgivaren betalar drivmedlet.

Min arbetsgivare har gett mig ett tankkort, jag tankar hela månaden lång på detta och i slutet får jag en spec, "du har tankat för 1500kr, och av dina 100 mil är 90% tjänstemil och 10% privat", därefter förmånsbeskattas jag för de 10% jag kört privat men som arbetsgivaren betalat för.

Om jag skulle ladda min hybrid hemma blir det ju svårt att separera vem som har betalat vad...?

Vi har sagt till personalen att "ladda gärna hemma, men du kompenseras inte för det, vi betraktar bilen som en ren bensinbil och det borde du också göra".
Laddar du hemma så tankar du mindre och därför förmånsbeskattas du mindre. Ungefär så blir det bara. Så länge elen är billigare än förmånen för bränsle för privatmil så lönar det sig att ladda hemma.
 

Tapiren

Cartier
Laddar du hemma så tankar du mindre och därför förmånsbeskattas du mindre. Ungefär så blir det bara. Så länge elen är billigare än förmånen för bränsle för privatmil så lönar det sig att ladda hemma.
Ja, det var ungefär min slutsats också, laddning hemma håller nere snittförbrukningen lite och då blir det i slutet av månaden lite billigare. Men för oss som kör 80-90% i tjänsten varje månad blir skillnaden ändå försvinnande liten, inte värt det helt enkelt.
 
En mycket stor fördel som många glömmer bort med elbilar är att man tecknar ett fast elavtal på X antal månader, och på så sätt är man helt oberörd av oroligheter i de ytterst instabila olje-regionerna i mellanöstern. En bomb senare så kostar soppan 20% mer över en natt.

Idag har jag tecknat fast elavtal och om jag kör 2000 mil per år i min Tesla Model 3 så kostar den endast 32 öre/mil inkl moms och alla övriga avgifter (jag har Skekraft som elleverantör)

Model Xen tankar jag kostnadsfritt på supercharger, men där är jag aldrig så där kan jag inte tillgodoräkna mig det.
 
Topp