• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    986
Jo men det blir väl lite konstigt i de fall företaget betalar drivmedlet, jag ska alltså fakturera elen av min arbetsgivare som därefter ger mig ersättning för elen de just har betalat för?


Jag får fortfarande inte ihop det, inte när förutsättningen är att arbetsgivaren betalar drivmedlet.

Min arbetsgivare har gett mig ett tankkort, jag tankar hela månaden lång på detta och i slutet får jag en spec, "du har tankat för 1500kr, och av dina 100 mil är 90% tjänstemil och 10% privat", därefter förmånsbeskattas jag för de 10% jag kört privat men som arbetsgivaren betalat för.

Om jag skulle ladda min hybrid hemma blir det ju svårt att separera vem som har betalat vad...?

Vi har sagt till personalen att "ladda gärna hemma, men du kompenseras inte för det, vi betraktar bilen som en ren bensinbil och det borde du också göra".

Men laddar du hemma betalar väl inte företaget elen?
 
Men laddar du hemma betalar väl inte företaget elen?
Nej, precis, det är just det som ställer till det eftersom företaget betalar bensinen, men inte elen (om jag laddar hemma).

Jag har klurat lite men jag tycker inte att det finns någon jättebra lösning för de fall en arbetstagare kör en hybridbil till vilken arbetsgivaren betalar all bensin/diesel och sen förmånsbeskattar arbetstagaren i slutet av månaden.
 
Nej, precis, det är just det som ställer till det eftersom företaget betalar bensinen, men inte elen (om jag laddar hemma).

Jag har klurat lite men jag tycker inte att det finns någon jättebra lösning för de fall en arbetstagare kör en hybridbil till vilken arbetsgivaren betalar all bensin/diesel och sen förmånsbeskattar arbetstagaren i slutet av månaden.

lösningen finns som laddbox där laddboxfirman betalar dig för faktiska elen och fakturerar till företaget som du jobbar för. Såldes de äger elen i din bil. Kommer mer sånt nu. Problemet är att laddboxbolagen inte har hunnit med än. Det kommer lösningar :)
 
Nej, precis, det är just det som ställer till det eftersom företaget betalar bensinen, men inte elen (om jag laddar hemma).

Jag har klurat lite men jag tycker inte att det finns någon jättebra lösning för de fall en arbetstagare kör en hybridbil till vilken arbetsgivaren betalar all bensin/diesel och sen förmånsbeskattar arbetstagaren i slutet av månaden.

Men då är det väl som sagt bara att du utläggsredovisar elen?
 
Men då är det väl som sagt bara att du utläggsredovisar elen?
Jo, men det skulle ju inte ge några direkta fördelar.

Om jag laddar hemma för exempelvis 100kr/månad skulle jag förvisso då få ersättning för det, men eftersom arbetsgivaren betalar bilens drivmedel skulle jag ändå inte komma åt den åtråvärda milersättningen om c:a 9kr/mil för tjänstemilen.

Så länge arbetsgivaren betalar drivmedlet blir det ju ingen milersättning.

För att få vettig milersättning måste vi i så fall byta system, till att vi arbetstagare betalar drivmedlet ur egen ficka och sen redovisar milen.
 
Jo, men det skulle ju inte ge några direkta fördelar.

Om jag laddar hemma för exempelvis 100kr/månad skulle jag förvisso då få ersättning för det, men eftersom arbetsgivaren betalar bilens drivmedel skulle jag ändå inte komma åt den åtråvärda milersättningen om c:a 9kr/mil för tjänstemilen.

Så länge arbetsgivaren betalar drivmedlet blir det ju ingen milersättning.

För att få vettig milersättning måste vi i så fall byta system, till att vi arbetstagare betalar drivmedlet ur egen ficka och sen redovisar milen.

Alltså. Jag förstår verkligen inte?
 
Alltså. Jag förstår verkligen inte?
Inte jag heller, vi går verkligen helt förbi varandra:)

Problemet, som jag (och antagligen den initiala frågeställaren) har är att det blir lite knepigt om man betalar en del av drivmedlet själv (genom att ladda hemma) och företaget betalar resterande del (genom att de ger den anställde ett bensinkort).

Jag redovisar ju inga kvitton eller utlägg som det är idag, utan det är bara att tanka (och skatta).

Skulle jag ladda hemma skulle jag ju teoretiskt kunna gå till ekonomiavdelningen och få ersättning, men till vilken nytta när arbetsgivaren ändå betalar 90% av det jag kör med den bilen.

Vi kan ju aldrig få milersättningen med mindre än att vi byter system till att vi arbetstagare betalar allt bränsle.
 
Inte jag heller, vi går verkligen helt förbi varandra:)

Problemet, som jag (och antagligen den initiala frågeställaren) har är att det blir lite knepigt om man betalar en del av drivmedlet själv (genom att ladda hemma) och företaget betalar resterande del (genom att de ger den anställde ett bensinkort).

Jag redovisar ju inga kvitton eller utlägg som det är idag, utan det är bara att tanka (och skatta).

Skulle jag ladda hemma skulle jag ju teoretiskt kunna gå till ekonomiavdelningen och få ersättning, men till vilken nytta när arbetsgivaren ändå betalar 90% av det jag kör med den bilen.

Vi kan ju aldrig få milersättningen med mindre än att vi byter system till att vi arbetstagare betalar allt bränsle.

Men om du kvittoredovisar det du laddar hemma så blir ju resultatet samma som att tanka med företagets bensinkort? Dvs företaget betalar allt drivmedel, oavsett sort.
 
Ja, precis, resultatet blir detsamma = ingen anledning att ladda.

Nej, såklart. Oavsett valt drivmedel blir kostnaden noll kronor för den anställda. Personligen tycker jag dock att det är otroligt skönt att inte behöva åka till macken. Jag har tankat två gånger sedan jag hämtade ut bilen i november. Dessutom bra för miljön.
 
Nej, såklart. Oavsett valt drivmedel blir kostnaden noll kronor för den anställda. Personligen tycker jag dock att det är otroligt skönt att inte behöva åka till macken. Jag har tankat två gånger sedan jag hämtade ut bilen i november. Dessutom bra för miljön.
Jag kör ganska mycket så det är frågan om jag ska köra 80% bensin eller 100% bensin...

Hade jag kunnat köra helt på el så hade jag kanske övervägt det.

Men så länge kommunens laddare intill kontoret är gratis stället jag mig gärna där:)
 
Hur mycket av körningen sker privat? Följer de lagen och förmånsbeskattar bränslet vid privat körning eller har du inga privata bränsleutgifter?
 
70786F86-1FEC-46D3-82CB-7E2610CDE71D.jpeg
B3C967CE-BB68-4108-B6C0-05AB57A6AFF8.jpeg
5CF28B46-77C3-40DA-9F00-406567E5CB14.jpeg




Jag emigrerar från Passatklubbens officiella tråd till denna istället, hoppas att den funkar bättre. :D

Jag har bytt ut min BMW G30 samt A6 Allroad mot en Model X LR och en Model 3 LR (båda fyrhjulsdrivna)

Xen har precis passerat 1000 mil och nybilsförälskelsen har lagt sig sedan länge. Det är trots detta den överlägset bästa bil jag någonsin kört i samtliga kategorier.
Jag drar oftast en 2000kg boggiesläp med 1500kg på och det är en fenomenal dragbil på alla sätt. Den går ca 40-45 mil om jag kör enligt skyltarna på vintern med tung släp. Det är samma räckvidd som min gamla BMW G30 med exakt samma släp, exakt samma last, exakt samma sträckor.

Jag och min kollega var dom första som plockade ut var sin E-Golf när den kom 2014, så att jag har mycket erfarenhet av elbil.

Model 3an har jag bara kört ett par hundra mil med så den får jag återkomma till. Men den är bättre på samtliga punkter än alla BMW 3-serier jag någonsin haft.
Hur funkar kontakten med tesla? Är nära beslut om köp av model 3, undrar lite då det är en bit till närmaste service center och jag antar att du också har det
 
Hur funkar kontakten med tesla? Är nära beslut om köp av model 3, undrar lite då det är en bit till närmaste service center och jag antar att du också har det
Du behöver i princip inte serva bilen så avståndet är inte så avgörande. Byta bromsbelägg osv kan vilken kompetent verkstad som helst göra.
 
Jo, det är ju bra!
Tänkte mer om det är nåt oplanerat som händer, har >30 mil till sc

Händer nåt allvarligt ringer du bara roadside assistance så kommer en bärgare och plockar upp bilen. Prata med roadside så ska det lösa sig med lånebil under garantitiden iaf. Småfel är väl trixigare, blir väl ungefär som att ha Bentley eller nåt, man får planera :) I viss utsträckning körs ju mobil service också, vet dock inte vilka områden den täcker.
 
Hur funkar kontakten med tesla? Är nära beslut om köp av model 3, undrar lite då det är en bit till närmaste service center och jag antar att du också har det

Har ca 100 mil till servicecentret, samma som när jag körde Porsche och Ferrari (det var innan Porschecenter fanns i Umeå). Jag har inte haft någon kontakt med service so far, och jag räknar med och är fullt införstådd med att det blir krångel den dagen jag behöver det.

30 mil är ingenting, det har vi till de flesta lite större verkstäderna oavsett fabrikat. Är du orolig för service och hur den funkar så är inte Tesla optimal, men det har du kanske redan läst? :)
 
Jag gillar ju Tesla men just service har på senare tid varit riktigt dåligt.
Under en period har det varit helt omöjligt att få prata med en människa, man är hänvisad till att boka och hantera serviceärenden i Tesla appen.
I appen kan man boka tid för service samt skriva en kommentar. Det går inte att ställa frågor eller komplettera med mer information utan att boka ny tid (och bli av med den gamla).
Men jag tror att det är ändrat nu så att det finns ett telefonnummer att ringa. Som tur är behöver man som sagts innan inte så ofta ha med Tesla service att göra, om något händer som gör att man blir stående så fungerar deras roadside assistance väldigt bra.
 
Jag gillar ju Tesla men just service har på senare tid varit riktigt dåligt.
Under en period har det varit helt omöjligt att få prata med en människa, man är hänvisad till att boka och hantera serviceärenden i Tesla appen.
I appen kan man boka tid för service samt skriva en kommentar. Det går inte att ställa frågor eller komplettera med mer information utan att boka ny tid (och bli av med den gamla).
Men jag tror att det är ändrat nu så att det finns ett telefonnummer att ringa. Som tur är behöver man som sagts innan inte så ofta ha med Tesla service att göra, om något händer som gör att man blir stående så fungerar deras roadside assistance väldigt bra.

Personligen är jag inte ängslig av mig med sådana här saker och jag köper hela konceptet där jag inte förväntar mig någon service alls vid händelse av problem.

Jag har dock många i min omgivning som skulle gå i taket om tex en fönsterhiss skulle sluta funka och dom inte skulle få prata ut med en människa om denna traumatiska händelse, i minst 30 minuter.
 
Personligen är jag inte ängslig av mig med sådana här saker och jag köper hela konceptet där jag inte förväntar mig någon service alls vid händelse av problem.

Jag har dock många i min omgivning som skulle gå i taket om tex en fönsterhiss skulle sluta funka och dom inte skulle få prata ut med en människa om denna traumatiska händelse, i minst 30 minuter.
Är inte heller särskilt ängslig av mig och har inget behov av att prata med folk bara för att, men i vissa fall kan det vara väldigt frustrerande att inte ha den möjligheten.
T ex när man beställt ett 12V batteri och de skulle ha skickat/hört av sig om det för några veckor sedan, då vill man ju kunna höra efter om de har glömt bort mig eller vad som står på.
Förhoppningvis blir det bättre, det har nog blivit lite växtvärk i samband med Model 3, det har varit väldigt bra service tidigare.
 
Står uttryckligen på Tesla att garantier inte kräver service längre. Däremot kan försäkringens maskinskada göra det ändå.
Sant, samtidigt vill jag minnas att de krävde att man följde föreslagen serviceplan för att man skulle få garanterat restvärde?

Men det var inte det jag tänkte på, utan deras kinkighet vid service/garantier, det var någon på Tesla-forumet som fick alla garantier på bilen upplösta då han bytt till ett likvärdigt batteri från en annan leverantör (alltså inte stora driftbatteriet, utan "vanliga" 12v-batteriet). Rätt så trist att ha noll garantier på en ny bil bara för att man bytt batteri...
 
Ställde frågan tidigare i tråden men nu när service ändå diskuteras igen, vad är serviceintervallerna på Tesla och hur omfattande är servicen?
 
Sant, samtidigt vill jag minnas att de krävde att man följde föreslagen serviceplan för att man skulle få garanterat restvärde?

Men det var inte det jag tänkte på, utan deras kinkighet vid service/garantier, det var någon på Tesla-forumet som fick alla garantier på bilen upplösta då han bytt till ett likvärdigt batteri från en annan leverantör (alltså inte stora driftbatteriet, utan "vanliga" 12v-batteriet). Rätt så trist att ha noll garantier på en ny bil bara för att man bytt batteri...
Börjar med att konstatera att det numera faktiskt går att prata med Teslas servicecenter, så det problem jag skrev här ovan verkar vara löst nu.
Jag pratade nämligen nyss med dom om 12V batteri och att byta själv, det han sade var att det isåfall inte blir någon garanti på batteriet om jag bytt själv, resten av bilen har kvar sin garanti.
Försökte hitta tråden på Teslaclubsweden men gick bet, om du har en länk eller söktips skulle jag gärna vilja ha :)
 
Ställde frågan tidigare i tråden men nu när service ändå diskuteras igen, vad är serviceintervallerna på Tesla och hur omfattande är servicen?
Såhär står det i ägarhandboken:
Serviceintervall
Service bör generellt utföras på fordonet på behovsbasis. Men Tesla rekommenderar följande underhållspunkter och -intervall, beroende på vad som är tillämpligt på ditt fordon, för att säkerställa kontinuerlig tillförlitlighet och effektivitet för din Model X.
• Kontroll av bromsvätskans skick vartannat år (byt vid behov) eller om fordonet används för bogsering ska bromsvätskan bytas vartannat år
• Byte av luftkonditioneringens torkmedelspåse efter 4 år
• Byte av kupéluftfilter efter 2 år
• Byte av HEPA-filter efter 3 år
• Rengör och smörj bromsoken varje år eller efter 20 000 kilometer (i ett område där vägarna saltas på vintern)

Notera: Ovanstående intervall baseras på normala körbeteenden och scenarion.
Dessutom bör ovanstående lista inte betraktas som fullständig och innefattar inte förbrukningsartiklar såsom vindrutetorkare, bromsbelägg m.m.
Notera: Skador eller fel som uppstår på grund av underhåll eller reparationer som utförs av tekniker som inte certifierats av Tesla, täcks inte av garantin.
 
Såhär står det i ägarhandboken:
Serviceintervall
Service bör generellt utföras på fordonet på behovsbasis. Men Tesla rekommenderar följande underhållspunkter och -intervall, beroende på vad som är tillämpligt på ditt fordon, för att säkerställa kontinuerlig tillförlitlighet och effektivitet för din Model X.
• Kontroll av bromsvätskans skick vartannat år (byt vid behov) eller om fordonet används för bogsering ska bromsvätskan bytas vartannat år
• Byte av luftkonditioneringens torkmedelspåse efter 4 år
• Byte av kupéluftfilter efter 2 år
• Byte av HEPA-filter efter 3 år
• Rengör och smörj bromsoken varje år eller efter 20 000 kilometer (i ett område där vägarna saltas på vintern)

Notera: Ovanstående intervall baseras på normala körbeteenden och scenarion.
Dessutom bör ovanstående lista inte betraktas som fullständig och innefattar inte förbrukningsartiklar såsom vindrutetorkare, bromsbelägg m.m.
Notera: Skador eller fel som uppstår på grund av underhåll eller reparationer som utförs av tekniker som inte certifierats av Tesla, täcks inte av garantin.
Fullständigt rimliga villkor för service. Mer fånigt att man behöver åka in med en fossilbil vartannat år och låta någon kontrollera nivån på spolarvätskan och att bältena fungerar á 2500kr/h. Har ni kollat vad det egentligen är på ett serviceprotokoll förutom oljebytet? Snacka om att elbilsomställningen kommer bli en omställning för verkstäderna när gratispengarna är borta.
 
Tillbaka
Topp