• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    924

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Då har man släppt sargen och lämnat hybriden för att bli 100% elberoende, tror det blir bra trots att man lever i Norrlands inland 🙂 ska enligt pappren ge runt 60 mil men klarar den 40-50 så är jag nöjd. Ngn med erfarenhet?
Q8 Etron 55
IMG_3413.jpeg
 
Senast ändrad:

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Tja ingen annan får fram en normalvettig halvstor elbil till de pengarna (3295kr/mån) på privatleasing för tillfället. Då struntar folk vilket märke det är på huven.
Min känsla är att kineserna nu pressar priserna och kommer med väldigt aggressiva leasingerbjudanden för att slå sig in på den svenska marknaden. Inte omöjligt att vi kommer se fler väldigt attraktiva leasingerbjudanden i höst. Blir intressant att se hur europeiska tillverkar väljer att bemöta detta.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Min känsla är att kineserna nu pressar priserna och kommer med väldigt aggressiva leasingerbjudanden för att slå sig in på den svenska marknaden. Inte omöjligt att vi kommer se fler väldigt attraktiva leasingerbjudanden i höst. Blir intressant att se hur europeiska tillverkar väljer att bemöta detta.
Det är främst Hedin som lyckats förhandla fram stöd från märkena som ligger bakom prispressen så det är BYD och MG som säljer. Tittar man på xpeng och nio försöker de med helt andra metoder - att låtsas vara premium - med resultat att de inte säljer någonting alls. Det är just privatleasingkonceptet som gör att kunderna vågar testa okända märken och de andra har inte lyckats få någon bank att sätta garanterade restvärden.

Kämpa xpeng! (total försäljning 2023)
1691408252653.png
 
Senast ändrad:

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Det är främst Hedin som lyckats förhandla fram stöd från märkena som ligger bakom prispressen så det är BYD och MG som säljer. Tittar man på xpeng och nio försöker de med helt andra metoder - att låtsas vara premium - med resultat att de inte säljer någonting alls. Det är just privatleasingkonceptet som gör att kunderna vågar testa okända märken och de andra har inte lyckats få någon bank att sätta garanterade restvärden.

Kämpa xpeng! (total försäljning 2023)
1691408252653.png
Just vad gäller Xpeng så fick de väl ut sina första bilar till kunderna förra helgen. Antar att de dragits med leveransproblem också och inte bara ointresse från kunderna.
 

Vermot

Omega
Ang Xpeng så har dem hela året sagt att leveransen av G9 (känns som volymen i Sverige kommer vara i G9 inte P7) skulle start sept/okt och första batchen är på båten nu så dem ligger nog i fas.
Har beställt en, lite gambling, men efter att kollat på eller testat de flesta i ”Premium-el-suv” segmentet hittar jag inget som är i närheten så prisvärt.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Jag har börjat snegla på Fisker Ocean. Basversionen som kallas Sport börjar på 450 000 kr. Det enda du egentligen måste ha i utrustningsväg är vinterpaketet som kostar 13 790 kr. För det får du:
  • 75kWh batteri som ger dig 44 mils WLTP-räckvidd
  • taco-trays (utfällbara bord)
  • en 17 tums mittskärm som roterar 90 grader
  • riktiga knappar för de viktigaste funktionerna
  • V2L och bidirektionell laddning
  • 20% mer hållbart producerad än en Polestar 2 och är därmed världens mest hållbara elbil med en hel del återvunnet material
  • Tillverkad av Magna Steyr som har lång erfarenhet av att producera premiumbilar
  • Designad av Henrik Fisker som har en gedigen bakgrund med bland annat Aston Martin DB9 och V8 Vantage i bagaget
  • Motor på 205kW ger dig 0-100km/h på 7,4 sekunder vilket är helt okej med tanke på priset man betalar
  • AC-laddning på 11 kW och DC-laddning på 200kW
  • Rekordlåg förbrukning på 170Wh/km WLTP
  • Panoramaglastak
  • ständigt uppkopplad med OTA-uppdateringar
  • inget behov av årlig service. Service efter behov
  • gratis snabbladdning första året på Allegos laddstationer
  • 10 års batterigaranti (75%)

(Solcellstaket tror jag inte finns på Sport-versionen utan då får man gå upp ett snäpp. Detsamma gäller California Mode som gör att du kan öppna alla fönster, utom vindrutan)

Det jag stör mig på är dock fejkgrillen längst ner i fronten samt att infotainment-systemet verkar rätt segt. Men överlag känns den här bilen överlägsen i sin prisklass. Vad tror ni?

EU_FISKER_SHOOT_1896_TALENT_COUPLE_PROFILE_Wallbox_cbvf8o.jpg
Skärmavbild 2023-08-10 kl. 14.03.42.png
Skärmavbild 2023-08-10 kl. 14.05.56.png
alt-hack-3_es3zjz.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag har börjat snegla på Fisker Ocean. Basversionen som kallas Sport börjar på 450 000 kr. Det enda du egentligen måste ha i utrustningsväg är vinterpaketet som kostar 13 790 kr. För det får du:
  • 75kWh batteri som ger dig 44 mils WLTP-räckvidd
  • taco-trays (utfällbara bord)
  • en 17 tums mittskärm som roterar 90 grader
  • riktiga knappar för de viktigaste funktionerna
  • V2L och bidirektionell laddning
  • 20% mer hållbart producerad än en Polestar 2 och är därmed världens mest hållbara elbil med en hel del återvunnet material
  • Tillverkad av Magna Steyr som har lång erfarenhet av att producera premiumbilar
  • Designad av Henrik Fisker som har en gedigen bakgrund med bland annat Aston Martin DB9 och V8 Vantage i bagaget
  • Motor på 205kW ger dig 0-100km/h på 7,4 sekunder vilket är helt okej med tanke på priset man betalar
  • AC-laddning på 11 kW och DC-laddning på 200kW
  • Rekordlåg förbrukning på 170Wh/km WLTP
  • Panoramaglastak
  • ständigt uppkopplad med OTA-uppdateringar
  • inget behov av årlig service. Service efter behov
  • gratis snabbladdning första året på Allegos laddstationer
  • 10 års batterigaranti (75%)

(Solcellstaket tror jag inte finns på Sport-versionen utan då får man gå upp ett snäpp. Detsamma gäller California Mode som gör att du kan öppna alla fönster, utom vindrutan)

Det jag stör mig på är dock fejkgrillen längst ner i fronten samt att infotainment-systemet verkar rätt segt. Men överlag känns den här bilen överlägsen i sin prisklass. Vad tror ni?

EU_FISKER_SHOOT_1896_TALENT_COUPLE_PROFILE_Wallbox_cbvf8o.jpg
Skärmavbild 2023-08-10 kl. 14.03.42.png
Skärmavbild 2023-08-10 kl. 14.05.56.png
alt-hack-3_es3zjz.jpg
Skulle säga att Fisker har väldigt mycket att bevisa. De skulle ju ta över världen förra gången också - det gick sisådär. Vad jag sett hittills från tester så är inte programvaran i bilen färdig (extremt buggigt och långsamt infotainment, adaptiv farthållare fungerar inte) så jag skulle personligen inte våga mig på bilen förrän 2-3 år in i livscykeln. Då vet man om de klarade konkursen också ;)
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Skulle säga att Fisker har väldigt mycket att bevisa. De skulle ju ta över världen förra gången också - det gick sisådär. Vad jag sett hittills från tester så är inte programvaran i bilen färdig (extremt buggigt och långsamt infotainment, adaptiv farthållare fungerar inte) så jag skulle personligen inte våga mig på bilen förrän 2-3 år ini livscykeln. Då vet man om de klarade konkursen också ;)
Helt rätt. Det är rätt risky. Första Fiskern som kom (Karma) som sedermera konkade var ju alldeles för tidig. Den kom ju innan första Teslan.
Håller med dig om programvaran och att vissa funktioner saknas. Men det sägs att de arbetar på det och att det kommer bli bättre med en OTA-uppdatering. Nästan alla bilar har ju barnsjukdomar. Och speciellt om det är ett helt nytt märke.
Ser får man ju se hur det är med service. De har en deal med Mekonomen vilket jag är lite skeptisk till.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Helt rätt. Det är rätt risky. Första Fiskern som kom (Karma) som sedermera konkade var ju alldeles för tidig. Den kom ju innan första Teslan.
Håller med dig om programvaran och att vissa funktioner saknas. Men det sägs att de arbetar på det och att det kommer bli bättre med en OTA-uppdatering. Nästan alla bilar har ju barnsjukdomar. Och speciellt om det är ett helt nytt märke.
Ser får man ju se hur det är med service. De har en deal med Mekonomen vilket jag är lite skeptisk till.
Jag kanske lät lite väl negativ, det är jag egentligen inte. Tycker det är piggt och bra med nya alternativ som inte är Tesla eller ytterligare ett kinesiskt märke. Det kan bli bra på sikt. Duktiga konkurrenter är bra: Tyskarna behöver hjälp att tänka nytt, Tesla behöver komma ner på jorden och de kinesiska alternativen behövs inte alls här.
 
Senast ändrad:

mgm3

Omega
Paneristi
2-Faktor
Huvuddelen landsväg, 90-110 kmh
Låter otroligt. Faktiskt. Med tanke på hur eTron är byggd i jämförelse med många andra bilar.

Räknar man på snitt på 228Wh/km och 88kWh tillgänlig kapacitet i batteriet så bör du komma 385km eller 38,5 mil. Vilket i sig är smått otroligt då jag inte hört om någon som haft under 250Wh/km i en eTron. Jag snittade 220Wh/km i min Model X och har runt 190Wh/km i min Model Y Performance. Hade 169Wh/km i snitt på min Model Y Long Range och det är bland den snålaste bil jag någonsin ägt sett till storleken. Tror jag hade lägre i min Model 3 men definitivt inte i min Model S som också var väldigt snål med tanke på att det var en Performance-modell. Men det är ju kalas om du får ut så många mil ur din.
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Låter otroligt. Faktiskt. Med tanke på hur eTron är byggd i jämförelse med många andra bilar.

Räknar man på snitt på 228Wh/km och 88kWh tillgänlig kapacitet i batteriet så bör du komma 385km eller 38,5 mil. Vilket i sig är smått otroligt då jag inte hört om någon som haft under 250Wh/km i en eTron. Jag snittade 220Wh/km i min Model X och har runt 190Wh/km i min Model Y Performance. Hade 169Wh/km i snitt på min Model Y Long Range och det är bland den snålaste bil jag någonsin ägt sett till storleken. Tror jag hade lägre i min Model 3 men definitivt inte i min Model S som också var väldigt snål med tanke på att det var en Performance-modell. Men det är ju kalas om du får ut så många mil ur din.
Batteriet ligger väl på 106 kWh om jag minns rätt, dom äldre har väl 88kwh
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har börjat snegla på Fisker Ocean. Basversionen som kallas Sport börjar på 450 000 kr. Det enda du egentligen måste ha i utrustningsväg är vinterpaketet som kostar 13 790 kr. För det får du:
  • 75kWh batteri som ger dig 44 mils WLTP-räckvidd
  • taco-trays (utfällbara bord)
  • en 17 tums mittskärm som roterar 90 grader
  • riktiga knappar för de viktigaste funktionerna
  • V2L och bidirektionell laddning
  • 20% mer hållbart producerad än en Polestar 2 och är därmed världens mest hållbara elbil med en hel del återvunnet material
  • Tillverkad av Magna Steyr som har lång erfarenhet av att producera premiumbilar
  • Designad av Henrik Fisker som har en gedigen bakgrund med bland annat Aston Martin DB9 och V8 Vantage i bagaget
  • Motor på 205kW ger dig 0-100km/h på 7,4 sekunder vilket är helt okej med tanke på priset man betalar
  • AC-laddning på 11 kW och DC-laddning på 200kW
  • Rekordlåg förbrukning på 170Wh/km WLTP
  • Panoramaglastak
  • ständigt uppkopplad med OTA-uppdateringar
  • inget behov av årlig service. Service efter behov
  • gratis snabbladdning första året på Allegos laddstationer
  • 10 års batterigaranti (75%)

(Solcellstaket tror jag inte finns på Sport-versionen utan då får man gå upp ett snäpp. Detsamma gäller California Mode som gör att du kan öppna alla fönster, utom vindrutan)

Det jag stör mig på är dock fejkgrillen längst ner i fronten samt att infotainment-systemet verkar rätt segt. Men överlag känns den här bilen överlägsen i sin prisklass. Vad tror ni?

EU_FISKER_SHOOT_1896_TALENT_COUPLE_PROFILE_Wallbox_cbvf8o.jpg
Skärmavbild 2023-08-10 kl. 14.03.42.png
Skärmavbild 2023-08-10 kl. 14.05.56.png
alt-hack-3_es3zjz.jpg
Jag gillar den. Men som @alfgren skriver så återstår det att se.
 

Alb.

Omega
2-Faktor
Finns det något intresse för någon i gruppen att ta över leasingen på en Peugeot e-2008 med drygt 11 månader kvar? Lite ändrad situation gör att jag inte längre behöver ha kvar den. PM:a om det är aktuellt. :)
 
Topp