• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    985
Jag menar att om du stör dig på ljuset så justera ratten till halvljus så kan du justera styrkan på ljuset själv.

Det är egentligen inte förrän nu, 2020, som den nya mätmetoden wltp är i drift men skillnaden i ditt fall eller tillverkarna fall när det kommer till hybrider är oförändrad typ då mätsträckan är 2,6mil och inte en full tank, så 0,18 är nog helt korrekt utifrån mätmetoden.. Över en full tank not so much.
Jag gillar personligen nycklarna då jag inte är ett fan av knappar utan gillar det rena. Men jag kan köpa det du skriver.. Sen blir ju keyless lite si och så när du måste trycka på knappen för att kunna dra ut sladden..
Jag ger upp, har pillat allt som går på blinkersspaksratten och instrumentbelysningsratten.
Det spelar ingen roll hur blinkersspaksratten står, det går inte att justera instrumentbelysningen om det är "dagtid", bara om det är mörkt.


20200126_153020.jpg



Funkar bara när det är mörkt ute:
20200126_153025.jpg
 
Jag ger upp, har pillat allt som går på blinkersspaksratten och instrumentbelysningsratten.
Det spelar ingen roll hur blinkersspaksratten står, det går inte att justera instrumentbelysningen om det är "dagtid", bara om det är mörkt.



20200126_153020.jpg



Funkar bara när det är mörkt ute:
20200126_153025.jpg
Tycker det var helt normal ljusstyrka dagtid i min v90. Kanske är något fel på din bil eller syn?
Låt spaken vara i auto :)

Du kan ju testa att byta tema om det hjälper
 
Börjar med att konstatera att det numera faktiskt går att prata med Teslas servicecenter, så det problem jag skrev här ovan verkar vara löst nu.
Jag pratade nämligen nyss med dom om 12V batteri och att byta själv, det han sade var att det isåfall inte blir någon garanti på batteriet om jag bytt själv, resten av bilen har kvar sin garanti.
Försökte hitta tråden på Teslaclubsweden men gick bet, om du har en länk eller söktips skulle jag gärna vilja ha :)
Denna tråd var det;
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=12357&sid=050014089f2c3b953cd3d06a770ffc26
 
Hur kör ni galningar ?
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/elbilar-i-olyckstoppen-som-att-kora-radiobil/
Btw, varför skulle man inte kunna ta en Tesla på semester, är ju världens bästa bil ;)
Undrar om inte i alla fall en liten del kan förklaras av att man måste flytta blicken för att styra olika funktioner?
Förr hade man rattar och knappar för att ändra stolsvärme, ställa in radiokanaler ringa upp etc. Efter några timmar kunde man sköta allt utan att släppa blicken från vägen.
Nu måste man flytta blicken och ena handen till en panel som är placerad i ratthöjd och åt sidan och söka av den med blicken samt knappa runt/swipea/sikta rätt för att hitta i menysystemet, som mest liknar en ipad, full med appar.
På förra bilen, en BMW120, hade jag en stor ratt bakom växelspaken, som en joystick, perfekt att navigera runt med utan att behöva lägga ner koncentration på att pricka rätt meny med mina feta fingrar.
Visst, man kan använda talkommandon, men det är långsamt och oerhört irriterande när det blir fel och man skall repetera eller rätta dom.
 
Undrar om inte i alla fall en liten del kan förklaras av att man måste flytta blicken för att styra olika funktioner?
Förr hade man rattar och knappar för att ändra stolsvärme, ställa in radiokanaler ringa upp etc. Efter några timmar kunde man sköta allt utan att släppa blicken från vägen.
Nu måste man flytta blicken och ena handen till en panel som är placerad i ratthöjd och åt sidan och söka av den med blicken samt knappa runt/swipea/sikta rätt för att hitta i menysystemet, som mest liknar en ipad, full med appar.
På förra bilen, en BMW120, hade jag en stor ratt bakom växelspaken, som en joystick, perfekt att navigera runt med utan att behöva lägga ner koncentration på att pricka rätt meny med mina feta fingrar.
Visst, man kan använda talkommandon, men det är långsamt och oerhört irriterande när det blir fel och man skall repetera eller rätta dom.
Jag vet inte men jag håller med dig angående knappar samt talkommando, det är väldigt drygt att hålla på och snacka man vill ju bara bara tyst inte sitta och babbla i bilen.

som jag sagt tidigare är jag nöjd över hur Merca har det, så här ser det ut i min bil ( bild från nätet ) fast jag har den snyggare AMG ratten :) , stolsvärme på knappar i dörren samt de viktigaste knapparna finns på ratten samt mittkonsoll och i fram, temperatur etc.

Finns tex 2 volymrattar, en på ratten samt en nere i mitten, jäkligt bra.

2020_Mercedes-Benz_GLE-Class_16.jpg
 
Undrar om inte i alla fall en liten del kan förklaras av att man måste flytta blicken för att styra olika funktioner?
Förr hade man rattar och knappar för att ändra stolsvärme, ställa in radiokanaler ringa upp etc. Efter några timmar kunde man sköta allt utan att släppa blicken från vägen.
Nu måste man flytta blicken och ena handen till en panel som är placerad i ratthöjd och åt sidan och söka av den med blicken samt knappa runt/swipea/sikta rätt för att hitta i menysystemet, som mest liknar en ipad, full med appar.
På förra bilen, en BMW120, hade jag en stor ratt bakom växelspaken, som en joystick, perfekt att navigera runt med utan att behöva lägga ner koncentration på att pricka rätt meny med mina feta fingrar.
Visst, man kan använda talkommandon, men det är långsamt och oerhört irriterande när det blir fel och man skall repetera eller rätta dom.

Jag vet inte men jag håller med dig angående knappar samt talkommando, det är väldigt drygt att hålla på och snacka man vill ju bara bara tyst inte sitta och babbla i bilen.

som jag sagt tidigare är jag nöjd över hur Merca har det, så här ser det ut i min bil ( bild från nätet ) fast jag har den snyggare AMG ratten :) , stolsvärme på knappar i dörren samt de viktigaste knapparna finns på ratten samt mittkonsoll och i fram, temperatur etc.

Finns tex 2 volymrattar, en på ratten samt en nere i mitten, jäkligt bra.

2020_Mercedes-Benz_GLE-Class_16.jpg

Hur mycket ändrar ni när ni kör egentligen? :D Kan inte komma på något jag måste in i menyerna för att ändra när jag kör, allt jag behöver finns som snabbknappar längst ner på skärmen.
 
Hur mycket ändrar ni när ni kör egentligen? :D Kan inte komma på något jag måste in i menyerna för att ändra när jag kör, allt jag behöver finns som snabbknappar längst ner på skärmen.

Det jag störde mig mest på i Model 3 var att man inte såg blinkersen när man blinkade, eftersom det syns på skärmen till höger. Säkert en vanesak dock!
 
Hur kör ni galningar ?
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/elbilar-i-olyckstoppen-som-att-kora-radiobil/
Btw, varför skulle man inte kunna ta en Tesla på semester, är ju världens bästa bil ;)
Är nog andra än jag som påstår så, om än väldigt trevlig att köra.
Men frågan är om det blir för problematiskt att planera sina långkörningar med laddning samt barn i bilen... Den ekonomiska biten är inte helt ointressant heller. Pyntade närmare 15 000 i soppa förra årets resa...
 
Är nog andra än jag som påstår så, om än väldigt trevlig att köra.
Men frågan är om det blir för problematiskt att planera sina långkörningar med laddning samt barn i bilen... Den ekonomiska biten är inte helt ointressant heller. Pyntade närmare 15 000 i soppa förra årets resa...

Känns som att du kan äta en hel del laddmat för mellanskillnaden!

Har ju inga barn, men borde inte lite aktiva pauser innebära lugnare roadtrip i övrigt? Fan vet om jag skulle vilja mölja mil med ungar i bilen..
 
Är nog andra än jag som påstår så, om än väldigt trevlig att köra.
Men frågan är om det blir för problematiskt att planera sina långkörningar med laddning samt barn i bilen... Den ekonomiska biten är inte helt ointressant heller. Pyntade närmare 15 000 i soppa förra årets resa...

Kört flera resor genom Europa med elbil, inga som helst problem (både själv och med småbarn i bilen)
 
Dom håller på att göra om bilpolicyn på jobbet. Det nya verkar vara att om man ska ha en laddhybrid eller elbil lägger dom in en extra kostnad på 1300 i månaden för laddplats i garaget vi har. Låter det rimligt eller? Kommer inte kunna ladda hemma just nu men står ju i garaget i princip 5 ggr i veckan...
 
Dom håller på att göra om bilpolicyn på jobbet. Det nya verkar vara att om man ska ha en laddhybrid eller elbil lägger dom in en extra kostnad på 1300 i månaden för laddplats i garaget vi har. Låter det rimligt eller? Kommer inte kunna ladda hemma just nu men står ju i garaget i princip 5 ggr i veckan...

Du blir debiterad 1300:- extra för att inte förmån ska uppstå i Skatteverkets ögon? Låter spontant dyrt, men väljer du elbil med stort nog batteri för att klara det mesta av din körning på elen du har fått där kan det ju funka. Beror ju på hur ditt körmönster ser ut och hur mycket du tankar för idag. Är det 1300:- upp från vad en vanlig p-ruta kostar, eller diffen mellan parkering och laddplats mindre?

Hybrid? Njae, då får du ut lite av dom 1300:- med dom pluttbatterierna!
 
Dom håller på att göra om bilpolicyn på jobbet. Det nya verkar vara att om man ska ha en laddhybrid eller elbil lägger dom in en extra kostnad på 1300 i månaden för laddplats i garaget vi har. Låter det rimligt eller? Kommer inte kunna ladda hemma just nu men står ju i garaget i princip 5 ggr i veckan...
Kan man inte välja bort laddplats? De flesta laddhybrider går ju alldeles utmärkt att köra utan att ladda alls
 
Du blir debiterad 1300:- extra för att inte förmån ska uppstå i Skatteverkets ögon? Låter spontant dyrt, men väljer du elbil med stort nog batteri för att klara det mesta av din körning på elen du har fått där kan det ju funka. Beror ju på hur ditt körmönster ser ut och hur mycket du tankar för idag. Är det 1300:- upp från vad en vanlig p-ruta kostar, eller diffen mellan parkering och laddplats mindre?
Hybrid? Njae, då får du ut lite av dom 1300:- med dom pluttbatterierna!
Ja vetef*n. Allt är väldigt oklart just nu då dom håller på att göra en ny bilpolicy och hon som har hand om detta inte sitter inne med speciellt mycket kunskaper. Antar att hon har hjälp av nån annan. Som det är nu betalar jag inget för parkeringsplats på jobbet då det är tjänstebil. Kör inte alls mycket faktiskt. Varannan vecka knappt 4 mil R&R till jobbet och varannan vecka (för det mesta) inte ens det.
Så dessa 1300 skulle bli bara extra. Låter som en dålig deal...
 
Tillbaka
Topp