ChazzReinhold
Basic
Edit. Tjeckisk..Nu går det snart att förboka en polsk Lamborghini! Vad tror vi om den?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Edit. Tjeckisk..Nu går det snart att förboka en polsk Lamborghini! Vad tror vi om den?
Såhär står det i ägarhandboken:
Serviceintervall
Service bör generellt utföras på fordonet på behovsbasis. Men Tesla rekommenderar följande underhållspunkter och -intervall, beroende på vad som är tillämpligt på ditt fordon, för att säkerställa kontinuerlig tillförlitlighet och effektivitet för din Model X.
• Kontroll av bromsvätskans skick vartannat år (byt vid behov) eller om fordonet används för bogsering ska bromsvätskan bytas vartannat år
• Byte av luftkonditioneringens torkmedelspåse efter 4 år
• Byte av kupéluftfilter efter 2 år
• Byte av HEPA-filter efter 3 år
• Rengör och smörj bromsoken varje år eller efter 20 000 kilometer (i ett område där vägarna saltas på vintern)
Notera: Ovanstående intervall baseras på normala körbeteenden och scenarion.
Dessutom bör ovanstående lista inte betraktas som fullständig och innefattar inte förbrukningsartiklar såsom vindrutetorkare, bromsbelägg m.m.
Notera: Skador eller fel som uppstår på grund av underhåll eller reparationer som utförs av tekniker som inte certifierats av Tesla, täcks inte av garantin.
Såhär står det i ägarhandboken:
Serviceintervall
Service bör generellt utföras på fordonet på behovsbasis. Men Tesla rekommenderar följande underhållspunkter och -intervall, beroende på vad som är tillämpligt på ditt fordon, för att säkerställa kontinuerlig tillförlitlighet och effektivitet för din Model X.
• Kontroll av bromsvätskans skick vartannat år (byt vid behov) eller om fordonet används för bogsering ska bromsvätskan bytas vartannat år
• Byte av luftkonditioneringens torkmedelspåse efter 4 år
• Byte av kupéluftfilter efter 2 år
• Byte av HEPA-filter efter 3 år
• Rengör och smörj bromsoken varje år eller efter 20 000 kilometer (i ett område där vägarna saltas på vintern)
Notera: Ovanstående intervall baseras på normala körbeteenden och scenarion.
Dessutom bör ovanstående lista inte betraktas som fullständig och innefattar inte förbrukningsartiklar såsom vindrutetorkare, bromsbelägg m.m.
Notera: Skador eller fel som uppstår på grund av underhåll eller reparationer som utförs av tekniker som inte certifierats av Tesla, täcks inte av garantin.
Nu går det snart att förboka en polsk Lamborghini! Vad tror vi om den?
Är väl mer att jag vill få bekräftat vad jag ska ställa in mig på, och det svarar du bra på. Strul om det skiter sig.Har ca 100 mil till servicecentret, samma som när jag körde Porsche och Ferrari (det var innan Porschecenter fanns i Umeå). Jag har inte haft någon kontakt med service so far, och jag räknar med och är fullt införstådd med att det blir krångel den dagen jag behöver det.
30 mil är ingenting, det har vi till de flesta lite större verkstäderna oavsett fabrikat. Är du orolig för service och hur den funkar så är inte Tesla optimal, men det har du kanske redan läst?
Det kombinerar mina favorithatobjekt, SUV-coupé och VAG. Lite tvek i övrigt att skaffa en bil där man är mer beroende av Ionity när man långfärdar.
Trots det, kul! Älskar att fler tillverkare börjar ta elbilar på allvar, och elbil i rimligare prisklass med riktigt skaplig prisklass kommer tilltala många. Bara inte mig Bör kunna bli en tjänstebilsfavorit!
Va inne för bokad provkörning... tog några veckor...
Bilarna va trasiga och tekniker höll på i 1,5h.. gick därifrån, blir en ny bokning
Tvek med Ionity såklart! Men med laddkorten som
Det skrivs om skulle väl priset bli snarlikt vad det kostar att ladda Model 3 på Teslas stationer?
Jag har en XC60 laddhybrid men skulle lätt byta mot denna.Vad sägs om en Xc40 P8 recharge för 782,000kr ?
Varför skulle du lätt byta?Jag har en XC60 laddhybrid men skulle lätt byta mot denna.
Priset är något saftigt kan jag tycka, men det kanske sjunker lite när värsta hypen lagt sig?
Skulle vilja ha en något mindre bil, och som bara går på el.Varför skulle du lätt byta?
Nu har jag inte kört elbilen men xc40 över lag är en sämre bil än xc60 by far
Vill du ha något mer att störa dig på så kan du kolla noggrannare på denna delen på bilen och närmare bestämt gummilisten. Den brukar synas väldigt tydligt och på vissa bilar sticker den tom. ut i skarven på dörren. Syns tydligast på en vit bil. Har stört mig på detta sen Xc60 kom och att det inte åtgärdats. Har man skärmbreddare så är iof problemet bortaSkulle vilja ha en något mindre bil, och som bara går på el.
EDIT: och som klarar dragkrok.
XC60 känns mer törstig än jag hade hoppats på. Kör mestadels korta sträckor, under fem mil, ändå drar den ca 0,4 i snitt per tank.
Kanske blir bättre i sommar när bensinvärmaren inte används. Men ändå...
Kan lika gärna göra en liten lista på saker jag stör mig på med bilen, ifall någon går i köpartankar (i det stora hela är jag dock nöjd).
- Nyckeln, man ser inte vad står på knapparna!!!!!!
- Insynsskyddet över bagageutrymmet, är det en idiot som designat mekanismen?
- Snälla, sätt dit riktiga knappar för sätesvärme, orkar inte med alla displayknappar.
- Minns inte senaste körläget (jag väljer nästan alltid "pure", dvs. eldrift, bilen startar alltid i hybridläge)
- Bakdörrarnas ytterkant, insidan, alltid extremt skitig, designmiss som heter duga. Ser astrist ut när man öppnar bakdörren.
- Appen, långsam, uppdateras inte ibland, ful
- Låsmekanismen för laddluckan blir nedisad så att den inte går att stänga/öppna, kan inte ha varit testad i Sverige.
- Man kan inte justera ljusstyrkan på instrumentpanelen samt mittkonsol under dagtid, lyser som en ficklampa rakt i ansiktet.
- Farthållaren med bromsfunktion borde vara lite mjukare och ha mer framförhållning. Nu bromsar och gasar den direkt, hyfsat hårt när man "kommer för nära", istället för att kanske rulla ett par meter och vänta ifall att framförvarande ökar/minskar avståndet igen.
Men som sagt, bilen känns helt ok i övrigt är väldigt kul att köra.
Jag vet inte vad du hade förväntat dig med 310hk bensin. Större delen på året så är det rätt ogynnsamt klimat för batterier överlag så räckvidden blir såklart lidande pga detta. Holländarna rullar längre på el än vi lite längre norrut t.ex. Men 0,4 för en såpass stor bil känns inte super blodigt?Skulle vilja ha en något mindre bil, och som bara går på el.
XC60 känns mer törstig än jag hade hoppats på. Kör mestadels korta sträckor, under fem mil, ändå drar den ca 0,4 i snitt per tank.
Kan lika gärna göra en liten lista på saker jag stör mig på med bilen, ifall någon går i köpartankar (i det stora hela är jag dock nöjd).
- Snälla, sätt dit riktiga knappar för sätesvärme, orkar inte med alla displayknappar.
- Minns inte senaste körläget (jag väljer nästan alltid "pure", dvs. eldrift, bilen startar alltid i hybridläge)
- Bakdörrarnas ytterkant, insidan, alltid extremt skitig, designmiss som heter duga. Ser astrist ut när man öppnar bakdörren.
- Låsmekanismen för laddluckan blir nedisad så att den inte går att stänga/öppna, kan inte ha varit testad i Sverige.
- Man kan inte justera ljusstyrkan på instrumentpanelen samt mittkonsol under dagtid, lyser som en ficklampa rakt i ansiktet.
- Farthållaren med bromsfunktion borde vara lite mjukare och ha mer framförhållning. Nu bromsar och gasar den direkt, hyfsat hårt när man "kommer för nära", istället för att kanske rulla ett par meter och vänta ifall att framförvarande ökar/minskar avståndet igen.
Bra tips!Jag vet inte vad du hade förväntat dig med 310hk bensin. Större delen på året så är det rätt ogynnsamt klimat för batterier överlag så räckvidden blir såklart lidande pga detta. Holländarna rullar längre på el än vi lite längre norrut t.ex. Men 0,4 för en såpass stor bil känns inte super blodigt?
Finns tre knappar och man bör kunna memorera vilken knapp som gör vad? Eller så kör man keyless och sparkar under luckan?
Sätesvärmen kan du automatisera i menyn eller så använder du röststyrningen för att dra igång sätesvärmen.
Bilen är typad med körläget och därför startar den i det läget, men håller med att man borde kunna välja.
Bakdörrarna finns det en fix för som du ska kunna kontakta din verkstad för att få "löst".. vet inte om det blir nån större skillnad egentligen.
Styrkan på ljuset kan du justera om du går ifrån autoläget på reglaget.
Håller med om bromsfunktionen att den skulle kunna vara bättre.
Många intressanta iakttagelser i alla fall
Ska bli spännande att prova den nya P8an i alla fall. Det kommer btw en T6 twin engine nu till både V90 och XC60 så det kan möjligen vara ett bättre alternativ för att få ned förbrukningen något kontra en T8...
Har du inte keyless?Bra tips!
Skall genast kolla upp dom.
Vilket reglage menar du att man justerar belysningen på instrumentpanelen ifrån? Den "vanliga" lilla ratten till vänster? Den fungerar bara på "natten", när det är mörkt. Är det ljust ute drar den på full styrka.
Ang. förbrukningen, ur Volvos hemsida:
XC60 T8 Twin Engine
(303+87 hk)
Bränsleförbrukning: 0,18 l/mil
Koldioxidutsläpp: 42 g/km
Räckvidd ren eldrift: upp till 54 km
Jag trodde i min enfald att siffrorna skulle överenstämma mer med verkligheten pga alla nya mätmetoder/krav etc.
Men som sagt, det kanske är vintersiffror jag får på min bil.
Och nyckeln, det är nog den sämst designade jag sett. Visst, jag har lärt mig knapparna utantill, men det slår aldrig fel, lånar man ut bilen står folk och stirrar på nyckeln och vänder på den (det är knappar på båda sidor) för att reda ut vilken knapp som låser upp (inte min bild).
BMW ix3?Skulle vilja ha en något mindre bil, och som bara går på el.
Jo, den har keyless. Skall använda det oftare, man är ju ett vanedjur. På morgonen kommer jag alltid "framifrån" och kopplar ur kabeln. Det blir att man låser upp "på väg" till bilen liksom.Har du inte keyless?
Värdeminskningen lär va met än att den drar si och så. Iof kanske tjänstebil men ändå.
Xc40 ska vara bullrig har jag läst. Den är snygg dock.
Jag gillar också riktiga knappar. Inte massa skärmpill.
Den fanns tyvärr inte för ett år sedan, då jag beställde denna.BMW ix3?
Vad är Ionity?Tvek med Ionity såklart! Men med laddkorten som
Det skrivs om skulle väl priset bli snarlikt vad det kostar att ladda Model 3 på Teslas stationer?
Jag har en Chargestorm Connected med lastbalanserare.Ni som har en Volvo laddhybrid, vilken lösning för hemmaladdning har ni?
Tack för svar, kollar upp detta.Jag har en Chargestorm Connected med lastbalanserare.
Dom verkar ha köpts upp av CTEK som är kända för sina batteriladdare.
Med denna har man koll på laddning i appen samt att den "pratar" med huset och begränsar strömmen så att inte säkringarna går.
Man kan även låsa fast kabeln i laddaren och begränsa strömmen via appen, se historik etc.
Just Volvobilarna kan bara ladda med en fas och relativt låg ström (16A har jag för mig), så det mesta fungerar säkert bra.
Om du köper denna eller en annan "avancerad" laddbox, se bara till att elektrikern har lite erfarenhet av liknande lösningar.
Det är lite nätverk, internet, effektvakter, appar etc inblandade.
Om du nu skulle köpa en sådan här, effektvakterna behöver en nätverkskabel för att prata med varandra, samt att laddboxen behöver internet.Tack för svar, kollar upp detta.
Det där var grekiska för mig men jag fattar principen.Om du nu skulle köpa en sådan här, effektvakterna behöver en nätverkskabel för att prata med varandra, samt att laddboxen behöver internet.
Istället för att dra två nätverkskablar kan man dra en enda,då det är åtta ledare i en kabel och "ett nätverk" bara kräver fyra ledare.
Ca 30-40 km nu på vintern. Vindmotsåndet är nog den mest avgörande faktorn.Hur långt tar man sig egentligen på ett fullt laddat batteri i rent elläge (XC60 T8)?
Bra tips!
Skall genast kolla upp dom.
Vilket reglage menar du att man justerar belysningen på instrumentpanelen ifrån? Den "vanliga" lilla ratten till vänster? Den fungerar bara på "natten", när det är mörkt. Är det ljust ute drar den på full styrka.
Ang. förbrukningen, ur Volvos hemsida:
XC60 T8 Twin Engine
(303+87 hk)
Bränsleförbrukning: 0,18 l/mil
Koldioxidutsläpp: 42 g/km
Räckvidd ren eldrift: upp till 54 km
Jag trodde i min enfald att siffrorna skulle överenstämma mer med verkligheten pga alla nya mätmetoder/krav etc.
Men som sagt, det kanske är vintersiffror jag får på min bil.
Och nyckeln, det är nog den sämst designade jag sett. Visst, jag har lärt mig knapparna utantill, men det slår aldrig fel, lånar man ut bilen står folk och stirrar på nyckeln och vänder på den (det är knappar på båda sidor) för att reda ut vilken knapp som låser upp (inte min bild).
Körcykeln funkar dock inte så att man bara drar igenom den med batteriet laddat och sen är det färdigt. Man kör upprepade gånger med olika laddat batteri (även helt tomt) och sedan räknar ut ett snitt. https://www.vda.de/en/topics/enviro...ug-in-hybrids-and-electric-cars-measured.htmlJag menar att om du stör dig på ljuset så justera ratten till halvljus så kan du justera styrkan på ljuset själv.
Det är egentligen inte förrän nu, 2020, som den nya mätmetoden wltp är i drift men skillnaden i ditt fall eller tillverkarna fall när det kommer till hybrider är oförändrad typ då mätsträckan är 2,6mil och inte en full tank, så 0,18 är nog helt korrekt utifrån mätmetoden.. Över en full tank not so much.
Jag gillar personligen nycklarna då jag inte är ett fan av knappar utan gillar det rena. Men jag kan köpa det du skriver.. Sen blir ju keyless lite si och så när du måste trycka på knappen för att kunna dra ut sladden..