• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    985
Ja vetef*n. Allt är väldigt oklart just nu då dom håller på att göra en ny bilpolicy och hon som har hand om detta inte sitter inne med speciellt mycket kunskaper. Antar att hon har hjälp av nån annan. Som det är nu betalar jag inget för parkeringsplats på jobbet då det är tjänstebil. Kör inte alls mycket faktiskt. Varannan vecka knappt 4 mil R&R till jobbet och varannan vecka (för det mesta) inte ens det.
Så dessa 1300 skulle bli bara extra. Låter som en dålig deal...
Det är ingen förmån på laddbox så be dem sätta upp den hemma istället om du kan;)

1300kr/mån för laddningen är DYRT.
 
Ja det kan man kanske. Göra som jag hörde en annan tjej körde som jobbar på ett annat företag. Har hybrid men ingen laddning vare sig hemma eller på jobbet. Bara tankar på som vanligt. :)
Det känns ju väldigt, väldigt vanligt att man gör så.

Vi märker tydligt att kostnaden för drivmedel gått upp på tjänstebilarna när vi gått från diesel till hybrid.
 
Det känns ju väldigt, väldigt vanligt att man gör så.
Vi märker tydligt att kostnaden för drivmedel gått upp på tjänstebilarna när vi gått från diesel till hybrid.
Är ju helt sjukt. Påminner om dom gamla Etanolbilarna, som ingen tillslut tankade Etanol i då det blev dyrare än bensin.
Men förmodligen kommer det väl bli bättre när dessa bilar bli vanligare och vanligare...
 
0E7494D2-84A5-48B1-9284-8ACD18521E09.jpeg
Lägger den här för att undvika total lynchstämning i fossiltråden :D
 
Var precis och provkörde en BMW 330e (Sedan) . Jävligt rolig. Ska bli intressant att se vad leasingkostnad blir för en Touring.
Största nackdelen är väl bara bakhjulsdrift. Visst, rolig på sommaren men om det blir halt på vintern... eller funkar det ändå? Nån som har erfarenhet?
 
Var precis och provkörde en BMW 330e (Sedan) . Jävligt rolig. Ska bli intressant att se vad leasingkostnad blir för en Touring.
Största nackdelen är väl bara bakhjulsdrift. Visst, rolig på sommaren men om det blir halt på vintern... eller funkar det ändå? Nån som har erfarenhet?
@Norda , kommer inte xdrive till 330e modellerna också?
 
Var precis och provkörde en BMW 330e (Sedan) . Jävligt rolig. Ska bli intressant att se vad leasingkostnad blir för en Touring.
Största nackdelen är väl bara bakhjulsdrift. Visst, rolig på sommaren men om det blir halt på vintern... eller funkar det ändå? Nån som har erfarenhet?
Kör bakhjulsdrift på vintern är inte ett problem över huvud taget (har aldrig varit enligt mig). Men nu finns ju dessutom ESP/DSC och andra hjälpmedel så som sagt; inte ett problem!
 
Var precis och provkörde en BMW 330e (Sedan) . Jävligt rolig. Ska bli intressant att se vad leasingkostnad blir för en Touring.
Största nackdelen är väl bara bakhjulsdrift. Visst, rolig på sommaren men om det blir halt på vintern... eller funkar det ändå? Nån som har erfarenhet?
Funkar helt okej för mig, köp bra dubbdäck, typ Nokian Hakkapeliitta eller vad de nu heter så ska det inte vara några större problem. Man lär sig hantera bakhjulsdrift så småningom, inte för att det är särskilt svårt. Sen är det bra mycket roligare på sommaren.
 
Kör bakhjulsdrift på vintern är inte ett problem över huvud taget (har aldrig varit enligt mig). Men nu finns ju dessutom ESP/DSC och andra hjälpmedel så som sagt; inte ett problem!

Funkar helt okej för mig, köp bra dubbdäck, typ Nokian Hakkapeliitta eller vad de nu heter så ska det inte vara några större problem. Man lär sig hantera bakhjulsdrift så småningom, inte för att det är särskilt svårt. Sen är det bra mycket roligare på sommaren.
Ja, det låter ju bra. Vill ju helst inte att det ska bli ett problem, speciellt med att fastna på parkeringsplatser och liknande när det är mycket snö.
Hade ju helst sluppit dubbdäck också då man kör i stan ibland...
Mest en polare som hade en 320 för en massa år sen som hade en massa problem, han avrådde starkt från att ta en 3 serie utan X-drive. Men det var ju ett par år sen.
 
Ja, det låter ju bra. Vill ju helst inte att det ska bli ett problem, speciellt med att fastna på parkeringsplatser och liknande när det är mycket snö.
Hade ju helst sluppit dubbdäck också då man kör i stan ibland...
Mest en polare som hade en 320 för en massa år sen som hade en massa problem, han avrådde starkt från att ta en 3 serie utan X-drive. Men det var ju ett par år sen.
Funkar ok, man får dock vara beredd på att man blir omkörd av Audis när det är halt. Speciellt med friktionsdäck. Beror mest på var man kör, jag som bor lite mer söderut lider inte många dagar per år. Hade lidit mer av dubbdäcken.
 
Funkar ok, man får dock vara beredd på att man blir omkörd av Audis när det är halt. Speciellt med friktionsdäck. Beror mest på var man kör, jag som bor lite mer söderut lider inte många dagar per år. Hade lidit mer av dubbdäcken.
Dubbdäcken låter mycket. Det är väl det jag inte gillar med mina Hakkapelitta. Men grepp har man gott om. Så det är den säkerheten man gillar. Sen bor jag i mindre stad nere i Skåne, dubbdäck behövs egentligen inte här, men jag tar mig uppåt landet då och då och känns det skönt att ha dubbdäck.
 
Ja, det låter ju bra. Vill ju helst inte att det ska bli ett problem, speciellt med att fastna på parkeringsplatser och liknande när det är mycket snö.
Hade ju helst sluppit dubbdäck också då man kör i stan ibland...
Mest en polare som hade en 320 för en massa år sen som hade en massa problem, han avrådde starkt från att ta en 3 serie utan X-drive. Men det var ju ett par år sen.
Jag har en 320d, kör Hakkapeliitta på min bil och har inte upplevt några problem med grepp. Det gäller bara att ta svängar med försiktighet. Var bor du någonstans? Jag bor nere i Skåne men åker uppåt mot Luleå då och då och visst är det lite mer att tänka på med bakhjulsdrift men jag har inte upplevt några större problem.
 
Dubbdäcken låter mycket. Det är väl det jag inte gillar med mina Hakkapelitta. Men grepp har man gott om. Så det är den säkerheten man gillar. Sen bor jag i mindre stad nere i Skåne, dubbdäck behövs egentligen inte här, men jag tar mig uppåt landet då och då och känns det skönt att ha dubbdäck.
Dubbdäck är ju inte så bra på barmark, varken komfort eller prestanda. Är ju inte heller ett val för folk med miljöångest. Men behöver man kunna köra bra/säkert på is får man lida de andra dagarna.
 
Funkar ok, man får dock vara beredd på att man blir omkörd av Audis när det är halt. Speciellt med friktionsdäck. Beror mest på var man kör, jag som bor lite mer söderut lider inte många dagar per år. Hade lidit mer av dubbdäcken.
Haha, ok. Att bli omkörd kan jag leva med, för det mesta. :)
Jag bor söder om Stockholm och jobbar i Sundbyberg. Så det är ju mest Essingeleden man ligger och harvar på. Denna vinter hade det ju aldrig vart ett problem, men man ska ju ha bilen 3 vintrar...(om man inte byter jobb)...
 
Jag har en 320d, kör Hakkapeliitta på min bil och har inte upplevt några problem med grepp. Det gäller bara att ta svängar med försiktighet. Var bor du någonstans? Jag bor nere i Skåne men åker uppåt mot Luleå då och då och visst är det lite mer att tänka på med bakhjulsdrift men jag har inte upplevt några större problem.
Som ovan. Pendlar från södra sidan av STHLM till norra sidan. Så mest Essingeleden på vardagar.
 
Dubbdäck är ju inte så bra på barmark, varken komfort eller prestanda. Är ju inte heller ett val för folk med miljöångest. Men behöver man kunna köra bra/säkert på is får man lida de andra dagarna.
Nej, så är det ju. Hade jag haft en framhjulsdriven bil eller fyrhjulsdrift och inte åkte upp till Luleå vissa vintrar så hade jag ju kört vanliga vinterdäck. Men jag får som du säger lida de andra dagarna istället. Blir en riktigt skön känsla sen när man byter tillbaka till sommardäcken till våren :)
 
Nej, så är det ju. Hade jag haft en framhjulsdriven bil eller fyrhjulsdrift och inte åkte upp till Luleå vissa vintrar så hade jag ju kört vanliga vinterdäck. Men jag får som du säger lida de andra dagarna istället. Blir en riktigt skön känsla sen när man byter tillbaka till sommardäcken till våren :)
Ja, kör framhjulsdriven V90 nu med friktionsdäck och det funkar kanon. Aldrig haft några större problem. Har ju vart milda vintrar dock...
 
Har haft bakhjulsdriven bil sen 2003 och använt friktionsdäck alla vintrar, pendlar 10 mil om dagen året om i Östergötland. ALDRIG haft några som helst problem, så förstår faktiskt inte varför folk är nojiga över bakhjulsdrift?
 
Har haft bakhjulsdriven bil sen 2003 och använt friktionsdäck alla vintrar, pendlar 10 mil om dagen året om i Östergötland. ALDRIG haft några som helst problem, så förstår faktiskt inte varför folk är nojiga över bakhjulsdrift?
Hehe, jo jag vet. Är väl lite överdrivet nojjig här. Körde ju AWD i 8 år och var så nöjd med det. Speciellt när polarn med sin BMW 320 ringde och satt fast på en parkeringsplats, han kom fan inte iväg. Provkörde även den och starta på en hal parkeringsplats, knappt jag kom iväg. Var nog det som skapade denna nojja hos mig... Men det låter ju lovande om det funkar för dig! :)
 
Hehe, jo jag vet. Är väl lite överdrivet nojjig här. Körde ju AWD i 8 år och var så nöjd med det. Speciellt när polarn med sin BMW 320 ringde och satt fast på en parkeringsplats, han kom fan inte iväg. Provkörde även den och starta på en hal parkeringsplats, knappt jag kom iväg. Var nog det som skapade denna nojja hos mig... Men det låter ju lovande om det funkar för dig! :)
Tycker mest det låter konstigt att välja bort en troligtvis bra bil på grund av en händelse. Självklart kommer jag inte fram på blankis med 50 cm snö ovanpå speciellt bra, men hur ofta kör jag på en frusen sjö dagen efter årtiondets fetaste snöfall?
 
Tycker mest det låter konstigt att välja bort en troligtvis bra bil på grund av en händelse. Självklart kommer jag inte fram på blankis med 50 cm snö ovanpå speciellt bra, men hur ofta kör jag på en frusen sjö dagen efter årtiondets fetaste snöfall?
Jo jag vet. Men BMWn ligger bra till, helt klart. Men måste ju kolla in lite annat oxå... :)
 
Kör dubbfritt på min nu utan problem, men det har inte varit någon vinter att tala om. Kan inte se att det är ett problem så länge du inte skall köra i 40cm snö.

Körde Mustangen med dubbfria och det gick bra.
Skall tilläggas att det är körning i Stockholm.

Var precis och provkörde en BMW 330e (Sedan) . Jävligt rolig. Ska bli intressant att se vad leasingkostnad blir för en Touring.
Största nackdelen är väl bara bakhjulsdrift. Visst, rolig på sommaren men om det blir halt på vintern... eller funkar det ändå? Nån som har erfarenhet?
 
Kör dubbfritt på min, men det har inte varit någon vinter att tala om. Kan inte se att det är ett problem så länge du inte skall köra i 40cm snö.

Körde Mustangen med dubbfria och det gick bra.
Skall tilläggas att det är körning i Stockholm.
Kanske det blir bra utan dubb då. Nu känns det lite bättre. Bara jag inte fastnar på en parkering i snö/is så är jag nöjd. :)
Blir ju lite begränsat att inte kunna köra på vissa gator i stan med dubbdäck.
 
Med tanke på hur vägarna är 90% av tiden under vintern så tycker jag att dubbfria funkar bra.

Lite kuriosa kollade motorkoden på min igår det är samma motor som sitter i 330i så om man vill så går det att plocka en hel del ur motorn :)

Kanske det blir bra utan dubb då. Nu känns det lite bättre. Bara jag inte fastnar på en parkering i snö/is så är jag nöjd. :)
Blir ju lite begränsat att inte kunna köra på vissa gator i stan med dubbdäck.
 
Tillbaka
Topp