• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    978
Extra tydligt att skattesystemet sätter krokben för miljön. Precis som det alltid kommer vara.

Miljön är en pengafråga.
Knäppa och missförstådda policys är ju inte skattesystemets fel? Lustigt att få det till att höginkomsttagare som kan plocka ut nya dyra hybrider och som sen har råd att skita i att ladda dem är någon form av utsatt grupp som inte har råd till att tänka på miljön.
 
Knäppa och missförstådda policys är ju inte skattesystemets fel? Lustigt att få det till att höginkomsttagare som kan plocka ut nya dyra hybrider och som sen har råd att skita i att ladda dem är någon form av utsatt grupp som inte har råd till att tänka på miljön.
Jag menar inte det. Snarare hur skatter kontra nytta för miljön är uppbyggt. Milön används ofta som en ursäkt föt skatter som inte har bevisad effekt.
Plastpåsarna är tex ett sådant påhitt.
 
Intressant. Leasingkostnaden för en BMW 330e Touring vart lägre än V90´n jag har nu. Förmånligt med laddhybrider. 1 000 spänn mindre i förmånsvärde gör ju inte ont heller... :) Kanske blir en sån. Frågan är dubb eller icke dubbdäck...
 
Bra tråd!
Vad för kärra rekommenderar ni som vet, givet följande förutsättningar:
  • Tjänstebil
  • Daglig pendling 150 km t/r, cirka 50/50 landsväg/motorväg
  • Säker bil, dvs ingen utpräglad småbil
  • Ladda hemma, ingen möjlighet på jobbet
  • Vi har en befintlig storkombi som kommer vara kvar
  • Ekonomisk smartness vinner över prestige
  • Förutsägbar leveranstid, dvs inte "Q2 2021-ish"
Jag kollar på Kia e-Niro, Hyundai IONIQ och ställer dem mot Tesla model 3. Såklart helt olika djur... men...
 
Intressant. Leasingkostnaden för en BMW 330e Touring vart lägre än V90´n jag har nu. Förmånligt med laddhybrider. 1 000 spänn mindre i förmånsvärde gör ju inte ont heller... :) Kanske blir en sån. Frågan är dubb eller icke dubbdäck...
Nya 3 a är ruskigt snygg. Du kanske klarar dig med mindre bil.
Är det x drive dubbfritt är det rwd dubb
 
Bra tråd!
Vad för kärra rekommenderar ni som vet, givet följande förutsättningar:
  • Tjänstebil
  • Daglig pendling 150 km t/r, cirka 50/50 landsväg/motorväg
  • Säker bil, dvs ingen utpräglad småbil
  • Ladda hemma, ingen möjlighet på jobbet
  • Vi har en befintlig storkombi som kommer vara kvar
  • Ekonomisk smartness vinner över prestige
  • Förutsägbar leveranstid, dvs inte "Q2 2021-ish"
Jag kollar på Kia e-Niro, Hyundai IONIQ och ställer dem mot Tesla model 3. Såklart helt olika djur... men...
Det är säkert jag som är slö, men kör du 15 mil eller 30 mil per dag? Till/från jobbet alltså.
 
Du är inte slö, det är jag som uttrycker mig oklart :) Det är 7,5 mil enkel väg till jobbet.

Hur är det med hybrid när man har såpass lång väg? Tänker att elen tar slut och det blir hög bensinförbrukning på såpass lång sträcka eller kan man få vettig snittförbrukning ändå?

är det förmånsbil eller privatköp?
 
Ja den är riktigt snygg. Och bra drag också. :)
Tyvärr finns ju inte laddhybriden med x-drive. Det enda jag stör mig på. Volvo V60 laddhybriden är ju ett alt, då får man AWD. Men kör ju Volvo nu och vill ha nåt nytt...
Jaha ok det var ju ingen höjdare.
Jag tänker då aldrig mer köra något annat än awd på bruksbilar. Har kört alla varianter.
 
Hur är det med hybrid när man har såpass lång väg? Tänker att elen tar slut och det blir hög bensinförbrukning på såpass lång sträcka eller kan man få vettig snittförbrukning ändå?

är det förmånsbil eller privatköp?
Jag klämmer också 7,5 mil enkel väg dagligen och vid enklare räkning blev hybrid alltid dyrare på sista raden än en snål diesel. Inte minst om man inte alltid lyckas ladda på jobbet heller. Varenda bilsäljare avrådde också men å andra sidan är värdeminskningen rätt brutal när det blir 5000+ mil om året, men det behöver vi inte prata om...:D
 
Ja den är riktigt snygg. Och bra drag också. :)
Tyvärr finns ju inte laddhybriden med x-drive. Det enda jag stör mig på. Volvo V60 laddhybriden är ju ett alt, då får man AWD. Men kör ju Volvo nu och vill ha nåt nytt...
Jag kör 330e och har inte upplevt någon avsaknad av x-drive i vinter måste jag faktiskt säga. Då har denna vinter bjudit på is och mestadels halka uppe i norr och man tar sig fram utan minsta problem. :)
 
Jag kör 330e och har inte upplevt någon avsaknad av x-drive i vinter måste jag faktiskt säga. Då har denna vinter bjudit på is och mestadels halka uppe i norr och man tar sig fram utan minsta problem. :)
Låter bra. Jävligt sugen på den. Speciellt då kalkylen såg så jävla bra ut att jag slänga på ett par fetare fälgar och ändå få det billigare än nuvarande. Men kör du med dubb då? :)
 
Hade varit fint att tanka Hvo100 och få skattereduktion ...

Det får du väl redan, på bränslet. Tyvärr har efterfrågan i samband med reduktionsplikten i mackdiesel dragit upp priset i år. Körde lastbilarna på HVO förut, men nu är diffen för stor för att kunna göra det av eget intresse. Den volymen gjorde mer skillnad än Teslan gör :)
 
Bra tråd!
Vad för kärra rekommenderar ni som vet, givet följande förutsättningar:
  • Tjänstebil
  • Daglig pendling 150 km t/r, cirka 50/50 landsväg/motorväg
  • Säker bil, dvs ingen utpräglad småbil
  • Ladda hemma, ingen möjlighet på jobbet
  • Vi har en befintlig storkombi som kommer vara kvar
  • Ekonomisk smartness vinner över prestige
  • Förutsägbar leveranstid, dvs inte "Q2 2021-ish"
Jag kollar på Kia e-Niro, Hyundai IONIQ och ställer dem mot Tesla model 3. Såklart helt olika djur... men...
Påverkas kalkylen av bilens pris, har du något avdrag på lönen eller liknande?
 
Hur är det med hybrid när man har såpass lång väg? Tänker att elen tar slut och det blir hög bensinförbrukning på såpass lång sträcka eller kan man få vettig snittförbrukning ändå?

är det förmånsbil eller privatköp?
Förmånsbil. Jag är inne på samma resonemang som du, köra drygt halva sträckan på fossilbränsle skevar till kalkylen för alla förstår ju att en pluginhybrid inte drar 0,16 l/100 km...
 
Förmånsbil. Jag är inne på samma resonemang som du, köra drygt halva sträckan på fossilbränsle skevar till kalkylen för alla förstår ju att en pluginhybrid inte drar 0,16 l/100 km...
Ja det blir svårt att räkna på det när det blir så oklart vilken förbrukning man själv kommer att ha. Jag landade i samma resonemang som dig nedan och körde på elbil. :)
 
Jag kommer också fram till det, men vilken bli är bästa valet..? Ioniq var helt ok att köra men e-Niro får bättre betyg i alla tester. Tesla 3 blir hyggligt dyr men är kanske värd det.
Vad har Ioniq för räckvidd nu förtiden? E-Niro har väl bra räckvidd. Om du åker längre resor ibland?
 
Jag kommer också fram till det, men vilken bli är bästa valet..? Ioniq var helt ok att köra men e-Niro får bättre betyg i alla tester. Tesla 3 blir hyggligt dyr men är kanske värd det.


Har kört E-Niro och den är en katastrof. Tesla M3 är riktigt riktigt bra, men man måste läsa på lite innan köp för att känna om man är kompatibel med Tesla och hur det fungerar att äga en sådan.
 
Tillbaka
Topp