• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    985
En seriös fråga.
Blir bilar mer intressanta för att en elmotor kommer i?
Tex en vanlig skoda octavia kommer inte på fråga för många eller kia. Men när elmotorn kommer i verkar resten inte spela lika stor roll. Det måste vara bra för många tillverkare.

För mig är ljudisolering och komfort högsta prio. Förbättras även det eller är det samma som i de vanliga bilarna? För de flesta bilar i den klassen brukar vara rätt bullriga och inte jättebra komfort.

Orsaken till detta fenomen är att skitbilar såsom Kia och Hyundai varit väldigt tidiga med sina elbilar och dom är endast intressanta för att alternativ i den prisklassen saknas.

Det är fortfarande samma gamla trötta plastskräp trots elmotorn och inte en bil som väcker något som helst intresse.

Jag har kört en E-Niro och den var exakt som förväntat, en total skitbil från Asien där alla planetens skitbilar (och klockor) härstammar ifrån.

Bortsett från USA så är tyskarna dom enda som kan tillverka bilar. Det har alltid varit så och kommer alltid att vara så!
 
Var på e Car Expo igår med min son. Provkörde Mercedes EQC som imponerar av kvalitetskänsla och bra drag med 400 hk, fyrhjulsdrift som standard. Har en nyare Mercedes E-klass idag. Pratade med Mercedes representanter om tillgången på bilar och tydligen har Sverige prioriterats och fått större tilldelning med 2 000 bilar på bekostnad av USA där lanseringen förskjuts något - så det skall finnas bilar att köpa! Andra bilar som föll mig i smaken; Audi e-tron och Tesla S och X. Även BMW X3 skall ju komma med enbart eldrift även om den bara finns som laddhybrid nu och det är också en bil jag gillar. Skulle kunna tänka mig vilken som av dessa bilar så nu är det ekonomi etc som avgör. Nu är det bara att hem och räkna och överväga alternativ. Verkar vara bra kampanjerbjudanden på Audi e-tron 50 just nu så skall nog höra av mig till Audi i veckan och undersöka det närmare!
 
Lite bilder från eCar Expo 2020.
4AC3BA1C-51CF-4719-B7DD-1B4316EFFDE7.jpeg
1B01D222-17A9-4CA4-8E0E-AA7959AB6B26.jpeg
A8147F5F-DAB5-4CEB-8247-35E5B602C13F.jpeg
B7AE5135-15D5-4CBD-9A0E-A4425CA79BF5.jpeg
EBAF321C-4F3B-4386-88FF-564C3C6B3F56.jpeg
94131DA7-B67C-429F-8547-314EAF932E98.jpeg
 
Precis. Begränsad räckvidd. 20 mil på pappret. Då är prislappen rätt saftig. Men sjukt cool design. Baksätet är dock inte gjort för svenskar
Ja det är designen och interiören (där framme) som jag verkligen gillar. Synd att den har dålig räckvidd. Men det är väl ingen bil för Sverige egentligen. Tror det är en ganska trevlig bil att äga i storstäder, och det är väl det som är meningen med den egentligen.
 
Räckvidden på Hondan är alldeles utmärkt. Ingen använder den typen av bilar för långresor. Det är verkligen ett icke-problem.
 
Räckvidden är inget problem. Men man får betala rätt mycket för så kort räckvidd och så liten bil...
Sant. Men den är snygg, cool och eftertraktansvärd. Raka motsatsen till Zoe, e-Up, Leaf mm. Kan inte riktigt förstå den här hetsen kring räckvidd per krona som finns på elbilsmarknaden just nu. Är det verkligen det enda viktiga? Tittar man på konventionella bilar så är det ingen som väljer bil efter lit/km per krona på samma sätt. Låt utbudet flöda av coola, attraktiva och spännande bilar på elmarknaden också tycker jag. Honda lär nog sälja vartenda ex de lyckas få till Sverige också.
 
Sant. Men den är snygg, cool och eftertraktansvärd. Raka motsatsen till Zoe, e-Up, Leaf mm. Kan inte riktigt förstå den här hetsen kring räckvidd per krona som finns på elbilsmarknaden just nu. Är det verkligen det enda viktiga? Tittar man på konventionella bilar så är det ingen som väljer bil efter lit/km per krona på samma sätt. Låt utbudet flöda av coola, attraktiva och spännande bilar på elmarknaden också tycker jag. Honda lär nog sälja vartenda ex de lyckas få till Sverige också.
Du har helt rätt. Jag håller med dig. Hade lätt klarat mig en en Honda e!
 
20 mil är en utmärkt räckvidd för den stora massan. Min gamla E-golf låg strax under det och det var en perfekt storlek på batteriet när jag pendlade 13 mil dagligen. Man behöver inte bry sig om vilken temperatur man har eller hastighet, man bara gasar tills man är hemma, trycker i den i laddboxen och repeterar.

Jag gissar att antalet människor som pendlar längre än 14-15 mil dagligen är försvinnande litet, och till dessa finns det gott om bilar med 30 mils räckvidd.

Men det är något med räckvidden som gör att folks mentala förmåga blir på en nivå med grottmänniskan. Man kan inte för sitt liv föreställa sig hur det kommer att fungera i praktiken. Galet egentligen. Räckvidden är en ickefråga för de flesta. Snabbladdning är en ickefråga för de flesta. Ändå är räckvidd och laddhastighet de frågor som folk oroar sig mest över. Helt sinnessjukt!

Kör man elbil så spenderar man mycket mindre tid för bränslepåfyllning sett över ett år än med en fossilbil (om man kan ladda hemma eller på jobbet)
 
20 mil är en utmärkt räckvidd för den stora massan. Min gamla E-golf låg strax under det och det var en perfekt storlek på batteriet när jag pendlade 13 mil dagligen. Man behöver inte bry sig om vilken temperatur man har eller hastighet, man bara gasar tills man är hemma, trycker i den i laddboxen och repeterar.

Jag gissar att antalet människor som pendlar längre än 14-15 mil dagligen är försvinnande litet, och till dessa finns det gott om bilar med 30 mils räckvidd.

Men det är något med räckvidden som gör att folks mentala förmåga blir på en nivå med grottmänniskan. Man kan inte för sitt liv föreställa sig hur det kommer att fungera i praktiken. Galet egentligen. Räckvidden är en ickefråga för de flesta. Snabbladdning är en ickefråga för de flesta. Ändå är räckvidd och laddhastighet de frågor som folk oroar sig mest över. Helt sinnessjukt!

Kör man elbil så spenderar man mycket mindre tid för bränslepåfyllning sett över ett år än med en fossilbil (om man kan ladda hemma eller på jobbet)
Det gäller ju att man kan ladda hemma. Jag bor i brf som inte har någon parkering. Parkerar på gatan utan laddmöjlighet. Då är det smidigare med lång räckvidd. Kör en model 3 och ställer bilen på laddning en gång i veckan på nån publik plats medan jag handlar eller fikar :)
 
Det gäller ju att man kan ladda hemma. Jag bor i brf som inte har någon parkering. Parkerar på gatan utan laddmöjlighet. Då är det smidigare med lång räckvidd. Kör en model 3 och ställer bilen på laddning en gång i veckan på nån publik plats medan jag handlar eller fikar :)
20 mil blir dock problematiskt om man ska på road trips. Om nätet för snabbladdning inte är tillräckligt utbrett där man är kan man bli fast med ett vanligt uttag och få vänta 6-7 timmar. Men Hondan är ju inte en bil som är till för road trips.
 
Jag kan som sagt mycket väl tänka mig Hondas eller Mazdas elbilar med runt 20-25 mil. Passar mig perfekt som pendlarbil. Som @Norrlänningen säger man kan brassa på i bra takt, förvärma etc etc utan behövs tänka på det.

Till landet har vi knapp 8 mil så det är lugnt med.
Även om de ligger på runt 350+ så är det helt ok prissatt jämfört med många hybrider.
 
Jag är (nog) på G med en elbil. Just räckviddspaniken är verkligen obegriplig.
En gång per år åker jag till fjälls, men då kan jag planera ordentligt, och ett par gånger om år åker vi på bilsemester. Också planerbart.
Jag kan dock -av olika anledningar- spontant dra en snabbis till Stockhom över dagen, men jag tänket såhär, sker det 6-7 gånger per år kan jag väl hyra bil, eller låna av någon fossilkompis?
Vad har ”panikarna” för vanor egentligen?
Som sagt, ickeproblem.
 
20 mil blir dock problematiskt om man ska på road trips. Om nätet för snabbladdning inte är tillräckligt utbrett där man är kan man bli fast med ett vanligt uttag och få vänta 6-7 timmar. Men Hondan är ju inte en bil som är till för road trips.

Folk åker nästan aldrig på road trips, du måste tänka längre än så. Det är vansinne att köpa en bil som ska klara något man gör ett fåtal tillfällen per år när kostnaden dubbleras endast pga detta.

Dimensionera aldrig något för dess ytterligheter, det är en generell regel som är applicerbar i nästan alla situationer och kategorier.
 
Senast ändrad:
Jag är (nog) på G med en elbil. Just räckviddspaniken är verkligen obegriplig.
En gång per år åker jag till fjälls, men då kan jag planera ordentligt, och ett par gånger om år åker vi på bilsemester. Också planerbart.
Jag kan dock -av olika anledningar- spontant dra en snabbis till Stockhom över dagen, men jag tänket såhär, sker det 6-7 gånger per år kan jag väl hyra bil, eller låna av någon fossilkompis?
Vad har ”panikarna” för vanor egentligen?
Som sagt, ickeproblem.

En bil med 20 mils räckvidd (verklig) kör man ju 40 mil med typ en 25-30 minuters paus mitt i körningen. Jag garanterar att väldigt få pallar att köra den sträckan utan en paus.

Jag vet typ ingen som har en elbil som tycker att räckvidden är ett problem eller ens något man reflekterar över, det är verkligen den mest överdrivna frågeställningen som finns.
 
En bil med 20 mils räckvidd (verklig) kör man ju 40 mil med typ en 25-30 minuters paus mitt i körningen. Jag garanterar att väldigt få pallar att köra den sträckan utan en paus.

Jag vet typ ingen som har en elbil som tycker att räckvidden är ett problem eller ens något man reflekterar över, det är verkligen den mest överdrivna frågeställningen som finns.
Exakt.
 
Det gäller ju att man kan ladda hemma. Jag bor i brf som inte har någon parkering. Parkerar på gatan utan laddmöjlighet. Då är det smidigare med lång räckvidd. Kör en model 3 och ställer bilen på laddning en gång i veckan på nån publik plats medan jag handlar eller fikar :)

Visst är det så. Har man inte laddmöjligheter på sitt jobb eller i sin bostad så är elbilar ingen klockren lösning. Givetvis funkar det, men för denna kategori människor så försvinner en stor del av själva idén med elbilen. Men för resterande del så är det en utmärkt lösning på samtliga plan. :)
 
Hello!
Jag tänkte skaffa mig en tjänstebil och har ett maxbelopp på 500 000kr att förhålla mig till, kör 15-16 mil dagligen 95% motorväg.
Finns det någon elbil som är tillräckligt bekväm att köra/sitta i lite längre stunder.
Min förhoppning är att kunna ladda enbart på jobbet.
 
DDA65830-D183-4328-BAD9-6697F0A272A9.jpeg


Jepp, men jag har säkrat ned till 16A huvudsäkring så att vi laddar aldrig samtidigt utan det är bara för att slippa dela på laddare och att varje bil har sin plats så att man inte måste greja på. Samt att det såg bättre ut rent estetiskt på fasaden på huset.
En bra grej med Teslas laddare om man har flera är att de kan kommunicera med varandra och lastbalansera för att inte dra mer ström än vad säkringarna tillåter oavsett hur många som laddar samtidigt.
 
Folk åker nästan aldrig på road trips, du måste tänka längre än så. Det är vansinne att köpa en bil som ska klara något man gör ett fåtal tillfällen per år när kostnaden dubbleras endast pga detta.

Dimensionera aldrig något för dess ytterligheter, det är en generell regel som är applicerbar i nästan alla situationer och kategorier.
Jag gör det. Jag tänker utifrån mitt perspektiv och ingen annans när jag ska köpa bil.
Men visst, rent generellt är det så. Hondan är inte för mig.
 
Tillbaka
Topp