Nice med provkörning! Drivlinan är väl från BMW?Jag provkörde mini electric på provkörningsbanan men det sög. Golvet var sjukt halt och med det vrid man har på elbilar så spann det bara. Men rolig bil. Gokart-känslan finns där.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nice med provkörning! Drivlinan är väl från BMW?Jag provkörde mini electric på provkörningsbanan men det sög. Golvet var sjukt halt och med det vrid man har på elbilar så spann det bara. Men rolig bil. Gokart-känslan finns där.
Är inte Mini Electric helt enkelt en Mini-bil på i3-teknologi?Nice med provkörning! Drivlinan är väl från BMW?
En seriös fråga.
Blir bilar mer intressanta för att en elmotor kommer i?
Tex en vanlig skoda octavia kommer inte på fråga för många eller kia. Men när elmotorn kommer i verkar resten inte spela lika stor roll. Det måste vara bra för många tillverkare.
För mig är ljudisolering och komfort högsta prio. Förbättras även det eller är det samma som i de vanliga bilarna? För de flesta bilar i den klassen brukar vara rätt bullriga och inte jättebra komfort.
Visst är det väl så?Är inte Mini Electric helt enkelt en Mini-bil på i3-teknologi?
Japp stämmer.Nice med provkörning! Drivlinan är väl från BMW?
Älskar Hondan. Problemet med den är väl dock att den inte verkar ha så bra räckvidd?Lite bilder från eCar Expo 2020.
Precis. Begränsad räckvidd. 20 mil på pappret. Då är prislappen rätt saftig. Men sjukt cool design. Baksätet är dock inte gjort för svenskarÄlskar Hondan. Problemet med den är väl dock att den inte verkar ha så bra räckvidd?
Ja det är designen och interiören (där framme) som jag verkligen gillar. Synd att den har dålig räckvidd. Men det är väl ingen bil för Sverige egentligen. Tror det är en ganska trevlig bil att äga i storstäder, och det är väl det som är meningen med den egentligen.Precis. Begränsad räckvidd. 20 mil på pappret. Då är prislappen rätt saftig. Men sjukt cool design. Baksätet är dock inte gjort för svenskar
Precis, mest för paris, milano osv...Ja det är designen och interiören (där framme) som jag verkligen gillar. Synd att den har dålig räckvidd. Men det är väl ingen bil för Sverige egentligen. Tror det är en ganska trevlig bil att äga i storstäder, och det är väl det som är meningen med den egentligen.
Räckvidden är inget problem. Men man får betala rätt mycket för så kort räckvidd och så liten bil...Räckvidden på Hondan är alldeles utmärkt. Ingen använder den typen av bilar för långresor. Det är verkligen ett icke-problem.
Sant. Men den är snygg, cool och eftertraktansvärd. Raka motsatsen till Zoe, e-Up, Leaf mm. Kan inte riktigt förstå den här hetsen kring räckvidd per krona som finns på elbilsmarknaden just nu. Är det verkligen det enda viktiga? Tittar man på konventionella bilar så är det ingen som väljer bil efter lit/km per krona på samma sätt. Låt utbudet flöda av coola, attraktiva och spännande bilar på elmarknaden också tycker jag. Honda lär nog sälja vartenda ex de lyckas få till Sverige också.Räckvidden är inget problem. Men man får betala rätt mycket för så kort räckvidd och så liten bil...
Du har helt rätt. Jag håller med dig. Hade lätt klarat mig en en Honda e!Sant. Men den är snygg, cool och eftertraktansvärd. Raka motsatsen till Zoe, e-Up, Leaf mm. Kan inte riktigt förstå den här hetsen kring räckvidd per krona som finns på elbilsmarknaden just nu. Är det verkligen det enda viktiga? Tittar man på konventionella bilar så är det ingen som väljer bil efter lit/km per krona på samma sätt. Låt utbudet flöda av coola, attraktiva och spännande bilar på elmarknaden också tycker jag. Honda lär nog sälja vartenda ex de lyckas få till Sverige också.
Finns dubbelladdareÄr det två boxar som gäller om man vill ladda två bilar hemma? Hur gör du @Norrlänningen?
Det gäller ju att man kan ladda hemma. Jag bor i brf som inte har någon parkering. Parkerar på gatan utan laddmöjlighet. Då är det smidigare med lång räckvidd. Kör en model 3 och ställer bilen på laddning en gång i veckan på nån publik plats medan jag handlar eller fikar20 mil är en utmärkt räckvidd för den stora massan. Min gamla E-golf låg strax under det och det var en perfekt storlek på batteriet när jag pendlade 13 mil dagligen. Man behöver inte bry sig om vilken temperatur man har eller hastighet, man bara gasar tills man är hemma, trycker i den i laddboxen och repeterar.
Jag gissar att antalet människor som pendlar längre än 14-15 mil dagligen är försvinnande litet, och till dessa finns det gott om bilar med 30 mils räckvidd.
Men det är något med räckvidden som gör att folks mentala förmåga blir på en nivå med grottmänniskan. Man kan inte för sitt liv föreställa sig hur det kommer att fungera i praktiken. Galet egentligen. Räckvidden är en ickefråga för de flesta. Snabbladdning är en ickefråga för de flesta. Ändå är räckvidd och laddhastighet de frågor som folk oroar sig mest över. Helt sinnessjukt!
Kör man elbil så spenderar man mycket mindre tid för bränslepåfyllning sett över ett år än med en fossilbil (om man kan ladda hemma eller på jobbet)
20 mil blir dock problematiskt om man ska på road trips. Om nätet för snabbladdning inte är tillräckligt utbrett där man är kan man bli fast med ett vanligt uttag och få vänta 6-7 timmar. Men Hondan är ju inte en bil som är till för road trips.Det gäller ju att man kan ladda hemma. Jag bor i brf som inte har någon parkering. Parkerar på gatan utan laddmöjlighet. Då är det smidigare med lång räckvidd. Kör en model 3 och ställer bilen på laddning en gång i veckan på nån publik plats medan jag handlar eller fikar
20 mil blir dock problematiskt om man ska på road trips. Om nätet för snabbladdning inte är tillräckligt utbrett där man är kan man bli fast med ett vanligt uttag och få vänta 6-7 timmar. Men Hondan är ju inte en bil som är till för road trips.
Är det två boxar som gäller om man vill ladda två bilar hemma? Hur gör du @Norrlänningen?
Jag är (nog) på G med en elbil. Just räckviddspaniken är verkligen obegriplig.
En gång per år åker jag till fjälls, men då kan jag planera ordentligt, och ett par gånger om år åker vi på bilsemester. Också planerbart.
Jag kan dock -av olika anledningar- spontant dra en snabbis till Stockhom över dagen, men jag tänket såhär, sker det 6-7 gånger per år kan jag väl hyra bil, eller låna av någon fossilkompis?
Vad har ”panikarna” för vanor egentligen?
Som sagt, ickeproblem.
Exakt.En bil med 20 mils räckvidd (verklig) kör man ju 40 mil med typ en 25-30 minuters paus mitt i körningen. Jag garanterar att väldigt få pallar att köra den sträckan utan en paus.
Jag vet typ ingen som har en elbil som tycker att räckvidden är ett problem eller ens något man reflekterar över, det är verkligen den mest överdrivna frågeställningen som finns.
Det gäller ju att man kan ladda hemma. Jag bor i brf som inte har någon parkering. Parkerar på gatan utan laddmöjlighet. Då är det smidigare med lång räckvidd. Kör en model 3 och ställer bilen på laddning en gång i veckan på nån publik plats medan jag handlar eller fikar
En bra grej med Teslas laddare om man har flera är att de kan kommunicera med varandra och lastbalansera för att inte dra mer ström än vad säkringarna tillåter oavsett hur många som laddar samtidigt.
Jepp, men jag har säkrat ned till 16A huvudsäkring så att vi laddar aldrig samtidigt utan det är bara för att slippa dela på laddare och att varje bil har sin plats så att man inte måste greja på. Samt att det såg bättre ut rent estetiskt på fasaden på huset.
Jag gör det. Jag tänker utifrån mitt perspektiv och ingen annans när jag ska köpa bil.Folk åker nästan aldrig på road trips, du måste tänka längre än så. Det är vansinne att köpa en bil som ska klara något man gör ett fåtal tillfällen per år när kostnaden dubbleras endast pga detta.
Dimensionera aldrig något för dess ytterligheter, det är en generell regel som är applicerbar i nästan alla situationer och kategorier.