• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    985
310 resp 450 km, dvs tillräckligt med god marginal även om det blir rejäl vinter. Blir det nedåt -25 kan vi skifta kärra inom familjen.
Då räcker ju även räckvidden på E-tron 50. Kan vara värt att kolla upp, är väl iofs ett steg upp i kostnad men den kan nog vara motiverbar om man ser på kvaliteterna man får
 
Jag har beställt en E-tron 55. Dom har/hade ju rätt bra kampanj på E-tron 50 men blev lite osäker på räckvidden så tog det säkra..
Jag har en E-tron 55 sen i augusti och räckvidden för mig är ca 31 mil, vilket jag tycker är avsevärt mycket sämre än vad som uppges. Nu kör jag ca 2,5 mil till jobbet så det är mest rätt korta resor.
 
Bra tips!
Skall genast kolla upp dom.
Vilket reglage menar du att man justerar belysningen på instrumentpanelen ifrån? Den "vanliga" lilla ratten till vänster? Den fungerar bara på "natten", när det är mörkt. Är det ljust ute drar den på full styrka.

Ang. förbrukningen, ur Volvos hemsida:
XC60 T8 Twin Engine
(303+87 hk)

Bränsleförbrukning: 0,18 l/mil
Koldioxidutsläpp: 42 g/km
Räckvidd ren eldrift: upp till 54 km

Jag trodde i min enfald att siffrorna skulle överenstämma mer med verkligheten pga alla nya mätmetoder/krav etc.
Men som sagt, det kanske är vintersiffror jag får på min bil.

Och nyckeln, det är nog den sämst designade jag sett. Visst, jag har lärt mig knapparna utantill, men det slår aldrig fel, lånar man ut bilen står folk och stirrar på nyckeln och vänder på den (det är knappar på båda sidor) för att reda ut vilken knapp som låser upp (inte min bild).
key.jpg
Håller verkligen med om nyckeln, hade min T8:a i 3,5 år och lärde mig aldrig. På ren el kom jag ca 2,5 mil
 
Hybrid eller inte beror helt på hur långt ni skall köra jag. Har ni runt 50km T or så kan en hybrid mycket väl vara lämplig om man kan ladda hemma eller jobbet.
Har nu kört 200 mil med min och tvingar den att köra med bensinaren för att få lite mil på den och då ligger jag runt 0.1x/mil enbart körning inom Stockholm. Har drygt 50km tur och retur till jobbet så för mina ändamål så funkar det med hybrid. Hade jag haft 10 mil så hade jag nog gått på el men då ökar priset en hel del för de modeller som man verkligen vill ha. Betalar ni enbart förmånsvärde då är det ingen jätteskillnad mellan en M3 LR och exv 330e, men inköpspriset skiljer sig en del och företaget kan ha något att säga till om.
 
Jag har en E-tron 55 sen i augusti och räckvidden för mig är ca 31 mil, vilket jag tycker är avsevärt mycket sämre än vad som uppges. Nu kör jag ca 2,5 mil till jobbet så det är mest rätt korta resor.

Ah. Tack för infon. Säljaren på orten har sin demovagn ute hela tiden...

någon annan med e-tron som kan ge input?

Bara andrahandsuppgifter, en bekant kör en tidig e-tron 55. Muttrar om kort räckvidd, definitivt kortare än förväntat. Annars nöjd.
 
Jag har en E-tron 55 sen i augusti och räckvidden för mig är ca 31 mil, vilket jag tycker är avsevärt mycket sämre än vad som uppges. Nu kör jag ca 2,5 mil till jobbet så det är mest rätt korta resor.
Ja det är inte annat än att man funderar på om man tog rätt bil :nailbiting: men som du säger så klarar den vardagskörningen, vilket iofs e tron 50 oxå gör. Om jag förstått det rätt så är batteriet effektivare i 50 så räckvidden är mindre missvisande på den.. så med facit i hand så kanske det vore bättre att beställa den med den fina kampanjrabatten :eek::)
 
För att få lite perspektiv på det @demondave postade för ett tag sen att Ionity höjer priserna.
I januari gick Ionity ut med sina priser för att ladda med deras snabbladdare. Och folk satte kaffet i halsen, minst sagt, eftersom priset låg på 8,70 kronor per kWh. De flesta som kommer att ladda på Ionitys laddstationer kommer troligen ha en deal via det bilmärke som de har köpt och nu är den första dealen klar.

Det är Mercedes-Benz-ägarna som har fått sitt pris - och det är 3,10 kronor per kWh. Det betyder att om du har en Mercedes-Benz EQC och laddar den fullt så kommer det att kosta dig 248 kronor. Medlemsskapet är gratis under första året.

https://feber.se/bil/nu-ar-laddpriserna-for-mercedes-benz-hos-ionity-klara/407318/

Hade inte Merca haft en deal så hade en full laddning kostat 696kr.
 
För att få lite perspektiv på det @demondave postade för ett tag sen att Ionity höjer priserna.


Hade inte Merca haft en deal så hade en full laddning kostat 696kr.

Fortfarande dyrare, men att bjussa på månadsavgiften första året är fint. Jag som kör väldigt ojämnt skulle ha väldigt svårt för en månadsavgift, vissa månader snabbladdar jag inte alls. Tänk om Shell började med en månadsavgift för att få tanka bilen, that ramaskri! :D

Det är sjukt hur fort man vänjer sig, nu tycker jag att det är DYRT när en laddning går över 120:-. När man hade bensinbil blinkade man inte över 700 spänn.
 
En seriös fråga.
Blir bilar mer intressanta för att en elmotor kommer i?
Tex en vanlig skoda octavia kommer inte på fråga för många eller kia. Men när elmotorn kommer i verkar resten inte spela lika stor roll. Det måste vara bra för många tillverkare.

För mig är ljudisolering och komfort högsta prio. Förbättras även det eller är det samma som i de vanliga bilarna? För de flesta bilar i den klassen brukar vara rätt bullriga och inte jättebra komfort.
 
En seriös fråga.
Blir bilar mer intressanta för att en elmotor kommer i?
Tex en vanlig skoda octavia kommer inte på fråga för många eller kia. Men när elmotorn kommer i verkar resten inte spela lika stor roll. Det måste vara bra för många tillverkare.

För mig är ljudisolering och komfort högsta prio. Förbättras även det eller är det samma som i de vanliga bilarna? För de flesta bilar i den klassen brukar vara rätt bullriga och inte jättebra komfort.
För många blir elbilen intressant för det låga förmånspriset samt låga driftskostnaderna. Men elmotorn gör att bilen bli rappare. Det är billigare med en elmotor som ger 400hk än en förbränningsmotor som ger samma effekt. elmotorn är ju tystare men ljudisoleringen är kopplat till märke mer än till typ av motor skulle jag säga. En eldriven BMW är såklart mycket tystare än en eldriven kia.
 
För många blir elbilen intressant för det låga förmånspriset samt låga driftskostnaderna. Men elmotorn gör att bilen bli rappare. Det är billigare med en elmotor som ger 400hk än en förbränningsmotor som ger samma effekt. elmotorn är ju tystare men ljudisoleringen är kopplat till märke mer än till typ av motor skulle jag säga. En eldriven BMW är såklart mycket tystare än en eldriven kia.
Ja precis. Mestadels används nog inte kraften.
Som sagt aldrig sett en elbil accelerera kraftigt.
Är väl förnodligen dom förare som inte är så kräsna när det gäller komfort och kupeljud som väljer dessa modeller. Samma människor som åker runt med släckta ljus på kvällen :eek::eek:
 
Tillbaka
Topp