• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    980
Nyanserad och intressant artikel om Kinas övertag i batteritillverkningen: https://www.dn.se/ekonomi/sa-blev-europa-overkort-av-kina-i-batteriracet/

Några intressanta insikter:
  • Northvolt kan idag förse 20 000 bilar per år med batterier. Tesla kan förse 140 000 bilar. Korea och Japan kan förse 4,1 miljoner bilar. Kina kan förse 11,6 miljoner bilar per å
  • 20 000 personer arbetar på CATL utecklingsavdelning
  • CATL äger idag egna litiumgruvor och raffinaderier
  • I CATLs nyaste fabrik arbetar 50 personer. Produktionskapaciteten är 20 GWh per år, vilket räcker till 400 000 elbilar. Jämför med Northvolt som har cirka 2000 anställda och tillverkar 1 GWh per år på sin höjd.
Intressant och ganska skrämmande också. Väldigt positivt att Kineserna kör elbilar i så stor utsträckning och satsar på förnybar energi. Även om koleldning fortfarande är den vanligaste energikällan.
 
Team blue

Nytillskottet
20241030_133429.jpg

20241031_075932.jpg
 
Senast ändrad:
Jag kikade på den på EcarExpo i Köpenhamn i fredags.
Ser riktigt trevlig ut, men Mercedes koncept var tuffare (dock tydligt koncept).
1000038022.jpg
1000038024.jpg


Skulle säga att trots alla riktigt fina bilar på plats stal Renault showen med sin Femma.
Absolut flest som kretsade runt den.
När designteamet fått fria händer, roligt.
Har dock svårt att se hur jag(194cm lång) ska komma in i den utan att slå i huvudet...överallt 🤕
 
Din Tesla är ju jävligt rå! (Starka ord från en dieselgubbe :) )

Gillar den där Skodan. Väldigt fin inredning om den är hyfsat specad. Hur är räckvidden?
Tack!

Hämtade Enyaqen igår så kan tyvärr inte uttala mig om räckvidden än.
Är tyginredningen men det får duga för att åka till stallet/jobbet-bil, har dock det mesta övriga man vill ha(360 kamera saknas :( ). Jag är nöjd att dem aktiviteterna inte behöver göras med min bil längre :D
 
Senast ändrad:
Där jag bor har trafikkontoret gått bananas med väg gupp - du skulle fastna överallt om du sänkte den 1mm till :)
vid tillräckligt hård körning så tar stänkskydden i när man svänger. Har inte OEM på nu och dem är stela och det låter inget vidare när man kör över/ner för gupp/kanter.
Skall byta till andra så småningom. Även OEM-skydden tar i när jag kör hårt :D
 
Tack!

Hämtade Enyaqen igår så kan tyvärr inte uttala mig om räckvidden än.
Är tyvärr tyginredningen men det får duga för att åka till stallet/jobbet-bil, har dock det mesta övriga man vill ha(360 kamera saknas :( ). Jag är nöjd att dem aktiviteterna inte behöver göras med min bil längre :D
Är inte tyg bättre än plast? Jag har blivit gubbe och har svängt. Helst vill jag ha sammetstyg som i gamla Mercedes.
 
Är inte tyg bättre än plast? Jag har blivit gubbe och har svängt. Helst vill jag ha sammetstyg som i gamla Mercedes.
Inget fel med den som sådant! Men är ljus och risken för fläckar ökar!
Jag tycker inredningen som dem har med Alcantara är riktigt riktigt bra dock i princip lika jobbig som tyg att underhålla. Svårare t om då man inte vill paja "håren"/limmet när man rengör
 
Senast ändrad:
Håller helt med. En V70 är en stridsvagn i jämförelse med en Tesla, men syftade på det som @alfgren är inne på att Teslorna är så otroligt vanliga.
Vad tror panelen om andra- och tredjehandsvärdet på alla dessa Teslor? Finns ju som sagt i tusental, även här uppe. Känns som om marknaden dopats rejält under åren av Testlas moves med extremt bra finansieringsalternativ.
 
Vad tror panelen om andra- och tredjehandsvärdet på alla dessa Teslor? Finns ju som sagt i tusental, även här uppe. Känns som om marknaden dopats rejält under åren av Testlas moves med extremt bra finansieringsalternativ.
Finns det något svårare än att gissa framtida andrahandsvärden? :)

Jag skulle tro att det kommer ligga på ungefär samma nivå som andra bilar, möjligen något sämre, modellerna känns gamla och det verkar ha lite svårt att tåla tidens tand, framför allt med tanke på att lacken verkar något klen. Sen har de ju gått från att vara en lite trendig och högt värderad produkt till en bil man köper först och främst för att den är billig.

Men, sammanfattningsvis, jag tror de kommer hålla andrahandsvärdet lika bra eller dåligt som alla andra elbilar och den generella utvecklingen beror mycket på priserna på drivmedel, subventioner, räntor etc.
 
Fast det är inte riktigt där skon klämt. Fabriken är tydligen dåligt byggd, maskinerna är inte inkopplade på rätt sätt osv. Kompetensen fanns inte. Och varför skulle den funnits i Skellefteå överhuvudtaget? Ingen där har gått i närheten av en batterifabrik tidigare. Den importerade personalen kommer inte heller från rätt erfarenheter.
Till Skellefteå försvar; planen var väl aldrig att det skulle finnas kompetens där från början utan man valde regionen av andra skäl, och de riktigt kompetenstunga avdelningarna har man ju också lokaliserat till andra områden.

Problemet är snarare att kompetensen inte finns i Northvolt, eller hos investerarna, som alla blivit fartblinda och fastnat i övertygelsen att allt löser sig bara man kastar pengar på problemen.

Men självklart, det är ju inte lättare att rekrytera rätt personal när arbetsstället är en plats ingen normalt funtad människa vill bo på (och jag bor här, jag får säga så)
 
Läste idag att i en ny batterifabrik så finns det cirka 30% spill. Spillet kostar 900 000 euro per dag!
Även i en fabrik som gått 5 år så finns det uppemot 10% spill.
Inte konstigt att Northvolt blöder pengar....
 
Läste idag att i en ny batterifabrik så finns det cirka 30% spill. Spillet kostar 900 000 euro per dag!
Även i en fabrik som gått 5 år så finns det uppemot 10% spill.
Inte konstigt att Northvolt blöder pengar....
Har egentligen inte så mycket att göra med batterifabriker i sig. Om man utvecklar ett produktionssystem som man inte har erfarenhet av, som dessutom är mycket komplicerad både internt, men även externt (sett till supply chain), så kommer man ha många problem i början. Det är inte så att det är en lag på att varje ny batterifabrik har 30% spill eller defekta produkter. Men det är inte ovanligt att ligga någonstans där när vi pratar helt nya produtionsmetoder och processer som man i princip måste lära sig själv få att fungera. Siffran på 900 000 EUR beror ju helt på omständigheterna också.

När vi pratar mega och giga-casting har man samma problem där. Det är nya tekniker och processer som gör att andelen defekta komponenter är mycket hög när man precis driftsatt systemet, och sedan i takt med att man optimerar och löser problem så går andelen ner ganska dramatiskt. Vissa typer av processer och produkter kommer av naturliga skäl ha högre andel defekt eller spill än andra. 10% är rätt högt.

Det jag försöker säga är att det ligger i sin natur att nya produktionssystem och dess olika tekniska lösningar, dess processer och metoder har så kallade barnsjukdomar i början - oavsett om vi pratar batterier, mega/giga-casting, eller andra nya tekniker.

Tänk när Torslandaverken bytte från manuell svets av karrosseri till ABB-robotar. Måste ha varit en jäkla massa problem i början.
 
Tillbaka
Topp