• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    978
Du och ni andra får gärna svara på detta:

Bortsett från eventuella miljövinster, så säljs ju elbilar idag in med argumentet att de är billigare i drift, delvis pga att energin är billigare att köpa in för konsumenten.

I framtiden kan ju staten öka skatten på elbilsladdning (antingen på skatt via elen, eller skatt på körd km etc) för att kompensera för sitt inkomstbortfall från fossila bränslen, samtidigt som de som äger laddinfrastruktur har ett ansvar gentemot sina ägare att maximera sin vinst.

Hur ser du på hur denna dynamik kan påverka framväxten av elbilar?
 
Du och ni andra får gärna svara på detta:

Bortsett från eventuella miljövinster, så säljs ju elbilar idag in med argumentet att de är billigare i drift, delvis pga att energin är billigare att köpa in för konsumenten.

I framtiden kan ju staten öka skatten på elbilsladdning (antingen på skatt via elen, eller skatt på körd km etc) för att kompensera för sitt inkomstbortfall från fossila bränslen, samtidigt som de som äger laddinfrastruktur har ett ansvar gentemot sina ägare att maximera sin vinst.

Hur ser du på hur denna dynamik kan påverka framväxten av elbilar?
Klart sånt kan komma men i ett sådant scenario kommer inte km-skatten vara lägre för bensin/diesel än el.
 
Du och ni andra får gärna svara på detta:

Bortsett från eventuella miljövinster, så säljs ju elbilar idag in med argumentet att de är billigare i drift, delvis pga att energin är billigare att köpa in för konsumenten.

I framtiden kan ju staten öka skatten på elbilsladdning (antingen på skatt via elen, eller skatt på körd km etc) för att kompensera för sitt inkomstbortfall från fossila bränslen, samtidigt som de som äger laddinfrastruktur har ett ansvar gentemot sina ägare att maximera sin vinst.

Hur ser du på hur denna dynamik kan påverka framväxten av elbilar?

Det enda som händer är att försäljningen av elbilar avtar till förmån för något annat drivmedel som där och då är billigare? Det är ju med kostnader man bestämmer människors beteende, eller missförstår jag din fråga?
 
Du och ni andra får gärna svara på detta:

Bortsett från eventuella miljövinster, så säljs ju elbilar idag in med argumentet att de är billigare i drift, delvis pga att energin är billigare att köpa in för konsumenten.

I framtiden kan ju staten öka skatten på elbilsladdning (antingen på skatt via elen, eller skatt på körd km etc) för att kompensera för sitt inkomstbortfall från fossila bränslen, samtidigt som de som äger laddinfrastruktur har ett ansvar gentemot sina ägare att maximera sin vinst.

Hur ser du på hur denna dynamik kan påverka framväxten av elbilar?

Staten utreder idag en kilometerskatt som baseras på när du kör, var du kör och vad du kör. Att köra en elbil i pajala mitt i natten kommer vara i princip gratis medan V8 mitt på dagen i centrala Stockholm kommer va svindyrt.
när det gäller laddinfrastrukturen så laddar du 95% hemma. Då äger du laddinfrastrukturen och kostnaden kommer vara mycket låg, jämfört med bensin och diesel.
Men det är ju inte bara för den billiga driften som man väljer elbil. Andra argument är exempelvis:
- inga ljudemissioner
- färre rörliga delar = mindre som kan paja
- bättre köregenskaper
- fulladdad bil varje morgon = slipp macken
- effektivare motor
 
Framförallt att de flesta andra inte bygger elbilar, utan en fossilplattform med elmotorer och batteri. Men även laddnätverk, infotainment, prestanda per krona psv spelar roll.
Nu ska jag bli djävulens advokat. Jag har själv en Tesla Model 3 LR AWD med full självkörningsförmåga, men jag skulle med stor sannolikhet inte välja en Tesla nästa gång jag ska välja bil. Om du vill göra road trips, snabbt och roligt ska du välja Tesla. Men vill du ha en bil (i den traditionella bemärkelsen) som tar dig från A till B ska du välja något annat märke.
Saknar som jag älskar med min bil:
- Fantastiska säkerhetsfunktioner som räddat livet på mig minst en gång
- Vacker aerodynamisk design
- Skön avskalad, luftig och ljus interiör
- Framtidstänket och de smarta IT-lösningarna
- Ljudsystemet
- Den härliga accelerationen
- Otrolig effektiv drivlina och batteri i världsklass
- Världens bästa backkamera
- Världens bästa laddnätverk med rimlig prissättning (Superchargers)
- Autopiloten
- Fantastiska köregenskaper
- Väldigt stort bagageutrymme
(Billig drift, noll utsläpp och sådant tar jag inte med, för det gäller alla elbilar)

Saker som stör mig:
- Att Tesla skiter i dig så fort du signat på avtalet och blivit kund
- Att handtagen fryser vid -3 grader, vilket gör att man inte kan öppna dörren om man inte bankar hårt på den
- Att fönstren fryser vid -3 grader, vilket gör att man inte kan stänga dörren
- Störande högt vägljud
- Ej motoriserad baklucka
- Dålig passform på karossen
- Känslan av billiga materialval
- Att Europas lagar tvingat autopiloten att bli dummare än vad den är (inte bilens fel i och för sig, men det stör mig)

Med det sagt så var detta den bästa elbilen jag kunde köpa då. Men när det är dags att byta om 2 år så tror jag att det kommer finnas bättre bilar att välja på för 750 000 kronor. Jättekul att kunna sjunga karaoke, prutta med bilen, spela spel, titta på film, surfa och allt annat man kan göra. Men det är helt onödiga funktioner som jag aldrig använder. Jag behöver en bil som kan ta mig från A till B (351 dagar om året kortare än 5 mil). Den ska bara vara ett transportmedel för mig. Titta på film och umgås vill jag göra hemma, inte i bilen. Men jag har full förståelse för de som älskar sin Tesla. Det är en fantastisk bil på många sätt. Speciellt om man spenderar mycket tid i bilen.
 
Framförallt att de flesta andra inte bygger elbilar, utan en fossilplattform med elmotorer och batteri. Men även laddnätverk, infotainment, prestanda per krona psv spelar roll.
Det är faktiskt det jag inte gillar med Tesla, just att den inte känns som en ”riktigt” bil. Nu har jag förvisso bara kört gamla modellen men jag tyckte nog att den var rolig och ball, men kände inget ”vill ha”. Då tycker jag att Jaguars modell är trevligare, även om den rent designmässigt påminner mindre om än riktig bil än vad Teslan gör (Teslan är, och förblir, ursnygg).
 
Nu ska jag bli djävulens advokat. Jag har själv en Tesla Model 3 LR AWD med full självkörningsförmåga, men jag skulle med stor sannolikhet inte välja en Tesla nästa gång jag ska välja bil. Om du vill göra road trips, snabbt och roligt ska du välja Tesla. Men vill du ha en bil (i den traditionella bemärkelsen) som tar dig från A till B ska du välja något annat märke.
Saknar som jag älskar med min bil:
- Fantastiska säkerhetsfunktioner som räddat livet på mig minst en gång
- Vacker aerodynamisk design
- Skön avskalad, luftig och ljus interiör
- Framtidstänket och de smarta IT-lösningarna
- Ljudsystemet
- Den härliga accelerationen
- Otrolig effektiv drivlina och batteri i världsklass
- Världens bästa backkamera
- Världens bästa laddnätverk med rimlig prissättning (Superchargers)
- Autopiloten
- Fantastiska köregenskaper
- Väldigt stort bagageutrymme
(Billig drift, noll utsläpp och sådant tar jag inte med, för det gäller alla elbilar)

Saker som stör mig:
- Att Tesla skiter i dig så fort du signat på avtalet och blivit kund
- Att handtagen fryser vid -3 grader, vilket gör att man inte kan öppna dörren om man inte bankar hårt på den
- Att fönstren fryser vid -3 grader, vilket gör att man inte kan stänga dörren
- Störande högt vägljud
- Ej motoriserad baklucka
- Dålig passform på karossen
- Känslan av billiga materialval
- Att Europas lagar tvingat autopiloten att bli dummare än vad den är (inte bilens fel i och för sig, men det stör mig)

Med det sagt så var detta den bästa elbilen jag kunde köpa då. Men när det är dags att byta om 2 år så tror jag att det kommer finnas bättre bilar att välja på för 750 000 kronor. Jättekul att kunna sjunga karaoke, prutta med bilen, spela spel, titta på film, surfa och allt annat man kan göra. Men det är helt onödiga funktioner som jag aldrig använder. Jag behöver en bil som kan ta mig från A till B (351 dagar om året kortare än 5 mil). Den ska bara vara ett transportmedel för mig. Titta på film och umgås vill jag göra hemma, inte i bilen. Men jag har full förståelse för de som älskar sin Tesla. Det är en fantastisk bil på många sätt. Speciellt om man spenderar mycket tid i bilen.

Det som gör mig förundrad är att man inte ser fler Nissan Leaf och liknande bilar på vägarna. Jag ser ganska många Tesla, men de känns som de sålts på "prestige", prylfaktorn, prestandan. Många vill has en Tesla, inte en elbil.
 
Staten utreder idag en kilometerskatt som baseras på när du kör, var du kör och vad du kör. Att köra en elbil i pajala mitt i natten kommer vara i princip gratis medan V8 mitt på dagen i centrala Stockholm kommer va svindyrt.
när det gäller laddinfrastrukturen så laddar du 95% hemma. Då äger du laddinfrastrukturen och kostnaden kommer vara mycket låg, jämfört med bensin och diesel.
Men det är ju inte bara för den billiga driften som man väljer elbil. Andra argument är exempelvis:
- inga ljudemissioner
- färre rörliga delar = mindre som kan paja
- bättre köregenskaper
- fulladdad bil varje morgon = slipp macken
- effektivare motor
Det finns ganska många elbilar i mitt bostadsområde. När en bil åker förbi i 40 km/h är bullret från förbränningsmotorbilar och elbilar i princip lika högt. Mest däckljud och andra ljud som inte hör till motorn.
 
Det som gör mig förundrad är att man inte ser fler Nissan Leaf och liknande bilar på vägarna. Jag ser ganska många Tesla, men de känns som de sålts på "prestige", prylfaktorn, prestandan. Många vill has en Tesla, inte en elbil.
Det har tyvärr blivit så. Man ska ha Teslan, man bryr sig egentligen inte om allt det andra.
 
Det har tyvärr blivit så. Man ska ha Teslan, man bryr sig egentligen inte om allt det andra.

Fast ingen annan är ju i närheten av att erbjuda den helheten Tesla gör, iaf med trean som är en rätt mycket mer up to date bil än dom andra modellerna i mina ögon. Jag var väldigt inne på i3s innan jag räknade på en Model 3 och fick ihop det, men den fick mig aldrig att ta steget. Teslan fick mig att byta bort M2:an i förtid, då är jag ändå väldigt förtjust i BMW överlag.


Verkar vara lite skillnad i hur man upplever bilarna också, eller så är det så enkelt att dom är rätt olika sinsemellan.
Jag har till exempel inte haft några problem med ihopfrusna dörrar eller rutor, lämnar ändå bilen ståendes ute flera dygn i sträck när jag jobbar. Återkommande problem när jag hade BMW-coupéer utan fönsterramar, med teslan drar jag bara igång förvärmning från appen en stund innan. Bättre vardag alltså. I övrigt upplever jag samma fördelar som @Mazdak så jag har det rätt trevligt.

Skulle gärna ha en typ M i2 coupé när det kommer från BMW, om man bara ser till bilen. Tyvärr är intrycket bara mer och mer att det dom gamla biltillverkarna gör är riktigt half assed och mer ett spel för gallerierna. Man lär nog ta tag i laddnätverk och effektivitet om man ska uppfattas som seriös i sin omställning. En e-tron som i bästa fall tar sig 30 mil på en laddning, har ett glest nätverk med dyrare kw och månadsavgifter efter första bjudtiden är en pinsamt dålig bil för miljonen, hur bra än inredningskvalitén lär vara.
 
Senast ändrad:
Fast ingen annan är ju i närheten av att erbjuda den helheten Tesla gör, iaf med trean som är en rätt mycket mer up to date bil än dom andra modellerna i mina ögon. Jag var väldigt inne på i3s innan jag räknade på en Model 3 och fick ihop det, men den fick mig aldrig att ta steget. Teslan fick mig att byta bort M2:an i förtid, då är jag ändå väldigt förtjust i BMW överlag.


Verkar vara lite skillnad i hur man upplever bilarna också, eller så är det så enkelt att dom är rätt olika sinsemellan.
Jag har till exempel inte haft några problem med ihopfrusna dörrar eller rutor, lämnar ändå bilen ståendes ute flera dygn i sträck när jag jobbar. Återkommande problem när jag hade BMW-coupéer utan fönsterramar, med teslan drar jag bara igång förvärmning en stund innan. Bättre vardag alltså. I övrigt upplever jag samma fördelar som @Mazdak så jag har det rätt trevligt.

Skulle gärna ha en typ M i2 coupé när det kommer från BMW, om man bara ser till bilen. Tyvärr är intrycket bara mer och mer att det dom gamla biltillverkarna gör är riktigt half assed och mer ett spel för gallerierna. Man lär nog ta tag i laddnätverk och effektivitet om man ska uppfattas som seriös i sin omställning. En e-tron som i bästa fall tar sig 30 mil på en laddning, har ett glest nätverk med dyrare kw och månadsavgifter efter första bjudtiden är en pinsamt dålig bil för miljonen, hur bra än inredningskvalitén lär vara.
Det är bra bilar, ingen tvekan om det. Jag kommenterade bara den tråkiga realiteten vi lever i där märke och status är det viktigaste.
Samma sak där gäller ju BMW. Folk som köper BMW bara för att de ska ha BMW...
 
Du menar som Rolex kontra valfri 200kr-klocka?
Nej. Jag menar att det viktigaste i vissa människors beslut är märke och tillhörande status. Det är tröttsamt. Det är visserligen en faktor i alla beslut, men att den väger så pass mycket för vissa människor är tröttsamt. Det är som människor som bara ska ha en Rolex, för att det är en Rolex. Gentemot människor som köpt en Rolex där andra anledningar vägt mer än statusen.
 
Nej. Jag menar att det viktigaste i vissa människors beslut är märke och tillhörande status. Det är tröttsamt. Det är visserligen en faktor i alla beslut, men att den väger så pass mycket för vissa människor är tröttsamt. Det är som människor som bara ska ha en Rolex, för att det är en Rolex. Gentemot människor som köpt en Rolex där andra anledningar vägt mer än statusen.
Du tror väl ändå inte på riktigt att det finns en enda människa som köpt en Rolex av någon annan anledning än att det är just en Rolex?
 
Nej. Jag menar att det viktigaste i vissa människors beslut är märke och tillhörande status. Det är tröttsamt. Det är visserligen en faktor i alla beslut, men att den väger så pass mycket för vissa människor är tröttsamt. Det är som människor som bara ska ha en Rolex, för att det är en Rolex. Gentemot människor som köpt en Rolex där andra anledningar vägt mer än statusen.

Fast Rolex gör ju exakt samma sak som alla andra, men med ett ytterst välbyggt varumärke. Typ som Audi, fast bättre. Ingen skulle ju behöva mer än Dacias modellprogram ändå jobbar dom flesta tillverkarna mot premium.

Tesla har ju byggt sitt varumärke på nya värden, det är ju därför ingen fossilbilist fattar något när dom jämför rakt av med Audi. Tesla har ett helt nytt gränssnitt, en helt ny tolkning av vad man vill ha ut av en bil, en trovärdighet miljömässigt som andra saknar och ett laddnätverk som gör all skillnad i världen för förarna. Ändå är det i det fallet bara prestigen i prislappen som gör det menar du, men inte i fallet Rolex?
 
Just detta: Störande högt vägljud
Det är ju en så sjukt bortsedd del av bilköpandet, det är ju speciellt i Sverige det som är mest irriterande, bullrande bilar, är dessutom hälsofarligt.
Jag har lärt mig det med åren, Mercan jag kör nu har knappt något vägljud, den är riktigt tyst, utöver en tyst bil så har den akustikkomfortpaket med laminerade rutor och mer isolering.

Lexus är ju riktigt bra på det också, många bilmärken skiter i det.
 
Det som gör mig förundrad är att man inte ser fler Nissan Leaf och liknande bilar på vägarna. Jag ser ganska många Tesla, men de känns som de sålts på "prestige", prylfaktorn, prestandan. Många vill has en Tesla, inte en elbil.
Det är inte jättekonstigt. Det rullar nästa 5 000 Model S i Sverige, 4 300 Model 3 och 1 700 Model X. Fast det rullar bara 4 500 Nissan Leaf.
Folk köper såklart Tesla av olika anledningar. Vill man ha en elbil med riktigt lång räckvidd så är det Tesla som gäller.
Andra köper Tesla av teknikintresse, man vill ha det senaste. Vissa vill ha en bil med bra prestanda. Vissa köper bara för att det är Tesla. De kan ingenting om elbilar utan vill åt statusen.
Jag tror inte det är många som köper Tesla av miljöskäl. Däremot får man miljön på köpet och är glad för det.
 
Det finns ganska många elbilar i mitt bostadsområde. När en bil åker förbi i 40 km/h är bullret från förbränningsmotorbilar och elbilar i princip lika högt. Mest däckljud och andra ljud som inte hör till motorn.
Ja. Det är bevisat. Moderna bilar och elbilar låter lika mycket när de kör 40km/h eller mer. Under 40km/h är elbilen tystare. I stadsmiljö kör man ofta under 40 km/h.
Det är ganska mycket skönare att sitta på en uteservering när det rullar förbi elbilar och elbussar utan utsläpp än om det kommer bensin-, dieselbilar och biogasbussar som har utsläpp av olika art och ljud i olika nivåer.
 
Det är inte jättekonstigt. Det rullar nästa 5 000 Model S i Sverige, 4 300 Model 3 och 1 700 Model X. Fast det rullar bara 4 500 Nissan Leaf.
Folk köper såklart Tesla av olika anledningar. Vill man ha en elbil med riktigt lång räckvidd så är det Tesla som gäller.
Andra köper Tesla av teknikintresse, man vill ha det senaste. Vissa vill ha en bil med bra prestanda. Vissa köper bara för att det är Tesla. De kan ingenting om elbilar utan vill åt statusen.
Jag tror inte det är många som köper Tesla av miljöskäl. Däremot får man miljön på köpet och är glad för det.

För min del var miljön ett rätt viktigt skäl. Men då är jag en såndär som köpt tusentals kubik HVO trots högre pris (så länge diffen var hanterbar) och tittar på hur nästa tunga bil förhoppningsvis ska kunna gå på LBG, flytande biogas. Tesla Semi kommer bli häftigt i framtiden.

Tycker det är kul som fan att inte nödvändigtvis bara driva på företaget i samma gamla spår som alla andra, någon måste ju skapa efterfrågan också.
 
Ja. Det är bevisat. Moderna bilar och elbilar låter lika mycket när de kör 40km/h eller mer. Under 40km/h är elbilen tystare. I stadsmiljö kör man ofta under 40 km/h.
Det är ganska mycket skönare att sitta på en uteservering när det rullar förbi elbilar och elbussar utan utsläpp än om det kommer bensin-, dieselbilar och biogasbussar som har utsläpp av olika art och ljud i olika nivåer.

Här i stan har man byggt en snabbusslinje med stora elledbussar. Hade aldrig reflekterat över hur mycket en buss faktiskt väsnas förrän man upplevde tystnaden med elbussarna. Då är resterande bussar ändå biogasbussar, som ska vara något tystare än old school dieselbussar. Ibland måste man bara älska framtiden!
 
Det är inte jättekonstigt. Det rullar nästa 5 000 Model S i Sverige, 4 300 Model 3 och 1 700 Model X. Fast det rullar bara 4 500 Nissan Leaf.
Folk köper såklart Tesla av olika anledningar. Vill man ha en elbil med riktigt lång räckvidd så är det Tesla som gäller.
Andra köper Tesla av teknikintresse, man vill ha det senaste. Vissa vill ha en bil med bra prestanda. Vissa köper bara för att det är Tesla. De kan ingenting om elbilar utan vill åt statusen.
Jag tror inte det är många som köper Tesla av miljöskäl. Däremot får man miljön på köpet och är glad för det.
Det kommer ett rejält lass Leaf och Ioniq nu som privatleasing. När elbilen kostar 3800kr att leasa för privatpersoner inklusive däck och försäkrking, då har inte en bensinbil en chans även vid låga körsträckor. Gott så, fler som vågar prova på eldrift och kanske fastnar.
 
F4CA4489-D670-49C4-9320-C1F3FC6B59BC.jpeg


När man kommer ut från gymmet och ninjabilen har hittat en kompis! :heart:
 
Nej. Jag menar att det viktigaste i vissa människors beslut är märke och tillhörande status. Det är tröttsamt. Det är visserligen en faktor i alla beslut, men att den väger så pass mycket för vissa människor är tröttsamt. Det är som människor som bara ska ha en Rolex, för att det är en Rolex. Gentemot människor som köpt en Rolex där andra anledningar vägt mer än statusen.

Att köpa saker för prestigens skull är väl en anledning god som vilken annan som helst? För mig väger det iaf tungt och jag skulle aldrig kunna tänka mig att köra runt i t.ex en Skoda eller liknande. Om det går bra vill jag att det ska synas, den där 67-vänster mentaliteten är bedrövlig och allmänt sossig tycker jag.

Ingen ska behöva försvara, dölja eller be om ursäkt för varför man köper en viss sak, det är inget fel med prestige (om man inte är sossig alltså)
 
Att köpa saker för prestigens skull är väl en anledning god som vilken annan som helst? För mig väger det iaf tungt och jag skulle aldrig kunna tänka mig att köra runt i t.ex en Skoda eller liknande. Det går bra och jag vill att det ska synas, den där 67-vänster mentaliteten är bedrövlig tycker jag.
Jag har inte en vänster mentalitet, jag köper sakerna som passar mig bäst eller som ger mig mest glädje. Men finns det något tråkigare än alla fake-människor på sociala medier som ska posera med en Rolex, och kan ingenting om klockor? Vi lever i ett samhälle där alla ska konsumera och visa vad man köper. För den människan som det faktiskt går bra för är det väl inga större problem. Men åk till orten och se på farsan/morsan som jobbar röven av sig och tar lån för att sin idiotunge ska kunna köpa sina Gucci Flip Flops eller för att de ska kunna finansiera Teslan som ungen vill köra till skolan med och komma högre upp på den sociala stegen i skolan. Jag har inga problem med er som köper Tesla efter att ha gjort ett medvetet val, tvärtom! Jag påpekar bara en aspekt av allt köpande jag upplever, speciellt bland ungdomar (jag är själv 18 så har insikt i det här). Jag är själv emot jantementaliteten, men någonstans har en stor del människor gått från att i första hand köpa dyra saker för att de är bra/bäst (med lite vikt lagd på prestige), till att enbart köpa dyra saker för att de är dyra och prestigefulla.
 
Jag har inte en vänster mentalitet, jag köper sakerna som passar mig bäst eller som ger mig mest glädje. Men finns det något tråkigare än alla fake-människor på sociala medier som ska posera med en Rolex, och kan ingenting om klockor? Vi lever i ett samhälle där alla ska konsumera och visa vad man köper. För den människan som det faktiskt går bra för är det väl inga större problem. Men åk till orten och se på farsan/morsan som jobbar röven av sig och tar lån för att sin idiotunge ska kunna köpa sina Gucci Flip Flops eller för att de ska kunna finansiera Teslan som ungen vill köra till skolan med och komma högre upp på den sociala stegen i skolan. Jag har inga problem med er som köper Tesla efter att ha gjort ett medvetet val, tvärtom! Jag påpekar bara en aspekt av allt köpande jag upplever, speciellt bland ungdomar (jag är själv 18 så har insikt i det här). Jag är själv emot jantementaliteten, men någonstans har en stor del människor gått från att i första hand köpa dyra saker för att de är bra/bäst (med lite vikt lagd på prestige), till att enbart köpa dyra saker för att de är dyra och prestigefulla.
Skönt ändå med en statussymbol som samtidigt är bra för miljön :)
Där jag bor är det mer status med Porsche eller onödigt stor pickup...
 
Skönt ändå med en statussymbol som samtidigt är bra för miljön :)
Där jag bor är det mer status med Porsche eller onödigt stor pickup...
Ja iofs. Man får se det positiva :)
Haha ja vi har ett gäng Dodge RAM:s som härjar i området, aldrig någon last på flaket och de drar aldrig någonting heller :p ....
 
Tillbaka
Topp