• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,029
Av dessa är det bara EQE som kommer passa.
30mil på motorväg och på vintern, fixar få bilar.
Och kommer du från en E-klass, får du svårt att köra något annat än en premium-tysk. BMW i4 är halvkombi så oväntat praktisk men trång annars.
iX kanske?
Nu är P2 en mindre bil men jag kommer utan problem 35 mil med den på motorvägen vintertid.

Vilken modell och år? Kommer runt 30 med min runt 0°. Men kör på samma sätt som med ICE bil.

Edit, laddar iofs bara till 90%.
Jag har en -24 LRSM. Jo, laddar man mindre så kommer mina kortare. 😅 Jag laddar också min till 90% och då kommer man väl ungefär 30 mil om man också räknar med att ladda vid 10%. Brukar få runt 2.2kW/mil och batteriet är på 78kWh så det stämmer rätt bra. Gör dock stor skillnad på hastighet på motorvägen. Är det 110 så drar den runt 2-2,1 men är det 120 så är det mer 2,2-2,3.

Jag har exakt samma problem på min vita 2023 M3 (ångrar att jag inte valde någon annan färg). Helt omöjligt att få rent, och även om hårt skrubbande gör det lite bättre så är det tillbaka på några dagar. Informera gärna när Tesla svarat dig.
Fick svar från Tesla, de rekommenderar starkt rengöringsmedel och att man skrubbar. Lite goddag yxskaft svar kan jag själv tycka...

Är det vanligt att bilar slår av på gaspådraget när man når upp till hastighetsbegränsningen enligt gps/skylt? Tycker min P2 2025 gör det hela tiden. Dvs jag trycker ner pedalen för att accelerera och när man är uppe i hastighetsgränsen enligt skylten så slår den av på accelerationen fast foten är kvar på samma som tidigare. Eller är jag paranoid? Väldigt störande iaf.

Är det vanligt att bilar slår av på gaspådraget när man når upp till hastighetsbegränsningen enligt gps/skylt? Tycker min P2 2025 gör det hela tiden. Dvs jag trycker ner pedalen för att accelerera och när man är uppe i hastighetsgränsen enligt skylten så slår den av på accelerationen fast foten är kvar på samma som tidigare. Eller är jag paranoid? Väldigt störande iaf.
Låter som nån sån här modern "Intelligent Speed Assist". Nej, det är inte normalt, aldrig stött på det annat än som frivillig inställning ("Speed Limit")

Det går att stänga av någonstans där du hittar skyltavläsning gissar jag.

Tjena. Nu är ju jag i Thailand så jag kan inte kolla i min bils menyer. Men jag vill bestämt minnas att det någonstans under inställningar fanns något val för aktiv hastighetsbegränsning eller ej?? Om den var relaterad till farthållaren kanske?

Men min p2, samt frugans som vi precis köpt, accar båda som vanlig oavsett om vi passerar gränsen eller inte

Låter som nån sån här modern "Intelligent Speed Assist". Nej, det är inte normalt, aldrig stött på det annat än som frivillig inställning ("Speed Limit")
Verkar mycket riktigt varit en inställning. Hittar ingen riktig förklaring till funktionen i instruktionerna men är väl så självklar för andra. Håller tummarna för att den är borta vid nästa färd. Automatisk fartbegränsare.
IMG_3100.jpeg

Verkar mycket riktigt varit en inställning. Hittar ingen riktig förklaring till funktionen i instruktionerna men är väl så självklar för andra. Håller tummarna för att den är borta vid nästa färd. Automatisk fartbegränsare.
IMG_3100.jpeg
Har Polestar snabbknapp eller genväg till att stänga av hastighetsgränsljudet?

Var i en diskussion mer några vänner i helgen gällande bilägande och konceptet att byta bil var 3-4-5e år för att undvika allt för mycket kapitalförstöring. Deras resonemang var att första tappet en bil gör är direkt ut från återförsäljare (vid nybilsförsäljning). Nästa större tapp är vid 8000mil och därefter vid 13 000mil. Då rekommenderade de att köpa en bil som gått 5-6' mil för att sedan köra upp till 12 000 (4-6 år kanske) och byta in bilen.

Är ovan ett vanligt förhållningssätt till bilägandet?

Sen är det såklart svårt att sia om framtiden, men vilket hade varit ett ekonomiskt bättre val sett till värdeminskning och inbytespris (utifrån ovan logik) för en '21-22 XC60 Recharge T6 och en Model Y '23 LR AWD? När jag kikar TCO känns andrahandsvärdet på en elbil mer skakig men de besparingar en elbil ger under åren kan minska den totala TCOn för att göra det valet mer attraktivt. Kör 1000-1500mil/år primärt vardagskörning (<6 mil)

Ursäktar många frågor och potentiella upprepningar. Är värdelös på beslut, lutar mot XC60 och sen tänker jag på Model Y och vice versa. Vet inte vad som ska till för att få polletten att trilla ner på ett val.

Var i en diskussion mer några vänner i helgen gällande bilägande och konceptet att byta bil var 3-4-5e år för att undvika allt för mycket kapitalförstöring. Deras resonemang var att första tappet en bil gör är direkt ut från återförsäljare (vid nybilsförsäljning). Nästa större tapp är vid 8000mil och därefter vid 13 000mil. Då rekommenderade de att köpa en bil som gått 5-6' mil för att sedan köra upp till 12 000 (4-6 år kanske) och byta in bilen.

Är ovan ett vanligt förhållningssätt till bilägandet?

Sen är det såklart svårt att sia om framtiden, men vilket hade varit ett ekonomiskt bättre val sett till värdeminskning och inbytespris (utifrån ovan logik) för en '21-22 XC60 Recharge T6 och en Model Y '23 LR AWD? När jag kikar TCO känns andrahandsvärdet på en elbil mer skakig men de besparingar en elbil ger under åren kan minska den totala TCOn för att göra det valet mer attraktivt. Kör 1000-1500mil/år primärt vardagskörning (<6 mil)

Ursäktar många frågor och potentiella upprepningar. Är värdelös på beslut, lutar mot XC60 och sen tänker jag på Model Y och vice versa. Vet inte vad som ska till för att få polletten att trilla ner på ett val.
Att köpa en 3 år gammal bil som gått runt 1,5k om året brukar vara det mest ekonomiska. Sedan beror det mycket på tur och bilmodell om det är mest ekonomiskt att byta vid 12k eller långt senare, men generellt brukar det vara en del som är utslitet och dags för byte omkring 12-15k.

Om du kör el 1,5k mil om året så sparar du max 20k i bränsle och service.
Jämför försäkringar, skatter och kapitalkostnad så ser du vad som är billigast.
Sen tar du ett beslut utifrån vad du verkligen vill ha.

Edit: glöm inte värdeminskning. Alltid en gissning, men räkna på runt 10-15% om året, så en 100k dyrare bil kostar dig 10-15k mer om året.

Att köpa en 3 år gammal bil som gått runt 1,5k om året brukar vara det mest ekonomiska. Sedan beror det mycket på tur och bilmodell om det är mest ekonomiskt att byta vid 12k eller långt senare, men generellt brukar det vara en del som är utslitet och dags för byte omkring 12-15k.

Om du kör el 1,5k mil om året så sparar du max 20k i bränsle och service.
Jämför försäkringar, skatter och kapitalkostnad så ser du vad som är billigast.
Sen tar du ett beslut utifrån vad du verkligen vill ha.

Edit: glöm inte värdeminskning. Alltid en gissning, men räkna på runt 10-15% om året, så en 100k dyrare bil kostar dig 10-15k mer om året.
Tack för svar!

Det känns som att rätt snabbt kommer en elbil vara ekonomiskt gynnsamt första 1-2 åren på grund av vagnskadegarantin som halverar försäkringskostnaden och bränslebesparingar även om det är en laddhybrid jag står mellan. Som då kommer kompensera en positivt även om värdetappet på en elbil kanske är 10-20' mer om året.

Tack för svar!

Det känns som att rätt snabbt kommer en elbil vara ekonomiskt gynnsamt första 1-2 åren på grund av vagnskadegarantin som halverar försäkringskostnaden och bränslebesparingar även om det är en laddhybrid jag står mellan. Som då kommer kompensera en positivt även om värdetappet på en elbil kanske är 10-20' mer om året.
Snackar du nybil får du räkna med närmare 50% första tre åren.

Snackar du nybil får du räkna med närmare 50% första tre åren.
Tycker också att det är vad man hör men stämmer det med verkligheten generellt? På blocket ligger de flesta MYLR från 21-22 ligger runt eller strax över eller nära 400’ med 4-6000 mil på mätaren. Med nypris kring 620-650’ så är det ju en bit ner till 50% på en 3-4 år gammal bil.

Billigaste exemplaren på blocket nu för -21 listar kring 330 och har gått 14-17000 mil.

Tycker också att det är vad man hör men stämmer det med verkligheten generellt? På blocket ligger de flesta MYLR från 21-22 ligger runt eller strax över eller nära 400’ med 4-6000 mil på mätaren. Med nypris kring 620-650’ så är det ju en bit ner till 50% på en 3-4 år gammal bil.
Jag skulle säga att det stämmer generellt, men naturligtvis inte på alla objekt och modeller.
Några kanske faller 40%, andra faller 60%.
Sen ska man ju även tänka på att bilar på Blocket inte är sålda för det pris som står.
Tycker Blocket är rätt mycket som Chrono24.

Billigaste exemplaren på blocket nu för -21 listar kring 330 och har gått 14-17000 mil.
Det har också varit dopade begagnatpriser sedan 2021 även om de kanske blivit mer mot det "normala" nu igen, tror man ger sig själv en väldigt dålig kalkyl om man räknar med att en ny bil inte ska ha iallafall 40% värdeminskning första 3år och 6000milen.

Jag skulle säga att det stämmer generellt, men naturligtvis inte på alla objekt och modeller.
Några kanske faller 40%, andra faller 60%.
Sen ska man ju även tänka på att bilar på Blocket inte är sålda för det pris som står.
Tycker Blocket är rätt mycket som Chrono24.
Håller såklart med i att det är klokt att räkna på 40-50%, men vet av egna erfarenheter att priset tex Riddermarks säljer för inte är astronomiskt långt från vad man som säljare får direkt i handen när de hämtar bilen. Iofs har nypriset sjunkit väsentligt till 2023-2024 också så blir lite sned jämförelse från mig som jämför med vad de kostar nya idag.

Ser man dessutom till väsentliga förbättringar på vald modell från 2021 så känns 400 tkr väldigt högt, alt att se det som att man får väldigt mycket bil för pengen om man köper en 1-1,5 år gammal bil idag som tappat de där initiala 100-150 tkr :)

När man har pratat om "50% restvärde" så har det tidigare gällt från BRUTTOPRISET. Nästan all försäljning av "vanliga" bilar förr om åren skedde med 10-15% rabatt så den verkliga värdeminskningen blev lägre. Tesla säljer sina bilar med 0% rabatt så 50% restvärde på en sådan blir en betydligt större värdeminskning än tidigare.

Begagnatpriset är ju även befattat med en politisk risk som är svår att förutse 3 år frammåt.
Bensin/dieselpriset kan ju tex falla eller gå upp 5-10kr beroende på kriget i Ukraina, sittande regering, saudis och andra producenters pumpvilja osv.
Faller bensinpris faller begpris på Tesla och XC60 går upp/faller mindre.
Kommer Trumpen på att införa handelskrig mot EU kan Teslas resevrdelspris skjuta i höjden och dra med sig försäkringar uppåt och begpriser neråt.

Jag hade räknat på 50% på båda för att få jämförbara siffror.

Tillbaka
Topp