• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,021
Bakåtvänd barnstol i Tesla Model 3? Funkar det hyfsat? Har det i min Model Y och det är helt okej plats i framsätet men funderar på att byta ner i storlek till Model 3 för vi har två stora familjebilar i dagsläget. Behöver dock fortfarande stol i Model 3 i så fall.
Är inte det väldigt beroende på hur lång man är? 🙂 Svårt att ge generella tips på benutrymme.
Vi har svårt att få plats, bekvämt, framför en bakåtvänd stol i en xc60 my24 tex
 
  • Like
Reactions: wlk
Är inte det väldigt beroende på hur lång man är? 🙂 Svårt att ge generella tips på benutrymme.
Vi har svårt att få plats, bekvämt, framför en bakåtvänd stol i en xc60 my24 tex
Vi har en XC60 MY23 och jag skulle nog säga att ingen över 160 sitter bekvämt framför vår bakåtvända stol. Byter bil i oktober så önskemålet för oss är absolut större baksäte. :)
 
Då får jag säga VW Id7 igen. Tyckte den var sjukt stor invändigt
Den är absolut ett alternativ men blev inte jätteimponerad när jag var och kika på den. Har även ögonen öppna för polestar 4 om jag lyckas få in det i vårt TCO. Där upplevde jag att baksätet var stort. Minus dock för mindre bagageutrymme men samtidigt gillar jag frunk för att alltid kunna ha laddkabel där.
 
Den är absolut ett alternativ men blev inte jätteimponerad när jag var och kika på den. Har även ögonen öppna för polestar 4 om jag lyckas få in det i vårt TCO. Där upplevde jag att baksätet var stort. Minus dock för mindre bagageutrymme men samtidigt gillar jag frunk för att alltid kunna ha laddkabel där.

Ja, man får alltid kompromissa. Oftast får man leva med några irritationsmoment oavsett hur mycket pengar man hostar upp.
Finns någon GTX som mer eller mindre är fullutrustad för 700k.
Samtidigt så tycker jag att 700k för något som bara duger är lite dyrt.
A6 skulle nog även det fungera, men med lite utrustning och motor så kan det fort bli dyrt, kan jag tänka mig.
 
Ja, man får alltid kompromissa. Oftast får man leva med några irritationsmoment oavsett hur mycket pengar man hostar upp.
Finns någon GTX som mer eller mindre är fullutrustad för 700k.
Samtidigt så tycker jag att 700k för något som bara duger är lite dyrt.
A6 skulle nog även det fungera, men med lite utrustning och motor så kan det fort bli dyrt, kan jag tänka mig.
Kan hålla med om att det känns sjukt att man ska behöva kompromissa för 700k. Företaget jag jobbar på har en skapligt utdaterad syn på bilar och vi har fått tydliga besked att Mercedes e-klass, BMW 5 serie eller Audi A6 inte är valbara. Dessa är tydligen "director cars" oavsett pris.
Känns också krångligt att få upp dragvikten till 1400 på GTX med efterregistrering osv. men det kanske bara är något jag tänker, har inte hört från någon som gjort det hur det exakt går till i praktiken.
 
Kan hålla med om att det känns sjukt att man ska behöva kompromissa för 700k. Företaget jag jobbar på har en skapligt utdaterad syn på bilar och vi har fått tydliga besked att Mercedes e-klass, BMW 5 serie eller Audi A6 inte är valbara. Dessa är tydligen "director cars" oavsett pris.
Känns också krångligt att få upp dragvikten till 1400 på GTX med efterregistrering osv. men det kanske bara är något jag tänker, har inte hört från någon som gjort det hur det exakt går till i praktiken.
enkelt du får bli "director" :D
 
Säga vad man vill om Tesla men som elbil så funkar dem riktigt bra, inte mitt försthandsval om jag verkligen hade fått välja vad jag ville. Men som helhetspaket är det svårslaget.

Har fått 6 OTA uppdateringar sen jag fick bilen i Juli, flera av dem väldigt stora med många nya funktioner och även bugfixar! Enyaqen som min sambo har som är ifrån Juni går inte ens att uppdatera till senaste firmwaren som jag förstått vilket är helt värdelöst!

Min bil i alla fall går bra, har relativt låg förbrukning, tekniken funkar. Men samtidigt så finns det annat som kan bli bättre. Sen att Musk är som han är tyvärr tråkigt, väntar bara på att jag stöter på en mupp som har åsikter eller annat.....
 
Senast ändrad:
En kollega på jobbet talade väldigt varmt om sin Renault Zoe som han pendlar ett par mil till jobbet med. Hade själv nog utan problem klarat 90% av alla resor med en räckvidd på 10mil. Nu upptäckte jag dessutom att föreningen även satt upp en laddare på min extra p-plats som jag hyr för 80:- i månaden. Står bara där på sommaren när sommarbilen står i garaget. Nu har jag två laddare, så lite lockande med elbil är det. 🙂
Var försiktig med att köpa en Zoe bara. En stor andel av dem drabbas av motorras vilket kostar mer än hela bilen.
(Ska man vara exakt så är det ett lager i motorn som läcker in vatten men det går inte att byta löst)
Det finns dock gott om alternativ på begagnatmarknaden numera.
 
Var försiktig med att köpa en Zoe bara. En stor andel av dem drabbas av motorras vilket kostar mer än hela bilen.
(Ska man vara exakt så är det ett lager i motorn som läcker in vatten men det går inte att byta löst)
Det finns dock gott om alternativ på begagnatmarknaden numera.

Motorras på en elbil var ju inget som jag riktigt såg framför mig. Har inte jättestort behov av att byta bil just nu men ändå intressant att hänga med lite. Tack för att du delar din kunskap. 🙂
 
Motorras på en elbil var ju inget som jag riktigt såg framför mig. Har inte jättestort behov av att byta bil just nu men ändå intressant att hänga med lite. Tack för att du delar din kunskap. 🙂
Det är egentligen inte ett "motorras" utan att lager i motorn släpper in vatten och förstörs. Renault vill/kan inte byta lager utan bara sälja kompletta motorer men det finns de som lyckats fixa det själva: https://www.speakev.com/threads/are-there-repairable-evs-zoe-ze50-engine-bearings.188841/
 
Update från min sida(om någon skulle vara intresserad)
Jag frågade om lite om TCO etc för ett tag sedan. Har landat i att det blir ny förmånsbil. Har V90 T6 som ska ersättas. Har tagit in offerter på A6 e-tron avant(s-line edition, inte performance) BMW i5 touring(m-sport active) och VW id7 tourer GTX. Vinterdäck ska ingå, jag har valt till drag och metallic(på id7 och i5). TCO hamnar på: A6 ~13200kr i5 ~13600kr och id7 ~12600kr.
Förmånsvärde(netto): A6 ~4250kr i5 ~4450kr och id7 ~4150kr

Det förnuftiga landar på folkan med lägst månadskostnad och mest utrustning. Känns dock som det tråkigaste valet. Audin har hyfsat med utrustning, men samtidigt är den(upplevs åtminstone) minst av de tre. i5an gillar jag mest rent utseendemässigt och ”känslan”. Dock minst utrustning och dyrast.
 
Ha!! Precis det jag försökte när de flyttat ”min” 330e till ”Director” nivån hos oss…. Kan tycka att hela idén med en lista på valbara bilar är akut rent ut sagt. Ge mig en peng att röra mig med istället…
Håller helt med. Kör man operationell leasing som vi gör är det väl helt ointressant vilken modell/märke om man håller sig innanför kostnadsramarna? I alla fall i min värld.
 
Priserna för model Y (juniper)

1000021315.jpg
 
Behöver inte bli allt för politiska men genuint nyfiken varför man köper en ny Tesla nu för tiden (eller senaste året)? Jag har både kört och (tyvärr) suttit bak i Model 3/Y och det är objektivt sett rätt hemska bilar. Litet, obekvämt, och med billig interiör. Låg kvalitet rakt igenom ju?

Nu verkar dom nya modellerna vara bättre men när det nu finns både bättre alternativ (typ sydkoreanskt) och masken är av på dåren till ägare så har jag svårt att förstå varför man köper.
 
Behöver inte bli allt för politiska men genuint nyfiken varför man köper en ny Tesla nu för tiden (eller senaste året)? Jag har både kört och (tyvärr) suttit bak i Model 3/Y och det är objektivt sett rätt hemska bilar. Litet, obekvämt, och med billig interiör. Låg kvalitet rakt igenom ju?

Nu verkar dom nya modellerna vara bättre men när det nu finns både bättre alternativ (typ sydkoreanskt) och masken är av på dåren till ägare så har jag svårt att förstå varför man köper.

Är väl inte forumet för politik men håller med till 100%.
 
Japp, kan ignorera den biten helt (även om jag personligen inte skulle kunna göra det). Känner bara att det var ett kasst alternativ redan innan dårskapen tog över totalt.
Har svårt att förstå hur det ska vara politik att påpeka de moraliska problemen med att välja något bilmärke. Vi har tidigare diskuterat problematiken med att köra kinesiskt tex.
 
Japp, kan ignorera den biten helt (även om jag personligen inte skulle kunna göra det). Känner bara att det var ett kasst alternativ redan innan dårskapen tog över totalt.
Åkte Jönköping/Göteborg i en Model X en gång och det var väl droppen för mig vad gäller Tesla. Väl hemma igen i Jönköping tänkte jag "Är det här verkligen en bil för 1,2M?" Eller vad det nu var för pris. Horribel ljudisolering, konstig hjulupphängning, massa missljud i interiören, vindljud från dåliga tätningar, osköna säten, sämre ljudsystem än min Volvo V70, osv.

Ägaren hade haft den något år och haft massvis med problem. Octo-valve problem, kass laddprestanda, interiördelar som faller isär, dörr och fönstertätningar som går sönder, dörrar och bakluckor som strular, hjulupphängningskomponenter som behöver bytas konstant - detta är bara det jag minns. Sist jag svängde förbi ägarens hus såg jag bilen i princip ligga på uppfarten. Luftfjädringen hade gått sönder. Många veckor hos Teslas verkstäder, mycket snack om hur dålig support han fick.

Trots det gick snubben och köpte en ny Model X istället för något annat. Den biten förstår jag mig inte på. Nyare Model X är säkert bättre, men kom igen? Ska man bara ligga där och ta skiten och sen be om mer?

Model Y och Model 3 är såklart bättre bilar, men har man 1,2M (1,4M idag) att lägga på en bil så tycker jag man är en idiot om man väljer Model X. Men men, smaken är som baken...
 
Behöver inte bli allt för politiska men genuint nyfiken varför man köper en ny Tesla nu för tiden (eller senaste året)? Jag har både kört och (tyvärr) suttit bak i Model 3/Y och det är objektivt sett rätt hemska bilar. Litet, obekvämt, och med billig interiör. Låg kvalitet rakt igenom ju?

Nu verkar dom nya modellerna vara bättre men när det nu finns både bättre alternativ (typ sydkoreanskt) och masken är av på dåren till ägare så har jag svårt att förstå varför man köper.
Fast är alternativen verkligen bättre? Mitt intryck är att Tesla fortfarande är i den absoluta toppen vad gäller elbilar; laddnätverket, räckvidden, appen… och framförallt är de ju väldigt, väldigt billiga jämfört med motsvarande konkurrenter.
 
Behöver inte bli allt för politiska men genuint nyfiken varför man köper en ny Tesla nu för tiden (eller senaste året)? Jag har både kört och (tyvärr) suttit bak i Model 3/Y och det är objektivt sett rätt hemska bilar. Litet, obekvämt, och med billig interiör. Låg kvalitet rakt igenom ju?
Förväxla inte enkelt utförande med låg kvalitet. Kvaliteten på Model 3 och Y är väldigt bra, bilarna har extremt få allvarliga fel (oavsett vad Carup försöker sig på att lura i er för att nåt danskt besiktningsföretag har kommit på att många lampor är felinställda). De absolut starkaste punkterna märks inte vid en kort provkörning. Det handlar om att bilens mjukvara är excellent, att den är extremt energisnål, att utrymmena i Model Y är gigantiska, att bilen hela tiden blir bättre och bättre pga mjukvaruuppdateringarna.

Det är först när man försöker köpa en annan elbil i samma prisklass som man ser hur mycket man får för pengarna...
 
Behöver inte bli allt för politiska men genuint nyfiken varför man köper en ny Tesla nu för tiden (eller senaste året)? Jag har både kört och (tyvärr) suttit bak i Model 3/Y och det är objektivt sett rätt hemska bilar. Litet, obekvämt, och med billig interiör. Låg kvalitet rakt igenom ju?

Nu verkar dom nya modellerna vara bättre men när det nu finns både bättre alternativ (typ sydkoreanskt) och masken är av på dåren till ägare så har jag svårt att förstå varför man köper.
Ge mig en enda elbil under 500 000 kr som har ventilerade säten, panoramatak, över 40 mil räckvidd, över 200 kW snabbladdning och eget laddnätverk som alltid fungerar….
 
Man kan väl få tycka att Tesla suger get utan att försöka bli övertygad om att man har fel? Räcker ju med ett surt X för att förstöra förtroendet för ett varumärke….oavsett marknad. I jämförelse med etablerade märken är det väl rätt uppenbart att många Teslor är rätt sunkigt ihopskruvade…..trots en överlägsen programvara…..så dunvästar och musketörer……charge!!!
 
Var förbi Hedin i Göteborg igår och fick känna och klämma lite på denna. Den ser ju trevlig ut i sin retro-stil, men har lite klena specar i övrigt. Å andra sidan ett ganska tilltalande pris för privatleasingen... Osäker på om jag vågar hoppar på en, får se efter provkörning...

Fransmännen kan ju när de verkligen vill och denna har en intressant egenskap i att vara tillverkad nästan helt med delar från Europa. Ovanligt. Men kanske en ganska viktig sak i dessa dagar.
Hade Megane några dagar som hyrbil:
IMG_0866.jpeg
IMG_0867.jpeg

Måste säga att jag var imponerad av kvalitét-känsla, komfort och upplevelse överlag…
Hade klart kunnat tänka mig en sådan som ”bruksbil”.
 
Tillbaka
Topp