Härligt.
Läste detta häromdagen.
När de nya bussdepån byggdes var planen att kunna investera i 60 laddbara bussar. Men bristen på eleffekt gör att det bara räcker till 30 bussar
Ett företag som drabbas av bristen på eleffekt är UL som bara kan köra hälften så många elbussar som planerat från den nya bussdepån i Fyrislund.
Foto: STAFFAN CLAESSON/Arkiv
UL fick bara el till halva bussflottan i Uppsala
Ett företag som drabbas av bristen på eleffekt är UL som bara kan köra hälften så många elbussar som planerat från den nya bussdepån i Fyrislund.
UPPSALA 4 MAJ 2020 07:30
När de nya bussdepån byggdes var planen att kunna investera i 60 laddbara bussar. Men bristen på eleffekt gör att det bara räcker till 30 bussar.
– När vi planerade för depån så hade vi inte hört talas om någon effektbrist. När Vattenfall sade nej kom det som en överraskning, säger Jonas Eriksson, chef vid Region Uppsala som har byggt och driver depån.
Depån är stor och drar mycket el för olika behov. Det som kräver mest effekt är dock laddning av bussbatterier och uppvärmning av bussarna innan de sätts i trafik. Det får nu ske nattetid.
– Efter långa diskussioner med Vattenfall har vi fått den effekt vi behöver, men bara mellan tio på kvällen och sex på morgonen. Inte dagtid. Det innebär att UL inte kan ladda elbussarna på dagen som de skulle behöva. Anledningen är, enligt Vattenfall, att det skulle konkurrera om effektbehovet hos andra företag, säger Jonas Eriksson.
För UL innebär det att elbussarna bara kan köra vissa sträckor i stan innan de behöver gå in till depån för laddning. Där får de vänta till kvällen. Det gör att bussarna inte kan utnyttjas lika effektivt som om de kunde laddas dagtid.
– Vi tror att vi kommer att klara effektbehovet för de 30 första elbussarna fram till 2025. Men efter det ser det inte ut som att det går att utöka med fler på grund av effektbristen, säger Jonas Eriksson.
Först år 2029 beräknas de stora ledningar som för över el från Norrland till Mälardalen ha byggts ut så att det räcker för Uppsalas behov