• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    987
Ja detta är verkligen ett träsk och ju mer jag läser på, ju mer inser jag att jag nog bara struntar i el/hybridbil och istället som vanligt köper en stark diesel typ en A6 allroad, även om ambitionen var ngt miljövänligare än så.
Det enda jag hittat som verkar vettigt so far är en MB GLE 350De och den är egentligen onödigt stor för mina behov ( 5 mil till jobbet med en person, mindre hund i bakluckan och lite bakluckelastutrymme över även med hundburen på plats)
Mvh
Ola G
 
Ja detta är verkligen ett träsk och ju mer jag läser på, ju mer inser jag att jag nog bara struntar i el/hybridbil och istället som vanligt köper en stark diesel typ en A6 allroad, även om ambitionen var ngt miljövänligare än så.
Det enda jag hittat som verkar vettigt so far är en MB GLE 350De och den är egentligen onödigt stor för mina behov ( 5 mil till jobbet med en person, mindre hund i bakluckan och lite bakluckelastutrymme över även med hundburen på plats)
Mvh
Ola G
Hej

Jag har en GLE 350d. Men då den rikriga 350d, dvs diesel med rak 6 a.
Hybriden heter samma sak men har 4 a+ el.
Jag har 4 mil till jobbet :) det går alldeles utmärkt

Jag har AMG paket vilket är snyggt men man behöver inte det egentligen med tanke på att man måste ha stora fälgar.
 
Nya familjebilen upphämtad hos Audi. Ingen motor under huven.

Audi e-tron bakifrån hos Audi.jpg
 
När beställde du? Väntar på min men får inget datum.

Exakt vilka laddgrejer medföljde, visst ska det både vara en trefasladdare och en lös typ2 sladd?
Ja, det stämmer som du säger att det var två varianter som följde med. Både för trefas och för vanligt uttag. Lär vara sällan man behöver det då man använder sladden på laddboxen hemma eller på laddstationen. Så det är väl mer av nödutrustning. Jag beställde i februari och hade från början planerad leveransdatum mitten juni. Sedan med pandemin fick jag besked om att det skulle bli kraftigt försenat pga stängning av fabriken och har försökt få besked om nytt leveransdatum och plötsligt ett par dagar senare får jag meddelande om att bilen finns leveransklar tre dagar senare! De har tydligen jobbat ikapp så fick bilen som ursprungligt planerat! Bilen känns fantastiskt bra på alla sätt så du kommer säkert bli nöjd!
 
Senast ändrad:
Ja, det stämmer som du säger att det var två varianter som följde med. Både för trefas och för vanligt uttag. Lär vara sällan man behöver det då man använder sladden på laddboxen hemma eller på laddstationen. Så det är väl mer av nödutrustning. Jag beställde i februari och hade från början planerad leveransdatum mitten juni. Sedan med pandemin fick jag besked om att det skulle bli kraftigt försenat pga stängning av fabriken och har försökt få besked om nytt leveransdatum och plötsligt ett par dagar senare får jag meddelande om att bilen finns leveransklar tre dagar senare! De har tydligen jobbat ikapp så fick bilen som ursprungligt planerat! Bilen känns fantastiskt bra på alla sätt så du kommer säkert bli nöjd!

Typ 2-kabeln använder jag frekvent. Sällan kablar på offentliga långsamladdare, det är väl först på typ Ionity och Superchargernivå det är standard.

Fick med en låååång typ 2:a med leveransen, riktigt skönt. Men funderar lite på att skaffa en kortare spiralsladd för att slippa ha hela sladden liggandes på backen, drar med endel smuts in i bagaget.
 
två varianter som följde med. Både för trefas och för vanligt uttag.
Båda dessa är till den medföljande laddaren misstänker jag. Den kan ju kopplas både till Schuko 230v och Trefas 400v med den röda kontakten. Men det var alltså ingen "lös" typ 2 sladd med? Jag får det till att det borde vara det. 1 laddare med två kontakter och en lös typ2 sladd
Skärmavbild 2020-06-14 kl. 12.52.45.png
 
Senast ändrad:
Båda dessa är till den medföljande laddaren misstänker jag. Den kan ju kopplas både till Schuko 230v och Trefas 400v med den röda kontakten. Men det var alltså ingen "lös" typ 2 sladd med? Jag får det till att det borde vara det. 1 laddare med två kontakter och en lös typ2 sladd
Skärmavbild 2020-06-14 kl. 12.52.45.png
Jo man får med en lös typ 2 sladd! Använder den för jämnan då det oftast inte finns sladd på offentliga laddningar av långsammare typ. Ikea, Ica osv.
 
Båda dessa är till den medföljande laddaren misstänker jag. Den kan ju kopplas både till Schuko 230v och Trefas 400v med den röda kontakten. Men det var alltså ingen "lös" typ 2 sladd med? Jag får det till att det borde vara det. 1 laddare med två kontakter och en lös typ2 sladd
Skärmavbild 2020-06-14 kl. 12.52.45.png

Den övre där är ju typ 2-sladden.
 
Den övre där är ju typ 2-sladden.
Jo det var precis det jag sökte efter. Man får med 1 laddsladd typ2 och en hemmaladdare med två olika kontakter, Schuko och Trefas. Då är allt precis som jag tänkte mig.

Är dock fortfarande extremt kluven kring om jag ska beställa laddbox eller inte. Om det ingår trefasladdare med 11kw (bilen kan inte ta emot mer) och jag har en fräsch installation med trefasuttag i källaren och 5g2.5 matning så finns det väl ingen anledning till boxen överhuvudtaget?
 
Jo det var precis det jag sökte efter. Man får med 1 laddsladd typ2 och en hemmaladdare med två olika kontakter, Schuko och Trefas. Då är allt precis som jag tänkte mig.

Är dock fortfarande extremt kluven kring om jag ska beställa laddbox eller inte. Om det ingår trefasladdare med 11kw (bilen kan inte ta emot mer) och jag har en fräsch installation med trefasuttag i källaren och 5g2.5 matning så finns det väl ingen anledning till boxen överhuvudtaget?

Är det röd trefas dom benämner industriuttag? Finns ju nån blå kontakt numer som verkar vara vanlig. Erkänner att jag är dålig på den biten. Använt laddsladden med Schuko typ tre gånger, rätt lönlös pga hastighet och hur vanlig typ 2 blivit. Typ 2-sladden används mest frekvent. Adaptern till Schukon har jag inte ens packat upp :)
 
Nojade över sladdar och laddbrickor innan bilen kom. Med facit i hand helt i onödan. Har väl använt Bee och Incharge någon enstaka gång. Plugsurfing på Ionity när det var flatrate bara för att deras app totalt suger, men så gör ju även prissättningen nu så dit åker jag inte.

Men en bricka till Supercharger hade ju varit nåt för andra ;)
 
Nu har BMWs superladdhybrid i8 slutat tillverkas. Jag hade nöjet att få köra i8 ett antal gånger. Både Coupé och cab och det var ett riktigt nöje! Roligast bilen jag någonsin kört, utan tvekan. Älskar det futuristiska och annorlunda yttre. Vad tror ni, kommer denna bil bli en framtida samlarbil? Ska man köpa i spekulationssyfte?
 
Nu har BMWs superladdhybrid i8 slutat tillverkas. Jag hade nöjet att få köra i8 ett antal gånger. Både Coupé och cab och det var ett riktigt nöje! Roligast bilen jag någonsin kört, utan tvekan. Älskar det futuristiska och annorlunda yttre. Vad tror ni, kommer denna bil bli en framtida samlarbil? Ska man köpa i spekulationssyfte?
Grym design, tråkig motorkombination.
Designen är dock så pass intressant att jag tror det kan bli något av dem i framtiden. Men hade den också haft en bättre motorkonfiguration tror jag det hade varit ännu större chans för det.
Alltså typ en raksexa med laddhybrid istället för den lilla trecylindriga Mini-cooper-motorn. Och skit i att pumpa in motorljud i kupén genom högtalarna liksom.
 
Grym design, tråkig motorkombination.
Designen är dock så pass intressant att jag tror det kan bli något av dem i framtiden. Men hade den också haft en bättre motorkonfiguration tror jag det hade varit ännu större chans för det.
Alltså typ en raksexa med laddhybrid istället för den lilla trecylindriga Mini-cooper-motorn. Och skit i att pumpa in motorljud i kupén genom högtalarna liksom.

Eller en helelektrisk drivlina med sprutt nog för att matcha utseendet. i8 är bland det häftigare BMW byggt, men den borde som i3 blivit elektrisk och snabbare med tiden.
 
Eller en helelektrisk drivlina med sprutt nog för att matcha utseendet. i8 är bland det häftigare BMW byggt, men den borde som i3 blivit elektrisk och snabbare med tiden.
Ja hade den varit helelektrisk hade det varit ännu bättre såklart. Tänkte bara att om de är så fast vid att den ska vara hybrid kan man iallafall göra den lite roligare.
 
Grym design, tråkig motorkombination.
Designen är dock så pass intressant att jag tror det kan bli något av dem i framtiden. Men hade den också haft en bättre motorkonfiguration tror jag det hade varit ännu större chans för det.
Alltså typ en raksexa med laddhybrid istället för den lilla trecylindriga Mini-cooper-motorn. Och skit i att pumpa in motorljud i kupén genom högtalarna liksom.
Nu är jag långt ifrån en expert på förbränningsmotorer. Men tycker ändå det är imponerande att man får ut den kraften från en 3-cylindrig motor. 0-100km/h på 4,6 sekunder är ändå inte fy skam. samtidigt som man har minimala utsläpp. När bilen kom ville de väl visa att det går att kombinera låga utsläpp med hög effekt. Men som sagt, de misslyckades i att uppgradera och hålla bilen vid liv. Visst kom det en version med större batteri, men många förväntade sig att det skulle komma en helelektrisk version. Gissar att det inte var möjligt på grund av platsbrist för batteriet. Och håller med om att man kunde skippat "motorljudet"
 
Är det röd trefas dom benämner industriuttag? Finns ju nån blå kontakt numer som verkar vara vanlig. Erkänner att jag är dålig på den biten. Använt laddsladden med Schuko typ tre gånger, rätt lönlös pga hastighet och hur vanlig typ 2 blivit. Typ 2-sladden används mest frekvent. Adaptern till Schukon har jag inte ens packat upp :)
Ja det är röd fempolig trefas som medföljer till laddaren.
Den blå du tänker på är enfas 16A 230v. Används ofta till båtar och liknande för laddström.
 
Nu är jag långt ifrån en expert på förbränningsmotorer. Men tycker ändå det är imponerande att man får ut den kraften från en 3-cylindrig motor. 0-100km/h på 4,6 sekunder är ändå inte fy skam. samtidigt som man har minimala utsläpp. När bilen kom ville de väl visa att det går att kombinera låga utsläpp med hög effekt. Men som sagt, de misslyckades i att uppgradera och hålla bilen vid liv. Visst kom det en version med större batteri, men många förväntade sig att det skulle komma en helelektrisk version. Gissar att det inte var möjligt på grund av platsbrist för batteriet. Och håller med om att man kunde skippat "motorljudet"
Ja det är ett exempel på hur långt man kan ta förbränningsmotorer, och speciellt i kombination med elmotorer/batteri. Men när man köper en fet sportbil förväntar man sig en lite roligare motor som sjunger finare. Eller så skulle de bara kört helelektriskt.

Men i8 är kanske mer av en Halo-produkt, som en conceptbil man kan köpa.
 
C0B1DB69-779C-4B22-A80C-346143BF7AB1.jpeg


Snackade just med brorsan, ute på en liten tjänstesväng. Brände av 100 mil upp till Skellefteå idag. 11 timmar inklusive stopp, 276:- i elkostnad och hotellet bjuder på full tank inatt.

Brorsan var mest lite upprörd att bilen hade stressat honom när han lunchade, maten tog längre tid än Supercharger. Brorsan kostade mer än bilen i bränsle under dagen :)

Det går inte åka långt med elbil, och verkligen inte norrut..
 
C0B1DB69-779C-4B22-A80C-346143BF7AB1.jpeg


Snackade just med brorsan, ute på en liten tjänstesväng. Brände av 100 mil upp till Skellefteå idag. 11 timmar inklusive stopp, 276:- i elkostnad och hotellet bjuder på full tank inatt.

Brorsan var mest lite upprörd att bilen hade stressat honom när han lunchade, maten tog längre tid än Supercharger. Brorsan kostade mer än bilen i bränsle under dagen :)

Det går inte åka långt med elbil, och verkligen inte norrut..
Härligt.
Läste detta häromdagen.
När de nya bussdepån byggdes var planen att kunna investera i 60 laddbara bussar. Men bristen på eleffekt gör att det bara räcker till 30 bussar

jpeg

Ett företag som drabbas av bristen på eleffekt är UL som bara kan köra hälften så många elbussar som planerat från den nya bussdepån i Fyrislund.
Foto: STAFFAN CLAESSON/Arkiv
UL fick bara el till halva bussflottan i Uppsala
Ett företag som drabbas av bristen på eleffekt är UL som bara kan köra hälften så många elbussar som planerat från den nya bussdepån i Fyrislund.

UPPSALA 4 MAJ 2020 07:30

När de nya bussdepån byggdes var planen att kunna investera i 60 laddbara bussar. Men bristen på eleffekt gör att det bara räcker till 30 bussar.

– När vi planerade för depån så hade vi inte hört talas om någon effektbrist. När Vattenfall sade nej kom det som en överraskning, säger Jonas Eriksson, chef vid Region Uppsala som har byggt och driver depån.

Depån är stor och drar mycket el för olika behov. Det som kräver mest effekt är dock laddning av bussbatterier och uppvärmning av bussarna innan de sätts i trafik. Det får nu ske nattetid.

– Efter långa diskussioner med Vattenfall har vi fått den effekt vi behöver, men bara mellan tio på kvällen och sex på morgonen. Inte dagtid. Det innebär att UL inte kan ladda elbussarna på dagen som de skulle behöva. Anledningen är, enligt Vattenfall, att det skulle konkurrera om effektbehovet hos andra företag, säger Jonas Eriksson.

För UL innebär det att elbussarna bara kan köra vissa sträckor i stan innan de behöver gå in till depån för laddning. Där får de vänta till kvällen. Det gör att bussarna inte kan utnyttjas lika effektivt som om de kunde laddas dagtid.

– Vi tror att vi kommer att klara effektbehovet för de 30 första elbussarna fram till 2025. Men efter det ser det inte ut som att det går att utöka med fler på grund av effektbristen, säger Jonas Eriksson.

Först år 2029 beräknas de stora ledningar som för över el från Norrland till Mälardalen ha byggts ut så att det räcker för Uppsalas behov
 
Härligt.
Läste detta häromdagen.
När de nya bussdepån byggdes var planen att kunna investera i 60 laddbara bussar. Men bristen på eleffekt gör att det bara räcker till 30 bussar

jpeg

Ett företag som drabbas av bristen på eleffekt är UL som bara kan köra hälften så många elbussar som planerat från den nya bussdepån i Fyrislund.
Foto: STAFFAN CLAESSON/Arkiv
UL fick bara el till halva bussflottan i Uppsala
Ett företag som drabbas av bristen på eleffekt är UL som bara kan köra hälften så många elbussar som planerat från den nya bussdepån i Fyrislund.

UPPSALA 4 MAJ 2020 07:30

När de nya bussdepån byggdes var planen att kunna investera i 60 laddbara bussar. Men bristen på eleffekt gör att det bara räcker till 30 bussar.

– När vi planerade för depån så hade vi inte hört talas om någon effektbrist. När Vattenfall sade nej kom det som en överraskning, säger Jonas Eriksson, chef vid Region Uppsala som har byggt och driver depån.

Depån är stor och drar mycket el för olika behov. Det som kräver mest effekt är dock laddning av bussbatterier och uppvärmning av bussarna innan de sätts i trafik. Det får nu ske nattetid.

– Efter långa diskussioner med Vattenfall har vi fått den effekt vi behöver, men bara mellan tio på kvällen och sex på morgonen. Inte dagtid. Det innebär att UL inte kan ladda elbussarna på dagen som de skulle behöva. Anledningen är, enligt Vattenfall, att det skulle konkurrera om effektbehovet hos andra företag, säger Jonas Eriksson.

För UL innebär det att elbussarna bara kan köra vissa sträckor i stan innan de behöver gå in till depån för laddning. Där får de vänta till kvällen. Det gör att bussarna inte kan utnyttjas lika effektivt som om de kunde laddas dagtid.

– Vi tror att vi kommer att klara effektbehovet för de 30 första elbussarna fram till 2025. Men efter det ser det inte ut som att det går att utöka med fler på grund av effektbristen, säger Jonas Eriksson.

Först år 2029 beräknas de stora ledningar som för över el från Norrland till Mälardalen ha byggts ut så att det räcker för Uppsalas behov

Uppsala är ju ett känt problembarn, så lite förvånad att bussbolaget inte hade bättre koll. Där ser man ju hur viktigt det är att hänga med i svängarna nu. Elbussar börjar bli riktigt intressanta, utvecklingen går fort och dieselbussar kommer liksom inte bli mer konkurrenskraftiga. Lite surt när infrastrukturen inte hänger med i svängarna.
 
Uppsala är ju ett känt problembarn, så lite förvånad att bussbolaget inte hade bättre koll. Där ser man ju hur viktigt det är att hänga med i svängarna nu. Elbussar börjar bli riktigt intressanta, utvecklingen går fort och dieselbussar kommer liksom inte bli mer konkurrenskraftiga. Lite surt när infrastrukturen inte hänger med i svängarna.
Ser ju inte ljust ut direkt, lär nog gälla fler ställen också om man börjar kolla.
 
Uppsala är ju ett känt problembarn, så lite förvånad att bussbolaget inte hade bättre koll. Där ser man ju hur viktigt det är att hänga med i svängarna nu. Elbussar börjar bli riktigt intressanta, utvecklingen går fort och dieselbussar kommer liksom inte bli mer konkurrenskraftiga. Lite surt när infrastrukturen inte hänger med i svängarna.
Än så länge är bussarna problembarn, men blir nog bra det med tiden om systemen åldras väl.
 
Än så länge är bussarna problembarn, men blir nog bra det med tiden om systemen åldras väl.

Jasså? Hybricon? :) Hör om företag som får till kalkylen bra och är nöjda med uptime. Försäljningen går ju såvitt jag sett upp ordentligt. Kan ju bara tänka mig hur mycket bromsar det ska spara. Vet inte om stadsbussar kör integrerad retarder numer, men den är ju sällan effektiv i lägre hastigheter. Regen lär ju vara drömmen.
 
Jasså? Hybricon? :) Hör om företag som får till kalkylen bra och är nöjda med uptime. Försäljningen går ju såvitt jag sett upp ordentligt. Kan ju bara tänka mig hur mycket bromsar det ska spara. Vet inte om stadsbussar kör integrerad retarder numer, men den är ju sällan effektiv i lägre hastigheter. Regen lär ju vara drömmen.
Precis som med andra nya marknader så är det intressant att ta marknadsandelar.
 
Precis som med andra nya marknader så är det intressant att ta marknadsandelar.

Klart. Har en känsla av att bussmarknaden präglats endel av att nya aktörer har varit snabbare än dom gamla etablerade leverantörerna. Kan tänka mig att det varit en hel del problem som hade varit samma om det hade varit en kinesisk dieselbuss som när det blev en kinesisk elbuss. Omogen serviceorganisation, dålig koll på svenska utmaningar och krav osv. Men i alla fall Volvo satsar ju hårt på elspåret nu.
 
C0B1DB69-779C-4B22-A80C-346143BF7AB1.jpeg


Snackade just med brorsan, ute på en liten tjänstesväng. Brände av 100 mil upp till Skellefteå idag. 11 timmar inklusive stopp, 276:- i elkostnad och hotellet bjuder på full tank inatt.

Brorsan var mest lite upprörd att bilen hade stressat honom när han lunchade, maten tog längre tid än Supercharger. Brorsan kostade mer än bilen i bränsle under dagen :)

Det går inte åka långt med elbil, och verkligen inte norrut..
90 km/h i snittfart med raster, inte dåligt. Hur många stopp blev det?
 
Klart. Har en känsla av att bussmarknaden präglats endel av att nya aktörer har varit snabbare än dom gamla etablerade leverantörerna. Kan tänka mig att det varit en hel del problem som hade varit samma om det hade varit en kinesisk dieselbuss som när det blev en kinesisk elbuss. Omogen serviceorganisation, dålig koll på svenska utmaningar och krav osv. Men i alla fall Volvo satsar ju hårt på elspåret nu.
Ganska sjukt, Nikola värderas som 2,4 Traton samtidigt som Scania redan levererat bränslecellslastbilar till kunder.
 
Tillbaka
Topp