• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    921

demondave

Rolex
Ganska sjukt, Nikola värderas som 2,4 Traton samtidigt som Scania redan levererat bränslecellslastbilar till kunder.

Fast Scania har väl mest tagit cred för det, men levererat rätt tråkiga hybrider till en tredje part som ersatt dieselmotorn i hybriddrivlinan med bränsleceller på Askos uppdrag. Den drivande parten i det projektet verkar ju vara kunden, Asko.
 

BOTL

Panerai
Jag tar nu steget över till den ljusa sidan (mörka enligt andra men de skiter vi i här) med min första elbil. Blir en etron. Till den ingår nåt som kallas "industriladdare" vilken verkar kapabel att ladda 11kw via trefas. Jag har trefasuttag i källaren och vad jag förstår finns schemaläggning osv i bilen. Till trefasuttaget är det draget av 2.5mm2 och undercentralen i garaget har samma matning från centralen. Alla ledare är från 2016.

-Förutom för att utnyttja laddboxbidraget (som jag är säker på försvinner snart) finns väl knappast någon rimlig anledning att ha en box?
-Eller skulle den matas med grövre ledare från huvudcentralen tror ni?
-Dock behövs box ändå till nästa bil eftersom det sällan ingår vettig laddare till dem så jag kan lika gärna köpa den nu?
Avtalet är bara 18 mån på etronen så nästa är inte så långt bort.

qlB6adOKop8X_FwjZ3r.jpeg

-hwX1yQoZ5FxkF.jpeg

tRHQXAAwS8LQ.jpeg

Har 6 månader efter att vi skaffade en ny A6 kommit fram till exakt samma beslut. Ska bara överlåta den leasingen och beställa en E tron så är vi i hamn sen. Skriv gärna i tråden om du kommer på nåt bra, ska beställa laddbox hemma och lite input där vore tacksamt.
 
Senast ändrad:

BOTL

Panerai
Jag har arbetat med elbilsladdning i 10 år och hjälper gärna till. Egentligen så gör alla laddboxar det de ska. Alltså ladda bilen. Vem som levererar boxen blir viktigt först om något går sönder eller krånglar. Sen har flera av boxarna olika extra funktioner.
charge amps halo har extra lång kabel. Extra vägguttag undertill om du vill dammsuga bilen eller köra högtryckstvätten.
Garo är ett prisvärt alternativ och du får 3-fas 32A laddare, även om det troligen är överdimensionerat. Garo-boxen kan du också få i olika färg så den matchar huset, samt att den har 5 meter kabel.
Bee kör med laddstationer från Keba. Jag har jobbat med Keba tidigare och har ingen bra erfarenhet från deras tekniska support. Sen är inte den boxen supersnygg, men det är högst personligt. Den har bara 4 meters kabel vilket kan vara ett problem ibland, beroende på hur du parkerar.

Bees box med 4 m fast kabel, 11kW effekt utan uppkoppling med installation kostar 18500kr på deras hemsida. Kanske har Audi en specialdeal?

Garo box med 5m fast kabel, 22kW effekt inklusive wifi och installation kostar 17500kr.

tänk också på att du får 50% i bidrag. Så det blir hälften av dessa priser.

Då passar jag på och ställer en fråga och utlovar kobidehlunch vid minst två tillfällen när jag är i Sthlm:D för bra input

Har carport 40 meter från huset, det sitter en dosa från Garo i dagsläget som ser till att ingen motorvärmare hinner arbeta tillräckligt länge tills en motor går varm. Det är en kabel draget från carport hem till oss så vi betalar för den elförbrukningen. Belysning i carport står samfälligheten för och går på en annan elcentral. Det sitter en 10 amp säkring på vår matning men enligt Midroc som gjort installationen på bygget är det 2,5 mm kabel så ska väl gå mata på mer ström.

även om det är tak på carporten samt sidoväggar så är den exponerad för kyla och fukt. Bilen vi ska skaffa är en E-tron och jag vill passa på och installera en laddbox medan bidraget finns som halverar min kostnad. Jag uppskattar att kunna möjligheten till övervakning via app samt lite finesser så betalar gärna lite extra för det. För att krångla till det ännu mer så ska den som har platsen bredvid mig alltså min granne skaffa elbil också. Så vi undrar om det kanske är så smidigt att det finns en rejäl laddare som klarar 2 bilar med separat matning så förbrukningen belastas rätt. Ja du gör inte så enkelt men men.

du kan direkt kapa de laddboxar av lägre kvalité utan vi fokuserar på det som är bra Och beprövad. Ghorbonet / Ben
 
Senast ändrad:

galácticon

Patek
2-Faktor
Har 6 månader efter att vi skaffade en ny A6 kommit fram till exakt samma beslut. Ska bara överlåta den leasingen och beställa en E tron så är vi i hamn sen. Skriv gärna i tråden om du kommer på nåt bra, ska beställa laddbox hemma och lite input där vore tacksamt.

Då passar jag på och ställer en fråga och utlovar kobidehlunch vid minst två tillfällen när jag är i Sthlm:D för bra unikt.

Har carport 40 meter från huset, det sitter en dosa från Garo i dagsläget som ser till att ingen motorvärmare hinner arbeta tillräckligt länge tills en motor går varm. Det är en kabel draget från carport hem till oss så vi betalar för den elförbrukningen. Belysning i carport står samfälligheten för och går på en annan elcentral. Det sitter en 10 amp säkring på vår matning men enligt Midroc som gjort installationen på bygget är det 2,5 mm kabel så ska väl gå mata på mer ström.

även om det är tak på carporten samt sidoväggar så är den exponerad för kyla och fukt. Bilen vi ska skaffa är en E-tron och jag vill passa på och snälla dit en laddbox medan bidraget finns som halverar min kostnad. Jag uppskattar att kunna möjligheten till övervakning via app samt lite finesser så betalar gärna lite extra för det. För att krångla till det ännu mer så ska den som har platsen bredvid mig alltså min granne skaffa elbil också. Så vi undrar om det kanske är så smidigt att det finns en rejäl laddare som klarar 2 bilar med separat matning så förbrukningen belastas rätt. Ja du gör inte så enkelt men men.

du kan direkt kapa de laddboxar av lägre kvalité utan vi fokuserar på det som är bra Och beprövad. Ghorbonet / Ben
Jag och två vänner gjorde egna efterforskningar och återsamlades sedan för att jämföra resultat. Alla tre kom tillbaka med att Zappi var det absolut bästa alternativet, och då med lastbalansering och "hub" som tillägg. Vi har nu installerat och är väldigt nöjda.
 

BOTL

Panerai
Jag och två vänner gjorde egna efterforskningar och återsamlades sedan för att jämföra resultat. Alla tre kom tillbaka med att Zappi var det absolut bästa alternativet, och då med lastbalansering och "hub" som tillägg. Vi har nu installerat och är väldigt nöjda.
Minns ni vad som avgjorde eller upplevde ni att den var bättre på allt än andra laddboxar?
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Då passar jag på och ställer en fråga och utlovar kobidehlunch vid minst två tillfällen när jag är i Sthlm:D för bra input

Har carport 40 meter från huset, det sitter en dosa från Garo i dagsläget som ser till att ingen motorvärmare hinner arbeta tillräckligt länge tills en motor går varm. Det är en kabel draget från carport hem till oss så vi betalar för den elförbrukningen. Belysning i carport står samfälligheten för och går på en annan elcentral. Det sitter en 10 amp säkring på vår matning men enligt Midroc som gjort installationen på bygget är det 2,5 mm kabel så ska väl gå mata på mer ström.

även om det är tak på carporten samt sidoväggar så är den exponerad för kyla och fukt. Bilen vi ska skaffa är en E-tron och jag vill passa på och installera en laddbox medan bidraget finns som halverar min kostnad. Jag uppskattar att kunna möjligheten till övervakning via app samt lite finesser så betalar gärna lite extra för det. För att krångla till det ännu mer så ska den som har platsen bredvid mig alltså min granne skaffa elbil också. Så vi undrar om det kanske är så smidigt att det finns en rejäl laddare som klarar 2 bilar med separat matning så förbrukningen belastas rätt. Ja du gör inte så enkelt men men.

du kan direkt kapa de laddboxar av lägre kvalité utan vi fokuserar på det som är bra Och beprövad. Ghorbonet / Ben
Det första ni bör kolla upp om ni bor i samfällighet är om anläggningsbeslutet tillåter att ni sätter upp laddstationer där? om inte så måste ni ompröva anläggningsbeslutet och det är en process som både tar tid och kan kosta en del pengar. Det är något föreningen måste göra.
Det finns i dagsläget ingen dubbelladdare som kopplas in med två separata matningar. Däremot kan ni köpa en dubbelladdare som matas med 3-fas 32A så får ni 11kW vardera. exempelvis charge-amps Aura eller Chargestorm Connected. Ni kan välja till ladtbalansering till båda dessa.
Med 2,5 mm kabel räcker till 3-fas 16A så ni behöver byta ut kabeln också. kyla och fukt är inga problem då båda dessa laddstationer har hög IP-klass och skall klara nordiska klimat.
chargestorm connected har app.
Aura har en webbsida där du styr laddaren. Aura kopplar du upp via wifi. Så där måste finnas stark wifi-signal. Connected kopplas upp med LAN har jag för mig.
 

Yfront

Omega
Jag och två vänner gjorde egna efterforskningar och återsamlades sedan för att jämföra resultat. Alla tre kom tillbaka med att Zappi var det absolut bästa alternativet, och då med lastbalansering och "hub" som tillägg. Vi har nu installerat och är väldigt nöjda.

jag valde oxå till slut en zappi efter ganska mycket efterforskning. huvudargumentet för mig var att få lastbalanseringen trådlös vilket sparade en del arbete. Zappin kan ju vara en av de fulaste boxarna :) men har fungerat kanon för mig.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Dags att byta ut min Passat GTE om ett år och jag tänkte skaffa helelektriskt denna gång. Vad finns det för alternativ i Passatstorlek nu eller som lanseras snart?

Det är pendling till och från jobbet framförallt och enstaka längre resor. Det är bra om man får dra släp men inget måste.

/ P
 

demondave

Rolex
Dags att byta ut min Passat GTE om ett år och jag tänkte skaffa helelektriskt denna gång. Vad finns det för alternativ i Passatstorlek nu eller som lanseras snart?

Det är pendling till och från jobbet framförallt och enstaka längre resor. Det är bra om man får dra släp men inget måste.

/ P

Skoda kommer ju med en el-SUV nu, ID3 ska ju ha passatutrymmen invändigt men osäker på drag. Annars Model 3, möjligtvis är leveranserna igång på Model Y på sverigemarknaden då. Model 3 får ju dra typ 1000 kg, så alla lättsläp och om du har BE allt som håller sig på eller under dragvikten brutto.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Dags att byta ut min Passat GTE om ett år och jag tänkte skaffa helelektriskt denna gång. Vad finns det för alternativ i Passatstorlek nu eller som lanseras snart?

Det är pendling till och från jobbet framförallt och enstaka längre resor. Det är bra om man får dra släp men inget måste.

/ P
Har gjort lite reserach här:
SUVAR PÅ EL MED DRAGKROK:
  • Mercedes EQC: 1 800 kg, 47 mil
  • Audi e-tron: 1 800 kg, 33 eller 44 mil beroende på modell
  • Jaguar i-Pace: 750 kg, 42 mil
  • Tesla Model X: 2 250 kg, 50 mil
  • Blickar vi framåt kommer Skoda Enyaq att släppas på den svenska marknaden och erbjuda 50 mils räckvidd. dragvikt på 1600kg.
SEDAN PÅ EL MED DRAGKROK:
  • Tesla Model 3: 910 kg, 53 mil
  • Polestar 2: 1 500 kg, 47 mil
SKÅPBILAR PÅ EL MED DRAGKROK:
  • Nissan e-NV 200: 20 mil, 450kg
  • Renault Kangoo: 27 mil, 374kg
  • Volkswagens e-Transporter: 750 kg, 21 mil
  • Volkswagen e-Caddy: 750 kg, 12 mil
  • Inzine Pro4: 12 mil, 2000 kg
  • Maxus EV80: 18 mil, 1250kg släp
 

BOTL

Panerai
Det första ni bör kolla upp om ni bor i samfällighet är om anläggningsbeslutet tillåter att ni sätter upp laddstationer där? om inte så måste ni ompröva anläggningsbeslutet och det är en process som både tar tid och kan kosta en del pengar. Det är något föreningen måste göra.
Det finns i dagsläget ingen dubbelladdare som kopplas in med två separata matningar. Däremot kan ni köpa en dubbelladdare som matas med 3-fas 32A så får ni 11kW vardera. exempelvis charge-amps Aura eller Chargestorm Connected. Ni kan välja till ladtbalansering till båda dessa.
Med 2,5 mm kabel räcker till 3-fas 16A så ni behöver byta ut kabeln också. kyla och fukt är inga problem då båda dessa laddstationer har hög IP-klass och skall klara nordiska klimat.
chargestorm connected har app.
Aura har en webbsida där du styr laddaren. Aura kopplar du upp via wifi. Så där måste finnas stark wifi-signal. Connected kopplas upp med LAN har jag för mig.

mersi, känns som vi har lite att gå på. Helt plötsligt är vi 4-5 grannar som är sugna. Ska se vad vi kan få till.
Ni med E-tron, nöjda??
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Dags att byta ut min Passat GTE om ett år och jag tänkte skaffa helelektriskt denna gång. Vad finns det för alternativ i Passatstorlek nu eller som lanseras snart?

Det är pendling till och från jobbet framförallt och enstaka längre resor. Det är bra om man får dra släp men inget måste.

/ P
Ingen dragkrok på ID3, Skodas suv är sannolikt långt bort. Man är väldigt snabb på att "lansera" elbilar för tillfället men det är en helt annat sak att få dem produktionsfärdiga. ID3 skulle levereras vecka 35 - förra året...

Om du verkligen vill få till ett byte hade jag siktat på något som faktiskt rullar på vägarna idag. De är svåra nog att få tag på. Hur mycket använder du draget? Vet att det är lite meckigt men att hyra bil de gånger man faktiskt använder drag är inte en dum ide egentligen. De flesta med drag använder det ju bara ett par gånger om året. Sen finns det ju vissa som åker land och rike runt med släp men de brukar var få.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Fler som använt Bee som laddare på vägen?

Otroligt buggig och värdelös service. Flera gånger står det att den laddar i appen, men när man sen är tillbaka och kollar i bilen så har det inte laddats nånting.

Senaste försöket så laddades det 40 min enligt Bee appen, medan det stod ”pausad laddning” i Volvo appen. När jag var tillbaka vid bilen o kollade så hade exakt ingenting laddats

Typ varannan gång strular det med Bee, allra mest strul när man försöker aktivera via appen snarare är tagg. Verkar vara mkt strul med att få den att koppla på laddning ordentligt, om det beror på sladden som glappar, laddstationens uppkoppling eller nått annat vete fan...

bilen är en xc60 t8
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Fler som använt Bee som laddare på vägen?

Otroligt buggig och värdelös service. Flera gånger står det att den laddar i appen, men när man sen är tillbaka och kollar i bilen så har det inte laddats nånting.

Senaste försöket så laddades det 40 min enligt Bee appen, medan det stod ”pausad laddning” i Volvo appen. När jag var tillbaka vid bilen o kollade så hade exakt ingenting laddats

Typ varannan gång strular det med Bee, allra mest strul när man försöker aktivera via appen snarare är tagg. Verkar vara mkt strul med att få den att koppla på laddning ordentligt, om det beror på sladden som glappar, laddstationens uppkoppling eller nått annat vete fan...

bilen är en xc60 t8
Finns bara ett 100% felsäkert laddnätverk :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor

Stup

Panerai
2-Faktor
Tackar för alla svar. Skoda Enyaq ser inte alls dum ut. Id3 har inte riktigt bagageutrymme som en passat kombi tyvärr. Suvar och småbilar verkar det finnas en del att välja på men vanliga kombibilar verkar biltillverkarna ha missat att folk dvs jag vill ha

/ P
 

demondave

Rolex
Tackar för alla svar. Skoda Enyaq ser inte alls dum ut. Id3 har inte riktigt bagageutrymme som en passat kombi tyvärr. Suvar och småbilar verkar det finnas en del att välja på men vanliga kombibilar verkar biltillverkarna ha missat att folk dvs jag vill ha

/ P

Kombibilar är en väldigt svensk företelse, så där kommer du nog få vänta lite. SUV och crossovers är tyvärr det omvärlden vill ha, då byggs det sådana.

Det är väl stor hund som möjligtvis omöjliggör annat än kombi. Brorsan gick från A6 Allroad till Model 3 med sambo och två yngre tonårsbarn, ingen i familjen försvann under mystiska omständigheter när trean skulle packas.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor

Stup

Panerai
2-Faktor
Kombibilar är en väldigt svensk företelse, så där kommer du nog få vänta lite. SUV och crossovers är tyvärr det omvärlden vill ha, då byggs det sådana.

Det är väl stor hund som möjligtvis omöjliggör annat än kombi. Brorsan gick från A6 Allroad till Model 3 med sambo och två yngre tonårsbarn, ingen i familjen försvann under mystiska omständigheter när trean skulle packas.

Med fru och tre ungar så är det kombi som gäller när det ska fraktas bilbarnstolar och barnvagnar och annat som tar stor plats, men jag får väl nöja mig med en SUV i motsvarande storlek

/ P
 

zeke_varg

Omega
Med fru och tre ungar så är det kombi som gäller när det ska fraktas bilbarnstolar och barnvagnar och annat som tar stor plats, men jag får väl nöja mig med en SUV i motsvarande storlek

/ P
Vi har ett annat säkerhetstänk för kidsen, vi har stora barnvagnar, julafton hos mormor innebär overall, mössa, badgrejer och shorts. Skridskor och skidor. Våtdräkter på sommaren. Triangiakök och tält. Vi har sommarstugor... osv

Det är fan inte lätt att vara svensk.

..kombin är vår räddning!
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Vi har ett annat säkerhetstänk för kidsen, vi har stora barnvagnar, julafton hos mormor innebär overall, mössa, badgrejer och shorts. Skridskor och skidor. Våtdräkter på sommaren. Triangiakök och tält. Vi har sommarstugor... osv

Det är fan inte lätt att vara svensk.

..kombin är vår räddning!

Japp en italienare gör samma sak i sin Fiat 500, behöver inga overaller och bor med sin mamma och svärmor så han behöver bara få plats med en vinpava och ett par badbrallor när han lämnar huset. För fransmän samma sak fast i en Peugeot 208 och med en baguette under armen. En amerikan måste ha en Ford F150 minst för att göra samma jobb. :D

Det är synd om oss mittemellan:arghh:

/ P
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Det är alltid lika kul att se lemmeltåget och köerna vid tesla-laddstationerna......
Nu var väl frågan om hemmaladdning och inte hur det är att ladda ute vid körning då spelar ju inte det utspridda nätverket in så stor roll.

Scenario: jag kommer till gymmet, bilar står i kö vid tesla-stationen, jag kommer ut ifrån gymmet då står bilarna som stod i kö och laddar(förhoppningsvis) lite beroende på hur många som stod i kö, detta betyder således närmare 1h för att få bilen laddad. Detta ser jag i princip varje dag

Säger inte att det är bättre för andra typer av laddlösningar på vägen

Finns bara ett 100% felsäkert laddnätverk :)
 
Senast ändrad:

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Sett ett gäng icke-laddbara bilar som står vid laddstationer närmare entrén till butiken...
Det är hybrider men inte plug in...
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Det är alltid lika kul att se lemmeltåget och köerna vid tesla-laddstationerna......
Nu var väl frågan om hemmaladdning och inte hur det är att ladda ute vid körning då spelar ju inte det utspridda nätverket in så stor roll.

Scenario: jag kommer till gymmet, bilar står i kö vid tesla-stationen, jag kommer ut ifrån gymmet då står bilarna som stod i kö och laddar(förhoppningsvis) lite beroende på hur många som stod i kö, detta betyder således närmare 1h för att få bilen laddad. Detta ser jag i princip varje dag

Säger inte att det är bättre för andra typer av laddlösningar på vägen
Har hamnat i kö en gång, i Tyskland under långhelg. Detta på 3,5år & 16000 mil :)
 
Topp