• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    909

demondave

Rolex
Med fru och tre ungar så är det kombi som gäller när det ska fraktas bilbarnstolar och barnvagnar och annat som tar stor plats, men jag får väl nöja mig med en SUV i motsvarande storlek

/ P

Ja, då är du nog hänvisad till nån SUV. E-tron och Model X är väl det som finns för leverans som vanligt typ. Skodan är väl aktuell till nästa byte typ, VAG prickade väl inte utlovad tid med varken E-tron eller ID. Ingen koll hur MB lyckats, tycker mig ha sett några sånadär elmercor på vägarna senaste tiden. Model Y är nog bara att fetglömma, Teslalanseringar kommer när dom kommer :D Läste just Motortrends provkörning, dom var ruggigt impade. Klar skillnad på utrymmena mot Model 3, och halvkombilucka lär göra den till en bagageslukare. Även frunken är djupare. Nästan så jag överväger barn eller i alla fall jycke bara för att kunna rättfärdiga en ;)
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Tackar för alla svar. Skoda Enyaq ser inte alls dum ut. Id3 har inte riktigt bagageutrymme som en passat kombi tyvärr. Suvar och småbilar verkar det finnas en del att välja på men vanliga kombibilar verkar biltillverkarna ha missat att folk dvs jag vill ha

/ P
Finns en hel drös med laddhybrider som klarar dragkrok. Några av dessa är kombi. Nedan har jag listat laddhybrider som klarar att dra mer än 1500kg. Har även skrivit deras el-räckvidd.
• Audi Q5 55, 4 mil, 1750kg
• Volvo XC90 T8, 4 mil, 2400kg
• Ford Explorer, 4 mil, 2500kg
• Porsche Cayenne, 4 mil, 3 000 kg
• Audi Q7, 4 mil, 3500kg
• Mitsubishi Outlander, 5 mil, 1500kg
• Skoda Supberb Combi iV, 5 mil, 1600kg
• Audi Q5 50, 5 mil, 1750kg
• Volvo XC40 T5, 5 mil, 1800kg
• Audi A7 Sportback, 5 mil, 2000kg
• Mercedes-Benz GLC 300e, 5 mil, 2000kg
• Volvo V60 T8, 5 mil, 2000kg
• Volvo S90 T8, 5 mil, 2100kg
• Volvo XC60 T8, 5 mil, 2100kg
• Volvo V90 T8, 5 mil, 2100 kg
• Volvo S60 T8, 5 mil, 2100kg
• Land Rover Range Rover, 5 mil, 2500kg
• Kia Optima SW, 6 mil, 1500 kg
• Volkswagen Passat GTE Sportscombi, 6 mil, 1600 kg
• BMW X3 xDrive30e, 6 mil, 2000 kg
• Audi A6 55, 6 mil, 2000 kg
• Toyota RAV4, 7 mil, 1500kg
• Volkswagen Passat GTE, 7 mil, 1600 kg
• Mercedes-Benz A250e, 8 mil, 1600kg
• BMW X5 xDrive45e, 10 mil, 2700kg
• Mercedes-Benz GLE 350de, 11 mil, 2700kg
 

demondave

Rolex
då bor du ute i bushen eller så gör du det på natten :D, det är kö varje gång jag är förbi stationen närmast oss

Det är nog snarare så att du bor vid en ovanligt välutnyttjad station, eller i Norge. Tesla placerar ju i större utsträckning stationerna så att dom ska passa folk på resande fot, men inte vara huvudsaklig laddplats för locals numer. Typ Grums, kan nog räkna antalet lokala Teslor på ena handens fingrar, men den är precis i rondellen där E18 och E45 möts. Ligger ju visserligen ett gym där, men där har jag aldrig sett mer än 4-5 bilar samtidigt ;) Första stationerna som byggdes låg mer centralt, då behövde ju nätverket synas på ett annat sätt för att få någon att våga köpa.

Normalen är knappast laddkö. Vid stora resedagar händer det säkert, jag försöker undvika att vara på vägarna när det är amatörernas afton.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Går även att få dragkrok till BMW 330e(sedan/touring) samt 530e(sedan)

Finns en hel drös med laddhybrider som klarar dragkrok. Några av dessa är kombi. Nedan har jag listat laddhybrider som klarar att dra mer än 1500kg. Har även skrivit deras el-räckvidd.
• Audi Q5 55, 4 mil, 1750kg
• Volvo XC90 T8, 4 mil, 2400kg
• Ford Explorer, 4 mil, 2500kg
• Porsche Cayenne, 4 mil, 3 000 kg
• Audi Q7, 4 mil, 3500kg
• Mitsubishi Outlander, 5 mil, 1500kg
• Skoda Supberb Combi iV, 5 mil, 1600kg
• Audi Q5 50, 5 mil, 1750kg
• Volvo XC40 T5, 5 mil, 1800kg
• Audi A7 Sportback, 5 mil, 2000kg
• Mercedes-Benz GLC 300e, 5 mil, 2000kg
• Volvo V60 T8, 5 mil, 2000kg
• Volvo S90 T8, 5 mil, 2100kg
• Volvo XC60 T8, 5 mil, 2100kg
• Volvo V90 T8, 5 mil, 2100 kg
• Volvo S60 T8, 5 mil, 2100kg
• Land Rover Range Rover, 5 mil, 2500kg
• Kia Optima SW, 6 mil, 1500 kg
• Volkswagen Passat GTE Sportscombi, 6 mil, 1600 kg
• BMW X3 xDrive30e, 6 mil, 2000 kg
• Audi A6 55, 6 mil, 2000 kg
• Toyota RAV4, 7 mil, 1500kg
• Volkswagen Passat GTE, 7 mil, 1600 kg
• Mercedes-Benz A250e, 8 mil, 1600kg
• BMW X5 xDrive45e, 10 mil, 2700kg
• Mercedes-Benz GLE 350de, 11 mil, 2700kg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Finns en hel drös med laddhybrider som klarar dragkrok. Några av dessa är kombi. Nedan har jag listat laddhybrider som klarar att dra mer än 1500kg. Har även skrivit deras el-räckvidd.
• Audi Q5 55, 4 mil, 1750kg
• Volvo XC90 T8, 4 mil, 2400kg
• Ford Explorer, 4 mil, 2500kg
• Porsche Cayenne, 4 mil, 3 000 kg
• Audi Q7, 4 mil, 3500kg
• Mitsubishi Outlander, 5 mil, 1500kg
• Skoda Supberb Combi iV, 5 mil, 1600kg
• Audi Q5 50, 5 mil, 1750kg
• Volvo XC40 T5, 5 mil, 1800kg
• Audi A7 Sportback, 5 mil, 2000kg
• Mercedes-Benz GLC 300e, 5 mil, 2000kg
• Volvo V60 T8, 5 mil, 2000kg
• Volvo S90 T8, 5 mil, 2100kg
• Volvo XC60 T8, 5 mil, 2100kg
• Volvo V90 T8, 5 mil, 2100 kg
• Volvo S60 T8, 5 mil, 2100kg
• Land Rover Range Rover, 5 mil, 2500kg
• Kia Optima SW, 6 mil, 1500 kg
• Volkswagen Passat GTE Sportscombi, 6 mil, 1600 kg
• BMW X3 xDrive30e, 6 mil, 2000 kg
• Audi A6 55, 6 mil, 2000 kg
• Toyota RAV4, 7 mil, 1500kg
• Volkswagen Passat GTE, 7 mil, 1600 kg
• Mercedes-Benz A250e, 8 mil, 1600kg
• BMW X5 xDrive45e, 10 mil, 2700kg
• Mercedes-Benz GLE 350de, 11 mil, 2700kg
Värt att tillägga är att det snabbt blir BE kort med hybridernas tjänstevikter
 

demondave

Rolex
BMW har väl bränt sig lite på i-modellerna som inte varit lönsamma

i-modellerna har ju inte bara varit elbilar, det finns ju typ inget som liknar en vanlig bil i konstruktionen där. Men det var väl innan skateboardplattformstänket i elbilssvängen, har en känsla av att en elunik plattform inte nödvändigtvis skulle likna i3:ans kompositorgie, i alla fall inte om man vill göra den produktionsekonomisk.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
i-modellerna har ju inte bara varit elbilar, det finns ju typ inget som liknar en vanlig bil i konstruktionen där. Men det var väl innan skateboardplattformstänket i elbilssvängen, har en känsla av att en elunik plattform inte nödvändigtvis skulle likna i3:ans kompositorgie, i alla fall inte om man vill göra den produktionsekonomisk.
LIte udda är det ju hur det växlar. BMW börjar med dedikerade elplattformar och går nu över till flexibla. Volkswagen började med flexibla (e-Golf, e-Up) och går nu över till dedikerade med IDx familjen. Man undrar ju vad som vinner till slut.
 

demondave

Rolex
LIte udda är det ju hur det växlar. BMW börjar med dedikerade elplattformar och går nu över till flexibla. Volkswagen började med flexibla (e-Golf, e-Up) och går nu över till dedikerade med IDx familjen. Man undrar ju vad som vinner till slut.

Dedikerat, men inte så spejsat som typ i3. Helt övertygad, svårt att se att man skulle få stora nog samordningsfördelar om man ska kunna bygga både en bra elbil och bra fossilbil.
 

demondave

Rolex
3DFAE7AD-1154-489F-991E-FF0F95C34303.jpeg


Rätt intressant graf från Auto Motor & Sport hittad på facebook.
 

demondave

Rolex
Galet ändå, heeeeelt galet.
Samt att man med el har möjlighet att framställ drivmedlet på sjukt många olika sätt. Sol, vind, vatten, biobränsle, olja, gas, kol, kärnKraft osv.

Med bensin/diesel är man hyfsat låst till sitt drivmedel men med el kan det komma från vad man nu själv önskar.

Rätt bra graf när folk börjar gnälla om att elbilar drar sååå mycket i högre hastigheter.
Kör ju för egen del sällan räckviddsoptimerat :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
har dock svårt att tro på att en bmw diesel drar 0.8l/mil i 120.
Eller så är M550D mycket törstig. Min Mustang drog runt 0.85 i 120(enligt färddatorn)
 

Tapiren

Cartier
Merca GLE ska ju klara typ 10 mil det är ju

Hade inte sett den innan men hatar den inte direkt efter att ha sett den men rätt löjlig o väldigt tydligt vilka man riktar in sig på
Synd att bilen är ful o kommer flera år försent.
Reklamen var lite töntig men är den verkligen för sen?

För egen del är det nog den enda elbil jag kan tänka mig, även om jag inte sett den på riktigt än, men oaktat mitt personliga tyckande är det väl bara Polestar och Tesla som bygger bilar i den klassen? Semi-premium och mellanstor?
 

demondave

Rolex
har dock svårt att tro på att en bmw diesel drar 0.8l/mil i 120.
Eller så är M550D mycket törstig. Min Mustang drog runt 0.85 i 120(enligt färddatorn)

M550D det är ju knappast det snålaste i BMW:s utbud. Någon reagerade på förbrukningen på Model S P på facebook, så troligtvis har inte AMS försökt köra snålast möjligt utan kanske mer som man gör. Jag har ju aldrig varit ens i närheten av angiven förbrukning på någon bil.
 

idagtisdag

Cartier
Merca GLE ska ju klara typ 10 mil det är ju

Hade inte sett den innan men hatar den inte direkt efter att ha sett den men rätt löjlig o väldigt tydligt vilka man riktar in sig på
Synd att bilen är ful o kommer flera år försent.

Reklamen var lite töntig men är den verkligen för sen?

För egen del är det nog den enda elbil jag kan tänka mig, även om jag inte sett den på riktigt än, men oaktat mitt personliga tyckande är det väl bara Polestar och Tesla som bygger bilar i den klassen? Semi-premium och mellanstor?

Men vilka är det Polestars reklam riktar in sig till? Puckon som hade svårt för matten på gymnasiet, fast de ser ut att vara 30?
 

Isodor

Audemars
Nya E-klassen som blir faceliftad har tydligen fortfarande kvar kistan i bakskuffen på hybriden.
Man borde tagit sig tid och finna en bättre lösning..

Synd på en så bra bilmodell.
Blir nog en 5:e serie istället pga det.
 

mega

Rolex
Fler som använt Bee som laddare på vägen?

Otroligt buggig och värdelös service. Flera gånger står det att den laddar i appen, men när man sen är tillbaka och kollar i bilen så har det inte laddats nånting.

Senaste försöket så laddades det 40 min enligt Bee appen, medan det stod ”pausad laddning” i Volvo appen. När jag var tillbaka vid bilen o kollade så hade exakt ingenting laddats

Typ varannan gång strular det med Bee, allra mest strul när man försöker aktivera via appen snarare är tagg. Verkar vara mkt strul med att få den att koppla på laddning ordentligt, om det beror på sladden som glappar, laddstationens uppkoppling eller nått annat vete fan...

bilen är en xc60 t8
Menar du vägen eller väggen?
Om du menar väggen, alltså din egna laddare, så kan det vara nåt skydd som slår ifrån och kopplar bort laddaren.
Det kan nog bli lite rörigt med alla dessa överströmmsskydd/balanserare som är kopplade på varandra. Ex. värmepanna och laddare som slåss om 16 ampere.
Testa att slå av alla tunga förbrukare utom boxen och kolla om det hjälpte.
 
Topp