• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    921

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Fortfarande skitful. Som en svensk BMW 5 GT och det är sannerligen ingen snäll liknelse.
Nej 5 GT är ingen fin bil. Jag tycker däremot att de gjort ett bättre jobb med nya 6 GT och 3 GT. De är riktigt praktiska, men man tummar ju lite på designen då. Kanske lika bra att köpa kombi om man vill ha utrymmet. Det som gör 3 GT speciell är utrymmet i andra raden. Känns som att man har lika mycket om inte mer benutrymme än i 5-kombi.
2011-bmw-5-series-gran-turismo_100368114_l.jpg
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Menar du vägen eller väggen?
Om du menar väggen, alltså din egna laddare, så kan det vara nåt skydd som slår ifrån och kopplar bort laddaren.
Det kan nog bli lite rörigt med alla dessa överströmmsskydd/balanserare som är kopplade på varandra. Ex. värmepanna och laddare som slåss om 16 ampere.
Testa att slå av alla tunga förbrukare utom boxen och kolla om det hjälpte.
Exakt som jag skrev. På vägen
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nej 5 GT är ingen fin bil. Jag tycker däremot att de gjort ett bättre jobb med nya 6 GT och 3 GT. De är riktigt praktiska, men man tummar ju lite på designen då. Kanske lika bra att köpa kombi om man vill ha utrymmet. Det som gör 3 GT speciell är utrymmet i andra raden. Känns som att man har lika mycket om inte mer benutrymme än i 5-kombi.
2011-bmw-5-series-gran-turismo_100368114_l.jpg
Främst ser Polestar ju ut som S60CC gjorde. Ingen bra inspiration det heller.
s60cc.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Nya E-klassen som blir faceliftad har tydligen fortfarande kvar kistan i bakskuffen på hybriden.
Man borde tagit sig tid och finna en bättre lösning..

Synd på en så bra bilmodell.
Blir nog en 5:e serie istället pga det.
Lär väl ändå ha större bagage än 5 an ?
Låter lökigt o inte designa bort den.
Kan inte tänka mig att nya GLE hybriden har samma klump.
Men gle verkar ju klara uppåt 10 mil
5 an klarar hälften. E klass?
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Ni som kör Tesla o inte bor i en stad med serviceverkstad, hur löser ni service? Oberoende serviceverkstad eller roadtrip?
 

idagtisdag

Cartier
Rolig regskylt!
global world order

Inte registrerad som en Polestar
(2*)Registreringsnummer
GWO544

Fabrikat
VOLVO

Handelsbeteckning
Uppgift saknas.

Fordonsstatus
Påställt (2019-11-27)

Färg
Svart

Fordonsår
2019

Fordonet tillverkat
201911

Ägarbunden dispens
Ja

Förvärvsdatum
2019-11-22


Antal brukare
1


Producentansvarig
5560743089


Namn
VOLVO PERSONVAGNAR AB


Adress
AVD 91919 PV17


Postnr
40531


Ort
GÖTEBORG

Växellåda
AUTOMAT


Slagvolym
Uppgift saknas.


Miljöklass
EL


Drivmedel
El


Motoreffekt
300 kW
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Rolig regskylt!
global world order

Inte registrerad som en Polestar
(2*)Registreringsnummer
GWO544

Fabrikat
VOLVO

Handelsbeteckning
Uppgift saknas.

Fordonsstatus
Påställt (2019-11-27)

Färg
Svart

Fordonsår
2019

Fordonet tillverkat
201911

Ägarbunden dispens
Ja

Förvärvsdatum
2019-11-22


Antal brukare
1


Producentansvarig
5560743089


Namn
VOLVO PERSONVAGNAR AB


Adress
AVD 91919 PV17


Postnr
40531


Ort
GÖTEBORG

Växellåda
AUTOMAT


Slagvolym
Uppgift saknas.


Miljöklass
EL


Drivmedel
El


Motoreffekt
300 kW
En testbil från Volvo alltså.
 

idagtisdag

Cartier
Äntligen en snygg elbilsreklam. Jag gillar verkligen nostalgiklippet där de gör en snabb tidsresa. Speciellt bruden som lämnar kyrkan, med "fel" man? Och så gillar jag klippet med cabrioleten och pojken i bak av familjekombin. Så snabbt kan man effektivt spela på känslor och bygga varumärke, se och lär Polestar! (Dessutom tycker jag hela varumärket Polestar är ett misstag, bättre att utöka Volvo med elbilar som i princip alla andra varumärken gör. Hela idén känns lite "kinabubbla".)
De kör ovanstående som preroll på youtube. Jag gissade att det fanns en längre version, för ovanstående är ju lite väl snabb, självklart fanns det det om man sökte:
Extrapoäng för "svensk" musik! Uppenbarligen har de köpt in Helgen för att kränga bilarna.

Notera hur MB reklamen bryter mot vissa "tabun": En kylarprydnad knycks och rycks bort från en MB, en flicka står upp (uppenbarligen "farligt") i en cabriolet. Men det finns ett syfte. Man vill ha MB-loggan för bilarna är åtråvärda. Man vill stå upp i en MB cabriolet för livet är underbart (när man åker i en sådan bil). Det finns ett positivt budskap samtidigt som det är edgy, för att komma från en stor koncern.

Jämför med Polestar, där de bara meningslöst dräller runt, blir feta på milkshake, inte kan räkna och verkar sakna syfte och riktning i livet. Det enda som saknas, men kanske är implicit, i Polestars reklam, är att de sitter och röker på i bilen när de "flummar". Kass! För att ytterligare visa hur kass Polestar är, klarar de inte ens av att lägga upp sin egen reklamfilm på sitt youtubekonto. Hoppas de inte betalade för mycket till sin reklambyrå för denna LA-pastisch, men det vet vi ju alla att de gjorde.
 
Senast ändrad:

Tapiren

Cartier
På samma sätt som när jag körde Porsche & Ferrari - biltransport.

Mycket smidigt, man ringer bara ett samtal så hämtar dom bilen och fixar allt och ställer tillbaks den när den är lagad.
Hur funkar det, tar de lång tid på sig? Ingår det i serviceavtalet?

Jag tänker att det är ett större avbräck att bli av med en familjebil, än en hobbybil.
 

demondave

Rolex
Oklart vad det är för laddare men det är alltid kö

Säger bara vilken kaoz det kommer bli med fler elbilar om inte infrastrukturen hänger med i samma takt

Den är ju inte ombyggd till dom nyare laddarna med dubbla kontakter, det är alla andra sedan länge. Vad jag hört just därför att den inte platsar i den geografiska strategin för hur superchargernätverket ska se ut numer, den byggdes för att sälja dom första Model S i Sverige typ. Det är för reseladdning nätverket byggs, inte för taxi och uberteslor på jobb. Undantaget SC Arlanda, men den är inte för privattrafiken i gengäld.

Du får helt enkelt lita på att det där är undantaget. Tesla bygger fortfarande ut nätverket, flera vettiga ställen på gång under året, som kan ses på kartan på hemsidan. Till exempel kommer jag under året ha Karlstad, Kristinehamn, Arboga och Enköping att välja på om jag ska till Sthlm, en sträcka på typ 25 mil. Strängnäs istället för Enköping om jag ska till södra delarna. Med en bil som tar sig typ 40 mil. Det är ett ruggigt bra sätt att glesa ut laddandet och göra det smidigt för mig som förare, behöver ju inte ens åka hemifrån toppladdad.

Kan till och med snabbladda i Puoltikasvaara om jag ska upp till stugan, den är svårslagen. Ionity tar slut i Sundsvall, 80 mil söderut. Superchargers i Karesuando och Abisko kommer under året :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Den är ju inte ombyggd till dom nyare laddarna med dubbla kontakter, det är alla andra sedan länge. Vad jag hört just därför att den inte platsar i den geografiska strategin för hur superchargernätverket ska se ut numer, den byggdes för att sälja dom första Model S i Sverige typ. Det är för reseladdning nätverket byggs, inte för taxi och uberteslor på jobb. Undantaget SC Arlanda, men den är inte för privattrafiken i gengäld.

Du får helt enkelt lita på att det där är undantaget. Tesla bygger fortfarande ut nätverket, flera vettiga ställen på gång under året, som kan ses på kartan på hemsidan. Till exempel kommer jag under året ha Karlstad, Kristinehamn, Arboga och Enköping att välja på om jag ska till Sthlm, en sträcka på typ 25 mil. Strängnäs istället för Enköping om jag ska till södra delarna. Med en bil som tar sig typ 40 mil. Det är ett ruggigt bra sätt att glesa ut laddandet och göra det smidigt för mig som förare, behöver ju inte ens åka hemifrån toppladdad.

Kan till och med snabbladda i Puoltikasvaara om jag ska upp till stugan, den är svårslagen. Ionity tar slut i Sundsvall, 80 mil söderut. Superchargers i Karesuando och Abisko kommer under året :)
Hade varit smart om Tesla kunde visa om det fanns lediga platser hos Superchargersen via displayen i bilen, kanske t.o.m en bild på hur det ser ut där. Så är det kö kan man välja en annan station.
 

demondave

Rolex
Hade varit smart om Tesla kunde visa om det fanns lediga platser hos Superchargersen via displayen i bilen, kanske t.o.m en bild på hur det ser ut där. Så är det kö kan man välja en annan station.

Se ovan, man ser det. Funnits längre än jag kört Tesla iaf. Dessutomser man med en snabb blick på kartan vilka man når och inte når på nuvarande laddning, dom utanför räckvidd blir ljusare grå.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Antalet tesla-bilar är en låg procent l i jämförelse med andra bilar (el-hybrid-fossilt)

Det jag vill säga om det redan nu är kö på vissa stationer hur kommer det då se om det är 70-30 förhållande eller 50-50 (elektrifierat kontra fossilt)
Det finns runt 12 000 Teslabilar i Sverige kontra runt 82k hybrider utav totalt runt 119k elektrifierade fordon detta utav runt 5 miljoner registrerade personbilar totalt i sverige.

Säga vad man vill om att det är en superdupercharger station eller inte det kommer bli problem om utbyggnaden inte ökar och laddtiderna minskar

Den är ju inte ombyggd till dom nyare laddarna med dubbla kontakter, det är alla andra sedan länge. Vad jag hört just därför att den inte platsar i den geografiska strategin för hur superchargernätverket ska se ut numer, den byggdes för att sälja dom första Model S i Sverige typ. Det är för reseladdning nätverket byggs, inte för taxi och uberteslor på jobb. Undantaget SC Arlanda, men den är inte för privattrafiken i gengäld.

Du får helt enkelt lita på att det där är undantaget. Tesla bygger fortfarande ut nätverket, flera vettiga ställen på gång under året, som kan ses på kartan på hemsidan. Till exempel kommer jag under året ha Karlstad, Kristinehamn, Arboga och Enköping att välja på om jag ska till Sthlm, en sträcka på typ 25 mil. Strängnäs istället för Enköping om jag ska till södra delarna. Med en bil som tar sig typ 40 mil. Det är ett ruggigt bra sätt att glesa ut laddandet och göra det smidigt för mig som förare, behöver ju inte ens åka hemifrån toppladdad.

Kan till och med snabbladda i Puoltikasvaara om jag ska upp till stugan, den är svårslagen. Ionity tar slut i Sundsvall, 80 mil söderut. Superchargers i Karesuando och Abisko kommer under året :)
 

inox

Cartier
Antalet tesla-bilar är en låg procent l i jämförelse med andra bilar (el-hybrid-fossilt)

Det jag vill säga om det redan nu är kö på vissa stationer hur kommer det då se om det är 70-30 förhållande eller 50-50 (elektrifierat kontra fossilt)
Det finns runt 12 000 Teslabilar i Sverige kontra runt 82k hybrider utav totalt runt 119k elektrifierade fordon detta utav runt 5 miljoner registrerade personbilar totalt i sverige.

Säga vad man vill om att det är en superdupercharger station eller inte det kommer bli problem om utbyggnaden inte ökar och laddtiderna minskar
Kanske. Jag har kört drygt 1500mil och laddat på supercharger enstaka gånger och då i samband med längre förflyttningar i landet, till vardagskörning laddar man ju hemma.
Däremot kanske det blir problem med elnätet i vissa områden om en större del av fossila bränslen framöver ersätts med hemladdning kan jag tänka mig
 
Topp