• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    988
Antalet tesla-bilar är en låg procent l i jämförelse med andra bilar (el-hybrid-fossilt)

Det jag vill säga om det redan nu är kö på vissa stationer hur kommer det då se om det är 70-30 förhållande eller 50-50 (elektrifierat kontra fossilt)
Det finns runt 12 000 Teslabilar i Sverige kontra runt 82k hybrider utav totalt runt 119k elektrifierade fordon detta utav runt 5 miljoner registrerade personbilar totalt i sverige.

Säga vad man vill om att det är en superdupercharger station eller inte det kommer bli problem om utbyggnaden inte ökar och laddtiderna minskar

Hybrider ska hålla sig långt undan snabbladdare ändå med sin låga laddkapacitet, där snackar vi verkligen om att skapa kö. Hur många bensinbilar såg vi med tillhörande häst som räckviddsförlängare i bilismens barndom? ;)

Om folk inte upplever att det är ett stort problem hos Tesla, och Tesla fortfarande bygger ut nätverket, så är det väl snarare så att det är fossilbilstillverkare som får se till att skärpa sig. Typ VAG, BMW, MB och liknande som gömmer sig bakom ionity, eller Volvo som mest verkar tro att Volvoägare inte åker långt. Folk som åker Tesla verkar i väldigt liten utsträckning uppleva det som ett problem. Men så har dom ju tillgång till ett bra nätverk och högre laddhastigheter än till exempel dom som fortfarande väntar på sin ID3, och lustigt nog har inte utvecklingen stannat av. Utrullningen av nästa generations superchargers har ju börjat, kommer väl till Sverige om nåt år. Senaste uppdateringen, till komboladdarna med CCS gick ju fort. Tanken är 250kw om jag minns rätt, ID3 maxar 135 typ. Mach E 115 eller 150 beroende på version.
 
Hybrider ska hålla sig långt undan snabbladdare ändå med sin låga laddkapacitet, där snackar vi verkligen om att skapa kö. Hur många bensinbilar såg vi med tillhörande häst som räckviddsförlängare i bilismens barndom? ;)

Om folk inte upplever att det är ett stort problem hos Tesla, och Tesla fortfarande bygger ut nätverket, så är det väl snarare så att det är fossilbilstillverkare som får se till att skärpa sig. Typ VAG, BMW, MB och liknande som gömmer sig bakom ionity, eller Volvo som mest verkar tro att Volvoägare inte åker långt. Folk som åker Tesla verkar i väldigt liten utsträckning uppleva det som ett problem. Men så har dom ju tillgång till ett bra nätverk och högre laddhastigheter än till exempel dom som fortfarande väntar på sin ID3, och lustigt nog har inte utvecklingen stannat av. Utrullningen av nästa generations superchargers har ju börjat, kommer väl till Sverige om nåt år. Senaste uppdateringen, till komboladdarna med CCS gick ju fort. Tanken är 250kw om jag minns rätt, ID3 maxar 135 typ. Mach E 115 eller 150 beroende på version.
Sen är det väl inte de som är känsliga för långa laddtider eller risk för kö på supercharger som köper närmaste tiden, på samma vis som inte alla tycker det är ett problem att bo så det tar över en timme att ta sig från hemmet till jobbet.
 
Som sagt antalet teslabilar är väldigt få kontra allt annat.
Just nu kanske inte är en utmaning men framöver om man inte får till utbyggnaden så kommer det blir problem och då menar jag inte bara antalet laddstationer och inte bara för Tesla.

Jag förstår inte vad hybridkommentaren har med saken att göra. Just nu är det väl bara tur att det är många hybrider som laddas hemma eller inte alls. Hade ju skapat ännu större problem. Bara som en notis för gemene man i Europa som kör i snitt 50km per dag så räcker de flesta hybrider ganska ok, behövs inte 300KWh batteri för att klara av det dagliga behovet för de flesta.

Nog om detta!

Hybrider ska hålla sig långt undan snabbladdare ändå med sin låga laddkapacitet, där snackar vi verkligen om att skapa kö. Hur många bensinbilar såg vi med tillhörande häst som räckviddsförlängare i bilismens barndom? ;)

Om folk inte upplever att det är ett stort problem hos Tesla, och Tesla fortfarande bygger ut nätverket, så är det väl snarare så att det är fossilbilstillverkare som får se till att skärpa sig. Typ VAG, BMW, MB och liknande som gömmer sig bakom ionity, eller Volvo som mest verkar tro att Volvoägare inte åker långt. Folk som åker Tesla verkar i väldigt liten utsträckning uppleva det som ett problem. Men så har dom ju tillgång till ett bra nätverk och högre laddhastigheter än till exempel dom som fortfarande väntar på sin ID3, och lustigt nog har inte utvecklingen stannat av. Utrullningen av nästa generations superchargers har ju börjat, kommer väl till Sverige om nåt år. Senaste uppdateringen, till komboladdarna med CCS gick ju fort. Tanken är 250kw om jag minns rätt, ID3 maxar 135 typ. Mach E 115 eller 150 beroende på version.
 
Jag har testat ett par gånger att ladda på supercharger och det är supersmidigt, men jag klarar mig helt utan snabbladdning och om jag gör det på ca 4000 mil/år så lär de absolut flesta också klara det utan snabbladdare. :)
 
Sen är det väl inte de som är känsliga för långa laddtider eller risk för kö på supercharger som köper närmaste tiden, på samma vis som inte alla tycker det är ett problem att bo så det tar över en timme att ta sig från hemmet till jobbet.

Varför skulle det inte vara det? Känner ingen som köpt elbil privat, alla jag känner har ersatt större Mercedes och Audi som tjänstebilar. Jag är väl udda som ersatte en M2:a, jäkligt skönt att inte behöva snegla på tankmätaren hela tiden. I min vardag lägger jag ju ungefär i snitt typ 45 sekunder på laddning. Per vecka. Stoppa i sladden i stolpen när jag ändå ska parkera.
 
Någon mer än jag som ska köra elektrisk road trip i sommar? 36 städer, 22 dagar, 2000+km.
B3C99A41-182C-45FD-8EE3-E542F98518CB.png
 
Som sagt antalet teslabilar är väldigt få kontra allt annat.
Just nu kanske inte är en utmaning men framöver om man inte får till utbyggnaden så kommer det blir problem och då menar jag inte bara antalet laddstationer och inte bara för Tesla.

Jag förstår inte vad hybridkommentaren har med saken att göra. Just nu är det väl bara tur att det är många hybrider som laddas hemma eller inte alls. Hade ju skapat ännu större problem. Bara som en notis för gemene man i Europa som kör i snitt 50km per dag så räcker de flesta hybrider ganska ok, behövs inte 300KWh batteri för att klara av det dagliga behovet för de flesta.

Nog om detta!

Tesla säljer ju tydligen tillräckligt för att jaga på andra tillverkare. Model 3 börjar bli riktigt vanlig i trafikbilden även här ute bonnvischan.

Det var lite före min tid, men jag kan tänka mig att utbyggnaden av bensinstationer tog fart i samband med massbilismen, när det uppstod ett behov. Jag skulle gissa att det sammanföll rätt bra med produktionsökningar i oljeindustrin också. Tror ju inte det gjordes massa blyad 95 och kördes ut till mackar i varje avkrok innan marknaden fanns. Mackar som sedan många år läggs ner på löpande band, att hitta bränsle kan på riktigt kräva endel planering på glesbygden. El har ju faktiskt klara fördelar där, det är förbaskat svårt att producera bensin på taket, på en mast på åkern eller i bäcken. Det är ju hemma och på jobbet den absolut största delen av laddningen sker. Är jag i stugan har jag närmare till närmaste supercharger än bensinmack, och elen i stugväggen duger att långsamladda med också.

Tämligen säker på att hybrider är en parentes. När snittbilisten kör så lite, varför ska hen släpa runt på en förbränningsmotor? Och jodå, sett hybrider på i alla fall 50kwladdare. Jag bekymrar mig inte så mycket för det, jag har räckvidd och nät, men det kan nog irritera föraren av en e-Golf en del.
 
Någon mer än jag som ska köra elektrisk road trip i sommar? 36 städer, 22 dagar, 2000+km.
B3C99A41-182C-45FD-8EE3-E542F98518CB.png

Kul! Spenderar på tok för mycket tid på vägarna där i jobbet, men kanske tar en sväng norrut. I alla fall Åre om inte gränsen öppnar till Norge så att feriehungrande norrmän väller dit. Isåfall kan ju norra Norge vara intressant :) Känns som att jag lagt ner det där med att planera nu i och med corona, det får bli som det blir.
 
Varför skulle det inte vara det? Känner ingen som köpt elbil privat, alla jag känner har ersatt större Mercedes och Audi som tjänstebilar. Jag är väl udda som ersatte en M2:a, jäkligt skönt att inte behöva snegla på tankmätaren hela tiden. I min vardag lägger jag ju ungefär i snitt typ 45 sekunder på laddning. Per vecka. Stoppa i sladden i stolpen när jag ändå ska parkera.
Jo, och ingen av dom var väl heller särskilt oroliga för långa laddköer etc innan dom handlade. Argument från de som inte skaffar elbil brukar vara att det tar lång tid att ladda eller som här att köerna på sc riskerar bli långa i framtiden/redan verkar vara långa.
De som redan har elbil vet och de som planerar att skaffa tror att totala tiden man aktivt själv gör något, inkl i förekommande fall väntar, i samband med laddning per år vida understiger tiden man tidigare lade på tankning.
 
Jo, och ingen av dom var väl heller särskilt oroliga för långa laddköer etc innan dom handlade. Argument från de som inte skaffar elbil brukar vara att det tar lång tid att ladda eller som här att köerna på sc riskerar bli långa i framtiden/redan verkar vara långa.
De som redan har elbil vet och de som planerar att skaffa tror att totala tiden man aktivt själv gör något, inkl i förekommande fall väntar, i samband med laddning per år vida understiger tiden man tidigare lade på tankning.

Två hade inget val, gick från varsin A6 allroad. Styrelseordföranden (som kör el-Jagga) lobbade för ny tjänstebilspolicy, jag röstade ju knappast mot :) Resten av styrelsen gillade kalkylerna och just hur viktigt det är att miljöpolicies följs, så VD och affärsområdeschef fick välja helelektiskt när dieselaudisarna var bytesmogna.

Faktiskt varit ett rätt kul experiment!
 
Jo, och ingen av dom var väl heller särskilt oroliga för långa laddköer etc innan dom handlade. Argument från de som inte skaffar elbil brukar vara att det tar lång tid att ladda eller som här att köerna på sc riskerar bli långa i framtiden/redan verkar vara långa.
De som redan har elbil vet och de som planerar att skaffa tror att totala tiden man aktivt själv gör något, inkl i förekommande fall väntar, i samband med laddning per år vida understiger tiden man tidigare lade på tankning.

Visst är det så. Böket med att måsta tanka bensin/diesel och tiden man ödslar på detta är ett av de främsta argumenten till varför jag kör elbil.

Jag tänkte inte så mycket på det när jag skaffade min första år 2014, men det är så jäkla najs att spendera typ noll och ingen tid alls på att fylla bilen med bränsle.
Sen slipper man jävlas med motorvärmarsladden som alltid är ett helvette att hitta åt en kall och mörk vintermorgon på jobbet.
 
Visst är det så. Böket med att måsta tanka bensin/diesel och tiden man ödslar på detta är ett av de främsta argumenten till varför jag kör elbil.

Jag tänkte inte så mycket på det när jag skaffade min första år 2014, men det är så jäkla najs att spendera typ noll och ingen tid alls på att fylla bilen med bränsle.
Sen slipper man jävlas med motorvärmarsladden som alltid är ett helvette att hitta åt en kall och mörk vintermorgon på jobbet.
Precis, tiden att greja med motorvärmaren under den perioden överstiger nog tiden att sätta i laddsladden över hela året
 
Tror inte någon idag köper en tesla utan att veta ungefär vad det handlar om, de som blir besvikna är nog de som råkat ut för riktiga måndagsexemplar snarare än de som upplever problem med räckvidd, laddning eller allmän kvalitetskänsla.
Det sagt blev jag positivt överraskad just över hur skönt jag tycker det är att slippa åka till macken
 
Tror inte någon idag köper en tesla utan att veta ungefär vad det handlar om, de som blir besvikna är nog de som råkat ut för riktiga måndagsexemplar snarare än de som upplever problem med räckvidd, laddning eller allmän kvalitetskänsla.
Det sagt blev jag positivt överraskad just över hur skönt jag tycker det är att slippa åka till macken
Återigen. Hur bullrig är den?
Verkar ju vara det om man läser lite.
 
Återigen. Hur bullrig är den?
Verkar ju vara det om man läser lite.
Jag kanske haft tur med ihopsättningen men har inget problem med vindbrus, inte heller i högre hastigheter även om det naturligtvis inte är en s-klass. Bytte direkt original 20” till 18” med Michelin pilot sport 4 och tycker inte den bullrar farligt. Var lite tystare med vinterdäcken men stör mig inte på vägljud med sommardäck heller
 
Hur hanterar man köandet när en station är full? Kan man ställa sig i kö på vägen dit? Kan man ställa sig i kö när man är vid stationen och det är fullt? Här måste en laddare inte bara vara "bokad" till mig, den skall vägra ladda andra bilar för det skall fungera full ut, med viss timeout om jag inte dyker upp.

Eller gäller det att vara den första som kör in på en plats när den väl blir ledig?

Om det är först in på platsen som gäller, tror jag det kan uppstå tråkiga situationer i framtiden, när inte bara entusiaster kör elbil, och det kan uppstå "kulturell friktion" kring hur man skall hantera en bristsituation.

UretVintage har väl aldrig fått någon medalj för sina beskrivningar men denna har inte många rätt. Det är för dåligt tycker jag av en handlare att ha så felaktig och bristfällig information. (Urverket, claspen, tavlan osv)

https://www.uretvintage.se/rolex-explorer-ii-pv-359062.html



Se ovan, man ser det. Funnits längre än jag kört Tesla iaf. Dessutomser man med en snabb blick på kartan vilka man når och inte når på nuvarande laddning, dom utanför räckvidd blir ljusare grå.
 
Hur hanterar man köandet när en station är full? Kan man ställa sig i kö på vägen dit? Kan man ställa sig i kö när man är vid stationen och det är fullt? Här måste en laddare inte bara vara "bokad" till mig, den skall vägra ladda andra bilar för det skall fungera full ut, med viss timeout om jag inte dyker upp.

Eller gäller det att vara den första som kör in på en plats när den väl blir ledig?

Om det är först in på platsen som gäller, tror jag det kan uppstå tråkiga situationer i framtiden, när inte bara entusiaster kör elbil, och det kan uppstå "kulturell friktion" kring hur man skall hantera en bristsituation.
Vet inte, bara laddat några gånger och då varit ensam på laddstationen vid samtliga tillfällen. Utgår ifrån att det är först in som gäller. Kan säkert bli problem redan nu tex när många samtidigt ska från Mälardalen till fjällen vissa helger men generellt är väl svenskar rätt bra på turtagning och köande.
 
Jag kanske haft tur med ihopsättningen men har inget problem med vindbrus, inte heller i högre hastigheter även om det naturligtvis inte är en s-klass. Bytte direkt original 20” till 18” med Michelin pilot sport 4 och tycker inte den bullrar farligt. Var lite tystare med vinterdäcken men stör mig inte på vägljud med sommardäck heller
Låter smart
Michelin är kanon, har själv haft dålig erfarenhet av Pirelli. Har bytt till Michelin från Pirelli förut på en volvo.
Har nu 21 tum pirelli sport. Är tyst pga bilen men hade nog vart ännu bättre med Michelin
 
Låter smart
Michelin är kanon, har själv haft dålig erfarenhet av Pirelli. Har bytt till Michelin från Pirelli förut på en volvo.
Har nu 21 tum pirelli sport. Är tyst pga bilen men hade nog vart ännu bättre med Michelin
Ja, är nöjd. Performance kommer med 20” men eftermarknads 18” går på. Köpte fälgarna för att få 18” till vinterdäcken men när det blev dags lade jag sommardäck på de fälgarna.
Bättre komfort, bättre prestanda och så kanske man kan spara en eller annan fälg med mer gummi pga dåliga vägar också. Tycker inte väghållningen är dålig med 18”
 
Vet inte, bara laddat några gånger och då varit ensam på laddstationen vid samtliga tillfällen. Utgår ifrån att det är först in som gäller. Kan säkert bli problem redan nu tex när många samtidigt ska från Mälardalen till fjällen vissa helger men generellt är väl svenskar rätt bra på turtagning och köande.
Ja, men nu är ju Sverige enligt riksdagsbeslut från 1975 en mångkultur, så du kan nog inte förvänta dig ett visst uppförande när Teslaägandet sprider sig till vidare kretsar.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ens-proposition-om-riktlinjer-for_FY0326/html

Tex:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRkX3W/inger-78-dog-pa-parkeringsplatsen

I ämnet:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-charging-fights.142225/

So I went to my usual crowded super charging station that always has a wait. And some guy I met there told me he saw 2 old guys fighting each other, or arguing about who was next. He said they were on their phones and they all forgot who was next so they started arguing who was next to charge.


Denna kommentaren tycker jag Musk skall ta åt sig:
Also, if chargers were set up more like gas stations, where you have to get in line and then pull forward to go past the pump/charger, there would be a natural que. the problem with SC is when they are crowded, there is no natural way for everyone to agree on a que, and it is frequently not obvious visually. Leads to arguments when not everyone is paying attention, and when some decide they are more important than others in the world.

De med dyrare modeller verkar tycka att de har förtur:

I've seen a few fights at superchargers, usually by seemingly very entitled people who "have somewhere to be" and somehow assume that their time/business is more important than everyone else's. One guy even made demeaning statements about "those Model 3 types," as if they were peasants and he was a lord. I've been asked by one owner to wait until their car finishes before I move into the stall next to them because they don't want to split the load with me and get reduced charge rates. I've charged all across the country in my 100k miles and frequent road trips and this behavior does not seem to be isolated to just one region.

och

Was supercharging after work just now since my Model 3 was too low on battery to make it home. I had waited 20 minutes in line and a Model X decides to cut in front of everyone. Nobody said anything at first since the rightmost stall is broken, but then the stall next to it became unoccupied. I ended up waiting an extra 10 minutes for another stall to become available. :(

Verkar som om det redan finns en term för de som tränger sig på laddstationen, ChargeHOLE.

Similar to the ChargeHOLE in his new Model 3 who drove past 3 cars waiting for a free Supercharger at Fountain Valley CA, plugged in, then had his wife/girlfriend pick him up instantly while avoiding eye contact and communication with everybody else. SO glad that particular Supercharger was Out of Service... which was why it was sitting empty I hope he came back at the same battery level... and had to wait in line again. Would deserve the ChargeHOLE right !!!
 
Senast ändrad:
Självklart, men det finns "undantag", tro mig.
Jaja, det är möjligt och jag borde ha skrivit boende i Sverige för det var det jag menade då det verkar som att du vill diskutera något helt annat eftersom du först strukit under ordet ”svenskar” när du citerar mig men oavsett gäller ev undantag väl i så fall inte specifikt för elbilsanvändare så det är relevant för tråden?
 
Senast ändrad:
Jaja, det är möjligt och jag borde ha skrivit boende i Sverige för det var det jag menade då det verkar som att du vill diskutera något helt annat eftersom du först strukit under ordet ”svenskar” när du citerar mig men oavsett gäller ev undantag väl i så fall inte specifikt för elbilsanvändare så det är relevant för tråden?
Blir lite snurrigt när @idagtisdag inlägg hela tiden ändras efter att jag citerat det. Men jag antar att han är orolig att amerikaner ska komma hit och sabotera kösystemet vid teslas supercharger. Hoppas det inte blir så!

Ja, men nu är ju Sverige enligt riksdagsbeslut från 1975 en mångkultur, så du kan nog inte förvänta dig ett visst uppförande när Teslaägandet sprider sig till vidare kretsar.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ens-proposition-om-riktlinjer-for_FY0326/html

Tex:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRkX3W/inger-78-dog-pa-parkeringsplatsen

I ämnet:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-charging-fights.142225/

So I went to my usual crowded super charging station that always has a wait. And some guy I met there told me he saw 2 old guys fighting each other, or arguing about who was next. He said they were on their phones and they all forgot who was next so they started arguing who was next to charge.


Denna kommentaren tycker jag Musk skall ta åt sig:
Also, if chargers were set up more like gas stations, where you have to get in line and then pull forward to go past the pump/charger, there would be a natural que. the problem with SC is when they are crowded, there is no natural way for everyone to agree on a que, and it is frequently not obvious visually. Leads to arguments when not everyone is paying attention, and when some decide they are more important than others in the world.

De med dyrare modeller verkar tycka att de har förtur:

I've seen a few fights at superchargers, usually by seemingly very entitled people who "have somewhere to be" and somehow assume that their time/business is more important than everyone else's. One guy even made demeaning statements about "those Model 3 types," as if they were peasants and he was a lord. I've been asked by one owner to wait until their car finishes before I move into the stall next to them because they don't want to split the load with me and get reduced charge rates. I've charged all across the country in my 100k miles and frequent road trips and this behavior does not seem to be isolated to just one region.

och

Was supercharging after work just now since my Model 3 was too low on battery to make it home. I had waited 20 minutes in line and a Model X decides to cut in front of everyone. Nobody said anything at first since the rightmost stall is broken, but then the stall next to it became unoccupied. I ended up waiting an extra 10 minutes for another stall to become available. :(

Verkar som om det redan finns en term för de som tränger sig på laddstationen, ChargeHOLE.

Similar to the ChargeHOLE in his new Model 3 who drove past 3 cars waiting for a free Supercharger at Fountain Valley CA, plugged in, then had his wife/girlfriend pick him up instantly while avoiding eye contact and communication with everybody else. SO glad that particular Supercharger was Out of Service... which was why it was sitting empty I hope he came back at the same battery level... and had to wait in line again. Would deserve the ChargeHOLE right !!!
 
Viktigt att förstå att ett laddstop inte behöver vara i 30-40 minuter. Jag laddar så pass mycket så jag klarar mig till nästa destination eller laddare. Ibland räcker det med 7-10 minuter, vilket kan jämföras med ett stop för tankning/toabesök med bensin-/dieselbil.
Jag har aldrig varit med om kö vid laddplatser. Men om det skulle uppstå så uppstår det ungefär lika ofta och varar lika länge som kö vid en bensinstation.
 
Viktigt att förstå att ett laddstop inte behöver vara i 30-40 minuter. Jag laddar så pass mycket så jag klarar mig till nästa destination eller laddare. Ibland räcker det med 7-10 minuter, vilket kan jämföras med ett stop för tankning/toabesök med bensin-/dieselbil.
Jag har aldrig varit med om kö vid laddplatser. Men om det skulle uppstå så uppstår det ungefär lika ofta och varar lika länge som kö vid en bensinstation.

Viktig aspekt, folk verkar tro att man står från typ 5-100%. Kör man med destination i navigationen i Tesla säger bilen vilka SuC man behöver svänga in på och vilka man kan passera, och anger hur många minuter man behöver ladda. Givetvis optimerar den det så att man laddar när batteriet kan ta laddning med högst hastighet. Förutsätter att andra tillverkare har liknande upplägg. Tesla kör ju dessutom med straffavgift om man står kvar när det är färdigladdat om mer än en viss andel av platserna är upptagna, just för att undvika laddköer.
 
Jag tror att det största motståndet mot elbilar helt enkelt är människors oförmåga att tänka sig in i olika scenarier. Typ alla argument mot elbil är felaktiga och jag märker att det ofta är svårt att förklara hur det egentligen fungerar och det beror många gånger på att mottagaren helt enkelt är för korkad för att förstå vad jag säger. Det är rätt frustrerande att för tusende gången förklara att snabbladdning, laddtider och räckvidd är en ickefråga med den batteriprestandan som finns idag. :)
 
Tillbaka
Topp