• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    989
Viktigt att förstå att ett laddstop inte behöver vara i 30-40 minuter. Jag laddar så pass mycket så jag klarar mig till nästa destination eller laddare. Ibland räcker det med 7-10 minuter, vilket kan jämföras med ett stop för tankning/toabesök med bensin-/dieselbil.
Jag har aldrig varit med om kö vid laddplatser. Men om det skulle uppstå så uppstår det ungefär lika ofta och varar lika länge som kö vid en bensinstation.
Skillnden är att på macken kommer du 100 mil efter 5 min tankning
De flesta har nog ingen lust att harva runt. Men laddar man mest hemma är det såklart bättre.
Skaffar jag villa kommer jag överväga elbil. Men endast för att det är ekonmiskt fördelaktigt.
 
Skillnden är att på macken kommer du 100 mil efter 5 min tankning
De flesta har nog ingen lust att harva runt. Men laddar man mest hemma är det såklart bättre.
Skaffar jag villa kommer jag överväga elbil. Men endast för att det är ekonmiskt fördelaktigt.
100 mil på 5 minuter är väl att ta i. de flesta bilar har inte ens så stor bensintank. Även om man kan tänka 100 mil, så är det inte jättebra att köra 100 utan en enda paus för att käka/fika/toabesök. 95% av all laddning sker hemma eller På jobbet. Så det är endast vid fåtal tillfällen per år som man behöver ladda i det publika och då planerar man så bilen laddar medan man själv äter lunch
 
100 mil på 5 minuter är väl att ta i. de flesta bilar har inte ens så stor bensintank. Även om man kan tänka 100 mil, så är det inte jättebra att köra 100 utan en enda paus för att käka/fika/toabesök. 95% av all laddning sker hemma eller På jobbet. Så det är endast vid fåtal tillfällen per år som man behöver ladda i det publika och då planerar man så bilen laddar medan man själv äter lunch
60 liter räcker lätt till 100 mil på en normal 2l diesel. I övrigt håller jag med dig, laddning kommer man sköta hemma 350 av 365 dagar för medelsvensson. Kanske ännu högre.
 
Vad säger tråden om bränsleceller då? Toyota verkar ju satsa på det. Fördelen med elbilar är ju att det redan finns en infrastruktur som supporterar bilarna (men den måste utökas), bränsleceller (vätgas) har ingen stor infrastruktur men den växer. Det jobbiga med bränsleceller just nu verkar vara att transportera bränslet och lagra det. Men när man blir bättre på det tror jag att det kan vara ett mycket bra alternativ. Tar inte lång tid att tanka (som en vanlig bensinpump) och så släpper man inte ut något annat än vatten. När processen för utvinning och lagring av vätgas blir mindre energikrävande så tror jag att det är ett vettigt alternativ.
 
Vad säger tråden om bränsleceller då? Toyota verkar ju satsa på det. Fördelen med elbilar är ju att det redan finns en infrastruktur som supporterar bilarna (men den måste utökas), bränsleceller (vätgas) har ingen stor infrastruktur men den växer. Det jobbiga med bränsleceller just nu verkar vara att transportera bränslet och lagra det. Men när man blir bättre på det tror jag att det kan vara ett mycket bra alternativ. Tar inte lång tid att tanka (som en vanlig bensinpump) och så släpper man inte ut något annat än vatten. När processen för utvinning och lagring av vätgas blir mindre energikrävande så tror jag att det är ett vettigt alternativ.
I länder med vettig infrastrukur för el (och produktion) så kan jag inte se någon mening med vätgas. Du använder el vid framställningen av bränslet och "förbränner" sedan bränslet tillbaka till el. Vad är då poängen med mellansteget? Dessutom precis som du säger är infrastrukturen svindyr och kan inte användas till någonting annat.
 
I länder med vettig infrastrukur för el (och produktion) så kan jag inte se någon mening med vätgas. Du använder el vid framställningen av bränslet och "förbränner" sedan bränslet tillbaka till el. Vad är då poängen med mellansteget? Dessutom precis som du säger är infrastrukturen svindyr och kan inte användas till någonting annat.
Det hänger väl på hur bra batterier är/kommer bli skulle jag gissa?
 
I länder med vettig infrastrukur för el (och produktion) så kan jag inte se någon mening med vätgas. Du använder el vid framställningen av bränslet och "förbränner" sedan bränslet tillbaka till el. Vad är då poängen med mellansteget? Dessutom precis som du säger är infrastrukturen svindyr och kan inte användas till någonting annat.
Ja, men jag räknar med att tekniken utvecklas genom åren. De borde kanske kunna effektivisera det hela så att det blir rimligare.

Jag tänker lite på exempelvis lastbilar, de kanske inte vill stå stilla så länge och laddas och då är det smidigt att bara tanka på med vätgas som en vanlig lastbil på diesel.

Elproduktionen är viktig, om elen kommer från kol/olja/gas/annan skit så är man inte speciellt miljövänlig när man kör elbil?

Många länder måste fixa sin elproduktion. Jag är för kärnkraft men vill inte utveckla detta mer och göra det politiskt ;)
 
100 mil på 5 minuter är väl att ta i. de flesta bilar har inte ens så stor bensintank. Även om man kan tänka 100 mil, så är det inte jättebra att köra 100 utan en enda paus för att käka/fika/toabesök. 95% av all laddning sker hemma eller På jobbet. Så det är endast vid fåtal tillfällen per år som man behöver ladda i det publika och då planerar man så bilen laddar medan man själv äter lunch
Blir elbilsförare sura om man laddar sin hybrid på gratis laddstationer?
Köper jag hybrid kommer jag göra det hela tiden.
Ej bry mig om att dom med helel inte planerat bättre.
 
Blir elbilsförare sura om man laddar sin hybrid på gratis laddstationer?
Köper jag hybrid kommer jag göra det hela tiden.
Ej bry mig om att dom med helel inte planerat bättre.
Enbart Outlander kan snabbladda så det är nära nog meningslöst att stoppa sin hybrid i laddstationen. Det tar 6-8 timmar att ladda fullt. Så länge kommer du inte ha lust att vara där.
 
Enbart Outlander kan snabbladda så det är nära nog meningslöst att stoppa sin hybrid i laddstationen. Det tar 6-8 timmar att ladda fullt. Så länge kommer du inte ha lust att vara där.
Haha ok ja då är det meningslöst.
Nya GLE hybriden kan det inte heller?
Läste detta men kan ej något om det

Bilen kan som tillval beställas med CCS-kontakt (Combined Charging Socket) och kan då laddas med både växelström (AC) och likström (DC). Maximal laddningskapacitet med likström är 60 kW och då kan bilen laddas från 20 % till 80 % på bara 20 minuter.
 
Blir elbilsförare sura om man laddar sin hybrid på gratis laddstationer?
Köper jag hybrid kommer jag göra det hela tiden.
Ej bry mig om att dom med helel inte planerat bättre.

Jag läser dina inlägg men jag tror att du har en lång väg att vandra. Det är ingen som bryr sig om vilken bil som står vart och laddar, däremot lär du få stå där sjukt länge och den enda du lyckas provocera är dig själv efter ett par timmar vid laddstolpen. :D
 
Blir elbilsförare sura om man laddar sin hybrid på gratis laddstationer?
Köper jag hybrid kommer jag göra det hela tiden.
Ej bry mig om att dom med helel inte planerat bättre.

För några dagar sedan kom jag ut till min hybrid och då hade ägaren till en hel-elare dragit ur min laddning, det visade sig att uttaget på hans sida av laddaren var defekt.

Då var det tydligen en självklarhet att dra ur min laddare.... men nja, han var ju inte sur, snarare trevlig och lättsam.
 
Haha ok ja då är det meningslöst.
Nya GLE hybriden kan det inte heller?
Läste detta men kan ej något om det

Bilen kan som tillval beställas med CCS-kontakt (Combined Charging Socket) och kan då laddas med både växelström (AC) och likström (DC). Maximal laddningskapacitet med likström är 60 kW och då kan bilen laddas från 20 % till 80 % på bara 20 minuter.
Inte koll på GLE - tänkte på vad som rullar på marknaden idag. Men den kan säkert ha det. Kommer säkert fler.
 
Knäppte en bild på polarens Model X...
Fantastiskt läcker bil!
2F1A3656-407F-421C-95A1-BCD945ED3983.jpeg
 
I länder med vettig infrastrukur för el (och produktion) så kan jag inte se någon mening med vätgas. Du använder el vid framställningen av bränslet och "förbränner" sedan bränslet tillbaka till el. Vad är då poängen med mellansteget? Dessutom precis som du säger är infrastrukturen svindyr och kan inte användas till någonting annat.
Jag antar att bränsleceller inte skapar lika mycket gruvavfall som batterier?
Vätgas kan framställas under lång tid och konsumeras i stora volymer snabbt under tex en resehelg eller samhällskris, det är svårare med elenergi. Vätgas blir mer decentraliserat är de väl är tillverkat, och därmed störningssäkrare.
 
Jag antar att bränsleceller inte skapar lika mycket gruvavfall som batterier?
Vätgas kan framställas under lång tid och konsumeras i stora volymer snabbt under tex en resehelg eller samhällskris, det är svårare med elenergi. Vätgas blir mer decentraliserat är de väl är tillverkat, och därmed störningssäkrare.
Det finns tre stora utmaningar med vätgas som aldrig kommer göra vätgasen intressant för personbilar.
1. Bränslet kommer alltid vara dyrare än el
2. Tekniken kommer alltid vara dyrare än tekniken i en batteri-elbil
3. Infrastrukturen kommer alltid vara dyrare att bygga än laddinfrastruktur

Däremot kan vätgas vara intressant för tyngre fordon och för flyget.

men som tidigare nämnts är vätgas ett ineffektivt sätt att använda el på.
och det du nämner angående gruvavfall, även bränslecellsbilar har ju batterier, även om de är mycket mindre.
 
Det finns tre stora utmaningar med vätgas som aldrig kommer göra vätgasen intressant för personbilar.
1. Bränslet kommer alltid vara dyrare än el
2. Tekniken kommer alltid vara dyrare än tekniken i en batteri-elbil
3. Infrastrukturen kommer alltid vara dyrare att bygga än laddinfrastruktur

Däremot kan vätgas vara intressant för tyngre fordon och för flyget.

men som tidigare nämnts är vätgas ett ineffektivt sätt att använda el på.
och det du nämner angående gruvavfall, även bränslecellsbilar har ju batterier, även om de är mycket mindre.
Jag tror att tekniken kommer utvecklas så att det blir mer och mer intressant och billigare att använda vätgas. Men som du tror så tror jag också att vätgas kommer att användas i lastbilar, kanske bussar, andra tyngre fordon och möjligtvis även flyg. Personbilar förblir nog helelektriska.
 
Jag tror att tekniken kommer utvecklas så att det blir mer och mer intressant och billigare att använda vätgas. Men som du tror så tror jag också att vätgas kommer att användas i lastbilar, kanske bussar, andra tyngre fordon och möjligtvis även flyg. Personbilar förblir nog helelektriska.
Två intressanta bilder. Den ena visar kostnaden för en lätt lastbil som är eldriven jämfört med en som drivs på vätgas. Den andra bilden visar energieffektiviteten hos en elbil jämfört med en bil med förbränningsmotor och en vägtasdriven bil.
FC vs. EV trucks.png
most-efficient-automobiles.png
 
Två intressanta bilder. Den ena visar kostnaden för en lätt lastbil som är eldriven jämfört med en som drivs på vätgas. Den andra bilden visar energieffektiviteten hos en elbil jämfört med en bil med förbränningsmotor och en vägtasdriven bil.
FC vs. EV trucks.png
most-efficient-automobiles.png
Absolut, Men sen är det viktigt att prata om var elektriciteten man laddar lastbilen kommer från. Är det (som i många länder) mest kol eller olja/annat fossilt så blir inte el-lastbilen speciellt mycket bättre (men lite) än en vanlig diesellastbil.

I Sverige är det inga problem att köra elbil. Men kör du exempelvis elbil i Polen som får 85% av deras el från fossila källor så hade det kanske varit mer miljöeffektivt att köra lastbilarna på vätgas.

Jag tror på en kombination av vätgas/rena elbilar i framtiden. Personbilar kommer vara elbilar då det är enklare då många personbilar står stilla minst 16 timmar om dygnet och då kan de lika gärna laddas. Lastbilar vill man hålla i rörelse så länge som möjligt och då är det bra mycket mer effektivt att "tanka" en sådan på 10 minuter med vätgas.

Och som sagt, vätgasteknologin kommer att utvecklas i takt med att fler företag satsar på det. Det kommer bli billigare och säkrare. Det fanns säkerligen många människor som tyckte att det lät onödigt dyrt och farligt att transportera runt en massa bensin till bensinstationer som kunde ta fyr när det kom igång, idag är det en helt vanlig grej och inte speciellt dyrt/farligt. Jag tror att vätgasen kan se samma eller liknande utveckling i framtiden.
 
I Sverige är det inga problem att köra elbil. Men kör du exempelvis elbil i Polen som får 85% av deras el från fossila källor så hade det kanske varit mer miljöeffektivt att köra lastbilarna på vätgas.
Fast vätgasen skulle också produceras av smutsig kolkraft då. Vätgasen är bara ett "batteri" av annan typ. Det går inte producera vätgasen särskilt långt från källan, det är mycket krångliare att flytta vätgas än el och redan det kan vi inte flytta särskilt långt i verkligheten.

Jag känner mig rätt övertygad dock att elmotorn kommer ta över framdrivningen av fordon framöver. Detta av den enkla anledningen att man får ut mycket mer rörelse per inskickad energi så att säga än en förbränningsmotor. Dock är batterierna fortfarande en rejäl utmaning ett tag till.
 
Fast vätgasen skulle också produceras av smutsig kolkraft då. Vätgasen är bara ett "batteri" av annan typ. Det går inte producera vätgasen särskilt långt från källan, det är mycket krångliare att flytta vätgas än el och redan det kan vi inte flytta särskilt långt i verkligheten.

Jag känner mig rätt övertygad dock att elmotorn kommer ta över framdrivningen av fordon framöver. Detta av den enkla anledningen att man får ut mycket mer rörelse per inskickad energi så att säga än en förbränningsmotor. Dock är batterierna fortfarande en rejäl utmaning ett tag till.
Ja, har läst att de jobbar på bättre sätt att få fram vätgasen.
Batterierna är det stora problemet ja. Hade varit intressant att jämföra hur energikrävande/hur mycket som släpps ut i produktionen av batterierna jämfört med att utvinna vätgas.
 
I en värld där vätgasen framställs med solkraft så lär produktionen av vätgas vara mycket renare än batterier. Tyvärr är vi inte där än.
Yep!
Nej, men man ska inte ogiltigförklara teknik bara för att den inte är där man vill ha den ännu. Säger inte att du/ni gör det men man ser allt för ofta människor som ogiltigförklarar ny teknik.

Man gjorde ju samma sak med solpaneler, när de kom var de varken miljövänliga att producera eller speciellt effektiva, men de har blivit bra mycket bättre sedan de först kom.
 
Nej, men man ska inte ogiltigförklara teknik bara för att den inte är där man vill ha den ännu. Säger inte att du/ni gör det men man ser allt för ofta människor som ogiltigförklarar ny teknik.
Fast lite så ändå va? Om man ska bygga ut idag står man i valet mellan en teknik som finns och fungerar och en teknik som inte finns och fungerar. Ska man gå vidare då behöver man använda den fungerande tekniken. Alternativet annars är att stå still. Dvs det funkar inte att vänta på teknik som "kanske" kommer om man ska röra sig framåt.
 
Fast lite så ändå va? Om man ska bygga ut idag står man i valet mellan en teknik som finns och fungerar och en teknik som inte finns och fungerar. Ska man gå vidare då behöver man använda den fungerande tekniken. Alternativet annars är att stå still. Dvs det funkar inte att vänta på teknik som "kanske" kommer om man ska röra sig framåt.
Du missförstår mig, jag menar att man vänder ett blint öga mot teknik som inte är där man vill ha den idag. Det betyder inte att man ska använda sig av en icke-fungerande teknik, utan jag menar att man borde investera i att utveckla konceptet vidare så att det i framtiden kan bli ett vettigt alternativ. Och nu pratar jag inte om vanligt folk som ska köpa ny bil utan andra människor, de med beslutsmakt och pengar som kan få saker att gå framåt.
 
Tillbaka
Topp