• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    921

Rber

Audemars
2-Faktor
Någon som rullar e-tron och har koll på om denna biten i frigolit/skum i fronten ska sitta där? Känns lös men har inte vågat rycka loss.
64F6CDF4-59F1-47F9-AB9A-63372CE35686.jpeg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
GLE hybrid verkar vara lite utav ultimata bilen.
Hade jag inte jobbat inom bygg med jantelagen runt knuten så hade jag lätt plockat en sådan ...
Ja den fanns inte som hybrid när jag plockade ut min vanliga 350d i julas, nu kommer den i början av året. eftersom jag redan har en GLE så vet jag exakt hur jag ska speca den, eftersom man vet man man vill ha och inte vill ha, det är väldigt perfekt.
Jag skippar nog AMG paket och glastak och försöker skapa en så tyst och klassisk lyxglidare som möjligt.

en valfri pick up Ford, RAM eller liknade av nyare modell kostar ju mer än GLE, men det bryr sig inte någon om i den svängen kan jag tänka mig,...
 

glodbug

Omega
Vet inte om denna artikel varit uppe tidigare men bilsemester i Europa med elbil blir tydligen väldigt dyrt.
https://teknikensvarld.se/dyr-resa-med-elbil-sa-mycket-kostar-elbils-semestern/
Fick artikeln skickad till mig av en vän häromdagen.
Nu kan jag inte läsa artikeln men jag misstänker att dom har målat upp sämsta möjliga förutsättning.
Laddning via iOnitys nätverk utan abonnemang är till exempel väldigt dyrt.
Med teslas supercharger blir det betydligt billigare.
https://www.tesla.com/sv_SE/trips#/?v=MS_2017_100D&o=Stockholm, Sverige_Stockholm Stockholms län [email protected],18.0685808&s=&d=Franska rivieran, Frankrike_Franska rivieran Provence-Alpes-Côte d'Azur [email protected],6.637857700000001
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Vi har en Tesla M3 LR på firman och har beställt en Polestar 2 Performance.
Problemet är att Polestar är sämst på kundvård och leveransbekräftelse varför vi börjar ruttna och funderar på att avboka. Istället kanske jag skulle plocka ut en M3 Performance. Kan ta det högre förmånsvärdet då jag kör +3000mil men är det värt skillnaden mot LongRange?
Drömmer ju om sportbil men det ligger ett par år fram i tiden innan jag har möjlighet igen, kanske skulle en M3 Performance stilla behovet något :)
 

Ejnork

Cartier
Hur rättfärdigar man en el/hybridbil på firman som egen företagare? Jag får inte ihop kalkylen.
En Porsche Cayenne t.ex. blir ju mycket dyrare som hybrid än bensinare. Detsamma gäller t.ex. Panamera sport Turismo men även xc90 T8 kontra bensinare.

Är det så att el/hybridbil inte är bra för egenföretagare att ta på företaget?
 
Hur rättfärdigar man en el/hybridbil på firman som egen företagare? Jag får inte ihop kalkylen.
En Porsche Cayenne t.ex. blir ju mycket dyrare som hybrid än bensinare. Detsamma gäller t.ex. Panamera sport Turismo men även xc90 T8 kontra bensinare.

Är det så att el/hybridbil inte är bra för egenföretagare att ta på företaget?

Det beror på körsträckan, alltså precis som back in the days med diesel v.s bensin.

Har dock svårt att se att man kan köra billigare än med hel-el som egen företagare idag. Glöm hybrid, dom är för kassa och för dyra. Hel-el däremot är i princip alltid billigare än fossilbil om du kör mer än 15-1700 mil/år.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Sweet,
Jag har haft en E-Golf mellan typ 2014-2017. Billigaste bilägandet jag haft sedan jag tog körkort för 15 år sedan.
Mmm, kommer ihåg att du sa att den var kalas. Jag är också sjukt nöjd, förutom ett lågt ”stomljud” bakifrån. Svårt att veta om det ska vara så eller ej. Lite ”hjulljud” är det ju så klart, men detta låter lite mer.
 
Topp