• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    991
Det beror på körsträckan, alltså precis som back in the days med diesel v.s bensin.

Har dock svårt att se att man kan köra billigare än med hel-el som egen företagare idag. Glöm hybrid, dom är för kassa och för dyra. Hel-el däremot är i princip alltid billigare än fossilbil om du kör mer än 15-1700 mil/år.
Kör minst 3000 mil per år men inte allt i firman vilket väl iofs saknar betydelse. Hybrid är helt omöjligt att räkna hem pga högre inköpspris än bensinare. Förmånsvärdet sticker också iväg.

Kanske är elbil eller bensin som gäller med andra ord. Jämför jag min cayenne idag mot en hybrid blir hybriden dyrare. Samma xc90 som jag nämnde.

Men det man räknar hem en elbil på måste ju vara drivmedelskostnaden? Inköp/ leasingavgift är dyrare och förmånsvärde är ju samma eller högre för motsvarande bensin.
Skulle jag byta min bensin cayenne från 2019 mot en taycan tex kan ju inte affären gå ihop eller tänker jag fel? Elbilen blir ju så mycket dyrare i inköp.
 
Kör minst 3000 mil per år men inte allt i firman vilket väl iofs saknar betydelse. Hybrid är helt omöjligt att räkna hem pga högre inköpspris än bensinare. Förmånsvärdet sticker också iväg.

Kanske är elbil eller bensin som gäller med andra ord. Jämför jag min cayenne idag mot en hybrid blir hybriden dyrare. Samma xc90 som jag nämnde.

Men det man räknar hem en elbil på måste ju vara drivmedelskostnaden? Inköp/ leasingavgift är dyrare och förmånsvärde är ju samma eller högre för motsvarande bensin.
Skulle jag byta min bensin cayenne från 2019 mot en taycan tex kan ju inte affären gå ihop eller tänker jag fel? Elbilen blir ju så mycket dyrare i inköp.
Det är inte direkt hybrider med låga förmånsvärden du tittar på. Skatteverket sätter hybridens förmånsvärde till "motsvarande" modell vilket är lite godtyckligt. Men en högspecad hybrid hybrid blir inte billig. En enklare bensinare kan absolut få lägre förmånsvärde än en hybrid.
 
Kör minst 3000 mil per år men inte allt i firman vilket väl iofs saknar betydelse. Hybrid är helt omöjligt att räkna hem pga högre inköpspris än bensinare. Förmånsvärdet sticker också iväg.

Kanske är elbil eller bensin som gäller med andra ord. Jämför jag min cayenne idag mot en hybrid blir hybriden dyrare. Samma xc90 som jag nämnde.

Men det man räknar hem en elbil på måste ju vara drivmedelskostnaden? Inköp/ leasingavgift är dyrare och förmånsvärde är ju samma eller högre för motsvarande bensin.
Skulle jag byta min bensin cayenne från 2019 mot en taycan tex kan ju inte affären gå ihop eller tänker jag fel? Elbilen blir ju så mycket dyrare i inköp.

På 3000 mil/år är en Cayenne ca 7500:-/mån dyrare än en Taycan om man ser till bränsle, skatt och service. Jag tror inte att en Taycan är 7500:- dyrare per månad än en Cayenne i övriga kostnader, men jag vet inte jag har inte räknat på det.
 
På 3000 mil/år är en Cayenne ca 7500:-/mån dyrare än en Taycan om man ser till bränsle, skatt och service. Jag tror inte att en Taycan är 7500:- dyrare per månad än en Cayenne i övriga kostnader, men jag vet inte jag har inte räknat på det.
Nej det är den nog inte. 400’ dyrare i inköp men lägre fmv också, så elbil bör bli billigare. Elbil som gäller! Släpper jag tankarna på hybrid.
 
Det är inte direkt hybrider med låga förmånsvärden du tittar på. Skatteverket sätter hybridens förmånsvärde till "motsvarande" modell vilket är lite godtyckligt. Men en högspecad hybrid hybrid blir inte billig. En enklare bensinare kan absolut få lägre förmånsvärde än en hybrid.
Nej jag vet, men om jag tittar på de bilar jag kan tänka mig bensin/hybrid så är hybrid alltid dyrare.
 
Nej det är den nog inte. 400’ dyrare i inköp men lägre fmv också, så elbil bör bli billigare. Elbil som gäller! Släpper jag tankarna på hybrid.

Sett till andrahandsvärdet så lär en Taycan ligga väldigt mycket högre än bojsänket Cayenne, så att räkna hem en Taycan lär vara rätt enkelt även om jag inte lusläst några siffror på den på ett tag.
 
att säga hybrid är dyrt och inte funkar hållar jag inte med om. Det beror på vilket behov man har på sträcka.
Jag har tankat en halv tank sedan februari med min, kör den på soppa bara för att köra motorn.

Förmånsvärdet är på 4200kr/månad(hade varit billigare om jag inte specat bilen som jag specat den) och leasinavgiften är numer på 5500kr/månad. Att avskriva hybrid på ett helt bräde är fel i min mening. Det beror på hur korta/långa sträckor man kör och säkerligen prisklass.

Hade jag haft behov av längre körsträckor så hade jag kanske tittat på elbil
 
Senast ändrad:
Sett till andrahandsvärdet så lär en Taycan ligga väldigt mycket högre än bojsänket Cayenne, så att räkna hem en Taycan lär vara rätt enkelt även om jag inte lusläst några siffror på den på ett tag.
Fast det är en klen tröst med lite högre restvärde i % om Taycan är dubbelt så dyr. Det är värdeminskning i kronor som ska betalas, inte % ;)
 
Sett till andrahandsvärdet så lär en Taycan ligga väldigt mycket högre än bojsänket Cayenne, så att räkna hem en Taycan lär vara rätt enkelt även om jag inte lusläst några siffror på den på ett tag.
Ja jag vet inte. Tycker jag räknar och räknar på taycan för 1,4 kontra cayenne på 1 och får inte ihop kalkylen.

Har någon siffror tar jag gladeligen emot det. Förmånsvärde och skatt blir mindre, samt bränslet. Men leasingavgiften blir så hög att den äter upp besparingen med elbil.
 
Beställt elbil. Tror det blir ganska bra men kommer att kräva lite omställning vid längre resor helt klart :)

0C05B3CE-004C-4FBD-A7D7-00E7F9FE2277.jpeg
 
Plockar ut en Tesla 3 om ett par veckor. Någon här som har en och som kan dela med sig av ett omdöme, eller till och med lite "bra att veta/tänka på"-saker?

(Har försökt läsa här i tråden (och även sökt lite) men med en 50 sidor lång tråd blir det ett virrvarr av inlägg att hålla koll på så jag får istället be om ursäkt om det avhandlats 270 ggr redan.)
 
Plockar ut en Tesla 3 om ett par veckor. Någon här som har en och som kan dela med sig av ett omdöme, eller till och med lite "bra att veta/tänka på"-saker?

(Har försökt läsa här i tråden (och även sökt lite) men med en 50 sidor lång tråd blir det ett virrvarr av inlägg att hålla koll på så jag får istället be om ursäkt om det avhandlats 270 ggr redan.)

Ingen egen erfarenhet men finns nog massor av matnyttigt på teslaclubsweden.se
 
Plockar ut en Tesla 3 om ett par veckor. Någon här som har en och som kan dela med sig av ett omdöme, eller till och med lite "bra att veta/tänka på"-saker?

(Har försökt läsa här i tråden (och även sökt lite) men med en 50 sidor lång tråd blir det ett virrvarr av inlägg att hålla koll på så jag får istället be om ursäkt om det avhandlats 270 ggr redan.)
Jag har en. Vad vill/behöver du veta?
 
Plockar ut en Tesla 3 om ett par veckor. Någon här som har en och som kan dela med sig av ett omdöme, eller till och med lite "bra att veta/tänka på"-saker?

(Har försökt läsa här i tråden (och även sökt lite) men med en 50 sidor lång tråd blir det ett virrvarr av inlägg att hålla koll på så jag får istället be om ursäkt om det avhandlats 270 ggr redan.)
Här är en bra start:
https://teslaclubsweden.se/nybliven-elbilist/
Har du några specifika frågor är vi flera här som kan hjälpa till :)
 
56 vs 53 mils räckvidd...Performance har väl andra bromsar, fälgar 20 samt annan mjukvara som ger lite mer hästkrafter.
Prestandan är egentligen inte det viktigta, är mer intresserad av chassie bromsar osv. Dragbil har jag redan så det behövs inte.
Sen tycker jag personligen 20" och sänkning gör väldigt mycket för utseendet. Men borde kanske ordna en provkörning, vore dock kul att höra av någon som kört båda varianter.
Sen tror jag inte det är bara mjukvaran som skiljer, Performance har större motorer.
 
Prestandan är egentligen inte det viktigta, är mer intresserad av chassie bromsar osv. Dragbil har jag redan så det behövs inte.
Sen tycker jag personligen 20" och sänkning gör väldigt mycket för utseendet. Men borde kanske ordna en provkörning, vore dock kul att höra av någon som kört båda varianter.
Sen tror jag inte det är bara mjukvaran som skiljer, Performance har större motorer.
Jag har väl inte så där jättekoll på motorer mm. Jag kör en performance dagligen och bara testkört en LR.
 
Ingen med input model3 LR vs. Performance?


LR med performanceuppgraderingen är egentligen det bästa alternativet tycker jag.

Nästan samma prestanda som en P, men med lågt pris, lågt förmånsvärde, dragkrok samt bättre komfort.

Dock börjar jag mer och mer tro att Model Y egentligen är världens bästa bil och hade jag köpt en ny idag så hade det med 100% garanti blivit en sådan.
 
LR med performanceuppgraderingen är egentligen det bästa alternativet tycker jag.

Nästan samma prestanda som en P, men med lågt pris, lågt förmånsvärde, dragkrok samt bättre komfort.

Dock börjar jag mer och mer tro att Model Y egentligen är världens bästa bil och hade jag köpt en ny idag så hade det med 100% garanti blivit en sådan.
Tveksam leveranstid på Y?
 
När man kommer från en BMW M2 känns Model 3 LR lite soft i farter där man förlorat körkortet för länge sedan. I mer vardaglig buskörning definitivt tight, typ motsvarande vanlig 3-serie med M-chassi. Jag skulle kunna tänka mig en Performance för lite fastare chassi och drift mode när snön kommer, har ändå inte behov av någon jäkla dragkrok. Oklart hur jag skulle påverkas av räckviddsskillnaden, det är sjukt skönt med så mycket räckvidd som en LR ger, även om jag krasst sett skulle klara vardagen med mindre.
 
När man kommer från en BMW M2 känns Model 3 LR lite soft i farter där man förlorat körkortet för länge sedan. I mer vardaglig buskörning definitivt tight, typ motsvarande vanlig 3-serie med M-chassi. Jag skulle kunna tänka mig en Performance för lite fastare chassi och drift mode när snön kommer, har ändå inte behov av någon jäkla dragkrok. Oklart hur jag skulle påverkas av räckviddsskillnaden, det är sjukt skönt med så mycket räckvidd som en LR ger, även om jag krasst sett skulle klara vardagen med mindre.
Kör LR typ dagligen idag. Semestrade 250 mil i somras tillsammans med fru och 3 barn. Sjukt bra bil på alla sätt för mitt ändamål... Men Performance lockar :p
 
Tillbaka
Topp