Ejnork
Basic
Kör minst 3000 mil per år men inte allt i firman vilket väl iofs saknar betydelse. Hybrid är helt omöjligt att räkna hem pga högre inköpspris än bensinare. Förmånsvärdet sticker också iväg.Det beror på körsträckan, alltså precis som back in the days med diesel v.s bensin.
Har dock svårt att se att man kan köra billigare än med hel-el som egen företagare idag. Glöm hybrid, dom är för kassa och för dyra. Hel-el däremot är i princip alltid billigare än fossilbil om du kör mer än 15-1700 mil/år.
Kanske är elbil eller bensin som gäller med andra ord. Jämför jag min cayenne idag mot en hybrid blir hybriden dyrare. Samma xc90 som jag nämnde.
Men det man räknar hem en elbil på måste ju vara drivmedelskostnaden? Inköp/ leasingavgift är dyrare och förmånsvärde är ju samma eller högre för motsvarande bensin.
Skulle jag byta min bensin cayenne från 2019 mot en taycan tex kan ju inte affären gå ihop eller tänker jag fel? Elbilen blir ju så mycket dyrare i inköp.