• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    991
Plockar ut en Tesla 3 om ett par veckor. Någon här som har en och som kan dela med sig av ett omdöme, eller till och med lite "bra att veta/tänka på"-saker?

(Har försökt läsa här i tråden (och även sökt lite) men med en 50 sidor lång tråd blir det ett virrvarr av inlägg att hålla koll på så jag får istället be om ursäkt om det avhandlats 270 ggr redan.)
Svenska Tesla model 3 gruppen på Facebook rekommenderas :)
 
Vad är bästa lösningen för att ladda hemma? Trefasuttag?
Så länge bidraget för laddbox finns kvar finns det väl ingen anledning att inte nyttja det? Blir nog billigare än trefas plus laddare (tror inte man får bidrag för det)
Däremot ser jag inga funktionsmässiga tvång till det. Jag har trefas sen tidigare och kör sen en portabel 400V 11kw laddare som jag styr via Tibber för bästa pris. Kan inte se vad en box på väggen skulle tillföra.
 
Så länge bidraget för laddbox finns kvar finns det väl ingen anledning att inte nyttja det? Blir nog billigare än trefas plus laddare (tror inte man får bidrag för det)
Däremot ser jag inga funktionsmässiga tvång till det. Jag har trefas sen tidigare och kör sen en portabel 400V 11kw laddare som jag styr via Tibber för bästa pris. Kan inte se vad en box på väggen skulle tillföra.
Vad är det for laddare?
 
Vad är det for laddare?
400v 16a CEE som följde med bilen
dcaa62e4_6576_4209_90df_e3ae0ef1910d_f7c6fd907e6f28364e0805865def7c4753b89d82.jpeg

Min förstås kopplad till trefashandske. Det medföljer adapter både för schuko och cee.
 
Senast ändrad:
Lucid air dream gjorde 402m på 9.9@231km/h det är sjukt galet fort! Sen om det var någon upphottad testversion eller ej låter jag vara osagt och den modellen lär inte kostar 80k USD
 
Bara jag som tänker på Luftslott varje gång jag läser Lucid Air? Nåt lirar inte med det bolaget. Skulle akta mig för att förskottsbetala så att säga.
 
Exekveringen på en bil som kostar över en halv miljon....

Jag hade hellre svalt lite högre summa. Det känns som att de körde slut på de formgjuten bitarna och fick ta det dem fick tag på likt någon liten brittisk kit-car.... Kanske inte helt ok på en massproducerad bil

Fast de löste problemet och delen kostade säkert 1 dollar. Audi hade tillverkat en formgjutet plastfäste och delen kostar ~1000kr istället. Vad blir kunden nöjdast av? (Sen kanske Tesla hade kunnat kosta på sig att försöka hitta den i vitt ;))
 
Exekveringen på en bil som kostar över en halv miljon....

Jag hade hellre svalt lite högre summa. Det känns som att de körde slut på de formgjuten bitarna och fick ta det dem fick tag på likt någon liten brittisk kit-car.... Kanske inte helt ok på massproducerade bil
Mjo. Men den där delen sitter (väl?) ingenstans man enkelt kan se den.
 
Bara jag som tänker på Luftslott varje gång jag läser Lucid Air? Nåt lirar inte med det bolaget. Skulle akta mig för att förskottsbetala så att säga.
De har haft ekonomiska problem. Men sen kom araberna in och investerade så nu är det uppe och rullar igen. Men jag personligen skulle jag kanske väntat tills att bilarna i all fall når de första kunderna
 
En grej med elbil som jag noterat är hur sjukt skönt det är att aldrig tanka. Har hört @Norrlänningen säga det, men jag har tänkt att han överdriver ”glädjen” i det.
Men, så fel jag hade. Det är ju absurt skönt att inte behöva besöka macken, skvätta diesel och så. Ännu bättre blir det i vinter. Ingen snålblåst.


För övrigt verkat elbilar provocera. En granne blev nästan arg på mig (han är dock ganska ung, och lugnade ned sig då han hörde att jag hade V8-pickisen kvar).
En annan granne ramlade in i ett långt resonemang om att hon inte ”tror på elbilar”. Jag sa -såklart- att även om man är skeptisk till tekniken så är ekonomin ju enkel att räkna på, men nej. Elbil kunde man inte ha. Och så gick hon iväg, sur.
 
En grej med elbil som jag noterat är hur sjukt skönt det är att aldrig tanka. Har hört @Norrlänningen säga det, men jag har tänkt att han överdriver ”glädjen” i det.
Men, så fel jag hade. Det är ju absurt skönt att inte behöva besöka macken, skvätta diesel och så. Ännu bättre blir det i vinter. Ingen snålblåst.


För övrigt verkat elbilar provocera. En granne blev nästan arg på mig (han är dock ganska ung, och lugnade ned sig då han hörde att jag hade V8-pickisen kvar).
En annan granne ramlade in i ett långt resonemang om att hon inte ”tror på elbilar”. Jag sa -såklart- att även om man är skeptisk till tekniken så är ekonomin ju enkel att räkna på, men nej. Elbil kunde man inte ha. Och så gick hon iväg, sur.

Det är helt otroligt skönt, skänker tacksamhet varje gång man kommer till en fulladdad bil och det enda man behöver göra är att dra ur sladden. Tänk när man slipper hälla en halv kubik bränsle typ varannan dag i lastbilarna och slipper pissdoftande truckdieselstationer :)

En granne i BRF-garaget har slutat hälsa på mig sen jag blev elbilist. Föga förvånande har han bensinupprorsklibbor på sin TDI-suv. Lite orolig för hans hjärta när BRF:en skruvar upp dom beställda laddboxarna och han inser hur billigt jag kan tanka på min elräkning.
 
En granne i BRF-garaget har slutat hälsa på mig sen jag blev elbilist. Föga förvånande har han bensinupprorsklibbor på sin TDI-suv. Lite orolig för hans hjärta när BRF:en skruvar upp dom beställda laddboxarna och han inser hur billigt jag kan tanka på min elräkning.
Det provocerar dem att man kan tanka för 1/10 av kostnaden av diesel/bensin helt enkelt.
AA2179D1-61B2-4B72-9AEE-6B3BD168D418.jpeg
 
En grej med elbil som jag noterat är hur sjukt skönt det är att aldrig tanka. Har hört @Norrlänningen säga det, men jag har tänkt att han överdriver ”glädjen” i det.
Men, så fel jag hade. Det är ju absurt skönt att inte behöva besöka macken, skvätta diesel och så. Ännu bättre blir det i vinter. Ingen snålblåst.

För övrigt verkat elbilar provocera. En granne blev nästan arg på mig (han är dock ganska ung, och lugnade ned sig då han hörde att jag hade V8-pickisen kvar).
En annan granne ramlade in i ett långt resonemang om att hon inte ”tror på elbilar”. Jag sa -såklart- att även om man är skeptisk till tekniken så är ekonomin ju enkel att räkna på, men nej. Elbil kunde man inte ha. Och så gick hon iväg, sur.

Jag kör allt jag kan köra på el. Jag har sålt bort lövblås, röjsåg, grästrimmer, motorsåg, gräsklippare och båtmotor och bytt ut till batteridrivna motsvarigheter.
Det är bara lövblåsaren som jag fick byta ned mig i effekt på, allt annat har mer pulver och längre drifttid än mina bensindrivna diton.

Jag har endast tre saker som jag behöver tanka från dunk och det är min grävmaskin, min hjullastare och min markvibrator.
Alla tre ska såklart bytas ut så snart det finns ett fullgott alternativ som har lika mycket effekt eller mer än det jag har idag. :)

Irritationen från människor kommer mest troligt ifrån att det är Miljöpartiet som har drivit frågan om elbilar då det egentligen borde vara Moderaterna som gjort det pga det ekonomiska tänket bakom att köra eldrivet. Många tror att det är ett mijöstatement man gör då man i själva verket bara sparar sköna slantar (och såklart får alla andra finfina fördelar på köpet), och iom att Miljöpartiet i princip är en terroristorganisation så förstår jag att omgivningen blir arga iom att elbilen är så starkt förknippad med dessa människor.

Om man på allvar vill införa elbilar som en miljöaspekt så skulle man bannlysa MP från att göra ens det minsta lilla uttalande eller ens påvisa att det finns en koppling mellan miljö och elbilar. Då skulle typ massvis med människor hellre acceptera elbilen för alla fördelarna man har.

En mycket stor sidoeffekt av att man inte åker in och tankar är att man inte heller köper en massa onyttig skit typ en Snickers och en Cola Zero när man ändå går mot kassan. Jag har spenderat alldeles för mycket pengar och intagna kalorier på sådant genom åren. :-(
 
Vad man sa för ett halvår sedan (polestar 2):

Vill man istället vänta in den billigare bilen som ska kosta 39 900 euro (vilket borde motsvara runt 440 000 kronor) är det bara att sitta stilla i båten – ännu så länge har Polestar inte kommunicerat när de kommer öppna upp för beställningar av denna.



Den måste jag säga blir högintressant! Det tar dock liiite lång tid....
 
Så länge bidraget för laddbox finns kvar finns det väl ingen anledning att inte nyttja det? Blir nog billigare än trefas plus laddare (tror inte man får bidrag för det)
Däremot ser jag inga funktionsmässiga tvång till det. Jag har trefas sen tidigare och kör sen en portabel 400V 11kw laddare som jag styr via Tibber för bästa pris. Kan inte se vad en box på väggen skulle tillföra.
Har ett trefasuttag på huset redan. Då behöver jag väl egentligen inget mer?
 
Tillbaka
Topp