Leasingen på min XC90 går ut i februari 2021. Jag har letat runt lite efter ett elektrifierat alternativ. Jag behöver en hyfsat stor, gärna 7-sitsig SUV eftersom jag bor i Stockholm och trottoarkanterna är så höga. Skämt åsido så behöver jag rejält lastutrymme för firman och frugan kräver SUV och 7-sits eftersom vi alltid haft det (vi har varit fler än 5 i bilen kanske 5 ggr senaste 3 åren). Parkering med laddare 230/400V 32A 50Hz har jag redan fixat för att sätta press på mig själv. Jag kör mest i och runt Stockholm och sällan mer än 50km per dag. Längsta sträckan jag kör är 200km t o r, ibland blir det längre sträckor på sommaren men då i Merca cabrioleten som jag har som sommarbild. Alternativen jag har kollat på är Tesla Model X och Mercedes GLE 350de. Båda kostar en del. Svärsonen är inne pension andra Model X och jag har använt den en del men kommer inte överens med kvalitetskänslan för det priset. GLE känns otroligt mycket mer gedigen. I dag såg jag dock att KIA snart släpper Sorenton som laddhybrid. Är det någon som vet något mer om den? Har aldrig suttit i en KIA tror ni att det kan vara något? Jag är för gammal för att bry mig om snabb prestanda och därmed tillräckligt gammal för att gilla komfort. Priset bör ju bli betydligt lägre än tyska och amerikanska alternativ.