• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    991
Leasingen på min XC90 går ut i februari 2021. Jag har letat runt lite efter ett elektrifierat alternativ. Jag behöver en hyfsat stor, gärna 7-sitsig SUV eftersom jag bor i Stockholm och trottoarkanterna är så höga. Skämt åsido så behöver jag rejält lastutrymme för firman och frugan kräver SUV och 7-sits eftersom vi alltid haft det (vi har varit fler än 5 i bilen kanske 5 ggr senaste 3 åren). Parkering med laddare 230/400V 32A 50Hz har jag redan fixat för att sätta press på mig själv. Jag kör mest i och runt Stockholm och sällan mer än 50km per dag. Längsta sträckan jag kör är 200km t o r, ibland blir det längre sträckor på sommaren men då i Merca cabrioleten som jag har som sommarbild. Alternativen jag har kollat på är Tesla Model X och Mercedes GLE 350de. Båda kostar en del. Svärsonen är inne pension andra Model X och jag har använt den en del men kommer inte överens med kvalitetskänslan för det priset. GLE känns otroligt mycket mer gedigen. I dag såg jag dock att KIA snart släpper Sorenton som laddhybrid. Är det någon som vet något mer om den? Har aldrig suttit i en KIA tror ni att det kan vara något? Jag är för gammal för att bry mig om snabb prestanda och därmed tillräckligt gammal för att gilla komfort. Priset bör ju bli betydligt lägre än tyska och amerikanska alternativ.
 
Skoda Enyaq , prel-priser i Sverige.

image001.png
 
Varför har du ens en grävmaskin?

8D40667C-3F58-43B4-BDC1-B6E28D647195.jpeg


F9D8626F-F255-48F7-9BD7-B3EF775BD78F.jpeg

Bra fråga, jag är helt värdelös på att köra men det är rätt kul dock. Tänk korpenfotboll fast med entreprenadmaskiner.

Jag hoppas att det snart finns färdiga fullstora maskiner som är batteridrivna. En dieseltank till hjullastaren rymmer ca 200L, så batteriet måste vara på minst 500kwh för att jag ska vara nöjd. Gärna 750kwh, allt placerat längst bak och sen ca 200kw elmotor. Då är jag i himmelriket
 
Senast ändrad:
8D40667C-3F58-43B4-BDC1-B6E28D647195.jpeg


F9D8626F-F255-48F7-9BD7-B3EF775BD78F.jpeg

Bra fråga, jag är helt värdelös på att köra men det är rätt kul dock. Tänk korpenfotboll fast med entreprenadmaskiner.

Jag hoppas att det snart finns färdiga fullstora maskiner som är batteridrivna. En dieseltank till hjullastaren rymmer ca 200L, så batteriet måste vara på minst 500kwh för att jag ska vara nöjd. Gärna 750kwh, allt placerat längst bak och sen ca 200kw elmotor. Då är jag i himmelriket
OT uppskattar bilder på dina maskiner/ bilar för du har alltid fin puts på dom. Helt rätt.
 
8D40667C-3F58-43B4-BDC1-B6E28D647195.jpeg


F9D8626F-F255-48F7-9BD7-B3EF775BD78F.jpeg

Bra fråga, jag är helt värdelös på att köra men det är rätt kul dock. Tänk korpenfotboll fast med entreprenadmaskiner.

Jag hoppas att det snart finns färdiga fullstora maskiner som är batteridrivna. En dieseltank till hjullastaren rymmer ca 200L, så batteriet måste vara på minst 500kwh för att jag ska vara nöjd. Gärna 750kwh, allt placerat längst bak och sen ca 200kw elmotor. Då är jag i himmelriket

Ägnat dagen åt att konturmärka och kitta upp en trailer vi haft iväg på lack. Inte ens den har samma puts som dina grejer för sandlådan, imponerande!
 
Leasingen på min XC90 går ut i februari 2021. Jag har letat runt lite efter ett elektrifierat alternativ. Jag behöver en hyfsat stor, gärna 7-sitsig SUV eftersom jag bor i Stockholm och trottoarkanterna är så höga. Skämt åsido så behöver jag rejält lastutrymme för firman och frugan kräver SUV och 7-sits eftersom vi alltid haft det (vi har varit fler än 5 i bilen kanske 5 ggr senaste 3 åren). Parkering med laddare 230/400V 32A 50Hz har jag redan fixat för att sätta press på mig själv. Jag kör mest i och runt Stockholm och sällan mer än 50km per dag. Längsta sträckan jag kör är 200km t o r, ibland blir det längre sträckor på sommaren men då i Merca cabrioleten som jag har som sommarbild. Alternativen jag har kollat på är Tesla Model X och Mercedes GLE 350de. Båda kostar en del. Svärsonen är inne pension andra Model X och jag har använt den en del men kommer inte överens med kvalitetskänslan för det priset. GLE känns otroligt mycket mer gedigen. I dag såg jag dock att KIA snart släpper Sorenton som laddhybrid. Är det någon som vet något mer om den? Har aldrig suttit i en KIA tror ni att det kan vara något? Jag är för gammal för att bry mig om snabb prestanda och därmed tillräckligt gammal för att gilla komfort. Priset bör ju bli betydligt lägre än tyska och amerikanska alternativ.
BMW X5 45e? Räckvidden kommer räcka för 99% av din körning på el sannolikt.
 
Leasingen på min XC90 går ut i februari 2021. Jag har letat runt lite efter ett elektrifierat alternativ. Jag behöver en hyfsat stor, gärna 7-sitsig SUV eftersom jag bor i Stockholm och trottoarkanterna är så höga. Skämt åsido så behöver jag rejält lastutrymme för firman och frugan kräver SUV och 7-sits eftersom vi alltid haft det (vi har varit fler än 5 i bilen kanske 5 ggr senaste 3 åren). Parkering med laddare 230/400V 32A 50Hz har jag redan fixat för att sätta press på mig själv. Jag kör mest i och runt Stockholm och sällan mer än 50km per dag. Längsta sträckan jag kör är 200km t o r, ibland blir det längre sträckor på sommaren men då i Merca cabrioleten som jag har som sommarbild. Alternativen jag har kollat på är Tesla Model X och Mercedes GLE 350de. Båda kostar en del. Svärsonen är inne pension andra Model X och jag har använt den en del men kommer inte överens med kvalitetskänslan för det priset. GLE känns otroligt mycket mer gedigen. I dag såg jag dock att KIA snart släpper Sorenton som laddhybrid. Är det någon som vet något mer om den? Har aldrig suttit i en KIA tror ni att det kan vara något? Jag är för gammal för att bry mig om snabb prestanda och därmed tillräckligt gammal för att gilla komfort. Priset bör ju bli betydligt lägre än tyska och amerikanska alternativ.
Jag kör nya GLE nu, 350d Har beställt hybriden som jag får i Januari. Är en rejäl bil i grunden med batterier.
Det är det jag gillar. Har ju även stort batteri o kan snabbladdas.
 
Alltså, jag vet egentligen inte vad jag tycker om det där... Är det SÅ viktigt att alla ska börja köra elbil helt plötsligt? Visst, jag ser en fördel i att jag själv kan köpa en fräsig bil när tjänstebilen nu ska bytas ut men det är mycket pengar som fördelas ut när det finns många andra hål (och jag tycker inte att argumentet "systemet är ju självfinansierande" är hållbart).

Vad tror ni om det här?
https://teknikensvarld.se/hur-ska-tjanstebilen-beskattas-2021-experter-och-politiker-svarar/
Kommer laddhybriderna som redan är i trafik plötsligt bli dyrare nu?
 
Miljöpartiet vill alltså ge mig en sådan här? Tackar så mycket.
Om vi ska ta diskussionen lite högre, är inte den här typen av subventioner lite knas?
Det känns som om det stora flertalet som har möjlighet att få premien hade haft råd ”ändå”? Lite som elcykelpremien.
042406A9-76E3-4416-B6CD-5105BCC45F20.png
 
Miljöpartiet vill alltså ge mig en sådan här? Tackar så mycket.
Om vi ska ta diskussionen lite högre, är inte den här typen av subventioner lite knas?
Det känns som om det stora flertalet som har möjlighet att få premien hade haft råd ”ändå”? Lite som elcykelpremien.
042406A9-76E3-4416-B6CD-5105BCC45F20.png
Bättre att skippa momsen för alla rena elbilar & höja fordonsskatten för fossila
fordon ytterligare, med subvention för åkerier som inte har något alternativ :)
 
Men är det bra? Vad uppnår man för syfte, utöver att tjänstemännen kan swisha runt i lite dyrare bilar?
Ett litet försvar är att dessa bilar kommer ut till ”allmänheten” efter 2-3år som beggade. Precis som premium diesel/bensin tidigare. 40-50% av nypriset vilket är närmare verkligheten men fortfarande mycket pengar. MEN då ökar procentandelen elbilstyper på våra gator och drar ner co-nivån i luften. Mindre behov av bränsleinport/transport. El har vi överskott på.

/ kör diesel :(
 
just nu tyvärr vad gäller ren el så är det dyrt även om det inte är premium.
Exv Volkswagen ID.3 börjar ifrån 430 (minus bonus), blir rätt mycket pengar ändå beggat som det är just nu.

Jag tror heller inte att priserna kommer gå ner något nämnvärt för nybilar(el), kanske om det kommer väldigt små bilar etc.
Det med tanke på vilka enorma resuser biltillverkarna får lägga ner på R&D, nya verktyg etc etc etc för att ställa om

Ett litet försvar är att dessa bilar kommer ut till ”allmänheten” efter 2-3år som beggade. Precis som premium diesel/bensin tidigare. 40-50% av nypriset vilket är närmare verkligheten men fortfarande mycket pengar. MEN då ökar procentandelen elbilstyper på våra gator och drar ner co-nivån i luften. Mindre behov av bränsleinport/transport. El har vi överskott på.

/ kör diesel :(
 
Funderar på att byta till mindre bil, kör inte alls några långa sträckor! Kollat in Honda E men...
Men har svårt att ge upp fart, blir ett dilemma

Tycker den ser plastig ut på bilderna vad gäller interiören. Till skillnad mot Enyaq som ser väldigt påkostad ut interiörmässigt och som ligger i samma prisklass
Provkörde igår. Väldigt plastig interiör, men bra ihopsatt. Tystare än de flesta bilar i kupén, blev väldigt överraskad!
 
Funderar på att byta till mindre bil, kör inte alls några långa sträckor! Kollat in Honda E men...
Men har svårt att ge upp fart, blir ett dilemma

Tycker den ser plastig ut på bilderna vad gäller interiören. Till skillnad mot Enyaq som ser väldigt påkostad ut interiörmässigt och som ligger i samma prisklass
Både Honda E & I.D3 är de enda förutom Tesla som jag kört, som faktiskt känns som elbilar. Inte så konstigt dock, med tanke på att plattformarna är gjorda för endast el till skillnad från många andra :)
 
Vad gäller räckvidd så klarar jag mig bra med hybrid för tillfället, speciellt när jag jobbat hemifrån 100% sen feb.
Men det känns som waste med en såpass stor bil som jag åker omkring själv i förutom när jag lämnar eller hämtar på skolan.



Både Honda E & I.D3 är de enda förutom Tesla som jag kört, som faktiskt känns som elbilar. Inte så konstigt dock, med tanke på att plattformarna är gjorda för endast el till skillnad från många andra :)
 
Funderar på att byta till mindre bil, kör inte alls några långa sträckor! Kollat in Honda E men...
Men har svårt att ge upp fart, blir ett dilemma

Tycker den ser plastig ut på bilderna vad gäller interiören. Till skillnad mot Enyaq som ser väldigt påkostad ut interiörmässigt och som ligger i samma prisklass
BMW i3?
 
Tillbaka
Topp