• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    992
Klarar tyvärr inte av utseendet :D
Jag är den typen om jag inte tittar efter min bil efter jag parkerat den så är det inget för mig. Jag är ganska säker på att det inte kommer ske med den ....


En provkörning kanske får dig att tänka om?
Utseende som inte ens en mamma skulle gilla, visst, men svinkul att köra och spontant tyckte jag kvaliten på inredning etc höll hög klass jämfört med andra småbilar.
 
Klarar tyvärr inte av utseendet :D
Jag är den typen om jag inte tittar efter min bil efter jag parkerat den så är det inget för mig. Jag är ganska säker på att det inte kommer ske med den ....
Förstår vad du menar!

0D2C81D6-A1CB-47FB-9B9C-EF2712C4AC15.jpeg
 
Alltså, jag vet egentligen inte vad jag tycker om det där... Är det SÅ viktigt att alla ska börja köra elbil helt plötsligt? Visst, jag ser en fördel i att jag själv kan köpa en fräsig bil när tjänstebilen nu ska bytas ut men det är mycket pengar som fördelas ut när det finns många andra hål (och jag tycker inte att argumentet "systemet är ju självfinansierande" är hållbart).

Vad tror ni om det här?
https://teknikensvarld.se/hur-ska-tjanstebilen-beskattas-2021-experter-och-politiker-svarar/
Kommer laddhybriderna som redan är i trafik plötsligt bli dyrare nu?
jag skulle hellre se att de som har lägre inkomst får mer i bidrag. Det systemet finns i California och känns mer rättvist. Den som köper en Tesla behöver inget bidrag.
 
Jo, fast 46 mil WLTP kommer troligen bli under 40 mil i verklig räckvidd.
Tror inte det blir så illa. Wltp är en hård cykel, jag ligger bara några % under uppgiven räckvidd i verklig körning. Dock har jag ju inte kört vintertid än förstås. (Har dock garage så jag tror inte det blir katastrof då heller. Vi får se)
 
Om vi ska ta diskussionen lite högre, är inte den här typen av subventioner lite knas?
Elbilar har ingen "subvention" om man ska vara petig. Det är pengar som betalats in av andra förare, inget staten skjuter till.
Sen tror jag systemet kommer avvecklas helt inom 5 max 10 år. Det fallerar när ingen köper "vanliga" bilar längre. Det säljs liksom inte tillräckligt många Touareg för att betala 60000kr/st för 10.000 ID3 om året. Inte nära ens.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: par
Det låter jag vara osagt. Men sett till vad man får för pengarna (i alla fall de modeller som presenterats) så är det lovande.

Men söte jesus vad ful den är, i3an är ju om inte vacker så åtminstone lite intressant. Är det en tävling elbilsdesigner emellan? Parkerade bredvid en Jaguar I Pace igår och stod och förundrades en bra stund över hur f*n den såg ut.
 
jag tycker den ser helt ok ut.
Är nog en bil som skall köpas i mörk färg
Men söte jesus vad ful den är, i3an är ju om inte vacker så åtminstone lite intressant. Är det en tävling elbilsdesigner emellan? Parkerade bredvid en Jaguar I Pace igår och stod och förundrades en bra stund över hur f*n den såg ut.
 
Senast ändrad:
Jag ser fortfarande inga fördelar... är det ett egensyfte att vi ska köra på el numera?

Lägg pengarna på något annat, även om jag själv naturligtvis kommer nyttja detta till max.
Att inte nyttja vår rena energi vore korkat. Flera raffinaderier hade kunnat stängas helt i framtiden, och då hade vi haft ett ännu större överskott - även om hela fordonsflottan hade varit helt BEV-baserad...
 
Missar jag något eller varför är det så glada hurrarop över 10.000kr? Visst, det är en slant men köper man en bil för 600k känns det ju lite som att det kan kvitta?
 
Sverige klarar inte ens av att förse industrin med den el som behövs pga korkade politiker. Undra hur det blir när Svensson ska ladda bilen varje natt?
Eftersom behovet kommer vid helt olika tidpunkter på dygnet så kommer det fungera tämligen bra. Mängden el för att köra bilar är dessutom mindre än vad man kan tro. Såg en siffra på att om ALL personbilstrafik går över på en natt så handlar det om 5% av elproduktionen. Inte en oöverstiglig siffra känns det som.
 
Eftersom behovet kommer vid helt olika tidpunkter på dygnet så kommer det fungera tämligen bra. Mängden el för att köra bilar är dessutom mindre än vad man kan tro. Såg en siffra på att om ALL personbilstrafik går över på en natt så handlar det om 5% av elproduktionen. Inte en oöverstiglig siffra känns det som.
Du har rätt. Om alla personbilar skulle gå på el i Sverige skulle elbehovet öka med 13MWh per år. Sverige exporterar idag 20MWh per år. Så el finnas så det räcker. Dock kommer vi kanske behöva stärka upp elnätet på vissa ställen. Samtidigt finns det teknik för att hålla nere och fördela effekten och inte skapa effekttoppar i elnätet
 
Yes, LR på firman. Behöver ju ingen dragkrok och gillar lite busigare bilar, så borde trivas riktigt fint i en Performance. LR är ju bara bästa bilen jag haft, så vi snackar verkligen mer lust än behov här.

Står inför samma val.
Frågan är om det är värt de? Blir det LR vill jag nog sänka den, någon med erfarenhet?
 
Tillbaka
Topp