• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    993
Tycker man skött sina åtaganden gentemot kunderna katastrofalt dåligt genom åren och för det förtjänar man att bli dömd därefter. Galvningen ser fortf ut att vara problem då en bekants 2019 nu ska in för att se vad man ska göra åt att tre av fyra dörrar ser ut att ha psoriasis, man kommer förmodligen sin vana trogen att 1. Erkänna peoblemet men skita i det. 2. Möjligen lackera om dörrarna för att man inte erkänner att galvningen är katastrof och så är problemet tillbaka inom 2år igen

Ja, galvningen släpper och lämnar plåtrena prickar, det har drabbat alla våra VW (6-7st) utom den absolut nyaste som dock bara är ett halvår gammal. De andra har dessa fula prickar och det går aldrig på någon form av garanti, "det är skador som kommer utifrån" säger de bara och skakar på huvudet.
 
Ja, galvningen släpper och lämnar plåtrena prickar, det har drabbat alla våra VW (6-7st) utom den absolut nyaste som dock bara är ett halvår gammal. De andra har dessa fula prickar och det går aldrig på någon form av garanti, "det är skador som kommer utifrån" säger de bara och skakar på huvudet.
Då kommer min följdfråga, varför fortsätter du med VW? :)
 
vad gör ni med bilarna ;P, har haft en Audi TT(var 3 år gammal när jag sålde), Passat(var 3 år gammal när den såldes), Golf(3 år gammal när den byttes in) och nu en Tiguan(1 år gammal) ingen har påvisat något av det ni nämner
 
Senast ändrad:
Senaste tillskottet i bilparken.

IMG_20201003_145052.jpg
 
Hur hade tesla löst det?.. :)
27D44E1C-D3B4-481A-B947-DBB92B744593.jpeg
Hahaha fyfan :D:facepalm:

Har faktiskt fått otroligt snabb & bra service de få gånger jag haft problem (en högtalare som glappade till, och lite gnissel från en gummipackning vid ratten). Det enda jag väntar på sedan länge är uppgradering till FSD-datorn, men de har precis börjat dyka upp & tas i turordning :)

Nu har vi typ 10-12 VW’s i bolaget, och det minskar stadigt i antal. Går över mer till Audi, Volvo, Tesla, Kia osv
 
vad gör ni med bilarna ;P, har haft en Audi TT(var 3 år gammal när jag sålde), Passat(var 3 år gammal när den såldes), Golv(3 år gammal när den byttes in) och nu en Tiguan(1 år gammal) ingen har påvisat något av det ni nämner
Förstår inte heller. Inne på bil från VW gruppen nr3 och de har inte haft en prick annat än av stenskott

Senaste tillskottet i bilparken.
IMG_20201003_145052.jpg
Gratulerar, det där är en fantastisk bil. Oerhört nöjd med min. Men köpte du den bil som var lite "berömd" ett tag? Det vill man ju höra mer om i så fall.
 
  • Like
Reactions: par
Första laddhybriden för min del kom hem förra veckan efter ca 1 månads försening pga covid. Mycket nöjd hittills förutom att jag inte har fattat mig på laddsladden som ibland inte går att dra loss från varken station eller bil :banghead:
44E04A09-6319-432C-928C-3B364DAF73E1.jpeg
 
Första laddhybriden för min del kom hem förra veckan efter ca 1 månads försening pga covid. Mycket nöjd hittills förutom att jag inte har fattat mig på laddsladden som ibland inte går att dra loss från varken station eller bil :banghead:
44E04A09-6319-432C-928C-3B364DAF73E1.jpeg
Laddningen måste vara avslutad för att det ska gå att dra ur sladden. Antingen görs det via app eller knapp, vet inte exakt vad som gäller för iV.
 
Så mycket har jag fattat men det går ändå inte :)Det kanske finns viss fördröjning innan man kan dra ut den?
På min bil måste man trycka på knappen som sitter precis bredvid Typ2 uttaget för att få ut kabeln även om laddningen är klar. Det hörs ett tydligt "tjiip"-ljud när spärren släpper.
 
Okej ska se om det finns något sådant i min bil. Tack för tipset :)
5. After the charging starts, you log out and the socket is locked to prevent the cable from being disconnected during charging.
6. After charging is completed, you log in and unplug the cable. Then you can continue driving.
https://www.skoda-auto.com/world/emobility-faq-charging

Huvudspåret verkar vara att göra det via appen enligt ovan. Men nog finns det två fysiska knappar också på bilden?
upload_2020-10-6_16-12-30.png
 
Då kommer min följdfråga, varför fortsätter du med VW? :)
Det är lite blandade skäl, i några fall har det inte funnits någon konkurrent med samma funktion, i några andra fall har vi förstås tänkt ”det är ändå garanti på en ny bil”.

Det går ju inte förneka att bilarna i sig är trevliga när de fungerar, jag är väldigt nöjd med Passaten rent körmässigt. Sen har de prickat ”rätt” vad gäller förmånsvärdet, det är få andra bilar som är så billig för föraren som en Passat GTE.

Men nu är det faaaan slut, den saken är klar.
 
5. After the charging starts, you log out and the socket is locked to prevent the cable from being disconnected during charging.
6. After charging is completed, you log in and unplug the cable. Then you can continue driving.
https://www.skoda-auto.com/world/emobility-faq-charging

Huvudspåret verkar vara att göra det via appen enligt ovan. Men nog finns det två fysiska knappar också på bilden?
upload_2020-10-6_16-12-30.png
Helt idiotisk lösning?! Varför inte bara kunna trycka på lås upp knappen som på de flesta andra eller att den frigörs i samband med att man öppnar dörren (keyless)...
 
5. After the charging starts, you log out and the socket is locked to prevent the cable from being disconnected during charging.
6. After charging is completed, you log in and unplug the cable. Then you can continue driving.
https://www.skoda-auto.com/world/emobility-faq-charging

Huvudspåret verkar vara att göra det via appen enligt ovan. Men nog finns det två fysiska knappar också på bilden?
upload_2020-10-6_16-12-30.png
Precis, jag har två knappar där framme precis som på bilden men fattar inte vad de står för. Enligt säljaren ska det gå att låsa upp bilen och därefter dra ut sladden förutsatt att laddningen är avslutad men jag har fått dra i sladden rätt länge innan den har lossnat de två gånger jag har laddat.
 
Förstår inte heller. Inne på bil från VW gruppen nr3 och de har inte haft en prick annat än av stenskott


Gratulerar, det där är en fantastisk bil. Oerhört nöjd med min. Men köpte du den bil som var lite "berömd" ett tag? Det vill man ju höra mer om i så fall.
Yesbox, det är den bilen som det var en del skriverier om..
Jag fick en så sjukt bra deal så det gick inte att tacka nej. De körde rätt rejäla kampanjer på den vid årsskiftet och nu kickar dessutom miljöbilspremien in.
Hittills har jag kört 50 mil och den är magiskt bekväm att åka i. Tyst och stabil på typiskt Audi-sätt. Det är bara synd att den är så pass törstig (eller vad säger man om en elbil?) vilket gör att räckvidden blir rejält lidande. Men då det är vår andrabil spelar det ingen större roll. Vid längre resor tar vi Teslan.
 
Ja, galvningen släpper och lämnar plåtrena prickar, det har drabbat alla våra VW (6-7st) utom den absolut nyaste som dock bara är ett halvår gammal. De andra har dessa fula prickar och det går aldrig på någon form av garanti, "det är skador som kommer utifrån" säger de bara och skakar på huvudet.
Jag hade sådana prickar på dörrarna på en Golf GTE jag hade tidigare. Bilen var bara 6 månader gammal när jag lämnade tillbaka den och enligt VW berodde det på skador i lacken från dörruppslag och stenskott. Jag gav dem en rejäl utskällning när de antydde att jag skulle stå för omlackering av dörrarna.. Det slutade med att de tog det på goodwill.
 
Jag hade sådana prickar på dörrarna på en Golf GTE jag hade tidigare. Bilen var bara 6 månader gammal när jag lämnade tillbaka den och jag gav dem en rejäl utskällning när de antydde att jag skulle stå för omlackering av dörrarna.. Det slutade med att de tog det på goodwill.
Det måste ju sägas att det är väldigt märkligt när tex syskonen från Skoda inte tycks ha samma problem som VW...

Bra att du inte lät dem sno dig på stålar :) många andra hade bara tagit det...
 
Precis, jag har två knappar där framme precis som på bilden men fattar inte vad de står för. Enligt säljaren ska det gå att låsa upp bilen och därefter dra ut sladden förutsatt att laddningen är avslutad men jag har fått dra i sladden rätt länge innan den har lossnat de två gånger jag har laddat.


Det var likadant med min E-Golf. Tokmata på låsupp-knappen bara så lossnar den till slut.
 
Yesbox, det är den bilen som det var en del skriverier om..
Jag fick en så sjukt bra deal så det gick inte att tacka nej. De körde rätt rejäla kampanjer på den vid årsskiftet och nu kickar dessutom miljöbilspremien in.
Hittills har jag kört 50 mil och den är magiskt bekväm att åka i. Tyst och stabil på typiskt Audi-sätt. Det är bara synd att den är så pass törstig (eller vad säger man om en elbil?) vilket gör att räckvidden blir rejält lidande. Men då det är vår andrabil spelar det ingen större roll. Vid längre resor tar vi Teslan.
Jag skulle också köpt den för de pengarna. Hälften av problemen med förra ägaren verkade också bero på att han inte visste vad han köpt kombinerat med en okunnig ÅF.
 
Helt idiotisk lösning?! Varför inte bara kunna trycka på lås upp knappen som på de flesta andra eller att den frigörs i samband med att man öppnar dörren (keyless)...
Ingen aning. Mina kollegor som kör GTE verkar inte ha några problem att få ut sladden och det är ju samma bil under skalet. Dock kan ju Skoda ha valt annan programvara osv.
 
Det är lite blandade skäl, i några fall har det inte funnits någon konkurrent med samma funktion, i några andra fall har vi förstås tänkt ”det är ändå garanti på en ny bil”.

Det går ju inte förneka att bilarna i sig är trevliga när de fungerar, jag är väldigt nöjd med Passaten rent körmässigt. Sen har de prickat ”rätt” vad gäller förmånsvärdet, det är få andra bilar som är så billig för föraren som en Passat GTE.

Men nu är det faaaan slut, den saken är klar.
Där håller jag med, svårt att konkurrera med det förmånsvärdet. Dubbelt upp på en V60 tex och för dem som behöver utrymmet och ser till plånboken så ligger exempelvis Volvo lite snett på det då man erbjuder 340hk som minst kontra ex. GTE.

Optima är en annan som lyckats bra med att mata in det mesta till ett lågt förmånsvärde, typ ventilerade stolar är rätt uppskattat.
 
Tillbaka
Topp