Ja, så kan du ju tolka det om du vill, men är även en realitet för mig.Det kloka i tankarna ligger i att dom bekräftar din oro?
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja, så kan du ju tolka det om du vill, men är även en realitet för mig.Det kloka i tankarna ligger i att dom bekräftar din oro?
Elbil passar bra nära en "hemmabas" eller om man kör någon sorts linjekörning hela tiden där man av erfarenhet vet att det finns lediga laddställen. Jag har själv funderat på en elbil för stadskörning, gör inget om det är billigaste gamla som går att få tag på med 50% kapacitet kvar i batteriet, det räcker oftast ändå.
Reser man som @MJ24 mer slumpvis och på mindre orter långt hemifrån skulle jag absolut inte välja elbil i dagsläget, låter som ett av användarfallen som bör vänta längst med att byta till elbil. Att leta laddstolpar när man har dagar fyllda av möten, stressiga resor och snabba måltider varhelst man kan, nej tack.
Behövs inte mer än en missad stor affär för att 50 000 kr i sparade drivmedelskostnader per år skall blir helt försumbart.
Lägg till det det omfattande servicenät som tex Volvo har och jämför det med Tesla, ja då vinner inte Tesla, även om den bilen skulle gå sönder mindre ofta.
Jag hade tagit V/XC60 T8. Kombinera om möjligt med en fabrikstur samt museet (coronastängt) vid leverans i Göteborg för maximal upplevelse, även uppskattat av de yngre! Kanske kan de ordna så du ser när de bygger just din bil, detta sista är jag dock osäker på.
VOLVO CAR CORPORATION | Volvo Car Fabrikstur (Sve)
de verkar köra detta fortfarande!
Hem - Volvo Museum
coronastängt
Besök Volvo Cars Göteborg | Volvo Car Sverige
Volvo Overseas Delivery | Swedish Vacation Package | Volvo Car USA
Allt är inte så enkelt, frågan är om man vill sponsra mer eller mindre suspekta gruvor genom att öka priset på batterimetallerna.
Ja, så kan du ju tolka det om du vill, men är även en realitet för mig.
Passat gte eller optima, lurar mellan dessa.
Årsmodeller 17-18, några tankar??
Kia med mycket utrustning, och bra räckvidd, men sämre på vintern och byggkvalite!?
Passaten känns ju mer välbyggd, men svårare att hitta den med rätt utrustning(panorama stort krav)
Men sämre räckvid, dock bättre på vinter!?
Japp, Model S LR ligger på 920 ren tror jag.
Andrahandsvärdet kan man såklart bara sia om men kolla vad som begärs på tex Blocket för 2-4 år gamla Teslor (oklart om de får ut pengarna). De ligger högt i förhållande till nypris.
Mycket dyrare än motsvarande fossilbil?Model S är svindyr att försäkra. Ibland ligger det ju utanför kalkylen dock. Man "glömmer" bort det.
Model verkar ligga runt 600k efter 36mån, det är ändå 300/36 8000kr/mån i ren värdeminskning som ska tas av någon.
Vad som är "motsvarande" är det svåra. Det är väl ungefär samma prisklass som 7-serie, A8 osv. Dvs dubbelt mot "vanlig" bil. Jag lyckas inte försäkra en Model S under 1400kr/mån helförs.Mycket dyrare än motsvarande fossilbil?
Såg det precis. Glömde de uppdateringsmöjligheterna på distans? Känns ju som att det borde vara standard numera.Och där kom det. Polestar återkallar alla bilar:
https://www.di.se/nyheter/motorstopp-for-polestar-alla-bilar-aterkallas-kritiskt/
OK, och samtliga Polestarägare, eller ett rättvisande urval, är med i den gruppen?De gjorde en undersökning i Polestar Sverige-gruppen på Facebook.
Model S är svindyr att försäkra. Ibland ligger det ju utanför kalkylen dock. Man "glömmer" bort det.
Model verkar ligga runt 600k efter 36mån, det är ändå 300/36 8000kr/mån i ren värdeminskning som ska tas av någon.
Vad som är "motsvarande" är det svåra. Det är väl ungefär samma prisklass som 7-serie, A8 osv. Dvs dubbelt mot "vanlig" bil. Jag lyckas inte försäkra en Model S under 1400kr/mån helförs.
Ja Norrlänningen är ju verkligen en sanningssägare, det är troligtvis därför han hellre kallar folk för troll och blockerar dem än tar en diskussion.Tänker mest att folk som har elbil i regel får det att funka bra, ta till exempel @Norrlänningen som bor där allt är långt bort och kuskar runt med släp. Eller brorsan som spruttar upp till Skellefteå från mellansverige på möten och tycker att det funkar bättre än med diesel-Allroaden han sportade innan förra/första Teslan. Eller VD:n respektive affärsområdeschefen i ett företag jag är inblandat i som vi tvingade på elbilar efter sina A6 Allroads som trivs ypperligt med e-tron och Model 3 även om dom kör långt mycket mer än mig. Men ändå kommer det kloka från folk som, såvitt jag vet, är kvar på fossilstadiet?
Du lär säkert få tänka om och lära om endel med elbil, men det har andra gjort med framgång redan. Dom milen med milersättning och egenbetalat bränsle är ju kanon, och knappast något som borde vara ett problem för en arbetsgivare.
Det är ju bra saftigt alltså.Vad som är "motsvarande" är det svåra. Det är väl ungefär samma prisklass som 7-serie, A8 osv. Dvs dubbelt mot "vanlig" bil. Jag lyckas inte försäkra en Model S under 1400kr/mån helförs.
Nej, men 34 personer hade fått bilen bärgad någon gång under de 2 första veckorna.OK, och samtliga Polestarägare, eller ett rättvisande urval, är med i den gruppen?
Själv gick jag med i en bilgrupp när jag behövde hjälp med en krånglande bil. Självrekryterad panel och allt sånt där du vet!
Ja Norrlänningen är ju verkligen en sanningssägare, det är troligtvis därför han hellre kallar folk för troll och blockerar dem än tar en diskussion.
Elbilar har många roller där de kan fungera bra, men jag tror du helt enkelt får acceptera att för @MJ24 innebär elbil en ytterligare stress som han inte vill ha i sitt liv.
Du uppvisar tydliga tecken på
Den gyllene hammaren – Wikipedia
Den gyllene hammaren är ett begrepp som är tillämpligt på många områden. Den beskriver ett förhållningssätt, som har sitt ursprung i bilden av ett barn som just har fått en hammare och kanske tre-fyra spikar. Spikarna tar snabbt slut, men barnet tycker fortfarande att det är roligt att leka med hammaren, och därför börjar allt i barnets omgivning att se ut som spik.
I allmän betydelse är "den gyllene hammaren" ett förhållningssätt till en teori av något slag, som innebär att man är så förtjust i sin egen teori, att man tror att den är lösningen på alla möjliga problem som den inte ursprungligen utformades för.
Du verkar också vara en kul person som tvingar andra till saker! Kul att de säger att de är nöjda med bilarna du tvingade dem att köpa, de känner säkert att de kan säga vad de verkligen tycker till dig!
Det du och andra "batteristollar" inte förstår är att världen inte är riktigt så enkel. Här får du en bild på en läckande slagghög vid en gruva som du kan meditera kring! Undra om de kan dricka eller ens bada i sjön i bakgrunden, troligtvis inte?
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=5224960
M3 är klart billigare att försäkra än Model S. En person jag träffar yrkesmässigt som sitter på produktavdelningen på ett försäkringsbolag säger att höga premien på Model S beror på att batteriet skadas av krockar även i lägre hastigheter. Dvs en krock som kostar 30.000kr att laga på en "vanlig" bil kostar 180.000kr på en Model S. Dock fanns inte M3 när jag pratade med honom så vet inte om den har samma problem eller ej. Kanske inte och därför premien är lägre. Eller att det finns så många fler att skadorna fördelas på fler enheter.Det är ju bra saftigt alltså.
Vill minnas att M3 inte är svindyr men inte heller billig. Ingen vagnskada nya va?
M3 är klart billigare att försäkra än Model S. En person jag träffar yrkesmässigt som sitter på produktavdelningen på ett försäkringsbolag säger att höga premien på Model S beror på att batteriet skadas av krockar även i lägre hastigheter. Dvs en krock som kostar 30.000kr att laga på en "vanlig" bil kostar 180.000kr på en Model S. Dock fanns inte M3 när jag pratade med honom så vet inte om den har samma problem eller ej. Kanske inte och därför premien är lägre. Eller att det finns så många fler att skadorna fördelas på fler enheter.
Ju fler elbilar som rullar desto lägre kommer premierna bli är jag rätt säker. Exempelvis lär ju skadekostnaderna för maskinskadeförsäkringen sjunka rejält med tiden.
Tack för bra svar, hört om havererande vattenpump på kian rätt ofta, men kias garanti på rätt verkstad känns ju nice. Aja, får lura vidare, men passat känns ändå som en redigare bil.Jag har Passat som förmånsbil och en kollega kör Optima, spontant tycker jag att Passaten är mer eller mindre överlägsen på allt. Den är har skönare stolar, överlägsen kvalitetskänsla och allt är betydligt mer genomarbetat och påkostat.
Dock är kvaliteten ett problem, jag lämnade ifrån mig en VW-suv som bråkade enormt när den blev äldre än två år och Passaten är inte bättre;
-problem med lacken
-drivaxlarna är bytta
-farthållaren strulade
Det är väl de stora sakerna som tillsammans kostat 30.000kr, nästa grej är framvagnen som låter förskräckligt illa när man kör över farthinder. Dock har jag klarat mig från fel på hybridsystemet, som också verkar vanligt.
Bilen är en -18 som gått 8000 mil.
Jag ligger på 0.5-0.6 i förbrukning och det tycker jag är bra, Optiman ligger också däromkring.
Båda fungerar bra på vintern men Kia har ingen orignalmonterad värmare tyvärr, det är väl en smaksak men jag använder VW:ns värmare hela tiden och tycker att lösningen med fjärrkontroll är smidig.
Tack för bra svar, hört om havererande vattenpump på kian rätt ofta, men kias garanti på rätt verkstad känns ju nice. Aja, får lura vidare, men passat känns ändå som en redigare bil.
Personangrepp istället för att bemöta med argument. Man kan ju undra varför du väljer den strategin...Alltid lika fascinerande att vartåt du spretar på nätterna i trådarna. Det finns liksom sällan nåt direkt sammanhang. Hur kommer det sig att du hittade till klocksnack och känner att det är ett passande forum?
Klart jag bestämmer i styrelserollen, tillsammans med resterande styrelse. Det är liksom hela vitsen att ha en styrelse.
Resten är för vimsigt för att ens orka bemöta.
M3 är klart billigare att försäkra än Model S. En person jag träffar yrkesmässigt som sitter på produktavdelningen på ett försäkringsbolag säger att höga premien på Model S beror på att batteriet skadas av krockar även i lägre hastigheter. Dvs en krock som kostar 30.000kr att laga på en "vanlig" bil kostar 180.000kr på en Model S. Dock fanns inte M3 när jag pratade med honom så vet inte om den har samma problem eller ej. Kanske inte och därför premien är lägre. Eller att det finns så många fler att skadorna fördelas på fler enheter.
Ju fler elbilar som rullar desto lägre kommer premierna bli är jag rätt säker. Exempelvis lär ju skadekostnaderna för maskinskadeförsäkringen sjunka rejält med tiden.
Killgissar, men tänker att aluminiumkonstruktionen inte hjälper till att hålla kostnaderna nere. Vill minnas att alu-A8 och A2 är rätt svindyra jämfört med liknande, mer konventionella bilar.
Volkswagen AG gör fina bilar men oavsett om det är en VW eller Audi så är tillförlitligheten inte tillfredställande. Det är också min erfarenhet. Undvik.Ja, Passat är mycket mer bil men jag hade aldrig vågat äga en själv med tanke på vilka reparationskostnader vi haft. De andra vw-produkter vi kört i förtaget har varit precis lika usla, tyvärr.
Tack för bra svar, hört om havererande vattenpump på kian rätt ofta, men kias garanti på rätt verkstad känns ju nice. Aja, får lura vidare, men passat känns ändå som en redigare bil.
Fast det är inte det som driver upp premierna, den där krocken hade kostat lika mycket att ersätta i en "konventionell" bil (blir ju inlösen i båda fallen). Det är mindre smällar som bara ger plåtskador i vanliga bilar men som skadar batteriet i plattan på elbilar som är det stora problemet.Model 3-batteri efter frontalkrock med betongfundament i 130-140km/h.
Inte ens en liten gnista slog ut.
Noll respons om Mazda MX-30 så jag försöker igen Har läst nu att det troligtivis ska komma en variant med wankelmotor men som inte ska driva bilen utan ladda batteriet. Stod att BMW har en liknande lösning på i3, men när jag läser på BMW:S hemsida så hittar jag ingenting om en lösning som påminner. Är det någon som kan peka mig i rätt riktning med vad lösningen innebär om det är så att jag har missat vart man hittar info. Och Om det nu är så att BMW har liknande upplägg, hur stor skillnad i räckvid är det på den varianten mot enbart batteri.