Toppen, tack! Inte så konstigt att jag inte hittade det då Låter lovande hur som helst då +10-15mil skulle vara perfekt. Nuvarande leasing går ut om exakt om ett år så med lite tur har den modellen släppts till dess.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Model 3-batteri efter frontalkrock med betongfundament i 130-140km/h.
Inte ens en liten gnista slog ut.
Fast det är inte det som driver upp premierna, den där krocken hade kostat lika mycket att ersätta i en "konventionell" bil (blir ju inlösen i båda fallen). Det är mindre smällar som bara ger plåtskador i vanliga bilar men som skadar batteriet i plattan på elbilar som är det stora problemet.
Anledningen till att BMW la ner sin räckviddsförlängare var på grund av att de såg att bensinmotorn endast satte igång vid mindre än 10% av alla körningar.Toppen, tack! Inte så konstigt att jag inte hittade det då Låter lovande hur som helst då +10-15mil skulle vara perfekt. Nuvarande leasing går ut om exakt om ett år så med lite tur har den modellen släppts till dess.
Anledningen till att BMW la ner sin räckviddsförlängare var på grund av att de såg att bensinmotorn endast satte igång vid mindre än 10% av alla körningar.
Köparna valde den bilen för tryggheten, men de flesta skulle klara sig utan räckviddsförlängaren.
Om räckviddsförlängaren aldrig får starta kan det leda till problem, som uttorkning av packningar eller mögelbildning i tanken. Detta problem gäller ju egentligen de flesta laddhybrider som har mer än 5-6 mils räckvidd. Lösningen blir att man tvingar bilen att sätta igång förbränningsmotorn trots att det finns gott om energi i batteriet.
Jag har alltid gillat Mazda och deras design. Kanske för jag heter Mazdak Men jag är något skeptisk till bakdörrarna. Har själv haft BMW i3 som har likadana bakdörrar och det finns både nackdelar och fördelar.Tack för svar. Jag skulle tro att räckviddsförlängaren skulle kicka igång åtminstone ett par gånger i veckan om jag ser till mitt körmönster. Visst skulle jag kunna stanna och ladda efter 20 mil, men om det nu kommer en variant med wankel till nästa år skulle det passa perfekt. Jag tycker att utseendet i kombination med interiörer är riktigt bra, och för en gångs skull är det en ombonad förarmiljö istället för att man försöker göra det så sterilt som möjligt varför man nu skulle vilja ha det så bara för att bilden drivs av elektricitet.
Jag har alltid gillat Mazda och deras design. Kanske för jag heter Mazdak Men jag är något skeptisk till bakdörrarna. Har själv haft BMW i3 som har likadana bakdörrar och det finns både nackdelar och fördelar.
Jag har alltid gillat Mazda och deras design. Kanske för jag heter Mazdak Men jag är något skeptisk till bakdörrarna. Har själv haft BMW i3 som har likadana bakdörrar och det finns både nackdelar och fördelar.
Sant. Plus att REX-modellen vid övergången till WLTP inte räknades som elbil utan hybrid. Varje såld elbil får räknas flera gånger* när man ska räkna ut genomsnittsutsläppen för en biltillverkare. Dvs det måste vara rena elbilar man säljer för att man ska kunna få ner utsläppssnittet till rätt nivå. De klarar det inte annars.Anledningen till att BMW la ner sin räckviddsförlängare var på grund av att de såg att bensinmotorn endast satte igång vid mindre än 10% av alla körningar.
Köparna valde den bilen för tryggheten, men de flesta skulle klara sig utan räckviddsförlängaren.
Anledningen till att BMW la ner sin räckviddsförlängare var på grund av att de såg att bensinmotorn endast satte igång vid mindre än 10% av alla körningar.
Om räckviddsförlängaren aldrig får starta kan det leda till problem, som uttorkning av packningar eller mögelbildning i tanken. Detta problem gäller ju egentligen de flesta laddhybrider som har mer än 5-6 mils räckvidd. Lösningen blir att man tvingar bilen att sätta igång förbränningsmotorn trots att det finns gott om energi i batteriet.
@Clark Kent stod och tittade på en MX-30 idag när jag lämnade in MX-5an på service. Ser bra ut! Som en ensamåkare lär den funkar bra om man kör kortare sträckor.
Det är ingen raket dock men för stadskörning så lär den funka bra. Dock så är steget upp till en ID3 inte jättestor. Ser att man kan exv privatleasa ID3 för 3500-4000
Jag får nästan samma ångest av ID3´s interiör som Model3 dock Ett problem med att försöka göra en interiör så digital som möjligt är att den riskerar att se daterad ut snabbare än en ”vanlig”. I ID3´s fall tycker jag redan att den ser ut som något som kom för ett antal år sedan och dessutom att man bara har tryckt dit en digitalenhet utan någon som helst tanke på utseende, harmoni och symetri.
Är inte förtjust i det yttre heller. En av sakerna jag gillar allra mest med Mazdan är att det inte går att se att det är en elbil. Jag kan förstå att man i elbilens begynnelse skulle göra utseendet så futuristiskt som möjligt, men personligt uppskattar jag en mer normal design.
Om wankelmotorn kan öka räckvidden från 20 till 35mil kommer den bli perfekt för mig
Jag får nästan samma ångest av ID3´s interiör som Model3 dock Ett problem med att försöka göra en interiör så digital som möjligt är att den riskerar att se daterad ut snabbare än en ”vanlig”. I ID3´s fall tycker jag redan att den ser ut som något som kom för ett antal år sedan och dessutom att man bara har tryckt dit en digitalenhet utan någon som helst tanke på utseende, harmoni och symetri.
Är inte förtjust i det yttre heller. En av sakerna jag gillar allra mest med Mazdan är att det inte går att se att det är en elbil. Jag kan förstå att man i elbilens begynnelse skulle göra utseendet så futuristiskt som möjligt, men personligt uppskattar jag en mer normal design.
Om wankelmotorn kan öka räckvidden från 20 till 35mil kommer den bli perfekt för mig
Kan tycka att ID3 är värre, den är liksom varken eller. Skärmar OCH knappar. Gå all in eller var traditionell som fan, vilket som är bättre än mellanmjölk.
mest tacky är dock Paus och Play på broms och gaspedalerna......
bara på 1st versionen tror jagmest tacky är dock Paus och Play på broms och gaspedalerna......
Kan tycka att ID3 är värre, den är liksom varken eller. Skärmar OCH knappar. Gå all in eller var traditionell som fan, vilket som är bättre än mellanmjölk.
Är väll lite så man tänker, ska attrahera volym och inte bara folk som jobbar med ”it”?Kan tycka att ID3 är värre, den är liksom varken eller. Skärmar OCH knappar. Gå all in eller var traditionell som fan, vilket som är bättre än mellanmjölk.
Är det pga volym som kvalitén är så pass undermålig hos VAG?Är väll lite så man tänker, ska attrahera volym och inte bara folk som jobbar med ”it”?
På ID3?Är det pga volym som kvalitén är så pass undermålig hos VAG?
Varken du eller någon annan i tråden har ju suttit i bilen? Anekdoter om Passater hit och dit säger rätt lite. Tittar man på maskinskadekostnader eller DEKRAs statistik i stor skala ligger VW väldigt bra till. VW har inte haft några nämnvärda maskinskador i stor skala sen gaspassaterna.Är det pga volym som kvalitén är så pass undermålig hos VAG?
Jag har suttit i bilen. Men inlägget som sådant handlar mer om VAG än specifik modell. Angående maskinskador så har du säkert rätt, men fortf är det helt oförståeligt hur man kan tycka det är ok att belasta kunder med spridarbyten, tfsi motorn med det katastrofala oljedrickandet 1l/100mil var ok på den a6 jag hade eller för att inte tala om dubbla dsg lådor som rasade på firmabilen. Hur är det med rost och problem med galvningen? Jag tycker det är alldeles för dåligt att två tre år gamla bilar ser ut som skit rent ut sagt. Kollar vi på transportbilarna ser det till och med värre ut..Varken du eller någon annan i tråden har ju suttit i bilen? Anekdoter om Passater hit och dit säger rätt lite. Tittar man på maskinskadekostnader eller DEKRAs statistik i stor skala ligger VW väldigt bra till. VW har inte haft några nämnvärda maskinskador i stor skala sen gaspassaterna.
Att skärmen sitter som den ska beror på att den ska hamna närmare händerna. Alla gör så, det går inte bygga panel lika nära och eftersom skärmarna nu är touch är det mycket viktigare.
Rostproblemen är borta (eller inte sämre än nåt annat) på VW sen b8 generationen på Passat, dvs 2016>. Oljeförbrukningen på Audis bensinmotorer försvann nånstans 2015 lite beroende på modell. Ingen tröst för de som drabbades då men man kan inte bedöma dagens bilar baserat på vad som hände med tidigare utgåvor. Det "smittar inte" över generationer så att säga DSG problem var främst fokuserade på torrkopplingsvarianten, dvs 1.6l motorer och mindre.Jag har suttit i bilen. Men inlägget som sådant handlar mer om VAG än specifik modell. Angående maskinskador så har du säkert rätt, men fortf är det helt oförståeligt hur man kan tycka det är ok att belasta kunder med spridarbyten, tfsi motorn med det katastrofala oljedrickandet 1l/100mil var ok på den a6 jag hade eller för att inte tala om dubbla dsg lådor som rasade på firmabilen. Hur är det med rost och problem med galvningen? Jag tycker det är alldeles för dåligt att två tre år gamla bilar ser ut som skit rent ut sagt. Kollar vi på transportbilarna ser det till och med värre ut..
Även om den bara gick igång vid 10% av körningarna kanske det var väldigt uppskattat och behövligt de gångerna? Att behöva stanna och ladda extra vid 10% av alla bilfärder skulle inte vara så kul, det skulle dessutom kunna vara så att detta var de långa bilfärderna. Konstigt sätt att tänka, låter mer som en ursäkt att få ta bort bensinmotorn enligt det alfgren skriver nedan.Anledningen till att BMW la ner sin räckviddsförlängare var på grund av att de såg att bensinmotorn endast satte igång vid mindre än 10% av alla körningar.
Sant. Plus att REX-modellen vid övergången till WLTP inte räknades som elbil utan hybrid. Varje såld elbil får räknas flera gånger* när man ska räkna ut genomsnittsutsläppen för en biltillverkare. Dvs det måste vara rena elbilar man säljer för att man ska kunna få ner utsläppssnittet till rätt nivå. De klarar det inte annars.
(Det är för övrigt därför som gasbilar inte får ha större bensintankar än runt 10liter. De anses inte vara gasbilar annars i WLTP klassningen.)
* ren humor, men säljer man 1 elbil räknas den som 5 (minns inte exakt men det ligger där) så att snittet för de stora EU-tillverkarna hamnar där de slipper böter.
Jag är inte så säker på att just wankelmotorn är optimal, med tanke på hur svårt Mazda har haft att få upp tillförlitligheten. Men visst, den är ju liten och lätt, men en wankelmotor lär nog inte lyfta begagnatpriserna, då är nog en kolvmotor att föredra.Tack för svar. Jag skulle tro att räckviddsförlängaren skulle kicka igång åtminstone ett par gånger i veckan om jag ser till mitt körmönster. Visst skulle jag kunna stanna och ladda efter 20 mil, men om det nu kommer en variant med wankel till nästa år skulle det passa perfekt. Jag tycker att utseendet i kombination med interiörer är riktigt bra, och för en gångs skull är det en ombonad förarmiljö istället för att man försöker göra det så sterilt som möjligt varför man nu skulle vilja ha det så bara för att bilden drivs av elektricitet.
Tänk på att tvådörrars bilar med baksäte tenderar att ha långa dörrar som krånglar till det i parkeringsgarage.Jag kommer åka utan passagerare i baksätet 99% av tiden så de kommer så gott som aldrig öppnas. Så för mig blir det varken ett potentiellt problem eller något som får mig att avstå köp.
Jag uppskattar faktiskt lekfullhet, speciellt när det kommer från ett tråkigt märke som VW. Kanske därför jag också uppskattar denna, Polo Harlekin:Blev tvungen att googla. Herregud
play pause pedaler
Är Dekras statistik tillförlitlig? Var det inte för att undvika att komma med i den där statistiken som många märken, inklusive VW, tog fram sina egna "mobilitetslösningar" där bärgning ingår i servicekostnaden?Varken du eller någon annan i tråden har ju suttit i bilen? Anekdoter om Passater hit och dit säger rätt lite. Tittar man på maskinskadekostnader eller DEKRAs statistik i stor skala ligger VW väldigt bra till. VW har inte haft några nämnvärda maskinskador i stor skala sen gaspassaterna.
Att skärmen sitter som den ska beror på att den ska hamna närmare händerna. Alla gör så, det går inte bygga panel lika nära och eftersom skärmarna nu är touch är det mycket viktigare.
Jag hade en annan bil än A6 från koncernen, från ett helt annat år, men självklart drack den olja och hade problem med spridarna fast den nästan var ny.Jag har suttit i bilen. Men inlägget som sådant handlar mer om VAG än specifik modell. Angående maskinskador så har du säkert rätt, men fortf är det helt oförståeligt hur man kan tycka det är ok att belasta kunder med spridarbyten, tfsi motorn med det katastrofala oljedrickandet 1l/100mil var ok på den a6 jag hade eller för att inte tala om dubbla dsg lådor som rasade på firmabilen. Hur är det med rost och problem med galvningen? Jag tycker det är alldeles för dåligt att två tre år gamla bilar ser ut som skit rent ut sagt. Kollar vi på transportbilarna ser det till och med värre ut..
Men hur länge fanns problemen med oljeförbrukning? 30 år, 20 år, 15 år? Jag tycker verkligen man kan döma ett bilmärke när de har problem med en uppenbar sak utan att göra något åt den under väldigt lång tid, det borgar ju inte för ett säkert ägande i framtiden direkt, även om de löst just problemet med oljeförbrukning.Rostproblemen är borta (eller inte sämre än nåt annat) på VW sen b8 generationen på Passat, dvs 2016>. Oljeförbrukningen på Audis bensinmotorer försvann nånstans 2015 lite beroende på modell. Ingen tröst för de som drabbades då men man kan inte bedöma dagens bilar baserat på vad som hände med tidigare utgåvor. Det "smittar inte" över generationer så att säga DSG problem var främst fokuserade på torrkopplingsvarianten, dvs 1.6l motorer och mindre.
ID3/4 kommer säkert ha sina problem också (lanseringen på ID3 är redan försenad pga programvaruproblem) men VW-gruppens problem är idag _lägre_ än många andra "fina" märken.
Jag har också suttit i ID3 - den känns sämre utförandemässigt än Golf. Lite trist kanske men jag skulle inte vara rädd för att köpa den alls.
Tycker man skött sina åtaganden gentemot kunderna katastrofalt dåligt genom åren och för det förtjänar man att bli dömd därefter. Galvningen ser fortf ut att vara problem då en bekants 2019 nu ska in för att se vad man ska göra åt att tre av fyra dörrar ser ut att ha psoriasis, man kommer förmodligen sin vana trogen att 1. Erkänna peoblemet men skita i det. 2. Möjligen lackera om dörrarna för att man inte erkänner att galvningen är katastrof och så är problemet tillbaka inom 2år igenRostproblemen är borta (eller inte sämre än nåt annat) på VW sen b8 generationen på Passat, dvs 2016>. Oljeförbrukningen på Audis bensinmotorer försvann nånstans 2015 lite beroende på modell. Ingen tröst för de som drabbades då men man kan inte bedöma dagens bilar baserat på vad som hände med tidigare utgåvor. Det "smittar inte" över generationer så att säga DSG problem var främst fokuserade på torrkopplingsvarianten, dvs 1.6l motorer och mindre.
ID3/4 kommer säkert ha sina problem också (lanseringen på ID3 är redan försenad pga programvaruproblem) men VW-gruppens problem är idag _lägre_ än många andra "fina" märken.
Jag har också suttit i ID3 - den känns sämre utförandemässigt än Golf. Lite trist kanske men jag skulle inte vara rädd för att köpa den alls.