• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
ID3an är förövrigt kvar på verkstad.
Först fyra dagar i Kista, de fick inte till det och så att kameramobilen/radarn i framrutan behöver bytas ut. Den är restad....

Sen ville handlaren jag fixa bilen ifrån give it a go. Oklart vad de tänkte de kunde göra annorlunda.. men de kom fram till samma slutsats. Den har varit hos dem sen i måndags. Oklart när jag får tillbaka den...

Själv så har jag knappt kört bilen 30mil sen jag fick den :(.

Även oklart om bilen har hårdvara som inte lirar med nyare programvara. Vet inte varför de behöver byta ut kameramodulen. Tidigare så funkade lane keep assist, skyltigenkänning och front collision varning/brake men nu funkar inte det efter den/de programvaror de lyckades få in därmed varför de vill byta modulen...
 
Körde min laddhybrid till Jämtland.
Snittade 0,97. Samma sträcka liknande körning med en D4 renderade i 0,65. 3dl mer sås för bebsinaren... För tco kalkylen ser hybrider generellt bra ut men för förare som rullar några tusen mil per år eller kör mestadels längre sträckor är hybrider bara skit. Så då var det sagt :)
Har 0.11 l/mil på min X5 45e senaste 1000 milen. Kör 250 mil per månad. Du köpte väl bil utifrån dina pendlingsbehov?
 
Skämt åsido. ;) Jag är ganska ny när det kommer till elbil och laddhybrid. Körde sträckan Göteborg Halmstad på julafton. Var tvungen och köra in och ladda i Varberg. Kostade 128 kr för att få ström så att det räckte hem. Hade jag inte bjudit svärfar på en åktur samt värmt upp bilen innan avfärd hade jag inte behövt ladda alls. Men Ionity verkar fungera bra enligt mig. Men jag har noll koll. :D
Ionity är för mig helt otänkbart pga ockerpriser trots EU-pengar ^^
Funkar bra, men snordyrt. Väljer hellre Circle K isåfall! :)
 
Har 0.11 l/mil på min X5 45e senaste 1000 milen. Kör 250 mil per månad. Du köpte väl bil utifrån dina pendlingsbehov?
Jag säljer volvo så jag köper inget efter behov mer än storlek ;)
Dock behöver jag inte tanka mer än en tank per kvartal vid vanligt bruk typ till från jobb och annan körning på hemmaplan med hybriden. Bristerna med hybriderna blir tydliga när man kör längre sträckor och därför blir hela den här tjänstebils grejen lite löjlig när man sitter och visar tco kalkyler för förare som kör 3-6000mil per år att hybriderna blir lönsamma vilket är bullshit :)
 
Med bra avtal ja, vissa betalar 6,90...
Oavsett vilket så är det lite skevt med tanke på att det är bekostat med skattemedel från EU-länderna, och bör då rimligtvis ha samma pris för alla & vara betydligt billigare än det är. Om privata aktörer vill ha höga priser är det fine by me.

Hela elbilsladdgrejen är ju i sin linda. Snart kommer fler aktörer in och det blir konkurrens.
 
Jag säljer volvo så jag köper inget efter behov mer än storlek ;)
Dock behöver jag inte tanka mer än en tank per kvartal vid vanligt bruk typ till från jobb och annan körning på hemmaplan med hybriden. Bristerna med hybriderna blir tydliga när man kör längre sträckor och därför blir hela den här tjänstebils grejen lite löjlig när man sitter och visar tco kalkyler för förare som kör 3-6000mil per år att hybriderna blir lönsamma vilket är bullshit :)
Klart de är lönsamma för tjänstebilsföraren. Jag sparar 50k per år jämfört med min gamla bensinare utan att jämföra med en ny med bonus malus hade kostat.... hur kan du vara säljare och inte veta det?
 
Klart de är lönsamma för tjänstebilsföraren. Jag sparar 50k per år jämfört med min gamla bensinare utan att jämföra med en ny med bonus malus hade kostat.... hur kan du vara säljare och inte veta det?
Förmånsbil och tjänstebil är olika saker. Att sitta med bolagsägare och rekommendera att köpa en hybrid till deras tjänstebilsförare för att en tco kalkyl säger att det blir lönsammare är det jag inte gillar.. Samma sak egentligen med förmånsbil då det tenderar att kosta bolaget mer om de rullar lite mil.. Diesel är fortf långt mycket mer ekonomiskt för ett bolag som rullar bilen låt säga 2000mil per år EUs och regeringens hantering i detta är katastrofalt dålig.

Och jo jag är mycket väl påläst om vad som är vad så du kan vara lugn.
 
330e drog runt 0.7 ner till GBG. Körde någon mil med elen resten med bensinaren.

Du får sluta kränga Volvo och börja sälja bilar med bra drivlinor :p
Till Volvons försvar så är den ju ganska mycket starkare, T8 ska ju göra 0-100 på under fem sekunder. Plus att den är fyrhjulsdriven, det sistnämnda påverkar ju också en del.

Om den bländande prestandan stämmer eller ej vet jag dock inte, den känns inte fullt så snabb i alla fall.

Och, ja, oaktat det så håller med om att den är törstig. Sällan man snittar under 0.8 utan oftare närmare litern.
 
Till Volvons försvar så är den ju ganska mycket starkare, T8 ska ju göra 0-100 på under fem sekunder. Plus att den är fyrhjulsdriven, det sistnämnda påverkar ju också en del.

Om den bländande prestandan stämmer eller ej vet jag dock inte, den känns inte fullt så snabb i alla fall.

Och, ja, oaktat det så håller med om att den är törstig. Sällan man snittar under 0.8 utan oftare närmare litern.
Bmwn är trots detta piggare pga bättre drivlina osv.
Fyrhjulsdriften är ju ingen bländade historia då det egentligen handlar om att elmotorn driver bak och fossil fram. Jämfört med den traditionella haldex så är denna awd rätt kass, truth to be told. Sen är det såklart bättre framkomlighet än vilken 2wd som helst men jämfört med vanlig awd är det stor skillnad
 
Bmwn är trots detta piggare pga bättre drivlina osv.
Fyrhjulsdriften är ju ingen bländade historia då det egentligen handlar om att elmotorn driver bak och fossil fram. Jämfört med den traditionella haldex så är denna awd rätt kass, truth to be told. Sen är det såklart bättre framkomlighet än vilken 2wd som helst men jämfört med vanlig awd är det stor skillnad
Och inte ens Haldex är något vidare terränggående system.
 
Står sig helt ok faktiskt.. Men ingen Land Rover direkt ;)
Ja absolut funkar det i, typ snö och lättare terräng. Det är stor skillnad på fyrhjulsdrift och fyrhjulsdrift - som många icke insatta inte vet om, vilket kan bli problematiskt. Men oftast nöjer sig nog de flesta med Haldex och liknande system :)
 
Bmwn är trots detta piggare pga bättre drivlina osv.
Fyrhjulsdriften är ju ingen bländade historia då det egentligen handlar om att elmotorn driver bak och fossil fram. Jämfört med den traditionella haldex så är denna awd rätt kass, truth to be told. Sen är det såklart bättre framkomlighet än vilken 2wd som helst men jämfört med vanlig awd är det stor skillnad
Nä, det kan jag hålla med om, Volvos vanliga fossilbilar har bättre 4x4-system men det är ju ändå en massa grejer som ska dras runt, som påverkar förbrukningen.

Är BMW så mycket piggare? Nu har jag förvisso bara kört XC60 och det är ju en stor klump men jag minns inte 330 som speciellt pigg, den upplevs också ganska tung.

Framkomligheten tycker jag dock är ganska bra på T8:eek:rna, däremot är den ju väldigt abrupt i sitt ingrepp om man inte tvingar fram konstant 4x4. Pinsamt nog är T8:an den enda bil jag haft som tenderar att gräva fast bakdäcken på uppfarten här hemma, och då har jag haft allt från Porsche 911 till S-klass och Jaguar. Ingen har haft problem, utom Volvon, enda sättet att komma runt det är genom att välja ”off-road” manuellt innan avresa.
 
Men alltså att en urladdad hybrid drar mycket på motorväg är väl inget nytt. Men om den är snålare på 99% av den övriga körningen så är det väl knappast ett problem? Flera av mina kollegor har gått från att tanka 1500 liter diesel till 200 liter bensin per år. Det är skillnad på riktigt vad gäller utsläpp och extremt mycket viktigare än om bilen drar 0.67 eller 0.62.

För övrigt är Haldex ett alldeles perfekt system till den användning den är tänkt och mer därtill. Jag har haft en Subaru Outback och gick till en Passat B8 efteråt. På väg märker man...ingenting. Haldex låser redan från 0 spinn numera vid stillastående och stora rattutslag. Detta är ändå testat med tunga släp på vinterväg osv. Inkopplingstiden som det tjatas om på Haldex märker man inte längre.
 
Även oklart om bilen har hårdvara som inte lirar med nyare programvara. Vet inte varför de behöver byta ut kameramodulen. Tidigare så funkade lane keep assist, skyltigenkänning och front collision varning/brake men nu funkar inte det efter den/de programvaror de lyckades få in därmed varför de vill byta modulen...
Kan vara versioner som inte är kompatibla med varandra och lite annat.
 
Nä, det kan jag hålla med om, Volvos vanliga fossilbilar har bättre 4x4-system men det är ju ändå en massa grejer som ska dras runt, som påverkar förbrukningen.

Är BMW så mycket piggare? Nu har jag förvisso bara kört XC60 och det är ju en stor klump men jag minns inte 330 som speciellt pigg, den upplevs också ganska tung.

Framkomligheten tycker jag dock är ganska bra på T8:eek:rna, däremot är den ju väldigt abrupt i sitt ingrepp om man inte tvingar fram konstant 4x4. Pinsamt nog är T8:an den enda bil jag haft som tenderar att gräva fast bakdäcken på uppfarten här hemma, och då har jag haft allt från Porsche 911 till S-klass och Jaguar. Ingen har haft problem, utom Volvon, enda sättet att komma runt det är genom att välja ”off-road” manuellt innan avresa.
Om vi ska prata 0-100 som någon form av måttstock så fick jag mätt med Dragy 0-100 på 5.53 med 1-fots rollout. Vilket är helt ok med enbart RWD och RFT däck.

jag kan sätta en peng på att jag hade kört åttor runt en XC60 kan sätta en peng på att likaså gäller mot S60 för den delen med 330e. Dynamiskt sett så är BMWn ett två steg vassare.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: par
ID3an är förövrigt kvar på verkstad.
Först fyra dagar i Kista, de fick inte till det och så att kameramobilen/radarn i framrutan behöver bytas ut. Den är restad....

Sen ville handlaren jag fixa bilen ifrån give it a go. Oklart vad de tänkte de kunde göra annorlunda.. men de kom fram till samma slutsats. Den har varit hos dem sen i måndags. Oklart när jag får tillbaka den...

Själv så har jag knappt kört bilen 30mil sen jag fick den :(.

Även oklart om bilen har hårdvara som inte lirar med nyare programvara. Vet inte varför de behöver byta ut kameramodulen. Tidigare så funkade lane keep assist, skyltigenkänning och front collision varning/brake men nu funkar inte det efter den/de programvaror de lyckades få in därmed varför de vill byta modulen...
Såg din senaste video. Du verkar inte jättekär i bilen, men det är ju ganska förståeligt när du har gått från en "riktig" bil till en plastig ID3 med massa problem 😂

Hoppas du iaf har fått (fungerande) lånebil under tiden.
 
Har försökt läsa mig fram på naturvårdsverket samt i denna tråd och ni får gärna länka där min fråga behandlas... men:

Jag har en laddbox redan inhandlad och en vän som är elektriker och fixar installationen gratis åt mig.
Kan jag söka bidrag för bara boxen? Behöver jag ändå ange hans firma som installatör i e-tjänsten då eller hur fungerar det när han inte tar betalt?
Eller måste polaren ta betalt av mig för att jag ska kunna söka alls?
Arbetet görs innan 31/12 såklart.
 
Har försökt läsa mig fram på naturvårdsverket samt i denna tråd och ni får gärna länka där min fråga behandlas... men:

Jag har en laddbox redan inhandlad och en vän som är elektriker och fixar installationen gratis åt mig.
Kan jag söka bidrag för bara boxen? Behöver jag ändå ange hans firma som installatör i e-tjänsten då eller hur fungerar det när han inte tar betalt?
Eller måste polaren ta betalt av mig för att jag ska kunna söka alls?
Arbetet görs innan 31/12 såklart.
Det måste finnas en korrekt faktura både på box och installation. Men ja, det går annars att bara söka bidrag för boxen.
 
  • Like
Reactions: wlk
Har försökt läsa mig fram på naturvårdsverket samt i denna tråd och ni får gärna länka där min fråga behandlas... men:

Jag har en laddbox redan inhandlad och en vän som är elektriker och fixar installationen gratis åt mig.
Kan jag söka bidrag för bara boxen? Behöver jag ändå ange hans firma som installatör i e-tjänsten då eller hur fungerar det när han inte tar betalt?
Eller måste polaren ta betalt av mig för att jag ska kunna söka alls?
Arbetet görs innan 31/12 såklart.
I teorin skulle du kunna söka för bara boxen under 2020 och få avdrag för installationen under 2021
 
  • Like
Reactions: wlk
Om vi ska prata 0-100 som någon form av måttstock så fick jag mätt med Dragy 0-100 på 5.53 med 1-fots rollout. Vilket är helt ok med enbart RWD och RFT däck.

jag kan sätta en peng på att jag hade kört åttor runt en XC60 kan sätta en peng på att likaså gäller mot S60 för den delen med 330e. Dynamiskt sett så är BMWn ett två steg vassare.
Ja, så kan det säkert vara. Volvo är ju inte kända för varken sin sportiga vägegenskaper eller prestandan.

Och helt ärligt hade jag hellre sett klenare motor och sämre prestanda, om den bara varit lite snålare.

Med det sagt är jag inte jätteimponerad av BMW:n heller, nu har jag inte kört dem SÅ mycket men jag upplevde de den som väldigt tung, på ett lite negativt sätt.
 
Såg din senaste video. Du verkar inte jättekär i bilen, men det är ju ganska förståeligt när du har gått från en "riktig" bil till en plastig ID3 med massa problem 😂

Hoppas du iaf har fått (fungerande) lånebil under tiden.
Haha ja det är väl ingen reklamfilm kanske 😂
Hade först en golf 8 och nu en röd T-Roc :D

Skall bli spännande och se var detta slutar
 
Senast ändrad:
Fy fan vad du snackar på videon. 30 minuter? Får dela upp den i etapper, kan inte kolla hela i ett svep. Riktigt bra recension så långt jag han se dock! Framtid som youtuber!
:D, jag har lagt in timestamps om det är någon specifik del du vill hoppa till.

Lägger upp videon som hobby i mån av tid.
Hoppas jag kan ägna lite mer tid åt det!

Kul att du gillar den
 
Tillbaka
Topp