• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    994
Tveksamt. Den jag pratade med på Naturvårdsverket sa att den varianten inte funkade. Valde därför att vänta med inköp.
Enligt hen så kunde de enbart bevilja bidraget för en klart installation.
Om de två myndigheterna kopplat ihop sina system så ska det inte gå att göra så. Man får aldrig söka två olika bidrag för samma åtgärd. Det är ju bidragsfusk. Men jag skrev i teorin 😜
 
Tips på firma för installation av laddbox i Stockholm till plug-in hybrid? Är det bäst att köpa laddbox separat och anlita random elektriker eller ska man gå på företag som specialiserat sig på laddboxar? Gäller eventuellt 5 stolpar till BRF annars bara till mig privat och jag vill såklart kunna nyttja 50% rabatten.
 
Tips på firma för installation av laddbox i Stockholm till plug-in hybrid? Är det bäst att köpa laddbox separat och anlita random elektriker eller ska man gå på företag som specialiserat sig på laddboxar? Gäller eventuellt 5 stolpar till BRF annars bara till mig privat och jag vill såklart kunna nyttja 50% rabatten.
Ska su köpa privat till sig själv så måste du köpa laddbox och installation från samma ställe för att få avdrag på båda.
Är det till BRFen så blir det lite mer jobb. För då vill ni troligen ha ett debiteringssystem också så att varje hyresgäst betalar för sin laddning. Då bör man nog välja ett bolag som arbetar med laddinfrastruktur. Jag har tidigare skrivit en artikel på ämnet: https://www.eways.se/guide-ladda-elbil-i-bostadsratt-sa-gor-du/
 
Ska su köpa privat till sig själv så måste du köpa laddbox och installation från samma ställe för att få avdrag på båda.
Är det till BRFen så blir det lite mer jobb. För då vill ni troligen ha ett debiteringssystem också så att varje hyresgäst betalar för sin laddning. Då bör man nog välja ett bolag som arbetar med laddinfrastruktur. Jag har tidigare skrivit en artikel på ämnet: https://www.eways.se/guide-ladda-elbil-i-bostadsratt-sa-gor-du/
Tack, vi är en liten förening med bara 5 lägenheter så vi kommer antagligen slå ut kostnaden jämnt på alla och debitera en fast summa på avgiften. Så vi behöver ingen hjälp med debitering etc utan endast laddbox + installation.

Brukar det gå att läsa av förburkningen manuellt på de flesta laddboxar?
 
Tack, vi är en liten förening med bara 5 lägenheter så vi kommer antagligen slå ut kostnaden jämnt på alla och debitera en fast summa på avgiften. Så vi behöver ingen hjälp med debitering etc utan endast laddbox + installation.

Brukar det gå att läsa av förburkningen manuellt på de flesta laddboxar?
Ja, de flesta har mätning. Oftast om de är uppkopplade så kan man läsa av förbrukningen online
 
Skulle förvåna mig om någon box (annat än de absolut billigaste på ebay) saknar mätning. Hela grejen med boxarna är ju just kontrollen över laddningen. Alla boxar som kvalificerar för bidrag från staten har mätning.
 
Hej, tog nyss ut en hyundai ioniq electric 2020. Varit mycket nöjd. Bra funktioner och det mesta som behövs. Stabil och enkel bil att förstå. Blev dock lite besviken under helgen då snabbladdning inte hade någon otrolig hastighet. 50 kw laddare, se nedan, endast 24 kw laddning.
 

Bilagor

  • IMG_20210103_133345.jpg
    IMG_20210103_133345.jpg
    261.2 KB · Visningar: 73
A547B684-A08C-4898-A5C9-4BD544B96E8C.jpeg


Tesla Model 3 Long Range AWD på gång. Går direkt från ICE-bil till elbil utan att passera hybridstadiet. Ser inte riktigt varför man skulle vilja ha den komplexiteten och reparationskostnadspotentialen som både el och förbränningsmotor borde ge.

Ska bli sjukt spännande! :D
Snyggt. Jag var lite inne på standard r+ men blev besviken på testbilen. Lite småfel här och där sen var säljaren så oförstående. Tesla är grymma gällande software, laddningsnät och drivlina med batteri. Men övrigt fysiska saker, lack, paneler, packningar, känsla stänga dörrar och baklucka. Där är vi på Dacia nivå. Jag skojar inte.
 
Hej, tog nyss ut en hyundai ioniq electric 2020. Varit mycket nöjd. Bra funktioner och det mesta som behövs. Stabil och enkel bil att förstå. Blev dock lite besviken under helgen då snabbladdning inte hade någon otrolig hastighet. 50 kw laddare, se nedan, endast 24 kw laddning.
Man snabbladdar ju normalt inte till 100%. Det är de sista 10% som tar längst tid. När det gäller snabbladdning har jag ärligt inte förstått vad det är som begränsar hastigheten egentligen. Man passerar ju bilens ombordladdare eftersom det är likström direkt. Varför det försvinner 50% i din bil har jag svårt att förstå.
 
0-80% går väl snabbast? Precis som en mobil med "fast charge" då.
Exakta procenten skiljer sig faktiskt, man kan optimera olika. Men du har rätt i att det går fort i början och segt som fasen på slutet. En snabbladdning "ska" man ju egentligen bara använda för att ta sig fram till målet. Sen är tanken att man ska ladda när man sover. Surt bara om målet enbart har 230V, det tar osannolikt lång tid. Laddade min etron hemma hos mina föräldrar, det tog 28 timmar...
 
Snyggt. Jag var lite inne på standard r+ men blev besviken på testbilen. Lite småfel här och där sen var säljaren så oförstående. Tesla är grymma gällande software, laddningsnät och drivlina med batteri. Men övrigt fysiska saker, lack, paneler, packningar, känsla stänga dörrar och baklucka. Där är vi på Dacia nivå. Jag skojar inte.
Håller med. Tesla kommer konka om övriga producenter kommer med kvalitet i samma prisklass.
 
var säljaren så oförstående
Teslas säljare har 0kr provision. De behöver inte anstränga sig ett dugg, samma lön ändå. De är i princip bara ordermottagare som räknar med att bilarna ska sälja sig själva. Och de gör de ju så länge konkurrenterna behöver 8 olika plastpluppar, kort och appar för att kunna laddas nånstans på resa...
 
Snyggt. Jag var lite inne på standard r+ men blev besviken på testbilen. Lite småfel här och där sen var säljaren så oförstående. Tesla är grymma gällande software, laddningsnät och drivlina med batteri. Men övrigt fysiska saker, lack, paneler, packningar, känsla stänga dörrar och baklucka. Där är vi på Dacia nivå. Jag skojar inte.

Sen det där har jag hunnit byta bil. Till en Model 3 Performance. Övervägde aldrig Dacia tbh.
 
För soft chassie för min smak, men det löste P. Hade ju inte bytt till en ny Tesla om jag störde mig på saker.
Skönt. Kanske jag som är för petig. Hos teslahandlaren hade alla m3 snea dörrar, tror det var en av 5 som var ok. Sedan på den jag testkörde var inte ratt centrerad, stolen satt lite löst etc. Skönt du blev nöjd!
 
FCBC75D2-EE67-4BAC-84FD-66E465A2D532.jpeg
D4CC8B55-14BF-4003-B08D-7757B8E73B87.jpeg
64E396EB-BDD2-45A2-8D27-5272D3905B1E.jpeg
D8AC41B1-3A11-4480-A426-FAD4421BC5ED.jpeg


Gråa stora pluppar är nya Superchargers på G, Tesla ligger inte på latsidan. Dorotea, Ånge, Örebro, Sthlm C och syd, Malung, Sundsvall C osv osv.

Men det är klart, ratten är ju ful.
 
Jag köpte annan elbil ändå. Alla har inte som självändamål att sitta hela dagarna i bilen och åka runt och titta på glesbygden ;)

Bättre att titta på ratten när man får hålla tillgodo med någon 50kw-stolpe på macken ;)

Matar mest glesbygden-Sthlm (dubbdäck och VisionX-ramp känns malplacerat i stortstan) men vetskapen att man kan åka typ var som helst, smidigt, är skön.
 
Funderar på att byta familjekombin (MB E-klass, fyrhjulsdriven, diesel) och tänkte ev. modernisera mig lite. Har noll-koll, börjat kolla runt men det är ju en djungel==> slänger ut en fråga här och hoppas på tips.

Det jag letar efter är:

  • inte nytt, letar 2-3 år gammal (med hyfsat många landsvägsmil)
  • storkombi - inte SUV
  • fyrhjulsdrift
  • höjd frigång
  • el eller laddhybrid spelar ingen roll
  • inte Volvo

Tycker inte att det borde vara en speciellt svår lista att bocka av men jag lyckas dåligt....

Ni som har koll - vad borde jag leta efter?
 
Funderar på att byta familjekombin (MB E-klass, fyrhjulsdriven, diesel) och tänkte ev. modernisera mig lite. Har noll-koll, börjat kolla runt men det är ju en djungel==> slänger ut en fråga här och hoppas på tips.

Det jag letar efter är:

  • inte nytt, letar 2-3 år gammal (med hyfsat många landsvägsmil)
  • storkombi - inte SUV
  • fyrhjulsdrift
  • höjd frigång
  • el eller laddhybrid spelar ingen roll
  • inte Volvo

Tycker inte att det borde vara en speciellt svår lista att bocka av men jag lyckas dåligt....

Ni som har koll - vad borde jag leta efter?
Just förhöjd kombi och laddhybrid är väldigt dåligt utbud av, kan nästan inte komma på någon. V90CC och V60CC har aldrig kommit i den kombinationen exempelvis, inte Alltrack heller utan GTE och T8/T6te har enbart funnits i normal kombikaross.

SUV finns ett par stycken med laddmöjlighet, Q5 TFSIe, Mercedes GLC, XC60 osv.

Vill du ha laddmöjlighet tror jag du kommer få gå på vanlig familjekombi eller suv. Gummistövelkombi och laddmöjlighet finns nog inte.
 
Tillbaka
Topp